Gå til innhold

AMD legger om driften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det AMD har sagt er at de skal fokusere mer på low-power enheter og på cloud. Når det gjelder low-power så tipper jeg AMD er bekymret for ARM. At Windows 8 kommer i 2012 med støtte for ARM er ikke godt nytt.

 

Får håpe ting går bedre for AMD. Jeg er iallefall skeptisk, de har mistet veldig mange dyktige ledere de siste halve året, flere av disse har vært nækkelpersoner i AMD sin velykkede GPU-strategi. I tillegg så sparker de jo 1400 personer i denne runden.

 

With Bergman gone, I was afraid Carrell would follow. Unfortunately, it's a lot worse. Not only is Carrell Killebrew gone, but around 10% of AMD's workforce join him in yesterday's announced layoffs.

http://www.anandtech.com/show/5050/amd-implements-cost-cutting-workforce-reduction-carrell-killebrew-is-out

 

Her er forresten en god analyse:

http://techreport.com/discussions.x/21954?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+techreport%2Fall+%28The+Tech+Report%29

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1320425968' post='18538415']

Det AMD har sagt er at de skal fokusere mer på low-power enheter og på cloud. Når det gjelder low-power så tipper jeg AMD er bekymret for ARM. At Windows 8 kommer i 2012 med støtte for ARM er ikke godt nytt.

Mtp. applikasjonsutvalget som kommer til å være de første årene, tror jeg det er en stund til Windows 8 blir en reell utfordrer på ARM. Det er for lite å hente for mange utviklere på å ta seg bryet med ARM, så selv for de som kunne gjort det med relativt lite innsats, skjer det nok ikke i stor nok utstrekning før win8 ARM har stor nok utstrekning, og det kan fort bli et catch22-scenario.
Lenke til kommentar

Trist lesing da det tyder på at Amd nå gjør store feil som på mange måter kan sammenlignes med feilene som Kodak greide å gjøre :

 

*Kodak sine "blå-russ" fant ut at man kunne spare masse penger ved å gjøre noen endringer på markedsføringen og utsendelser av papirbestillinger , resultatet var enorme tapte fortjenester spesielt i komunal sektor (mulig jeg husker historien litt feil).

*Kodak var alt for treg til å hoppe på det digitale markedet og tviholdte ekstremt lenge på gammel teknologi.

*Drøssevis av feilinvesteringer og lite satsing på riktige markedet førte videre til kodaks totale kolaps.

 

Personlig tror jeg at Netskyen er en boble som kan sprekke når som helst , det er ikke mye som skal til og det kan bli katastrofalt for selskap som har investert store summer der, på mange måter så vil man få en lignende situasjon som når Internett bobla sprakk for en del år siden og IT bransjen fikk en kraftig devaluering i markedsverdien sin.

 

Mobilmarkedet er kanskje ikke den dårligste investeringen, men jeg tror at Amd kommer litt for sent inn i markedet og med de kuttene selskapet har gjort i viktig kompetanse og en del idiotiske valg (om det stemmer selvsagt, som feks at man har gått over til delvis automatisk design av mikroarkitekturen, noe som gjør at die size øker) så har muligens selskapet ikke styrken som skal til for å holde Gpu , cpu og mobil delene oppe.

 

Greier Amd å rote til feks neste serie med skjermkort (7xxx) samtidlig som selskapet ikke greier å realisere forbedringene med BD og server cpu'ene så kan Amd miste enda flere % av markedet samt tape kraftig på investeringene som ble gjort, da skal det ikke mye til for at selskapet kan komme i en såpass prekær situasjon at man kan se på at aksjene når bunnverdi.

 

Amd sine ledere greier å vise sine ansatte at det er bedre å sparke kompetanse enn å stramme beltet rundt toppledelsen og be de ansatte om å være med på tiltak som kan forbedre situasjonen (som å jobbe noen timer ekstra uten betaling , midlertidlige reduksjoner i lønningene til alle inntil situasjonen forbedrer seg etc). Når et selskap tar slike valg har jeg på følelsen at de ansatte fort kan få følelsen av at man kan være nestemann på lista og kan miste lojalitet til selskapet og sannsynligvis søke jobb fort en annen plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så selskapet kutter 10% av arbeiderne sine i stede for å ta et 50% lønnskutt til ledelsen? Lenge leve kapitalismen.

Lenge leve kapitalismen, for ellers hadde vi ikke hatt selskaper som AMD og arbeiderene ville hatt 100% laver lønn om vi skal se alt i svar-hvitt.

Den forsto jeg ikke helt, gidder du å forklare?

 

Edit: La oss begynne enkelt, er posten ment som sarkasme mot min post, eller er det noe helt annet? Sarkasme fungerer ikke på internett fordi vi har ikke tonefall.

Endret av del_diablo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1320425968' post='18538415']

Det AMD har sagt er at de skal fokusere mer på low-power enheter og på cloud. Når det gjelder low-power så tipper jeg AMD er bekymret for ARM. At Windows 8 kommer i 2012 med støtte for ARM er ikke godt nytt.

Mtp. applikasjonsutvalget som kommer til å være de første årene, tror jeg det er en stund til Windows 8 blir en reell utfordrer på ARM. Det er for lite å hente for mange utviklere på å ta seg bryet med ARM, så selv for de som kunne gjort det med relativt lite innsats, skjer det nok ikke i stor nok utstrekning før win8 ARM har stor nok utstrekning, og det kan fort bli et catch22-scenario.

Ja, men jeg tror at i det segmentet ARM virkelig kommer til å komme i så spiller ikke dette så stor rolle. Da tenker jeg på tablet og kanskje ultraportable laptoper. For veldig mange kommer det til å være mer en bra nok at maskinen kjører en eller annen Office.

Lenke til kommentar

Det forutsetter at joden i utgangspunktet er arkitektur uavhengig - det er den overraskende ifte ikke, spesielt for større rosjekter, der det er sannsynlig at du har brukt eksisterende kode, biblioteker e.l. som ikke er det.

 

Men selv der det ER så enketl - hvorfor skal de gjore det? Om det potensielle er 200 00 enheter, og du anser det som usannsynlig at mer enn en halv prosent vil ha programmet ditt på den platformen, og du kanskje heller ikke har en fysisk ARM-enhet å faktisk teste på,ja, da sr jeg for meg at veldig mange ikke gidder. Sannsynligvis er det veldig mange som ikke en gang kommer til å vurdere det, fordi de ikke får med seg noe behov for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...