Gå til innhold

Leica X1 eller Fuji X100


Anbefalte innlegg

Hei,

ja som trådtilttelen sier står det mellom disse 2 kameraene. Jeg tror ihvertfall det gjør det, så opplys meg gjerne hvis der er flere alternativer innenfor 15K grensen.

 

Det jeg vet jeg vil ha er et kompakt kamera med en eller annen form for innebygget søker. den kan gjerne være digital.

Jeg er ikke villig til å gå ned på sensorstørrelsen.

 

Jeg ønsker et lommevennlig kamera der jeg kan stille alt manuelt. Det bør ha god opptikk og helst lyssterk fast i normalområdet.

Det bær også levere greie Jpeg filer, da jeg helst ikke vil kjøpe ligthroom også.(bruker canon DPP idag)

Mener å huske et bra kamera som ble solgt med ligthromm, hva var det forresten?

 

så hva ville du valgt av disse 2 hvis noen andre betalte?

 

Åja, glemte å nevne at jeg setter pris på minst mulig stygg høy-iso støy.

 

P-E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og taakk for kjapt svar Trondster.

Jo DP2x så interesant ut. Jeg skal lese meg litt opp på den.

 

Meen så var det noe med utseende som tiltrakk veldig på de 2 Xene..

 

Jeg vet det er totalt idiotisk å se på sånt, men har litt lyst på et kamera jeg kan bli ordntlig gla i:-) og det er vel lettere når det i tillegg er pent? Er litt sånn nostalgisk romantisk av meg.

 

Hvorfor velgeer du foresten x100 helt klart, sånn kort fortalt?

 

Edit: Dette var flaut. Ser jo nå at Leica`n ikke har søker, så da er den uaktuell.

god helg:-)

 

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan skjønne, så må det bli Fuji X100. Det er ingen konkurrenter som gir like pene bilder på høy iso. Der "pent" er en relativ størrelse, selvsagt. Men X100 står seg pent i konkurranse med speirefleksene med samme størrelse - noe X1 ikke gjør. Og objektivet til X100 er meget nydelig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar Aetius og Tomsi.

Dette var godt å høre. Der finns mange rare tester der ute og gjenganger minuset til X100 er autofokusen.

Jeg lurer derforogså på om fokusen er treg slik som 7D i liveview eller bedre/verre.

Jeg tror ikke jeg kan "leve med" at den bruker flere sekunder på å fokusere på et øye i la oss si innebelysning som krever iso 1600 på f2 og 1/100 i lukketid.

 

noen som vet?

 

P-E

Lenke til kommentar

Jeg har bare prøvd X100 så vidt, men alt jeg har testet av speiløse, selv Olympus E-P1 og Sony R1 har vært mye raskere til å fokusere enn 7D i kontrastbasert AF modus. Men Aetius kan sikkert si mer konkret om AF-hastigheten.

 

Ser du skriver lommevennlig og jeg synes ikke det er en god besrkivelse av X100. Det er helt klart mulig å få det i en jakkelomme, men det er langt fra selv de litt større kompaktkameraene som LX5 og XZ1.

 

Jeg er selv på jakt etter et nytt kompaktkamera, men har nok litt andre perferanser enn deg. Uansett jeg er mer fristet av for eksempel E-PL3 med en 20mm F1.7 enn X100. MFT har flere andre kompakte primes hvis du er på jakt etter en annen brennvidde. GX-1 ser jo også interessant ut, men det er bare Olympus-hus som gir stabilisering med disse obvjektivene. X100 gir bedre høy iso ytelse enn MFT.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

E-P(L)3 med en 20mm f/1.7 er heller ikke noe dumt valg nei, og kan godt være et fint alternativ til X100. Du får ikke den fine søkeren, eller APS-C-brikken, men til gjengjeld får du et mer fleksibelt system.

 

Jeg brukte bl.a. E-P2 med 20mm-eren i Bolivia, og var godt fornøyd med det, selv i stupmørke sent på kveld.

 

Å sammenligne X100 med S95, XZ-1 og LX5 blir litt som å sammenligne gresskar med epler, synes jeg. Ikke bare er de i en helt annen klasse, det er en helt annen klasse også mellom dem. Hva som passer deg kommer helt an på dine egne prioriteringer, budsjett og behov.

Lenke til kommentar

X100 har fordeler som god bildekvalitet, pent design og god optikk, men det er ikke det som er poenget med den. "Greia" med X100 er søkeren og betjeningen.

Dra og klå selv og se om det er noe for deg. På markedet i dag er det bare X100 som har hybridsøker.

X1 er en fin liten sak med god optikk og sensor, men er i min bok for dyr for det den gir.

Sigma DP er morsomme små saker, som gir bilder i lav oppløsning, men enormt med detaljer pr piksel.

 

Kikk også på gode kompaktkameraer og små systemkameraer.

Lenke til kommentar

Å sammenligne X100 med S95, XZ-1 og LX5 blir litt som å sammenligne gresskar med epler, synes jeg. Ikke bare er de i en helt annen klasse, det er en helt annen klasse også mellom dem. Hva som passer deg kommer helt an på dine egne prioriteringer, budsjett og behov.

 

Poenget med å nevne XZ-1 og LX5 var ikke at de er i samme klasse (som de åpenbart ikke er), men det er de største modellene jeg vil kalle lommevennlig (siden OP spør om det).

Lenke til kommentar

Å sammenligne X100 med S95, XZ-1 og LX5 blir litt som å sammenligne gresskar med epler, synes jeg. Ikke bare er de i en helt annen klasse, det er en helt annen klasse også mellom dem. Hva som passer deg kommer helt an på dine egne prioriteringer, budsjett og behov.

 

Poenget med å nevne XZ-1 og LX5 var ikke at de er i samme klasse (som de åpenbart ikke er), men det er de største modellene jeg vil kalle lommevennlig (siden OP spør om det).

 

Nei, jeg skjønte jo det, men har nettopp stått opp og er morragretten og vanskelig av meg. ;)

 

Hva som er lommevennlig og hva som ikke er det er i stor grad opp til personlig preferanse. Jeg har vært ute for folk som påstår at G12 er lommevennlig, og folk som påstår at en 1 cm tykk mobiltelefon ikke er det. Jeg har gitt opp å tenke slik hva mine egne utstyrspreferanser angår. Men så er det aller meste mer lommevennlig enn en 5D2 med grep og en 24-70 også da.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar og innspill alle sammen.

 

Foreløpig holder jeg en knapp på X100, ihvertfall til jeg hører mer om autofokusen som får meg bort fra det, så fint med flere svar ang dette.

Jeg går mao. ikke ned på sensorstørrelse hvis folk regner autofokusen som "brukende" på x100

 

Det jeg blir å bruke kameraet mest til er bilder av barna, og når jeg er ute å går tur med de. Da mest med en hånd.

Jeg skjønner at kameraet er litt"lommestort" men alternativet er 7D med 17-55 2.8 og med en hånd er det veldig vanskelig.

 

Grunnen til at jeg sier en hånd, er at det er hele tiden noe som skal bæres, dyttes eller holdes når man er ute med 2 små:-)

Har hatt 7D hengende rundt halsen i slike situasjoner før, og det er ikke behagelig.

 

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...