Gå til innhold

Trenger hjelp, Bærbar 14,000


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe meg en gaming laptop, å jeg vet ikke noe om hardware egentlig. Jeg har lest en del, men føler ikke at jeg er i stand til å bestemme meg ennå.

 

Jeg ser folk forteller at i7 er en viktig ting. Men jeg hører også at i5 er like god for spilling. Jeg aner ikke hva i5 eller i7 betyr, men er vistnok viktig.

 

Leser på guiden her at skjermkortet er det aller viktigste i en gaming laptop ettersom en laptop vil ha bare 50% ytelse av max. Skjønner at noe som heter 560 er vanlig, men jeg burde skaffe meg 570 istedenfor. Skjønner også at det finnes noe som heter 580, men det var ikke tilgjengelig til laptop eller verd pengene.

 

Ram type skal vistnok ikke ha noe egentlig betydning, men 8GB hører jeg er det jeg ser etter. Hører også at om jeg får mere en 8GB, så vil spillene kjøre dårligere..?

 

 

Jeg har satt meg et budsjett på 14,000 NOK. Kan overstige det litt om tilbudet er verd det.

Målet med laptopen er å kunne spille Starcraft 2 med max grafikk. Mener det heter "Ultra". Jeg ønsker også at Diablo 3 skal kunne spilles med den beste grafikken uten at det blir noe lagg.

 

Jeg har spurt flere plasser om hjelp til å finne en laptop for formålet mitt, men har aldri fått svar. Sist gang jeg kjøpte en laptop, så kjøpte jeg katta i sekken.. Vil kjøpe meg noe som fungerer denne gangen! Håper at dere kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ser du virker litt forvirret her så jeg kan oppklare litt:

i5 anbefales framfor i7 på desktopmaskiner siden primærforskjellen er Hyperthreading, som øker prosessorens ytelse med ~30% i enkelte oppgaver som videoredigering. I spill vil ikke dette merkes, siden Hyperthreading hjelper kun i programmer som bruker mange kjerner (over 4) og spill bruker generelt 2-3 kjerner. SC2 for eksempel kjører på bare to kjerner.

 

Forskjellene på 560, 570 og 580 er ikke så voldsomt store: ca 30% hopp i ytelse for mer enn dobling i pris.

På laptopvarianter av grafikk-"kort" derimot, vil hoppene mellom hver modell være nærmere 40%, så 580M er nesten dobbelt så god som 560M.

HD 6990M produseres av ATI/AMD, og tilbyr deg ca 95% av ytelsen et 580M gir deg til en langt hyggeligere pris :D (Go AMD)

 

RAM har lite å si på ytelsen ja, 8GB er uansett billig :)

Om du får mer enn 8GB kan ytelsen gå ned 0.05% kanskje, men det er ikke merkbart på noen måte og heller ikke nyttig med mindre du driver med ekstremt tung 3D-modellering eller bilderedigering.

 

Kunshan P150 er ditt beste valg for din prislapp. Da

Om du ønsker litt mer "fart" på sakene kan du gå for en INTEL SSD 320 80GB på systemdisk og erstatte DVD-leseren med en 250GB Harddisk. Da får du et system som vil oppleves mye raskere enn med vanlig harddisk, men du må ut med en tusenlapp til og kanskje 3-400 kr for en ekstern DVD-leser/brenner om du trenger dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen.

 

Den maskinen du anbefaler virker å være veldig solid sett fra mine øyne. Så da står jeg egentlig med 2 spørsmål.

 

-Kommer denne laptopen i en 17" skjerm? evt ny pris da?

-Hvordan vil den kunne håntere Starcraft 2 på "Ultra"?

 

Håper du har noe svar på dette :)

Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen.

 

Den maskinen du anbefaler virker å være veldig solid sett fra mine øyne. Så da står jeg egentlig med 2 spørsmål.

 

-Kommer denne laptopen i en 17" skjerm? evt ny pris da?

-Hvordan vil den kunne håntere Starcraft 2 på "Ultra"?

 

Håper du har noe svar på dette :)

Kunshan P170

 

Starcraft 2 på Ultra vil gå glatt. Om du får lav fps er det CPU sin feil, og du kan ikke få noe betydelig raskere, og alt over 2760QM er ikke verdt penga i det hele tatt.

Nei, få vekk det helvetes Multicom maskinen. Kjøp heller litt kvalitet! :new_woot:

Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=656129

Kjører dritten ut av alt! :ph34r:

For et "råd":

Toshiba er ikke kjent for å ha god byggekvalitet. Videre er spesifikasjonene dårligere på den du linker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å faen, linket til feil type, skal ordne det til imorgen. Toshiba knuser Kushan når det kommer til kvalitetsinntrykk.

 

Med tanke på hvor mange Toshibaer jeg får inn på PC klinikken hos Elkjøp skulle man tro de var noe av det aller værste. Det eneste et større selskap som Toshiba har å komme med er "et mer appelerende utseende" for de interesert i bling og LEDs overalt. Som sagt ovenfor er jo Multicomen mye bedre utrustet til en mindre penge, du betaler rett og slett for looks. Hadde absolutt gått for Multicom framfor en Toshiba anyday.

Endret av JewAlmighty
Lenke til kommentar

Å faen, linket til feil type, skal ordne det til imorgen. Toshiba knuser Kushan når det kommer til kvalitetsinntrykk.

 

Med tanke på hvor mange Toshibaer jeg får inn på PC klinikken hos Elkjøp skulle man tro de var noe av det aller værste. Det eneste et større selskap som Toshiba har å komme med er "et mer appelerende utseende" for de interesert i bling og LEDs overalt. Som sagt ovenfor er jo Multicomen mye bedre utrustet til en mindre penge, du betaler rett og slett for looks. Hadde absolutt gått for Multicom framfor en Toshiba anyday.

Ja, snakker av erfaring her. Elkjøp er ingen butikk, der de "virkelige entusiastiske" kjøper seg PC. Her har jeg satt sammen en PC, som er utrolig! Dette er en PC, som knuser det meste på markedet i den prisklassen! Det beste: De sender til Norge :ohmy:

post-231762-0-49992200-1321178716_thumb.png

Endret av Quattro123
Lenke til kommentar

Som Arni er inne på ..

 

Mobile Intel cpu i5 har alltid 2 fysiske kjerner/cores + hyperthreading (dual core).

Fleste Mobile Intel cpu i7 har 4 fysiske kjerner/cores + hyperthreading (quad core)

I tillegg har i7 mobile prosessorene også mere/større cache

 

Så det er stor forskjell kontra desktop prosessor utgavene av i5 og i7 hvor begge har 4 fysiske kjerner/cores (og i7 har hyperthreading i tillegg). Dette som ofte spill/gaming kommenterer (ikke mobile utgavene)

 

 

For å være sikker på hva du får ved bestemmelse av ny laptop , noter ned prosessor modell nummeret og sjekk opp i mot linkene hos Intel postet under her ..

 

 

Mobile i7 chart

http://ark.intel.com/compare/54616,52231,54610,52219,53463,54618,53464,54611,54615,53469,53470,54617,53472,50067,53474,52227,53476

 

Mobile i5 chart

http://ark.intel.com/compare/54620,50072,54619,52229,54647,53456

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg er meget lite innsatt i laptops for tiden, men en ting jeg lurer på er den Kunshan P170 som Arni linker til. Hvis man ser på skjermkorts valgene man kan gjøre så er 6970m 200.- dyrere en 6990m.

 

Så mitt spørsmål er da...er det ikke samma grejja med M kortene som vanlige kort til desktop pc'er ? 6990 koster ju en del mer en 6970 til desktops.

 

Eller er det bare så att man får en djævla bra pris på den P170 pc'n om man skal ha en spill laptop ??

Endret av Iexo
Lenke til kommentar

Arni90. Jeg trodde du mente at 6990M var tilsvarende godt som et 580M som skulle være det beste?

Mener du jeg burde kjøpe et annet grafikk kort da?

 

Siterer Arni her: :blush:

"HD 6990M produseres av ATI/AMD, og tilbyr deg ca 95% av ytelsen et 580M gir deg til en langt hyggeligere pris (Go AMD)"

 

Er 5% mer ytelse virkelig verdt 2k? Ehm, nei.

Endret av JewAlmighty
Lenke til kommentar

Arni90. Jeg trodde du mente at 6990M var tilsvarende godt som et 580M som skulle være det beste?

Mener du jeg burde kjøpe et annet grafikk kort da?

 

Siterer Arni her: :blush:

"HD 6990M produseres av ATI/AMD, og tilbyr deg ca 95% av ytelsen et 580M gir deg til en langt hyggeligere pris (Go AMD)"

 

Er 5% mer ytelse virkelig verdt 2k? Ehm, nei.

Hvis man har mye penger så er det verdt det.

Lenke til kommentar

Hei JewAlmighty.

Den kommentaren du reffererer til var det som gjorde at jeg fikk øynene opp for dette kortet :) Men må den siste kommentaren hans sier han å jeg quoter:

 

6990M er tilsvarende et nedklokket HD 6870 med ytelse rett over HD 6850 på desktop.

 

Jeg vil ikke si noen av disse egentlig gir mye for penga.

 

Derfor blir jeg litt i tvil nå da jeg først fikk inntrykk av at kortet var kjempebra for pengene, å så den siste kommentaren hvor jeg får inntrykk av at det ikke gir mye for pengene.

 

Håper du skjønner hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei igjen!

 

Det endte med at jeg ventet med å kjøpe en laptop sist gang siden jeg ville vente til nærmere Diablo 3 utgivelse. I mellomtiden har jeg også lært at med en 17" skjerm så vil jeg ikke kunne se forskjell på High og Ultra i Starcraft 2, så da er det ikke så veldig stress.

 

Nå er det 4 måneder siden jeg fikk hjelp fra dere. Jeg ser at Multicom sin Kunshan fremdeles koster det samme som den gjorde da. Og så hører jeg at Alienware sine priser er blitt redusert siden sist. Så da er kansje det ikke så mye ekstra penger for litt "bling bling lys"?

 

For å komme til poenget, så lurer jeg rett og slett på om prisene er blitt redusert siden sist gang og om det er noen gode tilbud for tiden? Tenker jeg vil ha ny laptop til 15 mai da Diablo 3 har release. :)

 

Håper på flere gode svar fra dere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...