Gå til innhold

Samsung, iPhone eller HTC til mamma?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iPhone er uten tvil en av de mest brukervennlige smarttelefonene, og sannsynlig den mest brukervennlige. Det er mange som ikke ønsker en telefon som Galaxy S2, kanskje først og fremst på grunn av størrelsen men også fordi det oser "avansert" av den. Den er ikke vanskelig i normal bruk, men ja jeg synes iPhone er enklere. Det har mye med at selve systemet virker mye mindre og mer oversiktlig. Da blir ikke ting så "skremmende". Android-menyene er langt fra like brukervennlige når man beveger seg inn i innstillingene. Om jeg skulle gitt en telefon til min mor, og valget sto mellom kun Galaxy S2 og iPhone, så ville jeg valgt iPhone.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg allerede har begrunnet, og jeg har egentlig ikke så mye mer å si om den saken. Jeg er kjempefornøyd med min Galaxy S2 og ville ikke byttet den mot en iPhone, men mener at iPhone passer bedre for enkelte brukere. Delvis på grunn av størrelsen, delvis på grunn av operativsystemet og delvis på grunn av tilbehøret som finnes til iPhone. Spesielt innen musikk er iPhone uslåelig når det kommer til tilbehør, og det er noe jeg misunner en smule.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg allerede har begrunnet, og jeg har egentlig ikke så mye mer å si om den saken. Jeg er kjempefornøyd med min Galaxy S2 og ville ikke byttet den mot en iPhone, men mener at iPhone passer bedre for enkelte brukere. Delvis på grunn av størrelsen, delvis på grunn av operativsystemet og delvis på grunn av tilbehøret som finnes til iPhone. Spesielt innen musikk er iPhone uslåelig når det kommer til tilbehør, og det er noe jeg misunner en smule.

Jeg ser ingen plasser som forklarer meg på hva som gjør en iPhone lettere å bruke over en Android mobil som Galaxy S II.

 

Det eneste som blir sagt er at det bare er lettere, men det er jo ingen begrunnelse det.

 

Det at iOS systemet er mindre og har mindre ting å forandre på gjør ikke akkurat at det blir lettere å kunne slå av og på Wi-Fi f.eks bare for å ta et eksempel.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Vel, for å si det slik: mange bruker Android uten å vite om rullegardinmenyen. Dette vet jeg fordi jeg har vist det til en del kunder, som så har blitt direkte overrasket. Bare det å finne denne menyen er et poeng, for det sier ikke seg selv at den er der. Android har mange flotte funksjoner, men felles for mange av dem er at man må vite om dem på forhånd. Og da kommer plutselig brukermanualen inn i bildet igjen.

Lenke til kommentar

Den er ganske kjent blant Android-brukere, men det er ingen selvfølgelighet for de som kommer fra andre operativsystemer. Jeg har vist den til oppegående mennesker i krevende yrker, og spesielt om man ikke har hatt en smarttelefon før så er slike ting noe som ikke blir oppdaget før noen andre viser det eller man tilfeldigvis finner det ut. Sett at man har kjøpt en Galaxy S2 og så skal skru av og på Bluetooth, så må man lete i de litt rotete menyene for å gjøre dette om man ikke kjenner til rullegardinen.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Den er ganske kjent blant Android-brukere, men det er ingen selvfølgelighet for de som kommer fra andre operativsystemer. Jeg har vist den til oppegående mennesker i krevende yrker, og spesielt om man ikke har hatt en smarttelefon før så er slike ting noe som ikke blir oppdaget før noen andre viser det eller man tilfeldigvis finner det ut. Sett at man har kjøpt en Galaxy S2 og så skal skru av og på Bluetooth, så må man lete i de litt rotete menyene for å gjøre dette om man ikke kjenner til rullegardinen.

 

Alle de mest generelle oppgavene er så og si identisk mtp. på vanskelighetsgrad for en ny bruker. Det eneste er at iOS psykologisk sett er mindre forstyrrende da funksjonene ikke er så åpenbare som i android. Det er enkelt. Selve oppgavene er ikke vanskeligere på android kontra iOS. De utføres så og si helt likt.

 

Fordelene med android kommer mer frem når en bruker setter seg litt mer inn i hva operativsystemet har å tilby. Derfor er jeg stor tilhenger av at forbrukere ha mulighet til å sette opp sin egen enhet etter egne ønske og evt. etter behov.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Vi er nok ganske enige. Det ligger veldig mye på det psykologiske planet, men det samme gjelder de mer tradisjonelle telefonene. En del brukere, spesielt i aldersgruppen 50+, har liten eller ingen interesse av telefonen som annet enn et verktøy. Ting skal fungere, og man gidder ikke bruke tid på å lære seg noe. Selv det å lese og sende SMS er for enkelte et ork. Dette tror jeg vi er på til å endre med smarttelefoner, for slike ting har blitt enklere. Spesielt e-post har jo vært et mareritt å sette opp på en del telefoner, men med en Gmail-app går det lett som en lek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde selv tanken om at iOS sikkert passet best til f.eks. min mor og andre som er relativt dårlige/lite interesserte i teknologi, men har egentlig slått det fra meg nå.

 

Ga min mor min gamle, ubrukte Nexus One da hun ville prøve en touch-screen telefon og det var greiere enn å kjøpe en ny. Innstallerte nyeste CyanogenMod nightly på den, satt opp Go Launcher med noen snarveier på og sa "her er din nye telefon". Man skulle nok tro at dette var en oppskrift på at at det skulle gå til helvete, men etter et par spørsmål innledningsvis så har det gått veldig bra og hun er nå svært fornøyd.

 

Så jeg tror vi har kommet til et punkt der valg av OS på mobilen igjen er for spesielt interesserte og ikke så viktig for brukervennlighet og slikt som "vi" liker å tro.

Lenke til kommentar

itunes kan man få hjelp til, siden man alltid er hjemme foran pcen. Om det skulle være no med telefonen når man er ute derimot, er det ikke like lett.

 

Nå har jeg hatt iPhone, og jeg har Andoird, min neste og min neste deretter blir også Android. Men til en "teknologisk tilbakestående" som noen her velger å kalle de eldre, så ville jeg glatt gått for en iPhone. Det er langt ifra like avanserte og kronglete som en Android.

 

Ikke at Android er kronglete, men det er jo litt mer for oss nerder, og iPhone er litt for de som vil ha en sømløs telefon uten de aller mest fancy mulighetene. Jeg vil også si at tastaturet på iPhone er enklere å venne seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...