Gå til innhold

Blakk de siste 2 ukene før lønn


lassepusen

Anbefalte innlegg

Personlig er det for sjeldent for meg å få lønn 1 gang per mnd.

 

Jeg har busjett som ser meget bra ut i mine øyne, men det resulterer likevel i å være blakk de 2 siste ukene før lønn.

 

Det ender gjerne med at jeg må låne penger av andre for å klare meg den siste uken.

 

Tror det har blitt et problem og skulle ønske jeg fikk penger hver 14. dag eller hver uke for den saks skyld.

 

Noen andre som har det samme problemet? Evt tips til løsninger? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samboer og vi har delt økonomi, noe vi begge trives med.

 

G står for navn på samboer og L er meg.

 

 

Inntekt

 

12500 Lønn G

21500 Lønn L

 

Utgift

 

350 Rikstv L

1250 Netcom L

3000 Mat G

8000 Husleie L

1200 Frisør G

600 Trening L

1000 Strøm (evt til sparekonto) G

2000 Klær G

3000 Sparekonto G

1000 BSU L

4000 Gjeld L

350 Nedbetaling gjeldsavtale L

 

G 2300 til overs (har lønn den 15.)

L 6000 til overs (har lønn den 20.)

 

Til overs går til festing, spise ute, kino osv..

 

Mistenker at disse pengene til overs forsvinner fort da jeg gikk på Nav et års tid og hadde meget dårlig økonomi. Over lenger tid kan tilgang på mer penger gjøre at man blir fristet til å bruke det man har på kort tid.

Lenke til kommentar

Tror det har blitt et problem og skulle ønske jeg fikk penger hver 14. dag eller hver uke for den saks skyld.

Ville det hjulpet?

Hvis forbruket ditt er større enn disponibel inntekt vil du gå minus, uansett om det hadde vært daglig lønnsutbetaling.

 

Du må jobbe med å få ned utgiftene dine samt å stramme innbudsjettet. Samt stopp av all impulskjøp.

Lenke til kommentar

Var da voldsomt mye penger som gikk til NetCom og frisør. Klær burde også kunne reduserer litt.

 

Har du hørt med arbeidsgiver om muligheter for å få to utbetalinger i måneden? På min arbeidsplass kan vi få halve forventet månedslønn utbetalt på forskudd den 20. (ordinær lønningsdag er 11.). Jeg skjønner ikke hva det skulle være godt for, men vet det er mange som benytter seg av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Impulskjøp er vel problemet.

Når "til overs" pengene er brukt opp er det lett og forsyne seg av sparekonto f. eks.

 

Ønsker å skjerpe meg på impulskjøp, ja..

 

vi er 22 og 23 år. 1000 kr hver på klær syntes jeg ikke er mye egentlig.

 

Netcom er forresten mobilabonnement og mobilt bredbånd til begge to, så denne utgiften er meget lav.

 

Min arbeidsgiver har ikke slik ordning. (Oslo kommune)

Endret av lassepusen
Lenke til kommentar

Hvis du ikke klarer å styre konsumet på noen annen måte foreslår jeg du setter opp en automatisk overføring i nettbanken. Av de 6000 som er «til overs» hver måned smeller du automatisk 5000 inn på sparekonto på lønningsdag, 1000 kroner i uken dyttes tilbake på brukskonto. Penger til å betale alt av regninger etc lar du heller ikke stå på brukskontoen. Dette gir deg en sikring mot store impulskjøp.

 

Er man disiplinert er det ikke noe problem å ha kredittkort uten bruksbegrensninger eller noen hundre tusen på brukskonto, men du er åpenbart ikke i den kategorien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker det minste som om bevisstheten og oversikten er der, enda. Det dere mangler er kontroll og styring.

 

Det bør gjøre er å opprette en felles husholdningskonto, med ETT kort på. Når dere får lønn setter dere begge 50% av husholdningsbudsjettet inn på denne kontoen. Deretter planlegger dere middager ei uke frem i tid, og handler inn mat for ei uke om gangen. SAMMEN.

 

Da er begge klar over hvor mye penger som er brukt på husholdning, hvor mye penger som står igjen og tilgangen på pengene har dere kun sammen, 4 ganger i måneden.

 

Deretter setter hver av dere minst 500 kr på sparing, fast, pr måned.

 

Når det gjelder impulskjøpene så unngå situasjoner hvor dette oppstår. Evnt utsett det til slutten av måneden når det nærmer seg lønning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1200kr/mnd på frisør? Og det enda din dame ikke har mer å rutte med enn en student med deltidsjobb! Bruker personlig 125kr/mnd på frisør (250kr hver 2. måned). For mannfolk så får du tilnærmet hvilken som helst frisyre til den prisen bare du går rett plass. Denne posten burde virkelig ned! Selvfølgelig kan det være vanskelig å få dama med på det...

 

Uansett hva du sier så synes jeg 1250kr/mnd til Netcom er for mye. Sitter her med 30/30 og bruker telefonen sånn passelig og betaler da 450kr/mnd for bredbånd og ~100kr/mnd for telefon. To stk. telefoner og du burde ligge på rundt 650kr/mnd. 600kr spart!

 

Men uansett. Hovedproblemet ditt er at det klattes bort penger. Ser jo at du etter budsjett sitter igjen med mye. Tenk deg om to ganger før du kjøper ting. Anbefaler og tenke slik

- Dyre ting -> Trenger jeg virkelig dette?

- Vaneting (eks Cola) -> 13x300kr ~ 4000kr/året <- Vil du virkelig bruke 4000kr på Cola hvert enda år!?

 

Forresten, du burde omprioritere sparingen din slik at du får fylt opp BSUen hvert eneste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, du burde omprioritere sparingen din slik at du får fylt opp BSUen hvert eneste år.

Nja, kommer jo an på hva det spares til; liten grunn til å kjøre alt inn på BSU om boligsparing ikke er høyt oppe på agendaen.

 

nomore: Ser ikke helt hvordan din plan hindrer trådstarter fra å svi av 4000 på champagne i et svakt øyeblikk. Det beste er selvsagt å ha intuitiv kontroll på hvor pengene går, når det ikke funker er idiotsikker automatikk et greit alternativ.

Lenke til kommentar

Takk for svar dere.

:thumbup:

 

Netcomregningen er på 350 kr. Dette er med mnd avgift på abonnementet. samt mobilt bredbånd på 250 kr. Det blir 600 kr x 2 personer som blir 1200. Satt 1250 på dette da det varierer litt.

Syntes virkelig ikke dette er mye for mobil og internett.

 

Frisør i Oslo som kan jobben sin koster rundt 600 kr.

Dette kan sikkert fåes billigere men har prøvd flere og blir skuffet hver gang.

 

Av pengene til overs brukes kanskje 70% på alkohol, snus og røyk.

 

BSU nedprioriteres for å ha mer penger til gjeld og penger til overs.

 

Å ha penger på en annen konto er et alternativ.

Tenkte å prøve dette på neste lønning.

 

Ikke i samme bank, for da kan jeg bare overføre med mobilbank.

Men har konto i en annen bank uten kort, så det vil til og med ta 1-2 dager å få pengene, som gjør at man kan ombestemme seg på et impulskjøp. :cool:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe særlig med hår, så hva vet vel jeg, men klipper man seg hver måned?

 

Man burde ihvertfall ikke gjøre det til den prisen.

 

Etter min mening har du kontroll over økonomien, men du er bare ræva med pengene :)

Dropp klippinga, klæra og mobilt bredbånd. Onecall med 500ringeminutter,sms og MB, 150spenn X 2, 300spenn.

 

Dropp kinoen, dropp pølsa på 7eleven (Ja,du veit det) Så klarer du deg. haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man ikke klarer å styre pengebruken gjelder det lite å få lønnen utbetalt oftere. Man må ganske enkelt sette opp et budsjett hvor forbruket ikke er større enn inntekten. Og man må følge budsjettet. Hvis man bruker 14.400 i året på hårklipp har man utvilsomt en post man kan spare noe på.

 

Ta en titt på et par episoder av luksusfellen på tv hvor de forklarer det gang på gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...