Gå til innhold

Mordere... Har de smavittighet?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag sett en forferdelig video på Internett...

Street - racer drepper en mann som gått over gate... Bokstavelig talt river ham i biter...

 

http://www.vesti.ru/only_video.html?vid=372946

 

Videoen er, dessverre, på russisk, men jeg tror at oversettelse trenges ikke.

 

Forstår ikke hva tenker slike folk? Er de folk i det hele tatt? Har de hjerte, sjellen? Hvordan klarer de å leve etter noe slik?

 

Hver gang jeg ser ellr hører noe sant tenker jeg om folk, som venter hjemme på at mann (sønn, bror, far...) skal komme... Venter forgjeves! Fordi noen idioter arrangerte bilrace i byen!

Endret av forglemmegei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste mordere har nok samvittighet ja, men det er utvilsomt at de mest suksessfulle nok er blottet for alt som har med samvittighet og medfølelse og gjøre. De aller fleste seriemordere havner i denne kategorien.

Du har jo også mange typer mordere, noen dreper i affekt og det er som regel vanlige mennesker som du og jeg som får store problemer med tanken på hva de har gjort i ettertid.

Lenke til kommentar

De fleste mordere har nok samvittighet ja, men det er utvilsomt at de mest suksessfulle nok er blottet for alt som har med samvittighet og medfølelse og gjøre. De aller fleste seriemordere havner i denne kategorien.

Du har jo også mange typer mordere, noen dreper i affekt og det er som regel vanlige mennesker som du og jeg som får store problemer med tanken på hva de har gjort i ettertid.

 

Helt enig om affekt og vanlige folk.

 

Men denne ung mann (26 år) var sikkert ikke helt vanlig. Han hadde jo i tillegg ikke førekort, den var trukket ut av politi.

Lenke til kommentar

Nå kan ikke jeg russisk, det er heller ikke mulig å se hva som skjer på videoen så jeg kan ikke uttale meg på grunnlag av den.

Det var bilrace i byen (ulovlig hemmelig race). Bilene hadde veldig høy fart og en av de påkjørt en mann som gått over gate i riktig plass. Mannen døde med en gang. Racer bare kjørte videre uten å stoppe.

 

Funker ikke videoen? Hos meg funker det bra.

Lenke til kommentar

Joda den funker den, men jeg kan ikke se hva som skjer annet enn at det spres noe diffust i gata.

Hvorfor gikk han egentlig ut i veien? Han visste kanskje ikke at biler i fart er litt skumle?

Det er menneske som spres i gata. Han har sikkert ikke sett de bilene. Kanskje kom de plutselig rundt hjørnet, det var jo i byen. Og så var det sent på kvelden, mørkt...

Men poenget var at de ikke har lov å kjøre sånn! Jeg vet ikke om det finnes slike racer her i Norge.

Lenke til kommentar

Så klart har mordere samvittighet. Men som ble nevnt, så finnes det forskjellige mordere som ikke kan vise noe medfølelse eller noe for andre mennesker.

 

Men mennesker som dreper andre mennesker i ulykker sliter noe jævlig med seg selv.

 

Når jeg tok billappen var jeg på et foredrag med en fyr som drepte kompisen sin i en ulykke, han har forsøkt å ta selvmord opptil flere ganger pga skyldfølelse.

 

 

Leste også for noen år siden om 2 gutter som ble klemt ihjel i en bosskontainer, han som skrudde på maskinen tok selvmord, da han enkelt og greit ikke klarte å leve med seg selv.

 

 

Nå har jo vi en annen psykopat vi kan studere i Norge, ABB. Han har INGEN anger for det han gjorde, og han ville gjort det igjen, har han sagt. Et normalt menneske hadde ikke klart å gjøre det han gjorde, selv om flere han tenkt tanken på hvordan det hadde vært å gått inn på skolen å fyrt av.

 

 

Selv om mennesker arrangerer illegale gaterace, og uheldigvis dreper noen, så har 99% av de skyldfølelse. At de stikker av, er ofte pga panikk.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert at fører oppfattet at han kjørte på et menneske.

Hvordan kan det være mulig?

 

I år så ble en ved Enebakk funnet, da hadde han allerede blitt påkjørt 3 ganger, av 3 forskjellige biler.

 

Jeg syns det er verre å se de personene som later som ingenting, som ved f.eks hun lille jenta som ble påkjørt i Kina, hun ble også påkjørt 2 ganger.

Lenke til kommentar

Du får spørre dem som har vært i krigen, dem er jo massemordere, men det gjelder vel kanskje ikke ? :roll:

 

Nei, dette gjelder ikke her. Det er noe helt annet. De soldatene som var i krigen er ikke murdere, tror jeg. De har i alle fall samvittighet, det er sikkert. Men her er det idioter som deltok i race i byen.

Endret av forglemmegei
Lenke til kommentar

Og i krig og ellers er det kognitiv dissonans vi mennesker bruker for å forbli "skyldfrie" når vi har begått dumme handlinger...

 

Hadde en kompis for noen år siden som frøys ihjel oppe på fjellet på en ski tur han og to andre hadde vært på. Han ble sliten og trengte å hvile seg fem minutter og siden de var bare noen kilometer fra hytta gikk de to andre i fra ham... Jeg vet ikke hva som skjedde, men da det gikk noen timer begynte de å lete etter ham og da de fant ham omtrent 7 timer senere var han død... Den ene av de som hadde gått fra ham tok dette steinhardt og klandret seg selv (som jo er riktig å gjøre da man ALDRI skal gå ifra noen i slike situasjoner...) mens han andre bare trakk på skuldrene og forsvarte seg med at han som frøys ihjel ikke skulle blitt sliten og stoppet akkurat der.... Syltynn unnskyldning ja, definitivt, men med hans kognitive dissonans var det nok til å frikjenne hans soleklare skyld i det som skjedde... Tragiskt som faan, men han tok ikke på seg noen skyld for at det gikk som det gikk, til tross for at han også visste utmerket godt at man aldri skal forlate noen alene på fjellet om vinteren, samme hvaslags TV program du skal rekke tilbake til hytta for å se.... (Som var den underliggende grunnen til at de gikk fra ham...)

 

Og vi bruker ALLE kognitiv dissonans som denne fyren gjorde, noen mer og andre mindre... Det hele koker egentlig ned til hvor ærlig du er mot seg selv (og andre, som et produkt av ærligheten mot deg selv...) og hvor langt du er villig til å tøye den kognitive strikken for å forsvare handlinger du i utgangspunktet, mer eller mindre, VET er gale....

 

Kognitiv dissonans var noe som vi definitivt kunne lært om på skolen, hvordan vi automatisk bruker det i forsvar av våre handlinger og hvordan vi som mennesker kan jobbe for å bli mer ærlige og la være å bruke så mye kognitiv dissonans... Tror mange hadde hatt veldig godt av en større selv innsikt på dette området...

 

For den beste måten å la være å angre på noe er og blir å la være å gjøre det du kommer til å angre på..... Ikke enkelt, men det kan la seg gjennomføre hvis selv innsikten er stor nok...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tragiskt som faan, men han tok ikke på seg noen skyld for at det gikk som det gikk, til tross for at han også visste utmerket godt at man aldri skal forlate noen alene på fjellet om vinteren, samme hvaslags TV program du skal rekke tilbake til hytta for å se.... (Som var den underliggende grunnen til at de gikk fra ham...)

 

Og vi bruker ALLE kognitiv dissonans som denne fyren gjorde, noen mer og andre mindre... Det hele koker egentlig ned til hvor ærlig du er mot seg selv (og andre, som et produkt av ærligheten mot deg selv...) og hvor langt du er villig til å tøye den kognitive strikken for å forsvare handlinger du i utgangspunktet, mer eller mindre, VET er gale....

 

Kognitiv dissonans var noe som vi definitivt kunne lært om på skolen, hvordan vi automatisk bruker det i forsvar av våre handlinger og hvordan vi som mennesker kan jobbe for å bli mer ærlige og la være å bruke så mye kognitiv dissonans... Tror mange hadde hatt veldig godt av en større selv innsikt på dette området...

 

For den beste måten å la være å angre på noe er og blir å la være å gjøre det du kommer til å angre på..... Ikke enkelt, men det kan la seg gjennomføre hvis selv innsikten er stor nok...

 

Og hvordan var denne mann straffet? Eller fikk han ingen straff i det hele tatt? Hva skjedde med disse folk videre i livet, hvis det er ikke hemmelig, selvfølgelig?

 

Det mest interessant i denne situasjonen at slike folk ofte ønsker at de andre må være mer ærlige mot de enn de mot andre. Det er faktisk kanskje nok vanlig for folk, dessverre... De forventer at de selv skal aldre bli forlatet i slik situasjon. Kanskje dette gjelder ikke for alle, men jeg tror for mange. Hva er egentlig grunn til slike forventninger? Ikke for å bli synd, men jeg skulle gjerne se på denne menneske i slik situasjon og høre hva han skulle si. Sikkert skulle han skylde de andre.

 

Det er veldig trist at vi ikke lærte psykologi på skola, jeg vet at mange skulle gjerne ha lært det. Og jeg trot slike kunnskap kunne hjelpe til mange av oss veldig mye i livet.

Lenke til kommentar

Og hvordan var denne mann straffet? Eller fikk han ingen straff i det hele tatt? Hva skjedde med disse folk videre i livet, hvis det er ikke hemmelig, selvfølgelig?

Det er ikke ulovelig å gå fra noen på fjellet, det er bare ikke tilrådelig, så det sier seg selv at personen ikke ble straffet for dette... Fjellvett reglene er kun regler man BØR følge, men ikke MÅ følge ved lov...

 

Det mest interessant i denne situasjonen at slike folk ofte ønsker at de andre må være mer ærlige mot de enn de mot andre. Det er faktisk kanskje nok vanlig for folk, dessverre... De forventer at de selv skal aldre bli forlatet i slik situasjon. Kanskje dette gjelder ikke for alle, men jeg tror for mange. Hva er egentlig grunn til slike forventninger? Ikke for å bli synd, men jeg skulle gjerne se på denne menneske i slik situasjon og høre hva han skulle si. Sikkert skulle han skylde de andre.

 

Det er veldig trist at vi ikke lærte psykologi på skola, jeg vet at mange skulle gjerne ha lært det. Og jeg trot slike kunnskap kunne hjelpe til mange av oss veldig mye i livet.

 

Fordi det er sunn fornuft i de reglene som sier at du ikke skal forlate noen alene på fjellet NETTOPP fordi det er så mange som har mistet livet i lignende situasjoner? Fjell heimen her i landet er IKKE å spøke med, har selv opplevd at strålende solskinn ble til hylende snøstorm i løpet av 25 minutter i en påske og KUN fordi det var godt merkede løyper klarte vi å finne igjen hytta vår...

 

Og ja, en gennerell innføring i psykologi som confirmation bias og kognitiv dissonans, som alle mennesker uten unntak benytter seg av, ville garantert ha hevet nivået litt ja og utvidet selvinnsikten til hver enkelt. Og dumme situasjoner kunne vært unngått, ihvertfall teoretisk.... Noen mennesker ER bare dumme nok til å stole på lykke og fromme og handle deretter... Det gikk jo bra sist, ikke sant? Så det går sikkert bra nå også... Jeg sier ikke at vi skal løpe rundt med total paranoia, men litt paranoia kan faktisk redde liv... Det har ihvertfall reddet mitt en del ganger at jeg evner å se hva som KAN skje før jeg gjør det... Dette gjelder ikke bare for turer i fjellheimen, men også på det personlige plan som foreksempel hvis jeg liker ei dame jeg treffer på et sted som ville gjort det enkelt å vært utro.... Seminar, kurs etc... Den innsikten gjør det lettere for meg å styre UNNA et eventuelt utroskap som jeg VET at jeg ville angret som en hund på. Ikke fordi min kone ville fått greie på det (som alt for mange menn innbiller seg er den egentlige grunnen), men rett og slett fordi jeg selv visste hva jeg hadde gjort og jeg liker like dårlig å måte "juge" til meg selv (mellom å "finne" unnskyldninger for min handling for å rettferdiggjøre dem) som jeg liker å juge til andre... JEG vet at det er jug og det teller like mye, kanskje til og med mer enn at andre vet at det er løgn....

 

Som jeg sier til guttene mine når de jukser i spill: de vinner jo egentlig ikke når de jukser når de VET at de har jukset for å vinne... (Da har de kun jukset og ikke vunnet....) For DE vet at de har jusket.... Klarer du ikke å vinne så får du lære deg å tape... eller la være å spille i det hele tatt... Så enkelt, men dog så vanskelig for enkelte....

 

For klarer du ikke å være ærlig mot deg selv har jeg litt vanskelig for å se at du kan være ærlig mot andre også jeg.... SELV om ærlighet er noe av det vanskeligste vi mennesker kan gjøre til enhver tid... Noe jeg velger å være.

 

 

Noe av den ærligheten kan jeg skylde min kone for, for de gangene jeg har gjort noe "galt" møter hun meg ALDRI med et skrik og beskyldninger når hun legger det frem (og på den måten nesten autmatisk får meg til å gå i forsvars modus...). Isteden legger hun det frem på en saklig og rolig måte slik at jeg har tid til å reflektere over det og faktisk ta tak i problemet istedenfor å "forsvare" det jeg har gjort med heller uærlig kognitiv dissonans...

 

Helt utrolig hva den forskjellen kan gjøre skal jeg si deg... :)

Lenke til kommentar

De vil ha fart og spenning. Unge menn tenker ikke over konsekvensene. Derfor dør unge menn i trafikken, ufrivillig får de barn og uten kontroll drikker de og sloss.

 

Men de som råkjører har ikke noe ønske om å drepe. Det de gjør er livsfarlig for seg selv og andre, men det tenker de ikke på der og da.

 

Du kan jo forstå mye mer rundt råkjøring ved å se den ferske dokumentaren på nrk, Brennpunkt - Råest bak rattet :

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/795340/

Lenke til kommentar

 

Noe av den ærligheten kan jeg skylde min kone for, for de gangene jeg har gjort noe "galt" møter hun meg ALDRI med et skrik og beskyldninger når hun legger det frem (og på den måten nesten autmatisk får meg til å gå i forsvars modus...). Isteden legger hun det frem på en saklig og rolig måte slik at jeg har tid til å reflektere over det og faktisk ta tak i problemet istedenfor å "forsvare" det jeg har gjort med heller uærlig kognitiv dissonans...

 

 

Kona di er en veldig klokt menneske! Du skal ta vare på henne :-) Det er ikke hver dag man treffer slike kvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...