Gå til innhold

Piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter må meining er problemstilinga litt annleis, nemleg: Syns folk at det er ein forbrytelse, og kvifor gjer dei/gjer dei ikkje det?

 

Poenget er vel at folk ikkje ville brukt programvara dersom dei måtte betale for den. Folk som tener pengar på bruk av programvaren betalar stort sett for det.

Kopiering bidreg i stor grad til at programma blir meir kjend, og at det i sin tur påverkar dei som kjøper inn til bedrifter.

Lenke til kommentar

Det blir mer en samle-mani egentlig.

Det og skaffe noe helt nytt, som veldig få har og legge det ut er noe en nesten blir avhengig av. Liker en et spill, så kjøper en det.

 

Ikke dermed sagt at jeg gjør det, bare så det er sagt :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: merrin på 2002-02-07 11:34 ]

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

For min del bryr jeg meg ikke. Jeg skjønner platebransjens fortvilelse, men mye er deres egen feil.

Prisene er høye. 500 spenn for spill, og over 150 for en ny plate. CD-R er billigere.

 

For mitt vedkommende har jeg faktisk kjøpt en del programmer, spill og musikk-cd'er.

Så tenk deg grundig om, jeg kjøper av og til cd'er. Resten laster jeg da ned. Er det jeg laster så fælt? Nei, ikke ettersom jeg faktisk gjør min lille del ved å av og til kjøpe cd'er. Det er mange ting jeg ikke ville giddet å ha om jeg hadde måttet betale.

Om jeg har skaffet meg 1000 spill på ett år, og kjøpt ti, så burde ikke bransjen klage.

 

Så lenge jeg ikke kan bli tatt for det, kommer jeg til å laste ned nesten alt, ettersom det er enklest og billigst. Blåser i om folk taper penger, så lenge jeg får lastet ned i fred.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Nichotin på 2002-09-30 02:46 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Nichotin på 2002-09-30 02:47 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 02:57, skrev HoVeSkOt:

Spesielt gjeldende microsoft:



Microsoft vil absolutt at folk piratkopierer WIndows i stedet for å bruke andre os.


At folk skaffer seg windows, uansett måte, gjør at folk blir avhengig av dette OS'et.


 

Pøh.

 

Quote:


Når da disse piratkopiererne skal på jobb, der det blir brukt PC'er, er det eneste de kan Windows. Bedriftene må derfor bruke windows på maskinene sine.



 

Pøh. Ingen som tvinger bedriften til å kjøre Windows. Dessuten "kunne windows"?, i en arbeidssituasjon så skal man ikke kunne windows, men bruke en eller flere applikasjoner. Å kunne ha peiling på det underliggende OS'et er en detalj.

 

Quote:



Her tjener Microsoft GROVT!



Så hvis du er en MS-pirat, ikke tru du lurer dem!


Her er det BillÆrn som puler DEG i rævva!



 

Dårlig argumentasjon for å piratkopiere. At MS tjener mye penger er dog riktig.

Lenke til kommentar

sumptroll:

 

tror neppe det var noen argumentasjon som var _for_ piratkopiering. var vel mer å få folk til å tenke igjennom hvordan ms kan tjene penger.

 

klart; hvis du har 10 personer som skal starte en bedrift, og de kan windows så gidder de ikke lære seg et nytt os for å få til noe som går greit i win (selvom du får en og annen konkurrent inn på serveren i ny og ne :roll: )

 

hvis it-avdelingen er mest komfortabel med win, så anbefaler de det.

 

hvis de ansatte er mest komfortable med win, så krever de det.

 

hvis sjefen er mest komfortabel med win så sier han ja til det!!

Lenke til kommentar

Personlig er jeg helt mot piratkopiering.

 

Da jeg var yngre var jeg nok ikke like nøye på det. Hadde sinnsykt mange spill til C-64 og kun en håndfull var orginaler.

 

Etterhvert som jeg ble eldre, leste litt om hva som lå bak produksjonen av programvare og lærte meg litt enkel programmering selv forandret dette seg. Det ligger faktisk flere årsverk bak de fleste programmene som finnes på markedet så selvfølgelig må utviklerne ta seg betalt!

 

Hvis man ikke har råd til programmet så får man klare seg uten! Selv har jeg veldig lyst på DVD Studio Pro, men har ikke råd, så jeg får klare meg uten. :sad:

 

Spørsmål til dere som synes det er OK å kopiere siden dere "ikke har råd": Hvis dere ser en stilig mobiltelefon dere liker men ikke har råd til, er det greit å stjele den da? :???:

 

Det er enkelt og greit tyveri vi snakker om her!

Lenke til kommentar

Enkelt og greit...

 

Når det kommer et nytt spill hva gjør du:

 

1. Kjøper spillet, når du kommer hjem og tester det så er det det værste spillet du noensinne har vært borti og har slengt 500 penger rett @ dass.

 

2. Laster ned spillet, tester det og finner ut at det er skikkelig ræva! Da har du spart 500,- som du heller kan kjøpe 10 gode øl for!

 

Så det så! :grin:

Lenke til kommentar

grunnen til det er enkelt,

 

mesteparten av folkene som vokste opp i data alderen.

har ikke god økonomi, dem kan ikke/vill ikke/prioriterer ikke kjøpt av sw utstyr.

samt prisene på mesteparten av de softwarene er farlig dyrt. bare se prisen på vanlig xp pro for normale folk ( ikke studenter )

 

derfor holder jeg meg så mye som mulig til shareware, tar heller å betaler noen kr for å regge et bra shareware prog en til noen penge griske blood sugere, ( ok ikke helt seriøst sakt men det er mandag i dag )

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 09:14, skrev boost:

1. Stjeler vi? vi tar en kopi, det er ikke stjeling. :razz:


Mnja, riktignok stikker du ikke unna ett innpakket produkt med manualer etc. men du tilegner deg andres eiendom ulovlig, med andre ord tyveri.

Quote:


2. spill på 500,- er alt for dyrt for studenter, som er de som spiller mest.


Forstår at det er dyrt å kjøpe spill, men så er det da heller ikke noe menneskerett å få alt man har lyst på til en hver tid! Hvis man ønsker å spille får man prioritere å bruke penger på dette! Har man ikke råd, så har man ikke råd. Dessverre!

 

Kjenner da også en del studenter som jobber på fritiden. Flere av disse drikker bort mer enn 500,- i uka! (Er klar over at andre er dårligere stilt).

 

Er klar over at jeg høres ut som en moraliserende surpomp :wink: , men synes faktisk piratkopiering er ganske ille!

Lenke til kommentar

Jeg har selv en god del piratvare men dette er program jeg over hodet ikke hadde vurdert å kjøpe engang. Min mening er at piratkopiering fører til at programmene blir langt mer kjent en uten pirater. Selv kjøper jeg "godbitene". Som for eksempel Diablo 2 LoD. Pirat virksomhet (selge piratkopier) derimot er noe jeg mener er feil dette er stjeling, uten noen god grunn.

 

(det er i dag mandag og om dette svaret virker litt umm.... rart, husk dagen i dag;-))

Lenke til kommentar

Jeg synes videoredigering er gøy, men jeg har ikke råd til å kjøpe gode programmer for 20000kr. Hvis jeg skal følge loven må jeg inn i brangsjen før jeg kan teste ut slik programmer, og da med null erfaring. Hvis jeg laster ned så kan jeg lære meg det nå, og ha en del erfaring fra før hvis jeg skal bli proff videoredigerer.

 

Dyre, proffprogrammer er uaktuelt før man blir voksen, men man bør få lov til å prøve det ut som ungdom. Spill er en annen sak, da vi snakker om 500-600kr som "alle" ungdom har råd til å betale hvis de velger å bruke pengene sine på det. Men spill burde vært billigere. Hadde spill kostet max300kr hadde jeg kjøpt masse spill istedenfor å laste dem ned. CD pris på 150kr er en grei nok pris synes jeg, derfor kjøper jeg den musikken jeg virkelig liker, og kan heller laste ned musikk jeg bare hører på i ny og ne. Et veldig godt argument for å kopiere musikk er at; feks jeg liker Metallica, og de har mye bra musikk, men det er bare et par sanger på hver av cd'ene dems jeg liker, derfor kan jeg brenne de jeg liker på en cd. Jeg har ikke råd til å kjøpe alle cd'ene dems for å få de sangene jeg liker...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 10:10, skrev Tørpærn:

Om alle som i dag har installert MS Windows på maskina si hadde betalt for den, ville ikke MS Windows ha kosta mer en et vanlig spill gjør i dag!


Piratkopiering går utover de "ærlige".


 

Av en eller annen grunn så ble jeg ikke overbevist av det der :grin:

 

Se på playstation2 og nintendo spill. Der er piratkopieringen mye mindre utbredt, og likevel koster spilla 100-200kr mere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-02-07 11:17, skrev siDDIs:

Eg skal ha en oppgave på skolen om etikk, der problemstillinga er 'Hvorfor gjør helt vanlige mennesker en så stor forbrytelse ved å stjele/kopiere et produkt?'


 

Hvem er det som definerer god moral/etikk? Synes virkelig "alle" at kopiering av åndsverk er umoralsk? Vi lever jo i et demokrati. Når 51% av befolkningen stemmer nei til EU, så blir vi ikke medlem. Hvis 80% av befolkningen vil fjerne åndsverksloven, så...

 

Okey, det var nok satt litt på spissen. Svært mange kopierer bare med tanke på egen vinning, og gjør ingen dypere vurderinger av konsekvensene. Selvsagt må opphavsmenn til åndsverk ha visse rettigheter. Men det er ingen naturlov eller Herrens Bud at opphavsretten skal fungere akkurat som i dag. Å selge åndsverk til stykkpris er ikke morgendagens forretningsmodell. Spørsmålet er bare når industrien vil innse det. (Ja, det finnes andre måter å tjene penger på åndsverk enn å selge dem til stykkpris.)

 

Vær vennlig å kutte ut ordet "stjele" i forbindelse med åndsverk. Amerikansk industri vil gjerne sette likhetstegn mellom eiendomsrett og opphavsrett. Det er umoral. Man stjeler ikke åndsverk; man kopierer dem. Man eier ikke åndsverk; man har opphavsrett til dem.

 

Vær også vennlig å kutte ut patetiske utsagn om at "programmer ville vært billigere hvis ingen piratkopierte", og ta et kurs i bedriftsøkonomi.

 

Når du betaler for dataprogrammer eller musikk går ikke pengene til en stakkars, hardt arbeidende programmerer eller artist. 99% av pengene går til de som distribuerer produktene. Og hvordan står det til med moralen deres?

 

LeD

Lenke til kommentar

Den 2002-09-30 10:30, skrev LeD:

Quote:


Vær også vennlig å kutte ut patetiske utsagn om at "programmer ville vært billigere hvis ingen piratkopierte", og ta et kurs i bedriftsøkonomi.


:wink: Fiffig argumentasjonsteknik: Kall andres utsagn patetiske for så å vise til "et kurs i bedfiftsøkonomi"...

Quote:


Når du betaler for dataprogrammer eller musikk går
ikke
pengene til en stakkars, hardt arbeidende programmerer eller artist. 99% av pengene går til de som distribuerer produktene.


Den største kostanden i forbindelse med salg av software (data/musikk) er vel sannsynligvis markedsføring og distribusjon?

 

Altså de som betaler mest får mest tilbake. Det er jo disse som sørger for at utviklerne får lønn! Artister får jo dessuten royalties av all radiospilling (hvis de registrerer seg hos Tono) og som regel en brukbar prosentdel av platesalget (avhengig av kontrakt)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...