Gå til innhold

[Løst] Strømforsyning gir ikke nok strøm til mitt lydkort? (Corsair HX 750)


chokke

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gikk til investering av et (bra) lydkort her om dagen, og fikk det fader ikke til å funke. Problemet går ut på at PC-en sier "du må koble i strømmen på kortet ellers fungerer det ikke", noe jeg har gjort. Jeg tok så med meg kortet til en kompis og prøvde det der, der fungerte det med en gang.

Så problemet er at min strømforsyning på et vis ikke gir nok strøm.

 

Strømforsyningen er en Corsair HX 750 som er modulær. På den har jeg koblet div. ledninger til hovedkortet, og to sånne 6-pin til grafikkortet. Utenom disse to, er det en 6-pin som gir fire slike molex-kontakter som kun har to vifter koblet på seg. Viftene går som bare rakken, så strøm i ledningen, det er det.

Men når jeg kobler på lydkortet på denne ledningen, så fungerer det ikke. Alle fire pinnene er i molex-kontakten, og kortet kan som sagt ta imot strøm. Selv uten noen vifter koblet på, fungerer fortsatt ikke kortet.

 

Hva kan være feil ? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være din molex plugg fra HX-750 ikke får skikkelig kontakt.

Noen har nå slike "nye" mothake system som kan gjøre det litt vanskelig enkelte ganger.

Hvis det er tilfelle kan et simpelt cheapo molex splitt/skjøte adapter gjøre nytten.

 

Mens det er installert og PC med strøm på kan du bruke multimeter og måle på punktene på baksiden av kortet.

Forutsetter at man har litt elektro skills selvfølgelig.

 

Mål mellom ground og +5v , + mellom ground og +12v

post-35394-0-47892300-1321079235_thumb.png

post-35394-0-19180100-1321079761_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kortet fungerer. Det vet jeg siden det funker hos en kompis.

Og har de fancy mottagerne, og lagt merke til at de er uheldige å sette inn.

Så derfor prøvde jeg å feste ene viften imellom siden den har sånn hvit eldre plugg, men det resulterte i like lite.

 

Kan det være at 6-pin ledningen er "spesiell" og kun til viftebruk ved at den ikke bruker alle 6 pinner ellern noe slikt? :O

Lenke til kommentar

Hmm, jeg får det fremdeles ikke til å funke, og akkurat nå ligger det utenfor PC-en og jeg ønsker det inn i maskinen min.

 

Men, en i klassen min har en 6-pin til 2 molex-kontakter. Men lengden er 5 cm eller noe, så jeg lurte på om jeg kunne forlenge den ved å bruke den ledningen jeg har med en 6-pin og 4 molex? Slik at jeg putter hans 6-pin i min strømforsyning (ikke tenk koffert nå :wee: ). Og så kobler jeg på min ledning inn i en av de to molex-kontaktene før jeg fører en annen molex-kontakt inn i lydkortet?

Eller må strømmen til den ledningen komme fra 6-pins?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bruker en svart port.i Det er det jeg skal, right?

Har vel 5 forskjellige svarte kontakter som kan brukes, de blå trenger vel 8-pins om jeg ikke husker feil.

 

Og huff, blir styr å ta med strømforsyning siden den må kobles opp og ned osv :p . Så blir alternativt aller, aller siste mulighet.

 

Men vil det funke å bruke ledningene slik jeg beskrev lenger opp?

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg bruker en svart port.i Det er det jeg skal, right?

Har vel 5 forskjellige svarte kontakter som kan brukes, de blå trenger vel 8-pins om jeg ikke husker feil.

 

Og huff, blir styr å ta med strømforsyning siden den må kobles opp og ned osv :p . Så blir alternativt aller, aller siste mulighet.

 

Men vil det funke å bruke ledningene slik jeg beskrev lenger opp?

 

Neppe, saken er at den modulære standarden bak på PSUer IKKE og merk at jeg sier IKKE det samme som standard PCI-E 6 pin!

Det er heller ingen standard mellom produsentene så du kan ikke bruke MIST kabler på en Corsair for eksempel.

Og mest sannsynlig vil ikke 6 pinneren passe bak i PSUen din heller, fysisk altså.

Lenke til kommentar

Men molex er vel en standard?

Trodde alle slike var like.

 

Er det noen måte jeg kan, på den 6-pin se om den hallo støtter alle fire pluggene?

Den 6-pin du snakker om er til bruk for 2x molex til 6-pin PCIe. Ikke noe annet, å prøve deg på noe annet kan skape kortslutninger, død maskinvare og fysisk skade.

 

Molex er en standard på pin-out. Det som er mulig her er:


  •  
  • Molex-kontakten du prøver å koble til lydkortet passer ikke skikkelig.
  • Molex-kontakten du prøver å koble til lydkortet er defekt.
  • PEBKAC

Lenke til kommentar

Så det er meninga at den 6-pin med 2 molex skal inn i et grafikkort eller noe, og ikke ut fra strømforsyninga?

 

Er det forskjell på 6-pins ut fra strømfosyninga da? At det finnes ledninger som ikke kan utnytte hele potensiale? Siden kortet fungerer som sagt hos en kompis, men ikke med min ledning.

Lenke til kommentar

Så det er meninga at den 6-pin med 2 molex skal inn i et grafikkort eller noe, og ikke ut fra strømforsyninga?

 

Er det forskjell på 6-pins ut fra strømfosyninga da? At det finnes ledninger som ikke kan utnytte hele potensiale? Siden kortet fungerer som sagt hos en kompis, men ikke med min ledning.

Inn i skjermkort ja, og da som en nødløsning. Det er 2x male molex til 1x female 6-pin PCIe. Du trenger en female molex inn i lydkortet ditt. Komplisert?

 

6-pin ut fra en strømforsyning kan ha et fullstendig annerledes pinout enn 6-pin PCIe, som sagt tidligere er det nok små sjanser for å få den stukket inn uansett da det er små forskjeller på kontaktene om du kikker nærmere etter.

 

Elektronikk er noe man bør være veldig varsom for, da det kan skape utrolig mye skade til tross for at det er billig og vi omgir oss med det.

Lenke til kommentar

Se nøye på denne kabelen (håper inderlig du ikke bruker en slik mot Corsair HX)

Den mangler rød (+5v) i molex connectorene

 

Med en slik kabel skal 6pin koples mot et PCI-Express skjermkort (ikke mot modulær PSU).

Det er et kabel adapter for nye skjermkort når man har "gammeldags" PSU.

 

Disse er laget for de med PSU som ikke har native PCI-Ex power 6pin kabler til/mot skjermkort.

Man kan da kople inn "vanlige molex" fra PSU mot dette kabel adaperet for skjermkort som trenger PCI-Ex 6pin power.

 

 

Edit:

Du snakker om vifter.

Ja de bruker alle +12v.

PCI kort benytter 5V

HDD's bruker både +5v og +12v (+12v til motor , +5v til elektronikk/kontroller kort)

CD/DVD rom samme som HDD ( +12v til motor , +5V til elektronikk/kretser/laser)

post-35394-0-02755400-1321396867_thumb.png

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har skjønt det nå :p .

Bruker ikke den nei,bruker en svart som følger med med den idiotiske klypa avbildet lenger opp med alle fire pinner i hver molex-kontakt. Bare viser seg at 3/4 av de kontaktene (den siste er ikke lang nok) ikke vil at kortet skal fungere.

 

Skal se om jeg får triksa rundt med hardisk-strømmen imorra. Håper så inderlig det går :( .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...