Gå til innhold

Mer Lagring: Hjelp til BILLIG server(pc?) for streaming av film musikk o.l


moto85

Anbefalte innlegg

Før jeg starter presiserer jeg med en gang at diskene vil bli kjøpt "etterhvert" pga problemene i Thailand.

 

Jeg har lenge ønsket meg mye lagring.

Har en usb disk på 2tb nå og den har kun noen hundre giga igjen.

 

Ser derfor etter -den billigeste løsningen- evt en pc pakke hvor jeg enkelt kan sette inn mange harddisker, gjerne over 6 disker. Kommer ikke til å bruke raid eller lignende, vil kun ha muligeheten til å gå på "Min Datamaskin" å se en disk som har all plassen jeg har satt i.

 

Er gatesmart i it, men har liten peiling på hardware, så ett enkelt oppsett er foretrukket.

 

Håper det er noen smarte her som har noen tips?

Endret av moto85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe sånt kan være noe? Nå har ikke jeg sjekket opp pris og div, men synes det var en kul og enkel løsning i det minste.

 

EDIT: http://www.hardware.no/artikler/stoysvak_og_stromgjerrig_nas_fra_synology/103739

 

:)

 

Synology DiskStation 1511

Fin sak det der men ser på nettbutikker at det ikke er prisgunstig nok iforhold til hva jeg trenger av det.

 

Hadde planer om å bruke absolutt minst mulig penger på dette, trenger ikke raid\nas funksjoner, skal kun dra en LAN kabel fra serveren til mediasenteret, altså en pc med ett strømgjerrig hovedkort med intregrert grafikk, billig ram, strømgjerrig psu o.l gjerne brukt også om noen har noe liggende som de vil selge.. vil ha plass til over 6 disker med gjerne mer! Takker også for tips !!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også gått for økonomimodellen.

Tok en 7 år gammel stasjonær PC som hadde 4 sata kontakter på hovedkortet og pentium 4 prosessor. Den var ikke brukenes til dagens krav, men tenkte den kunne få leve videre som en mediaserver. Kjøpte 2 stk 2tb da de var på tilbud til 479,- stykket (de er jo drøyt dyrere nå). Tok ut den gamle sletne disken og satt disse to nye inn. Laget nødvendige partisjoner for mitt bruk og installerte XP pro uten noe særlig annet dilldall. Ingen Raid hos meg heller, har et program som tar backup av private bilder og videoer.

 

Jeg har kun Lan-kabel og strøm tilkoblet den, og bruker "eksternt skrivebord" til å styre den. Kan da bruke hvilken som helst annen maskin i heimen. Utrolig enkelt. Har installert PS3mediaserver på den for streaming av media til PS3 og Samsung 3dtv. Og det fungerer helt utmerket, selv med 3d filmer på 20-30 gig.

Har i tillegg transplantert HD fra noen eksterne disker jeg hadde liggende. Det går jo svært mye raskere uten å gå via USB...

Så totalt har jeg brukt under 1000,- for en server på totalt 7TB og streaming av media. Den kan gå i ukesvis uten restart, men litt strøm bruker den nok. Slipper da ovn på kontoret ihvertfall og viften er greit stillegående.

 

Skal du gå for nytt blir det nok betydlig dyrere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...