Gå til innhold

Redigere bilder til mer "kontrast"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Presets gir ent godt utgangspunkt, men jeg fraråder å bruke kun presets, da disse ikke klarer å "lese" innformasjon fra bildefilen og gi effekt ut fra dette.

 

Dermed så får alle bildene, mørke som lyse, den samme "redigeringen". Så det er viktig at man finjusterer i etterkant.

 

Det beste er nok å lære seg manuell redigering med Lightroom først, slik at man ikke blir "avhengig" av presets.

 

Lightroom er utrolig enkel å bruke med tanke på redigering, så jeg synes TS bør satse på dette før han/hun gyver løs med presets.

 

Presets er en fin ting i mange tillfeller og hjelper en på vei i mange situasjoner, men skal det bli 100% så bør man trå til litt selv.

Lenke til kommentar

Det er mange ting som kan bidra til gyllene høstfarger hvis det er det du tenker på.

 

Sol og gjerne motlys gjør det lettere å få frem lysende gulfarger.

 

Mener ikke du skal overeksponere, men eksponerer du for mørkt vil alle farger virke litt gråere.

 

LR har saturation slider som vil gi mer fargemetning, slider for kontrast også.

 

Det finnes som andre allerede har nevnt også presets og sikkert how-to videoer på Youtube også (har ikke søkt etter akkurat dette).

 

Uansett synes jeg det fort ser unaturlig ut hvis bildet i utgangspunktet ikke har litt av effekten du ønsker.

 

 

Edit: Editerte litt på det ene bildet ditt, si fra hvis du vil ha det bort. Det jeg gjorde var å åpne det i ACR (PS's raw-konvertering), la på litt fill light og dro hardt i Vibrance og Saturation spakene. Noe slikt du ønsker?

 

Du hadde forøvrig postet bildet med Adobe RGB profil og da vil det se ekstra dafft ut i nettlesere uten fargeprofilsupport.

 

 

Edit2: Fjernet editert bilde da det ikke var OP sitt.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

 

Du hadde forøvrig postet bildet med Adobe RGB profil og da vil det se ekstra dafft ut i nettlesere uten fargeprofilsupport.

 

 

 

Du burde lese deg opp på fargeprofiler eller sette alt fra kameraet til skjerm, redigeringprogram, skriver etc. på S-RGB fargeprofil siden den er det som blir mest brukt og normalen på nettbruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriksen: Er ikke mitt bilde, så du gjør ikke meg no om du redigerer på det ;) Men likte redigeringen din bedre enn originalen jeg la ut.

 

Takk for bra svar! Da får jeg bare prøve meg mer frem i Lightroom siden jeg er helt nOOb når det kommer til det.

 

Forresten, lønner det seg å redigere bilder i raw? Eller funker presets på bilder i vanlig jpg?

Lenke til kommentar

Ah, da burde jeg kanskje begynne å ta mer i RAW, og så ha i jpg når det kommer til feriebilder og diverse.

Takk for hjelp :)

 

Men igjen så er det en liten ting jeg ikke får til (haha)... Hvor lagrer jeg bildene jeg har redigert i Lightroom? Hvordan kan jeg f.eks. redigere et RAW eller jpg bilde, for så lagre det i et vanlig bildeformat som f.eks. jpg? Trodde det skulle være en enkel oppgave, men får ikke til!

Lenke til kommentar

Det jeg gjør er og merke de bildene jeg skal bruke til noe "mail,Internett, etc." dette etter en eventuell behandling i LR3, i develope-mode høyreklikker jeg på merkede bilder i nederste felt og trykker på eksport>eksport, da får du opp et vindu som gir deg mulighet til og lage et mappesystem med under-mapper, vil anbefale deg og lage et skikkelig mappesystem fra første stund for det gjør senere leting mye lettere, eventuell kan du lage en midlertidig mappe og slette disse bildene etterpå. Du kan i eksporter-feltet gjøre endel innstillinger "se bildet", jeg pleier normalt og bruke 1280 piksel på lengste side hvis jeg ikke skal ha kjempestore utskrift.

Når det gjelder bildene som ligger i lightroom så har du i bakgrunn originalbildet liggende og du kan alltid resette det til originalt utspring samme pokker hvor mye du tuller med det.

 

post-151946-0-86933000-1321482198_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...