Gå til innhold

BF3 - Klasse-/våpentråd


Anbefalte innlegg

Fant ingen tråder som omhandler de forskjellige klasser, nærmere bestemt deres utstyr og våpnene generelt, det føler jeg må til :) .

 

Klassesystemet

Klassesystemetbestår av 4 forskjellige klasser, derav Engineer, Assault, Recon og Support. Hver klasse har forskjellige våpen og utstyr som låses opp jo mer man spiller den respektive klassen. Alle klasser har sine egne oppgaver, disse står enkelt beskrevet på bildet lengre ned i innlegget. Man får poeng ved å drepe, skade og "suppresse" fiender, først og fremst. Man kan også få mye poeng ved å helbrede lagkamerater (assault), reparere kjøretøy (engineer), gi ammunisjon (support) og annet som å kapre baser, få hodeskudd, redde lagkamerater, hevne lagkamerater og annet. Om man bruker et våpen over lengre tid, vil man få en service star, som også vil gi deg 10.000 (?) poeng til den respektive klassen. Hele spillet revolverer rundt squad-systemet, alt én gjør sammen med en squad vil gi deg fler poeng.

 

Våpen og utstyr

De fleste våpen låses opp ved å spille multiplayer men man har også en rekke våpen man kan låse opp ved å spille co-op, for å låse opp alle våpnene der trenger man totalt 448.000 poeng. Man låser opp mer trivielle våpen som pistoler og annet utstyr ved å gå opp i rank.

Våpnene har unlocks som forskjellige typer sikter og andre modifikasjoner, alt etter situasjonen som trengs. På store maps vil kanskje et 4x sikte være å foretrekke på rifla, mens mindre trangere maps favoriserer f.eks. Holo-siktet. I Battlefield 3 kan én endre på alt utstyr man har tilgjengelig før man velger spawnpoint.

 

bf3-classes.jpg

 

Her er utgangspunktene for hvordan hver klasse ser ut, dens rolle og et typisk sett med våpen og utstyr. Det er selvfølgelig ingen fasit på hva som er best av våpen i dette spillet, men det er våpen som er bedre enn andre våpen til en spesifikk situasjon. Dette regnearket komme til nytte for noen, her kan man se hvor mye skade de forskjellige våpnene gjør med forskjellig utstyr under forskjellige avstander.

 

 

Dette ble slengt sammen i en fart, kom gjerne med fler forslag til hvordan tråden bør gjøres bedre.

Endret av fjell0ter
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

M416 er for øvrig et veldig godt våpen for assault, spesielt med underrail + m320 (granatkaster). For ingeniør er det verdt å satse på SCAR-H (som er ubeskrivelig OP) inntil èn får A91 så vidt jeg har skjønt. Bruker selv SG553 da jeg fikk åpnet den fra co-op og har særdeles lite ingeniør-poeng, litt svakere enn SCAR-H men veldig presist og høy ROF.

 

Personlig bruker jeg det siste co-op våpenet, G3A3 (AG3 på godt norsk). Har selv brukt dette langt mer enn noe annet våpen under assault/medic klassen, noe vanskelig å bruke grunnet mye rekyl og få (21) kuler i magasinet, men kraften er helt upåklagelig. Semi-modus sørger for at en lett kan sende ut 3-4 kuler i kort tidsrom uten å bomme særlig, det er stort sett nok! Full-auto er noe verre, brukbart på nær/middels avstand men ikke særlig effektivt. Ellers har jeg litt kritikk mot dice når det angår ingeniør klassen, mener nå selv at våpen som SCAR-H, SG553 og A91 er for gode våpen i tillegg til at en får bære rakettkaster som ofte misbrukes mot infanteri.

Endret av fjell0ter
Lenke til kommentar

Hvorfor sier alle at Scaren er så JÆVLIG overpowered? Den har, i følge statistikken, mer damage enn alle andre engie-våpena, men hvis man ser på hvor lang tid det tar for den å drepe, så er det kun 12 hundredeler som skiller den og F2000. Og AG-en er faktisk det våpenet som er best overall... Men Scaren er det beste engineer-våpenet ja, men faen a, det er alltid ett våpen som er det beste.

Lenke til kommentar

Men du ser jo på statistikken at den faktisk er overpowered, ikke bare noe folk sier for moro skyld :p . Den har jo langt mer damage enn de fleste assault våpen også, det blir galt når assault revolverer rundt det å drepe mennesker, ingeniør er jo en helt annen retning. Mange føler man får i pose og sekk med ingeniør og at de beste riflene åpenbart bør være forbeholdt assault. Det er da ganske logisk.

 

Er uenig med deg i at AG'en er best overall, den har lav rate of fire, fokuserer mye rundt høy distanse, treffsikkerhet og kraft, men taper på håndterbarhet, rate of fire og magasinstørrelse. M16A3 ser jeg på som et langt bedre all round våpen med bedre egenskaper i flere scenarios. Foretrekker dog AG, mye morsommere :innocent: . Det er det morsomme med BF spør du meg, man har såpass mange muligheter til å tilpasse spillestil og våpen med alskens sikter og andre gadgets at ingenting (med unntak av SCAR-H) er "best". Heldigvis!

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker F2000 med IRNV sikte, grip og long barrel og R93 som andrevåpen. Med en slik setup er man overlegen det meste i nærkamp og treffsikker nok til å kunne ta ut snipere. Magasinet er også stort nok til å kunne ta ut en 2-3 stk før man må lade, det syntes jeg er et problem på samtlige engineer våpen. Eneste er at man er ganske f**** når man møter stridsvogner. Derfor gjør våpenet seg best på infantry maps, hvor jeg har ca. 2 kills pr. min med dette våpenet. Dessuten er det helt latterlig hvor mye poeng man kan dra inn om man tar frem med pack og chest paddels i ny og ne. Assault er derfor en skikkelig poengbooster av en klasse imo.

 

Hvis jeg skal være AT foretrekker jeg selvsagt Scar med samme tillegsutstyr som nevnt over, men har også brukt G36C og A-91 en hel del. Treffsikkerheten på lang avstand er så som så, men man har selvsagt muligheten til å ta frem RPG / SMAW for å rydde vekk snipere :devil: Det jeg syntes er best med engineer klassen er at man på en måte aldri er helt f*****. Man kan forsvare seg mot infanteri og kjøretøy. Du er helt klart til mest nytte for squadet ditt som engineer, og alle squad burde ha en, men 21 skudd på Scar, eller dårligere dmg på de andre våpnene jeg nevnte minsker sjansene dine mot infanteri.

Lenke til kommentar

Men du ser jo på statistikken at den faktisk er overpowered, ikke bare noe folk sier for moro skyld :p . Den har jo langt mer damage enn de fleste assault våpen også, det blir galt når assault revolverer rundt det å drepe mennesker, ingeniør er jo en helt annen retning. Mange føler man får i pose og sekk med ingeniør og at de beste riflene åpenbart bør være forbeholdt assault. Det er da ganske logisk.

Vel, jeg har i hvert fall ikke følt at jeg har blitt drept noe mer av Scaren enn noe annet våpen. Hvis det må være ett våpen som utpeker seg så må det være det support-våpenet alle bruker, M249 eller hva det heter.

 

Men ja, engineer-klassen er best i så og si alle situasjoner, kanskje spesielt hvis du spiller conquest. Det merkar man når man ser 80% av laget kjører engineer på Métro.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du legger opp førsteposten til å inneholde litt mer info i stedet for bare tekst som en vanlig post (legg det heller inn i andreposten som du har). Linken til våpen-stats som E-wok nevnte er et fint sted å starte. :) Kanskje info om forskjellige våpen/klasser?

 

Selv spiller jeg for det meste Assault ettersom det er der jeg får mest poeng. I det siste har min SPM gått litt ned siden jeg sjeldnere går helt "rambo" med rødpunkt og full auto, jeg bruker heller bipod, 6x scope (liker ikke retikkelet på 7x) og single shot da det har vist seg å være jævlig artig til tider. Føler at jeg har fått det best til med F2000, men i følge Battlelog er det M416 jeg faktisk har hatt mest suksess med...

 

Finnes det noen måte å finne ut hviklen klasse man har høyest SPM med? Jeg finner ikke engang et sted der det står hvor lang tid jeg har brukt med hver klasse slik at jeg selv kan regne ut SPM...

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du legger opp førsteposten til å inneholde litt mer info i stedet for bare tekst som en vanlig post (legg det heller inn i andreposten som du har). Linken til våpen-stats som E-wok nevnte er et fint sted å starte. :) Kanskje info om forskjellige våpen/klasser?

 

Selv spiller jeg for det meste Assault ettersom det er der jeg får mest poeng. I det siste har min SPM gått litt ned siden jeg sjeldnere går helt "rambo" med rødpunkt og full auto, jeg bruker heller bipod, 6x scope (liker ikke retikkelet på 7x) og single shot da det har vist seg å være jævlig artig til tider. Føler at jeg har fått det best til med F2000, men i følge Battlelog er det M416 jeg faktisk har hatt mest suksess med...

 

Finnes det noen måte å finne ut hviklen klasse man har høyest SPM med? Jeg finner ikke engang et sted der det står hvor lang tid jeg har brukt med hver klasse slik at jeg selv kan regne ut SPM...

Hm, ja det skal la seg gjøre i løpet av natten, jobbe litt først :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For balansens del syntes jeg nok at engineers bør tunes ned litt. RPG/SMAW kan godt få litt lavere damage og AoE mot personell. Kanskje ikke realistisk, men siden det ikke er en "simulator" er det greit syntes jeg.

 

For min del går det ikke akkurat ut på at jeg har blitt drept så mange ganger av RPG/SMAW men det er for bra generelt sett; så bra at "alle" bruker det.

Det ender opp med at ingen tør å avansere. Folk gjemmer seg bak hjørnene/steinene uten å pushe forover fordi de vet at det kommer 3-4 raketter straks du stikker tåa frem.

Og som et resultat av det igjen blir jeg sykt irritert, fordi det ikke gir mening å være redd for å dø i et dataspill. Folk blir stående i sikkerhet, nekter å pushe mot Mcom/flagg.

 

jeg har ikke noe å ofre meg for at resten av laget kan flyttes fremover. Stats (SPM inkludert) betyr ingenting.

Det virker som folk glemmer hvor effektivt det er å ha et par "harer" til å lokke fiendene ut/frem/avsløre posisjon/flytte siktet vekk fra resten av gruppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir møkka lei av all whining rundt bruk av RPG og andre våpen.

Tåler man ikke å bli drept av raketter, så får man finne på noe annet enn BF3 :blush:

Men det er jo flott om DICE greier å balansere klasser, våpen og kjøretøy slik at de gir en "rettferdig" score.

 

Det mest positive så langt er poengene man får for supressive fire og for å hjelpe laget.

Lenke til kommentar

Som secured var inne på, hvorfor ikke gjøre denne tråden til en våpen og klasse-tråd? Er en del hate ute og går føler jeg..

Jeg har akkurat kommet tilbake fra jobb, slang sammen noe veldig kjapt i førsteinnlegget, tenkte i det minste det var en start. Har du forslag til hvordan det bør gjøres? Er det ønskelig med informasjon om hvert enkelt våpen og nærmere beskrivelser av alt utstyr?

Lenke til kommentar

Savner servere med kun defaultvåpen. At folk må ha unlocks, laser og flashlight for å faktisk få kills er trist.

Vel, spillet er lagt opp til at man skal bruke disse når man har dem tilgjengelig, kan ikke se hva som er "trist" med det. Kan du utdype den problemstillingen noe?

 

1: Balanse, er vanskelig å balansere spillet med så mange våpen som har forskjellig dmg, spread etc.

2: At noen har bedre våpen enn andre som f.eks krever mindre skudd for kill eller har bedre accuracy(da kommer vi inn på perks). Et eksempel på det er support lmg som har bedre accuracy enn ei assault rifle som blir for dumt.

3: Laser og flashlight.. Vel nuff said der.

 

Ja det er som i alle spill en "fotm setup". Alle kan låse opp unlocks og bruke de mest OP våpene men det hadde vært mye artigere hvis alle hadde et set med våpen slik at spillet ble mer skillbasert. Men det er kun min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...