Gå til innhold

Piratkopiering


Anbefalte innlegg

Hypotetisk sett:

- Hvis spillene hadde kostet halvparten (200-300 kr.), ville dobbelt så mange ha kjøpt spillene. Produksjonekostnadene for et spill er kanskje 10kr. pr. CD (litt mer enn for musikk) og enda mindre i store kvantum. Dermed ville hver tittel solgt mange flere kopier, og hatt samme inntekt, men med litt mer kostnader. Selv tror jeg enda fler hadde kjøpt spill, dersom prisene hadde vært lavere, og inntektene hadde vært enda høyere. Det henger igjen fra barn/ungdommen at man kopierer spill (kanskje pga. av prisen. 500,- for et spill er mye for en 12-åring som skal ha nye spill hele tiden).

 

Jeg tror prisene må ned for å endre holdningene til de som piratkopierer. Selv kopierer jeg en del spill (mange prøver jeg en gang, og deretter i søpla, mens de som er bra, kjøper jeg for å bidra med mitt, samt for at utviklerne skal få igjen for strevet og utviklere flere og bedre spill).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-09-30 08:50, skrev NickFalk:

Personlig er jeg
helt
mot piratkopiering.


Da jeg var yngre var jeg nok ikke like nøye på det. Hadde sinnsykt mange spill til C-64 og kun en håndfull var orginaler.


Etterhvert som jeg ble eldre, leste litt om hva som lå bak produksjonen av programvare og lærte meg litt enkel programmering selv forandret dette seg. Det ligger faktisk flere årsverk bak de fleste programmene som finnes på markedet så selvfølgelig må utviklerne ta seg betalt!


Hvis man ikke har råd til programmet så får man klare seg uten! Selv har jeg
veldig
lyst på DVD Studio Pro, men har ikke råd, så jeg får klare meg uten. :sad:


Spørsmål til dere som synes det er OK å kopiere siden dere "ikke har råd": Hvis dere ser en stilig mobiltelefon dere liker men ikke har råd til, er det greit å stjele den da? :???:


Det er enkelt og greit tyveri vi snakker om her!


 

Det blir jo ikke helt riktig å sammenlikne nedlasting av programvare med stjeling av mobiltelefoner. Hvis du rapper en mobiltelefon, taper butikken du har rappet den fra, penger, fordi den selv har kjøpt mobiltelefonen. Hvis du derimot laster ned DVD Studio Pro, taper ikke produsenten en krone, siden du uansett ikke har råd til å kjøpe programmet. Tvert imot kan produsenten kanskje tjene penger på det, ved at du viser programmet til din styrtrike kamerat, som stikker og kjøper programmet til seg selv.

 

Litt forenklet, kanskje, men jeg synes ikke det blir litt feil å sammenlikne nedlasting av programvare med det å stjele en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 10:48, skrev Flex:


Litt forenklet, kanskje, men jeg synes ikke det blir litt feil å sammenlikne nedlasting av programvare med det å stjele en mobiltelefon.


Jeg satte selvfølgelig ting skikkelig på spissen. :wink: Poenget var jo at argumenteret "det er greit fordi di ikke har råd til å kjøpe det" like gjerne kunne blitt brukt som argument for butikknasking...

Lenke til kommentar

Den 2002-09-30 10:46, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-09-30 10:30, skrev LeD:

Quote:


Vær også vennlig å kutte ut patetiske utsagn om at "programmer ville vært billigere hvis ingen piratkopierte", og ta et kurs i bedriftsøkonomi.


:wink: Fiffig argumentasjonsteknik: Kall andres utsagn patetiske for så å vise til "et kurs i bedfiftsøkonomi"...

 

Mulig, men det er jo rett det han sier, da. Hvilket insentiv skulle bedriften ha for å sette ned prisen på et program fordi det piratkopieres lite? Lite piratkopiering fører jo normalt til en større etterspørsel etter originalvaren, og da vil jo prisene stige, og ikke synke. Hvis en derimot har mye piratkopiering, er det jo snakk om et tilnærmet jevngodt konkurrerende produkt til en mye lavere pris, og da har ikke produsenten noe annet valg enn å sette ned prisen for å få solgt noe (jfr. bl.a. SAS - Norwegian)

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som mange har misforstått ditt spørsmål siDDis.

 

Når du kopierer så tolker jeg det slik at man har en original DVD eller CD som man kopiere om til DivX eller SVCD, som jeg mener er en handling som er mer ulovelig en å laste ned fra for eksempel ftp.

 

For vi må huske at det er de som bruker disse programmene for å cracke filmer til DivX osv som også er i større gra med på å gjøre dem tilgjengelig på nette. Nå er det sikkert mange forskjellige meninger på dette.

 

Jeg ser også at det er mange som klager på at filmer spill blir dyrere i butikkene, det er kanskje ikke så rart når etterspørselen blir mindre i butikkene blir jo prisene høyere.

 

Dessuten mener jeg å huske at det stod i it-avisen at flertallet som får seg bredbånd for tiden anskaffer seg jo det nettopp for å drive nedlasting. jeg tror faktisk mange bredbåndsleverandører er veldig fornøyde for at folk driver og laster ned. Det var vel snakk om at borti mot 80-90% av bredbåndsbrukere hadde aktiviteter på nette som var nedlastting fra diverse ftp.

 

Jeg tror nedlasting blir mer og mer vanlig og folk anser et som mindre ulovlig handling, dessuten tror jeg filmindustriene aldri vil klare å sette en stopper for dette. Det vil alltid være noen som finner noen løsninger på hva som skal til for å kopiere en film.

 

Har dere noen gang tenkt på hvorfor nesten ingen anser det som ulovelig å kopiere en VHS for eksempel?

 

Til slutt vil jeg bare nevne at i 1999 da jeg var i mitt hjemland og kjøpte noen dvd filmer som jeg selvfølgelig trodde det var viste seg å være VCD. Det var nesten umulig å få tak i en original DVD. Jeg tror ikke det er lenge til Norge også er på det stadiet. Har faktisk sette mange pakkis sjapper i Oslo hvor de selger VCD og faktisk reklamerer for det i butikkvinduene også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 10:57, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-09-30 10:48, skrev Flex:


Litt forenklet, kanskje, men jeg synes ikke det blir litt feil å sammenlikne nedlasting av programvare med det å stjele en mobiltelefon.


Jeg satte selvfølgelig ting
skikkelig
på spissen. :wink: Poenget var jo at argumenteret "det er greit fordi di ikke har råd til å kjøpe det" like gjerne kunne blitt brukt som argument for butikknasking...

 

Jeg er jo forsåvidt enig. Men jeg mener at piratkopiering er mindre alvorlig enn tyveri, siden det ikke fører til direkte økonomisk tap for noen (men dersom en uansett ville ha kjøpt programmet, vil det jo bli et forholdsmessig tap for produsenten). Selv er jeg av den typen som ofte laster ned musikk og sånt (blir ikke så mye spilling lenger) og hvis det er noe jeg liker, så stikker jeg ned og kjøper plata. Og jeg sover godt om natta :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 10:59, skrev Flex:

Mulig, men det er jo rett det han sier, da...


Bestridde heller ikke riktigheten. Synes det blir litt tåpelig å kalle andres innlegg patetiske. Må da være bedre å forklare/argumentere for sitt syn?

 

Nå hender det vel dessuten at økonomer er uenige? :wink: Man kan vel bare se til den konstante diskusjonen om renta kommer til å gå opp eller ned...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 11:06, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-09-30 10:59, skrev Flex:

Mulig, men det er jo rett det han sier, da...


Bestridde heller ikke riktigheten. Synes det blir litt tåpelig å kalle andres innlegg patetiske. Må da være bedre å forklare/argumentere for sitt syn?

 

Var egentlig enig med deg der. Men det kom ikke godt nok frem.

 

Quote:


Nå hender det vel dessuten at økonomer er uenige? :wink: Man kan vel bare se til den konstante diskusjonen om renta kommer til å gå opp eller ned...


Godt poeng. Har selv studert økonomi, men er fortsatt ikke sikker på om jeg skal binde renta på studielånet eller ikke...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 11:01, skrev Zafar Iqbal:


...når etterspørselen blir mindre i butikkene blir jo prisene høyere.


Eh, jeg er ikke økonom (eller spesielt økonomisk av meg) men markedsøkonomi fungerer vel helt motsatt? Når etterspørselen er lav, går prisene ned for å stimulere salget...

Quote:


Har dere noen gang tenkt på hvorfor nesten ingen anser det som ulovelig å kopiere en VHS for eksempel?


:???: ??? Tror ikke vi to lever på samme planet jeg!? SELVFØLGELIG er det ulovlig å kopiere en VHS! Det er da bare å lese de, laaange, kjedelige, advarslene på begynnelsen av hver tape...

Quote:


Har faktisk sette mange pakkis sjapper i Oslo hvor de selger VCD og faktisk reklamerer for det i butikkvinduene også.


Nå er jo VCD faktisk et legitmit format da, akkurat som DVD og VHS, bare ikke spesilet utbredt i Norge/Europa...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 10:46, skrev NickFalk:


:wink: Fiffig argumentasjonsteknik: Kall andres utsagn patetiske for så å vise til "et kurs i bedfiftsøkonomi"...


 

Jeg kan gjerne beklage den formuleringen. Jeg utdyper de økonomiske betraktningene litt lenger nede i dette innlegget.

 

Quote:


Den
største
kostanden i forbindelse med salg av software (data/musikk) er vel sannsynligvis markedsføring og distribusjon?


 

Problemet er at plateselskaper og andre distributører har alt for stor makt. De utnytter både kundene og de som faktisk produserer åndsverket. De bryter vel gjerne en lov eller to for å tjene mest mulig penger også? Og moral tenker de vel ikke så fryktelig mye på? Men vi skal altså stille høyere krav til Ola Nordmann. Han skal se bort ifra egen vinning, og ha like stor sympati for Microsoft som for barna i Afrika. All ære til de som har så høy moral. Jeg er ikke en av dem.

 

Plateselskapenes største mareritt er ikke piratkopiering. Det er at artistene skal finne ut at de kan bruke Internett til å distribuere musikk (lovlig) direkte til kundene uten å gi plateselskapet 99% av inntektene. Det finnes massevis av musikere, artister og programmerere som produserer åndsverk uten å bruke milliarder på markedsføring. Produktene er minst like gode som Britney Spears', men overdøves selvsagt av hennes millardmarkedsføring. Det er kanskje ikke noen andre enn plateselskapene selv som tjener på sin virksomhet?

 

Quote:


Den 2002-09-30 10:46, skrev proturbo:

Hypotetisk sett:

- Hvis spillene hadde kostet halvparten (200-300 kr.), ville dobbelt så mange ha kjøpt spillene.


 

Hvor omfattende er denne markedsundersøkelsen din? Jeg tviler sterkt på at en halvering av prisen vil ha så stor effekt som du påstår. Vil virkelig alle slutte å piratkopiere fordi de bare tjener kr 250 på det istedet for kr 500? Eller vil plutselig dobbelt så mange få lyst på et produkt fordi prisen senkes? (Det vil nok være en økning, men slett ikke så stor.)

 

I teorien settes prisen på et produkt slik at (solgt mengde)*(pris) blir høyest mulig. Når det gjelder f.eks. dataspill, er det etablert en markedspris på 400-600 kr. Det vil være dumt å sette prisen under eller over dette. Det er også temmelig naivt å tro at spillprodusentene skal gå sammen og avtale at: "Endelig har Britney lært kundene våre at kopiering er styggedom. Nå setter vi ned prisen på dataspill. Det har de jammen fortjent. Vi tjener jo allerede nok."

 

La oss si at mesteparten av all piratkopiering opphører, enten fordi den (umulige) perfekte kopibeskyttelsen oppfinnes, eller amerikanerne med Britney i spissen endelig lærer oss god moral. Solgt mengde øker da en god del. Men hvorfor i all verden skulle produsentene da sette ned prisen? De sier heller "ja takk" til den økte inntekten.

 

At digitale medier lar seg kopiere så lett er ingen styggedom, det er en vidunderlig gave. Framtidens forretningsmodell for åndsverk baserer seg ikke på stykkpris og kopibeskyttelse. De store amerikanske distributørene gjør hva de kan for å bremse utviklingen og fortelle oss hvor fælt kopiering er. Det er nemlig ingen plass for dem i framtiden.

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-09-30 11:34 ]

Lenke til kommentar

i stede for å rive løs og komme med masse store ord, så er det ganske enkelt som en sa i tidligere i tråden.

 

det ER en samle-mani, og dessuten, hvem gidder å kjøpe et spill til 499,- per stk når de kan få det av en kompis sin kompis sin kompis?

 

jeg sier ikke at jeg driver warez, men d er en sak som angår alle, til og med godeste onkel politi fikk en kopi av q3a i fjor... d ble han gla for

Lenke til kommentar

Dette var mye bedre LeD! :smile:

Quote:


Den 2002-09-30 11:29, skrev LeD:


Problemet er at plateselskaper og andre distributører har alt for stor makt. De utnytter både kundene og de som faktisk produserer åndsverket. De bryter vel gjerne en lov eller to for å tjene mest mulig penger også?


Noen gjør kanskje det, men forhåpentligvis bare noen. Enronskandalen (++) har jo vist at snusk ikke lønner seg, selv på høyere nivå...

Quote:


...og ha like stor sympati for Microsoft som for barna i Afrika. All ære til de som har så høy moral. Jeg er ikke en av dem.


Selvfølgelig har man ikke like stor sympati for Microsoft som for "barna i Afrika" men det er ikke dermed sagt at det er greit å piratkopiere MS-produkter!

Quote:


Det finnes massevis av musikere, artister og programmerere som produserer åndsverk uten å bruke milliarder på markedsføring. Produktene er minst like gode som Britney Spears', men overdøves selvsagt av hennes millardmarkedsføring. Det er kanskje ikke noen andre enn plateselskapene selv som tjener på sin virksomhet?


Ett poeng i og for seg, men tviler på at noen artist vil kunne klare å slå igjennom skikkelig uten ett stort selskap i ryggen. Man kan da ikke forvente at plateselskapen gir opp disse inntektene?

Quote:


...Men hvorfor i all verden skulle produsentene da sette ned prisen? De sier heller "ja takk" til den økte inntekten.


Kanskje en eller annen produsent tenker: Hei, hvis jeg senker prisene mine så øker jeg sikkert markedsandelen min! Det er jo en ganske vanlig mekanisme i ett marked med fri og jevnbyrdig konkuranse, er det ikke? Vips, så har man priskrig. Det er jo dette som har hendt i PC-PC-Hardwaremarkedet og som foregår for fullt i TV-spillbransjen.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv, så dette gjelder ikke nødvendigvis andre.

 

Jeg kopierer selv blant annet filmer.

Dette rettferdiggjør jeg med at filmselskapene faktisk tjener grovt på det. Jeg er av den typen som liker å se filmer mange ganger, og jeg setter stor pris på kvalitet. En DivX-film lastet ned fra Internett holder vanligvis ganske råtten kvalitet sammenlignet med DVD, og vanligvis også VHS.

Jeg er også ganske kresen, og liker ikke å kjøpe dårlige filmer :wink:

Resultatet er at laster ned en film - ser den - og kjøper den. Begynner derfor å få en ganske stor filmsamlig nå :wink:

 

Det er altså ikke pengene det står på, men rett og slett en kvalitets-kontroll. Når du kjøper fks en ny TV er du garantert at produktet holder en viss kvalitet, og skulle det ikke gjøre det har du en garanti i tillegg. Selgeren kan vanligvis også fortelle deg om produkte og eventuellt gjøre anbefalinger. Dette kan du ikke med film.

 

Men hva med kino'ene da.. Taper ikke de penger på at jeg laster ned filmer?

Nei.

Jeg går mye på kino, men mest på filmer jeg har forventninger til. Nettopp fordi jeg har forventninger til filmen og fordi jeg setter så stor pris på kvalitet venter jeg alltid med å se filmen til den kommer på kino - selv om jeg kunne fått tak i den en måned tidligere over Internett.

 

Så var det serier da. Kopiering av TV-serier har blitt stadig mer populært i det siste. Årsaken til dette er vel først og fremst det faktum at de fleste av disse seriene ikke går på norsk TV. De fleste av dem er heller ikke tilgjengelige på DVD/VHS.

Vil produsenten da tape penger på at seriene blir kopiert? Nei, det er TV-selskapene som gir penger i kassa til serie-produsentene.

Tvert imot vil jeg tro kopiering av serier vil føre til økt interesse for de aktuelle seriene, og derfor et større press mot TV-selskapene for å kjøpe dem inn. Skulle seriene en gang komme på DVD/VHS er det da også større sjanse for at folk kjøper dem. Hvordan skulle det ellers bli et marked for en serie som aldri har blitt vist på TV i norge?

 

Mange sammenligner "piratkopiering" med fks å stjele en sjokolade fra en butikk.

Det kan nok hende, men skal sammenligningen holde må vi legge til følgende:

1: sjokoladen som ble stjålet var en billig kopi av den egentlige sjokoladen, og kostet ingenting for produsenten å lage.

2: smaken var falmet, og papiret var revet vekk.

 

Skulle du like sjokoladen kan det jo tenkes at du kjøper en neste gang så du får full smak og innpakning. :wink:

 

 

Nåhja. Det var iallefall mine synspunkter..

Lenke til kommentar

Quote:


Har faktisk sette mange pakkis sjapper i Oslo hvor de selger VCD og faktisk reklamerer for det i butikkvinduene også.



 

Og du er klar over at VCD faktisk er et legitimt format som brukes mye i enkelte andre land?

 

At VCD har blitt populært til piratkopiering gjør ikke selve formatet ulovlig.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv på en haug med "piratkopier". Jeg er ikke *helt* imot piratkopiering, men jeg er heller ikke helt for det heller. Som Domino sa, så venter jeg også med å downloade en film, før jeg har sett den på kino, om jeg har gode forventninger til den. Bruker faktisk ganske mye penger på kino. Godt eksempel er Ringenes Herre: Ringenes Broskap, som jeg kunne fått ca. én måned tidligere. Ventet heller til den kom på kino-lerretet. :smile:

 

Når det gjelder spill, så tror jeg selv at prisene har veldig mye å si. Spill har en ekstremt høy pris(etter min mening). Jeg ville, ærlig talt, ha kjøpt mange fler spill om de kostet ca. halvparten av nåværende pris(400-600kr).

 

 

Stor bokstav etter . :smile:

_________________

Hello, I'm a signature virus. Copy me

to your signature and help me spread.

 

[ Denne Melding var redigert av: Necron på 2002-10-02 20:30 ]

Lenke til kommentar

Om jeg kopierer noe så er det ikke å stjele!...Fordi det er ikke ett fysisk/økonomisk tap for evt produsent!

Det er flere måter å se dette på: Vi taper penger fordi mange kopierer våre produkter sier kanskje en....Mens en annen syns det er bra produktet blir spredt litt rundt(gratis reklame)!

Prisene er ALLTID på høyest mulig nivå som markedet "tåler", helt uavhengig av kopiering o.l

Kalle kopiering umoralsk/stjeling er helt på jordet!..så lenge man ikke trykker opp for salg i stor skala(som Kina gjorde med cd)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...