Gå til innhold

Piratkopiering


Anbefalte innlegg

Vel, først vil jeg bare si at jeg liker en skikkelig diskusjon, så får vi bare håpe resten av forumet tilgir oss for å bruke så mye plass(?) :smile:

Quote:


Den 2002-10-01 15:39, skrev LeD:


Du må da se noe negativt i dagens ordning med mektige og griske programvare- og plateselskaper? Det er mulig at mine visjoner er utopiske, men jeg er sikker på at dagens forretningsmodeller og "moral" vil måtte forandre seg.


For å få klargjort dette med en gang: SELVFØLGELIG ser jeg MYE negativt i dagens ordning, jeg er langt fra noen råkapitalist, befinner meg vel heller litt til venstre for det politiske sentrum i Norge. MEN: Det jeg er allikevel mot piratkopiering! At store firmaer er umoralske gir ikke deg og meg rett til også å være det…

Quote:


Hvis ingen av dem har milliarder å bruke på markedsføring, vil alle konkurrere på likt grunnlag.


Jeg skal gå med på at det er en besnærende tanke, men hvordan skulle dette gå til? Man må da i så fall totalforby markedsføring eller i hvert fall sette en begrensning i hvor mye penger man kan bruke til formålet!

Quote:


Modellen passer kanskje ikke like bra på spill som på "nytteprogrammer".


Tror nok du vil finne at dagens ”nytteprogrammer” også har ganske mange årsverk bak seg!

Quote:


Hvor ofte piratkopierer du en bok? Kjernen her er jo at digitale medier har den egenskapen at de lar seg kopiere så lett. Dersom du skal ha en bok av papir koster det mer tid og penger å kopiere den, og kopien blir ikke like god som originalen.


Nå kopierer ikke jeg software heller da, så du spør vel kanskje feil person? Men OK, skal gi meg på den. :wink:

Quote:


Åpen kildekode kan være en konkurransefordel. Andre sparer penger ved å bruke din kildekode, og du sparer penger ved å bruke deres.


Nøkkelordet her er vel KAN. Tror nok dessverre mange ville la være å skape nye teknologier og heller leve godt på andres åpne kildekode. På den måten vil utviklingen faktisk gå saktere enn tidligere!

Quote:


Så du ville ikke betalt hvis du ikke ble tvunget til det? Jeg ville åpnet lommeboken lettere frivillig enn overfor tvang og trusler. Jeg mente ikke at utviklerne skulle leve utelukkende av almisser.


Da er nok du mer idealistisk enn meg. Jeg hadde aldri betalt for noe som var gratis… Tror nok jeg heller ville gitt 500kr. til Amnesty enn til Sid Meyer… :smile:

Quote:


For den teknologiske utviklingen i samfunnet er det ingen fordel at bedrifter hemmeligholder sine metoder.


Enig! :smile:

Quote:


Det er derfor på tide å komme opp med en ny konkurrent til kapitalismen. Jeg mener at fri flyt av all informasjon, kunnskap, kultur og andre åndsverk bør inngå i denne. Resten av partiprogrammet har jeg ikke fått tid til å skrive ennå. :smile:


Ikke verst å få en diskusjon om piratkopiering til å ende opp med forslag om en helt ny samfunnsform! :smile:

Quote:


Det var vel heller ment som en alternativ løsning på en alternativ problemstilling. Jeg ser problemet med piratkopiering, men jeg ser også problemet med mektige distributører av åndsverk som gjør som de vil. Hva som er god moral finnes det nok ikke noe fasitsvar på.


Da er vi vel faktisk i bunn og grunn enige. :smile:

 

Til slutt noen personlige tanker:

Vi lever i dag i et samfunn som blir mer og mer ”amerikanisert”. Folk ser i stor grad ikke ut til å bry seg spesielt om velferdsstaten annet enn når de selv blir direkte berørt av dens mangler. Skandinavias sosialdemokrati var jo på mange måter et slags kompromiss mellom Sosialisme og Kapitalisme. I dag virker det som om kapitalismen er i ferd med å ta over.

 

Grunnen til dette tror jeg er at dagens konkurranse går på kryss av landegrensene, de landene som gir sine bedrifter friest tøyler, gir dem dermed også de beste konkurransevilkårene.

 

Jeg legger meg ofte på tankene noe en bekjent av meg ytret etter å ha jobbet ett år i Sør Afrika: ”Folk der nede er så fornøyde!” Dette til tross for at de hadde en elendig levestandard. I Norge virker det som om det er motsatt, vi har en av verdens høyeste levestandarder, men elsker å klage. (For all del, jeg er også en del av denne kulturen og sikkert ikke noe bedre enn andre!)

 

Dette høres kanskje ut som en RV-lærer med fotformsko, men hvis folk tenker seg om tror jeg nok de kanskje kommer til at det stemmer allikevel. :smile:

 

Du vil alltid finne noen som har det bedre enn deg, men realiteten er at hvis du bor i Norge vil sannsynligvis 90% av verdens befolkning ha det langt dårligere enn deg!

Dette bringer meg tilbake spørsmålet denne diskusjonstråden opprinnelig startet med:

 

’Hvorfor gjør helt vanlige mennesker en så stor forbrytelse ved å stjele/kopiere et produkt?'

 

Jeg tror svaret er: egoisme.

Enkelt og greit, folk tar det som en selvfølge at de skal ha den nyeste/beste programvaren, har de ikke rå, kopierer de den.

 

Jeg mistenker dessuten en del av dere som forsvarer kopieringen for å innerst inne ”vite” at det er galt, men at dere har et behov for å forsvare deres handlinger.

 

Det burde vel sørge for at diskusjonen fortsetter en stund til. (Hvis noen orker å lese alt dette da!) :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel ta en ettermiddag og lese hele denne tråden :smile:

 

Da jeg fikk min første pese 1986 fantes det ikke et eneste sted i norge der enn kunne kjøpe hverken spill eller programvare (ihverfall ikke som jeg visste av?) Dermed var mulighetene ganske innskrenka på det området og kopiering var jo det som skilte dette fra en skrivemaskin! Eneste måten å skaffe progvare var å bestille fra utlandet og vente i evigheter eller å kopiere av folk jeg kjente. Bestillte forøvrig Kings Quest II fra Korea og tok vel både en og to måneder før det kom, det var stas det! Og klart vi kopierte opp ørti eksemplar av det og spredde det, ingen andre i hjembyen min hadde det! Det har alltid vært naturlig for meg å bedrive denne "piratkopieringa", men jeg kan ikke av den grunn si at jeg har gjort det før folk begynte å krangle om copyright,så derfor er jeg fritatt! Og skal ikke rettferdiggjøre det av den grunn!

 

Men det gir meg dog et litt mer slepphendt forhold til det, hørte vel på starten av 90-tallet noe surmuling og etterhvert kom det noen kopisperrer.

 

Men kjære dere som diskuterer anarki vs komunisme vs totalitarisme/sosialdemokrati :wink:

Et hvert opprør er vel igrunn både ulovlig og straffbart, men dere ser en forandring som et nødvendig onde. Skal dere da snu ryggen til opprøret så fort noen sier fy! ?

 

Norsk lov har ingenting med moral gjøre! Så jeg synes disse to bør adskilles litt tydeligere i denne debatten!

 

En annen ting ved dette er at det er den samme industrien som selger deg bruker-utstyret, som blir indignert over at det blir brukt! Skulle politiet beegynne selge sprøyter og hasjpiper for så å kjefte på deg når du brukte dem?

 

Men jeg må si du har noen poeng Nickfalk og jeg har ikke så lett for å skulle forsvare piratkopieringa, ja det er kanskje på grunn av ren og skjær egoisme, men det preger vel gjerne de fleste parter i denne konflikten!

 

Ps: Husk! Sosialdemokratiet er din rett til å være missfornøyd!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 07:53, skrev PantZman:

Grunnen til at spill (musikk og film?) er dyre er piratkopiering, hadde ikke folk kopiert spillene og heller kjøpt dem hadde prisen vært mye lavere.


 

Dette er jo bransjens elendige unnskyldning.

 

Ta f.eks Nintendo spill osv. Hvor mye koster de? MER ENN PCSPILLENE! Er det mye piratkopieing der i gården?

 

Tenk litt etter...

Lenke til kommentar

Det er bare latterlig å si at programmer er så dyre fordi at det er så mange som kopierer i stedet for å kjøpe de...

 

Jeg har mange programmer som jeg aldri kunne tenkte meg å kjøpe...Jeg ville aldri kjøpt et program (som nå koster rundt 10k) uansett om det hadde kostet 500 kroner...

 

Jeg tror ikke folk har lyst til å betale så mye for et program de ikke bruker veldig ofte, eller kan tjene penger på.

 

Dermed vil jeg si at det er sånn hallveis latterlig å si at de sinnsyke prisene er pga. piratkopiering...Jeg tror ikke så veldig mange flere ville kjøpt f.eks. et Adobe program til 3000,- som nå koster 12000,-

Lenke til kommentar

Heisann!!

 

Følte bare at jeg måtte få si noen om Darwin og "Survival of the f-i-t-t-e-s-t", det er nemlig ordet "f-i-t-t-e-s-t" som Darwin bruker i boka si. Hvis man slår opp i en engelsk ordbok finner man at dette ordet er avledet av ordet "fit", som betyr "å passe". Her har dere et utdrag fra "The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000" som forklarer betydningen av ordet "f-i-t-t-e-s-t":

 

"ADJECTIVE: Inflected forms: fit·ter, fit·test

1. Suited, adapted, or acceptable for a given circumstance or purpose: not a fit time for flippancy. 2. Appropriate; proper: Do as you see fit. 3. Physically sound; healthy: keeps fit with diet and exercise. 4. Biology Successfully adapted to survive and produce viable offspring in a particular environment. "

 

Altså, det betyr IKKE den sterkeste, men den som er best tilpasset, det er selvfølglig ikke deres feil at den personen som har oversatt "The Origin of Species" ikke kan engelsk.......

 

Hmmm, da var vel den saken avgjort!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 10:56, skrev NickFalk:


At store firmaer er umoralske gir ikke deg og meg rett til også å være det.


 

Selvsagt ikke. Men det gjør det ikke akkurat lettere for mannen i gata å forstå hva god moral er. At verdens rikeste bedrifter, som attpåtil handler umoralsk, skal beskyttes mot deg, kan kanskje være vanskelig å forstå for noen? Alle forstår at det er galt å drepe og at de svake i samfunnet trenger beskyttelse. Dette med piratkopiering og åndsverk blir litt mer abstrakt.

 

Jeg mener at loven bør gjenspeile det folk flest oppfatter som god moral, ikke omvendt. Alle forstår at opphavsmenn til åndsverk også trenger penger. Men det er mange måter å gi dem det på. Og de trenger strengt tatt ikke mer enn kr 1.000.000,- hver. Intensjonen bak "copyright" var faktisk ikke at opphavsmannen skulle "eie" verket, bestemme totalt over det, og tjene så mye penger han måtte ønske.

 

Quote:


Jeg skal gå med på at det er en besnærende tanke, men hvordan skulle dette gå til? Man må da i så fall totalforby markedsføring eller i hvert fall sette en begrensning i hvor mye penger man kan bruke til formålet!


 

Det holder vel å slakke litt på alle disse beskyttelsene som de ledende på markedet har i dag? Amerikansk åndsverksindustri får jo vedtatt hårreisende lover på løpende bånd som slett ikke fremmer fri konkurranse. Framtiden er at opphavsmenn distribuerer sine verk direkte til kundene. Det er kansje det plateselskapene egentlig kjemper mot?

 

Quote:


Tror nok du vil finne at dagens "nytteprogrammer" også har ganske mange årsverk bak seg!


 

Selvsagt. Men der kommer modellen min med sponsing av programmer inn. Mange store bedrifter (bla. IBM) sponser en rekke "open source"-prosjekter. Da får programmererne betalt for jobben uten å ta betaling fra deg når du kopierer programmet.

 

Quote:


Nøkkelordet her er vel KAN. Tror nok dessverre mange ville la være å skape nye teknologier og heller leve godt på andres åpne kildekode. På den måten vil utviklingen faktisk gå saktere enn tidligere!


 

Helt klart. Vi har jo sett en rekke forsøk på å tjene penger på "open source"-programmer uten å tilføre noe nytt. Men da var vi tilbake til spørsmålet om god moral...

 

Jeg observerer at det finnes en rekke programmerer og artister som tar avstand fra egoismen og griskheten som samfunnet eller preges av. Det gir håp for framtiden.

 

Quote:


Da er nok du mer idealistisk enn meg. Jeg hadde aldri betalt for noe som var gratis.


 

Hva om opphavsmannen ba pent om en slant da? Det er altså bare lovforbud som framkaller din gode moral? Og hva om du gjorde en oppfinnelse, laget et genialt dataprogram eller sensasjonell musikk: Ville det være penger og kopibeskyttelse du tenkte på først, eller å dele dine nyvinninger med menneskeheten?

 

Jeg er bare en fattig student; men å donere noen kroner til FSF frister langt mer enn å kjøpe lisenser av Microsoft.

 

Det er ikke bare om du har betalt for Windows XP eller ei som avgjør om du har god moral.

 

Quote:


Ikke verst å få en diskusjon om piratkopiering til å ende opp med forslag om en helt ny samfunnsform! :smile:


 

Hehe.. Det tok kanskje litt av. Jeg skulle vel bare vise deg at det finnes andre måter å tjene penger på åndsverk enn stykkpris. Endringen trenger ikke å være så radikale, men både produsenter og kjøpere av åndsverk må tenke annerledes. De samme forretningsmodellene som har blitt brukt på bøker i århundrer passer ikke nødvendigvis inn i den digitale framtiden.

 

Quote:


Da er vi vel faktisk i bunn og grunn enige. :smile:


 

Vi er enige om at opphavsmenn til åndsverk selvsagt skal ha penger. Det er også andre forhold å ta hensyn til, og jeg tror ikke dagens løsning er den beste.

 

Quote:


Jeg tror svaret er: egoisme.


 

Det er jeg enig i. Egoisme blant plate-, film- og programvareprodusentene. Og egoisme blant "piratene". Mindre egoisme fra begge kanter ville nok ha løst problemene... Men det er kanskje en like utopisk drømmetenking som mine visjoner?

 

Quote:


Jeg mistenker dessuten en del av dere som forsvarer kopieringen for å innerst inne vite at det er galt, men at dere har et behov for å forsvare deres handlinger.


 

Jeg forsvarer ikke piratkopieringen og kan gjerne innrømme at jeg er en egoist. Jeg tror nok egoismen er mer en mer naturlig menneskelig egenskap enn å ha følelser for rike, umoralske bedrifter i andre land. Det er ikke et forsvar, men muligens en forklaring. (Og det var vel det det egentlig var spørsmål etter her.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 16:12, skrev LeD:


Alle forstår at det er galt å drepe og at de svake i samfunnet trenger beskyttelse. Dette med piratkopiering og åndsverk blir litt mer abstrakt.


Meget bra poeng. Jeg tror selv (eller håper) at selv direktørene i de største selskapene mener drap er verre en piratkopiering. Straffen er vel generelt noe høyere også? :smile:

 

Samtidig tror jeg vel ikke folk som piratkopierer finkjemmer regnskapene, slik at det kun er de rikeste firmaene de kopierer fra? :grin:

 

Var det f.eks. ikke Adobe som nylig kunngjorde tap i forrige kvartal?

Quote:


Jeg mener at loven bør gjenspeile det folk flest oppfatter som god moral, ikke omvendt.


I prinsippet er jeg 100% enig med deg her, dessverre kommer virkeligheten inn å fjerne noen av de prosentene: Hvis f.eks. alle i Norge mente piratkopiering var OK, skulle man da tillate det? Sannsynligvis ville det vært en umulighet grunnet handelsavtaler etc. Brudd på disse kunne føre til økonomiske sanksjoner, noe som igjen ville betydd mindre inntekter for Norge...

 

Men som sagt i prinsipet er jeg helt enig med deg!

 

Quote:


Det holder vel å slakke litt på alle disse beskyttelsene som de ledende på markedet har i dag? Amerikansk åndsverksindustri får jo vedtatt hårreisende lover på løpende bånd som slett ikke fremmer fri konkurranse. Framtiden er at opphavsmenn distribuerer sine verk direkte til kundene.


Bare en liten kommentar her: Når det gjelder dagens programvare er det i svært liten grad snakk om prosjekter av én enkelperson. Stort sett snakker vi om et team av utviklere/programmerere/kodeaper osv. som er lønnet av et firma for å levere ett ferdig produkt. Selv om produktet skulle selge dårlig får utviklerne lønna si mens firmaet må bære tapet...

 

Altså de største risikoen finnes hos firmaet og de største inntjeningsmulighetene befinner seg også hos firmaet...

Quote:


Hva om opphavsmannen ba pent om en slant da?


Da snakker vi jo om dagens Sharewaremodell, gjør vi ikke. Tror ikke det er magne av dagens Sharewareprogrammerere som kan leve av det.

 

Selv registrerer jeg faktisk (de få) Sharewareprogrammene jeg bruker i noen grad.

Quote:

Det er altså bare lovforbud som framkaller din gode moral?


Vel, da blir det et definisjonsspørsmål hva som er god moral. Er det umoralsk å ikke gi folk penger for noe som er gratis?

 

Er det mindre moralsk å gi penger til en god sak enn til en dyktig programmerer?

Quote:


Jeg er bare en fattig student; men å donere noen kroner til FSF frister langt mer enn å kjøpe lisenser av Microsoft.


Har heller ikke lyst til å putte mer penger i lomma til Bill og Balmer, men kjøpte allikevel hjemmeversjonen av Office for OSX.

Quote:


Jeg forsvarer ikke piratkopieringen og kan gjerne innrømme at jeg er en egoist. Jeg tror nok egoismen er mer en mer naturlig menneskelig egenskap enn å ha følelser for rike, umoralske bedrifter i andre land.


Det bringer oss jo egentlig til den artige filosofiske betraktningen "det finnes ikke uselviske handlinger."

 

Når folk piratkopierer gjør de det selvsagt for å hjelpe seg selv, mer interessant er kanskje tankeeksperimentet at når jeg betaler for programvare er det også egoistisk!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 14:48, skrev Gunnar99:


"ADJECTIVE: Inflected forms: fit·ter, fit·test

1. Suited, adapted, or acceptable for a given circumstance or purpose: not a fit time for flippancy. 2. Appropriate; proper: Do as you see fit. 3. Physically sound; healthy: keeps fit with diet and exercise. 4. Biology Successfully adapted to survive and produce viable offspring in a particular environment. "


:wink:

He, he, hadde egentlig ikke ventet å se noe mer til denne lille digresjonen. MEN: "3. Physically sound; healthy: keeps fit with diet and exercise. 4. Biology Successfully adapted to survive and produce viable offspring in a particular environment. "

 

Tror du snevrer inn din forståelse av det norske ordet "sterk" litt også. Man kan være sterk mentalt uten å ha spesiell fysisk styrke f.eks.

 

"En sterk opplevelse" dreier seg ikke nødvendigvis om NM i Bodybuilding. :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 13:51, skrev tosken:


Da jeg fikk min første pese 1986 fantes det ikke et eneste sted i norge der enn kunne kjøpe hverken spill eller programvare...

...Det har alltid vært naturlig for meg å bedrive denne "piratkopieringa", men jeg kan ikke av den grunn si at jeg har gjort det før folk begynte å krangle om copyright,så derfor er jeg fritatt! Og skal ikke rettferdiggjøre det av den grunn!


Selv om jeg ikke har sansen for det du gjør, gir du jo en forklaring som i hvertfall gjør det mulig å forstå hvorfor...

Quote:

Norsk lov har ingenting med moral gjøre! Så jeg synes disse to bør adskilles litt tydeligere i denne debatten!


"Ingenting" er vel et hardt ord? Det er selvfølgelig en del lover som ikke har noe med "moral" å gjøre og det er selvfølgelig mye "umoralsk" som ikke rammes av lovverket.

 

Siden folk (tydeligvis) har forskjellige oppfatninger om moral har vi et lovverk som viser oss hva vi har lov til å gjøre...

Quote:

En annen ting ved dette er at det er den samme industrien som selger deg bruker-utstyret, som blir indignert over at det blir brukt!


Snakker du om kopieringsutstyr? Programvare? Eller hardvare?

 

Får ta alle 3(!)

Kopieringsutstyr: Tror vel produsentene av kopiprogrammer etc. er ganske uglesett av mange andre i industrien, spesielt når vi snakker om programmer som knekker kopibeskyttelse etc.

 

Programvare: Det er vel ingen som blir indingnert over at du bruker programvaren deres, de ønsker bare at du betaler for den.

 

Hardvare: Tror du peker på et paradoks her: Software selger som kjent hardware så jeg mistenker en god del hardwareprodusenter for innerst inne å sette pris på piratkopiering...

Quote:

Skulle politiet beegynne selge sprøyter og hasjpiper for så å kjefte på deg når du brukte dem?


Mener du å insinuere at politiet jobber i narkotikaindustrien? :grin:

 

Tror ikke sukkerindustrien og gjærindustrien kun lager produkter med tanke på at folk skal lage sats?

Lenke til kommentar

Jeg må bare først og fremst si at: LeD, du er min helt:) Kunne ikke sagt det bedre selv. Men jeg tror at du glemte det beste med din (og min visjon) er at vi ville i langt mindre grad bli plaget med intet talent artister som plateselskapene pusher på oss fordi de mener at den eller de vil bli "det neste store". I et slikt kreativt miljø vil det omtrent bare være de talentfulle som ønsker å dele sine kreasjoner med omverdenen som vil gidde å forsøke å livnære seg som musikere. Ahh, utopi..

 

Men til sakens kjerne, jeg må også medgi at jeg laster ned nye spill og filmer (lite mp3). Men jeg vil si det at er det en film eller spill jeg liker, så kjøper jeg det, uansett. se på det som en kvalitetskontroll, som noen sa så passende tidligere i diskusjonen.

 

*****************************************************

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and taste good with ketchup.

Lenke til kommentar

Når Celine Dion lanserte nye cd, (superkopibeskyttelse) HVA PRØVDE MANGE PÅ DA?............selvsagt å kopiere den!............i tillegg fikk den mye oppmerksomhet pga dette!..........Veldig smart! Jeg kjenner til flere eks på at folk har kjøpt produkter etter å ha prøvd/ testet kopier!

Store selskaper prøver å beskytte sine interesser for enhver pris! Harley Davidson prøvde jo å ta patent på lyden til V-twin!

Mer skriking om piratkopiering...feks at det er umulig......gjør at folk kopierer mer!

Lenke til kommentar

Den 2002-10-04 10:08, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-10-03 13:51, skrev tosken:


Quote:

Norsk lov har ingenting med moral gjøre! Så jeg synes disse to bør adskilles litt tydeligere i denne debatten!


"Ingenting" er vel et hardt ord? Det er selvfølgelig en del lover som ikke har noe med "moral" å gjøre og det er selvfølgelig mye "umoralsk" som ikke rammes av lovverket.

---------------------------------------------------

Vel skal man bruke moral som noen annet et moteord vil jeg strengt tatt klamre meg til Emanuel Kant og hans Kategoriske Imperativ, dette innebærer ( fort å gæli) at hvis jeg hadde følt en urett om rollene ble byttet, kan man si det er moralsk uforsvarlig og dermed en handling som "bør" (bør er ikke noe ord kant ville brukt) unngås. I tilfelle piratkopiering vil ikke dette ramme en enkelt person, eller en gruppe, dermed faller dette utenfor hva som kan omtales som moral. dette er en mengde informasjon som blir kopiert og det går ikke utover andre.

 

Norsk lov forteller deg at, låser du deg inne i et rom å røyker deg fjern, har du brutt loven! er dette umoralsk? er du et dårligere menneske når du gjør dette? Hva om du dro til et land der det var lov å gjøre det og fant deg et nytt låst rom? Ville det da være helt greit? Moral strekker lenger en landegrenser! Er det umoralsk å kjøre litt over fartsgrensa. Her vil mange unnskylde seg med litt slingringsmonn, men hvis moral skal være noe overopphøyd som noen skal forvente at jeg skal respektere; kan det ikke være noe slingringsmon.

 

Det jeg prøver å si er at skal vi bruke begrepet moral som et likhetstegn for norsk lov, har vi voldtatt hele begrepet moral og kan like godt kaste det ut av språket vårt med en gang!

 

Enannen ting litt på siden, husker min barneskole lærer fortalte meg at kasta jeg snøball okm jeg til å begynne med narkotika! Begge dele er å bryte loven og Gud blir lei seg!

-----------------------------------------------------

 

Siden folk (tydeligvis) har forskjellige oppfatninger om moral har vi et lovverk som viser oss hva vi har
lov
til å gjøre...

Quote:

En annen ting ved dette er at det er den samme industrien som selger deg bruker-utstyret, som blir indignert over at det blir brukt!


Snakker du om kopieringsutstyr? Programvare? Eller hardvare?

 

Får ta alle 3(!)

Kopieringsutstyr: Tror vel produsentene av kopiprogrammer etc. er ganske uglesett av mange andre i industrien, spesielt når vi snakker om programmer som knekker kopibeskyttelse etc.

 

Programvare: Det er vel ingen som blir indingnert over at du bruker programvaren deres, de ønsker bare at du betaler for den.

 

Hardvare: Tror du peker på et paradoks her: Software selger som kjent hardware så jeg mistenker en god del hardwareprodusenter for innerst inne å sette pris på piratkopiering...

Quote:

Skulle politiet beegynne selge sprøyter og hasjpiper for så å kjefte på deg når du brukte dem?


Mener du å insinuere at politiet jobber i narkotikaindustrien?
:grin:

---------------------------------------------------

Var vel tilfelle med CIA for noen år tilbake, men nei er ikke det som er poenget mitt! Skal ikke lage noen konspirasjonsteorier utover det nødvendige! :smile:

----------------------------------------------------

Det jeg mente med dette var at ta f.eks sony, de selger tom cd`r og cd-brennere, samtidig driver de plateselskap, har en haug med advoktater som saksøker det de kommer over! Første cd-brennern min var en sony og har sikkert noen sony plater med piratvare på! Og sikkert kopiert en del cd`r fra plateselskapet til sony! Dette er en dobbeltmoral jeg kan smmenlgne med at politeiet skulle f.eks selge deg bruker utstyr

 

Tror ikke sukkerindustrien og gjærindustrien
kun
lager produkter med tanke på at folk skal lage sats?

 

----------------------------------------------------

De gjør nok ikke det, men hvor mange tomme cd`r tror det blir solgt i norge hvert år! hvor mange cd`r blir fyllt opp av, si: ting folk har laga sjøl kontra ting folk piratkopierer. (Skulle gjerne hatt noe tall på det, hadde vært interesant)

 

Hele dataindustrien er avhengig av de andre aktørene! software industrien er avhengig av at det finnes hardware å kjøre software`n sin på, mens hardware industrien er avhengig av at noen lager software til å kjøre på hardware`n deres. Fjerner du piratene fra dette systemet, vil den generelle kompetansen synke vannvittig mye, folk vil ikke ha behov for så kraftig hardware og gjevn over tror jeg hele dataindustrien kommer til å havne i skikkelig trøbbel! Er ikke mange som er så god til å skripte at de trenger en 200Gb disk å lagre dem på! o.l! jada det finnes de som lager musikk eller driver med 3dmodelering, men... de som gjør dette uten piratvare er i mindretall!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 13:06, skrev tosken:


I tilfelle piratkopiering vil ikke dette ramme en enkelt person, eller en gruppe, dermed faller dette utenfor hva som kan omtales som moral...


Velformulert og gjennomtenkt Tosken (forferdelig brukernavn! :smile: ) men kjøper ikke den helt uten videre. I dagens økonomiske klima (spes. i USA) er det ikke noen selvfølge at alle programvarehus overlever. Sannsynligvis har de største (grådigste?) de beste mulighetene, mens de mindre, kanskje mer idealistiske(?) vil ha større problemer.

 

Går et firma konk, mister folk jobben. DA går det ut over noen!

Quote:

Det jeg prøver å si er at skal vi bruke begrepet moral som et likhetstegn for norsk lov, har vi voldtatt hele begrepet moral og kan like godt kaste det ut av språket vårt med en gang!


Nå har jeg vel aldri påstått at det lov=moral, men å si at Norges lover ikke har noe med moral å gjøre synes jeg fremdeles er ganske drøyt! Folk som bryter lovene følger etter min mening ikke samfunnets spilleregler.

Quote:

Enannen ting litt på siden, husker min barneskole lærer fortalte meg at kasta jeg snøball okm jeg til å begynne med narkotika! Begge dele er å bryte loven og Gud blir lei seg!


:grin: :grin: :grin:

Quote:

Det jeg mente med dette var at ta f.eks sony, de selger tom cd`r og cd-brennere, samtidig driver de plateselskap, har en haug med advoktater som saksøker det de kommer over!


Absolutt enig i at Sony har ett forklaringsproblem her! Problemet kan jo ligge i at det er forskjellige avdelinger hos Sony som jobber med musikk og CD-brennere. Begge avdelinger vil sikkert ha best mulig salgstall og da oppstår det en konflikt.

Quote:

De gjør nok ikke det, men hvor mange tomme cd`r tror det blir solgt i norge hvert år! hvor mange cd`r blir fyllt opp av, si: ting folk har laga sjøl kontra ting folk piratkopierer. (Skulle gjerne hatt noe tall på det, hadde vært interesant)


Sikkert trist lesning, og noe av grunnen til at det har vært foreslått straffeskatt på blanke CD'er. Hvis det noensinne blir gjennomført, må jeg i så fall betale ekstra for andres piratkopiering. Er dette moralsk?

Quote:

Hele dataindustrien er avhengig av de andre aktørene! software industrien er avhengig av at det finnes hardware å kjøre software`n sin på, mens hardware industrien er avhengig av at noen lager software til å kjøre på hardware`n deres.


Nå tror jeg vel faktisk hardvareprodusentene er langt mer avhengige av programvareprodusentene en omvendt!

 

Man kan fint fortsette å skrive programmer til eldre hardvare, så lenge det er nok brukere av denne gamle hardvaren.

Lenke til kommentar

I tilfelle piratkopiering vil ikke dette ramme en enkelt person, eller en gruppe, dermed faller dette utenfor hva som kan omtales som moral...

Velformulert og gjennomtenkt Tosken (forferdelig brukernavn! :smile: ) men kjøper ikke den helt uten videre. I dagens økonomiske klima (spes. i USA) er det ikke noen selvfølge at alle programvarehus overlever. Sannsynligvis har de største (grådigste?) de beste mulighetene, mens de mindre, kanskje mer idealistiske(?) vil ha større problemer.

 

Går et firma konk, mister folk jobben. DA går det ut over noen!

----------------------------------------------------

Brukernavnet er der som et sumstitutt for selvironi :smile:

Joda er klar over det og kan ikke si problemstilling er helt entydig for meg heller. Og du sier her at de grådigste overlever ( nå kan kanskje de som driver med evolusjonsteori komme inn igjen) Og her har vi igjen kapitalismens problem da, men de grådigste i dette systemet vil nok alltid stille sterkere og vil alltid kunne tvinge mindre selskaper ut. ( og her kan anarkistene komme tilbake) Så tror faktisk ikke mitt lille bidrag er nok til å forandre på dette!

 

Quote:

Det jeg prøver å si er at skal vi bruke begrepet moral som et likhetstegn for norsk lov, har vi voldtatt hele begrepet moral og kan like godt kaste det ut av språket vårt med en gang!


 

Nå har jeg vel aldri påstått at det lov=moral, men å si at Norges lover ikke har noe med moral å gjøre synes jeg fremdeles er ganske drøyt! Folk som bryter lovene følger etter min mening ikke samfunnets spilleregler.

-----------------------------------------------------

 

Var egentlig ikke ment på deg var vel bare en avreagering på forløpet til diskusjonen der den er nå, har vært nok av innlegg der piratkopiering har blitt sammenlignet med tyveri av sjokolade til å bryte de ti bud til å være et dåli menneske....

 

Lovene er så absolutt, samfunnets spilleregler, men ikke noe mer enn det!

 

Men holder fast ved at lover har ingenting med moral å gjøre. Om en lov skulle være moralsk forsvarlig ville dette vært en egenskap ved loven, ikke en annledning til å hylle loven opp i skyene og si at dette er noe som er overordnet menneske! En lov er en lov og moral er... ja, gud veit hva....

 

Annser sivilulydighet f.eks som et viktig punkt, prinsippet her er, at du "skal" ikke stå å se på at noe skjer uten å prøve å forhindre det til tross for at du bryter norsk lov, Så lenge (nå kommer det) det strider mot din moral! Jeg har ingen respekt for en autoritet jeg ikke kan kritisere og det bør ingen andre ha heller! (huff, der sa jeg "bør", da blir kant lei seg) Selv har jeg vært militærnekter og oppfordrer alle andre til å være det! Du er pålagt ved lov å gå inn i militæret, noen lover å regler er ikke blitt forandra men er jo blitt litt mer slepphendt på det nå! (forøvrig er ikke helt riktig er jo ikke et forsvar lenger, under den benjamin saken for noen år sida, da media var opptatt av andre ting ble plutselig forsvaret vårt med et pennestrøk gjort om til en anngrepshær!)

 

Du kan ikke si til alle samvittighets fangene amnesty jobber for: " jeg er enig med deg, men følger du ikke lovene i landet ditt, så kan du for det sjøl"

 

Quote:

Enannen ting litt på siden, husker min barneskole lærer fortalte meg at kasta jeg snøball kom jeg til å begynne med narkotika! Begge dele er å bryte loven og Gud blir lei seg!


:grin: :grin: :grin:

 

Quote:

Det jeg mente med dette var at ta f.eks sony, de selger tom cd`r og cd-brennere, samtidig driver de plateselskap, har en haug med advoktater som saksøker det de kommer over!


Absolutt enig i at Sony har ett forklaringsproblem her! Problemet kan jo ligge i at det er forskjellige avdelinger hos Sony som jobber med musikk og CD-brennere. Begge avdelinger vil sikkert ha best mulig salgstall og da oppstår det en konflikt.

 

Quote:

De gjør nok ikke det, men hvor mange tomme cd`r tror det blir solgt i norge hvert år! hvor mange cd`r blir fyllt opp av, si: ting folk har laga sjøl kontra ting folk piratkopierer. (Skulle gjerne hatt noe tall på det, hadde vært interesant)


 

Sikkert trist lesning, og noe av grunnen til at det har vært foreslått straffeskatt på blanke CD'er. Hvis det noensinne blir gjennomført, må jeg i så fall betale ekstra for andres piratkopiering. Er dette moralsk?

-----------------------------------------------------

Vell både du og jeg får håpe og tro at det ikke går så langt! Men det er noe ingen av oss rår over å kunne stoppe, det vil alltid være der. Det vil nødvendigvis være enklere å ødelegge noe en å bygge noe som ikke kan ødelegges! Så samme hvor mange kopisperrer folk lager kommer alltid folk til å være interest i å knekke dem!

 

Quote:

Hele dataindustrien er avhengig av de andre aktørene! software industrien er avhengig av at det finnes hardware å kjøre software`n sin på, mens hardware industrien er avhengig av at noen lager software til å kjøre på hardware`n deres.


Nå tror jeg vel faktisk hardvareprodusentene er langt mer avhengige av programvareprodusentene en omvendt!

 

Man kan fint fortsette å skrive programmer til eldre hardvare, så lenge det er nok brukere av denne gamle hardvaren.

-----------------------------------------------------

Det skal du ikke være så sikker på, folk på sidene her sikler da på nytt hardware selv om det ikke kommer programvare til det før om et halvt år!

 

Men hvis ingen har bruk for HDD`r til å lagre alt skrotet de laster ned kommer HD-produsentene til å lide store tap, på samme måte som jeg hadde ikke hatt bruk for så rå oppkobling for å lese avisa på nett! gått tilbake til 14.4 modemet mitt!

 

 

Innser her at jeg driver vell heller å promoterer Anarkisme fremfor sjørøver-kopiering, men det er kanskje like greit! Håper han som starta tråden får noe fint å skrive på oppgaven sin! :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: tosken på 2002-10-04 15:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Det skal du ikke være så sikker på, folk på sidene her sikler da på nytt hardware selv om det ikke kommer programvare til det før om et halvt år!


 

og det er for det meste pga hva?

spill som krever - ofte kopiert disse og

 

divx mp3 encoding osv.. årets hyttevideo igjen? fra hvor mangen vinkler?

 

videoredigering - med lovlig lisens til samme pris som pcen alene? mmmmmmnei

 

skjønner du meg :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2002-10-04 15:25 ]

Lenke til kommentar

Jeg har ingen orginale Windows, Office, Appz pg spill,

Har kopiert av venner som de igjen har kopiert fra andre.

Så jeg er en tyv med god samvittighet, siden jeg ikke er alene om dette. Jeg har tilgode å se noen har orginale cd!, unntatt de som fikk Os med nyinnkjøpt pc. Jeg kan jo ikke kjøpe orginale cd når venner og slekt har kopiert fra andre, da taper jeg penger og de tjener penger, så dette er "kultur"

blant folk som har drevet med pc en stund iallefall.

Selv selger jeg ikke noe cd til andre, jeg pleier å si at vi kan byttehandle.

Lenke til kommentar

LeD:

 

"Sysadminen" (BigRaR) i DoD har startet en slags warezside for open source programmer: rarcom.

 

Quote:

This website is a tribute to the open source community. Hopefully it will serve as a guide and starting point to the largest mirror network ever built. Commercial applications have such a large distribution network that it is hard to compete. This website will serve as a way to get the free software out to the world.


 

You've been beanheard! :grin:

 

Ellers må jeg si at jeg er enig i alt du skriver. Hvis omsetningen til RIAA synker med noen få prosent skylder de bastant på kopiering som en kristen ville skyldt på satan for det onde i verden. Prisøkning? Ingen relevans! Ulovlig prisøkning? Neida!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...