Gå til innhold

Piratkopiering


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-09-30 12:38, skrev nattogdag:

Om jeg kopierer noe så er det ikke å stjele!...Fordi det er ikke ett fysisk/økonomisk tap for evt produsent!


Kanskje du er unntaket, men forestill deg følgende:

Hr. Dårligstilt trenger et brukbart billedbehandlingsprogram. Han finner ut at Adobes Photoshop Elements har alle funksjonene han trenger uten at han må pantsette kona.

 

Så kommer kompisen til Hr. Dårligstilt innom med en "gratis" utgave av Photoshop 7.0 som sporenstreks blir lagt inn på harddisken...

 

Tror du Hr. Dårligstilt noensinne kommer til å kjøpe Photoshop Elements? Neppe...

 

Andre eksempler er når folk kopierer de mest avanserte 3D programmene som Maya, Lightwave etc. i steden for å kjøpe et rimeligere mindre avansert program. Produsenten av de billigere programene taper jo helt klart potensielle kunder...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 2002-02-07 11:17, skrev siDDIs:

Eg skal ha en oppgave på skolen om etikk, der problemstillinga er 'Hvorfor gjør helt vanlige mennesker en så stor forbrytelse ved å stjele/kopiere et produkt?'

 

Det eg er ute etter er din mening om dette, hvorfor du gjør eller ikke gjør dette.

[/quote)]

JA! Jeg kopierer feks cd plater! Det er faktisk lov å kopiere en cd til eget bruk!....I FREMMEDORDBOKA ER STJELE OG KOPIERE DEFINERT SOM TO FORSKJELLIGE TING SÅ IKKE BLAND DEM!!!

Stjele: går i en butikk å tar en vare!

Kopiere: cd plate for å spille i bilen og/eller på hytta!

Hvem har lagd en slik oppgave forresten? STOR FORBRYTELSE????????

Tenk på dette: Om du feirer noe og har 50 gjester i ett leid lokale; har du egentlig lov å spille dine cd-plater?....uten tillatelse!

Men hvem bryr seg?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 11:44, skrev NickFalk:


Quote:


...Men hvorfor i all verden skulle produsentene da sette ned prisen? De sier heller "ja takk" til den økte inntekten.


Kanskje en eller annen produsent tenker:
Hei, hvis jeg senker prisene mine så øker jeg sikkert markedsandelen min!
Det er jo en ganske vanlig mekanisme i ett marked med fri og jevnbyrdig konkuranse, er det ikke? Vips, så har man priskrig. Det er jo dette som har hendt i PC-PC-Hardwaremarkedet og som foregår for fullt i TV-spillbransjen.

 

Vel, dette er ikke fri konkurranse, jeg vil heller betrakte det som et slags oligopol (et fåtall selgere med relativt like produkter), eller nærmest god gammeldags kartellvirksomhet... Selvsagt har alle spillprodusenter, plateselskap osv. snakket sammen og lagt seg på en bestemt pris. Dette er ulovlig (med unntak av OPEC og sånt) og jeg vil nok karakterisere det som *litt* mer alvorlig enn at en privatperson laster ned programvare.

 

En spillprodusent eller et plateselskap kan selvsagt senke prisene for å øke markedsandeler. Men jeg er ikke så sikker på om gevinsten blir særlig stor (kvalitet teller mye mer enn pris når en skal kjøpe spill eller musikk). Dersom det her er snakk om et relativt stort selskap som kutter prisene, så kan resten av markedet følge etter og tilby lavere pris, noe som fører til at alle sammen tjener mindre penger. Dette er de nok meget oppmerksom på, og de passer nok på at ikke slikt skjer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:07, skrev Flex:

...Selvsagt har alle spillprodusenter, plateselskap osv. snakket sammen og lagt seg på en bestemt pris.


Nå koster jo faktisk ikke alle spill nøyaktig like mye. Ganske bombatisk når du sier at alle spillprodusenter og plateselskap selvsagt har inngått ett ulovlig prissamarbeid!

 

Det blir jaggu litt av en konspirasjonsteori! :wink:

 

Det er selvfølgelig slik at kvalitet spiller stor rolle. Allikevel tør jeg påstå at lav pris ofte er brukt som virkemiddel for å komme inn på markedet evt. øke markedsandeler.

 

Markedsøkonomi fungerer jo enkelt sagt slik at ting er verdt det folk er villig til å betale. Når så mange piratkopierer kan det jo tyde på at programvareselskapen faktisk kunne tjent på å skru ned prisene noe. MEN: Dette gir på ingen måte rett til å kopiere. Det da med all respekt å melde være opp til hver enkelt produsent å bestemme hvor mye han/hun ønsker å ta for produktet sitt?!

Lenke til kommentar

Hmm!

 

Hva med å finne alternativer.

Fexs at Mediene ble pålagt en liten avgift som gjorde at noe gikk tilbake til Utviklere/kultur

 

Huff ja nok en avgift.

 

Men om alle CDR/DVDR plater hadde kostet exs 5,- mer hadde det ikke gjort meg noe.

 

En får selfølgelig ikke support/Bundel/bøker etc på et piratkopiert medie. Men det trenger heller ikke å stemples som ulovlig.

 

Det finnes ingen grenser for hva som er mulig!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å si så veldig mye om emnet, men når det gjelder Adobe Photoshop, er jo prisen på dette produktet helt sykt!

 

Et moderne 3D dataspill f.eks. krever utrolig mye arbeid for å bli ferdig, allikevel koster disse ca. 400 i butikken. Da Korn lagde sin siste CD, var produksjonskostnadene svimlende 40 millioner kroner(ifølge Lyd & Bilde tidenes dyreste produksjon), men koster denne plata 8000,- i butikken for det?

 

Nei, den koster vel et sted mellom 159,- og 200,- som alle andre.

 

Til og med Microsoft klarer jo å selge et helt operativsystem til ca. 3500,-(retail full versjon)!

 

Dette er jo dyrt nok i seg selv - men her kommer jeg altså inn på Photoshop:

 

8000 spenn!! Åtte tusen kroner!! Hallo!

 

Ikke fortell meg at det er fordi de har så enorme produksjons kostnader, eller at de blir piratkopiert så mye.

 

Det er kun fordi de vet at vanlige folk ikke har råd, neivel, men profesjonelle/bedrifter kjøper deres programvare uansett. Derfor kan de tydeligvis ta så og si hva de vil for det.

 

Nå har de jo riktignok skjønt noe, og lansert Elements, men allikevel vil jeg si at prisen for Photoshop 7 er latterlig høy.

 

Hadde Photoshop kostet 2000,- - tilogmed da hadde jeg nok kjøpt det. Men åtte tusen??

 

Nix.

 

Beklager - jeg mener ikke å forsvare piratkopiering. Dette var vel kanskje heller en ublåsing mot Adobe's priser...

 

Jeg må vel personlig klare meg med Elements.

Men det irriterer meg så inni.....!!!

 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:38, skrev John P.:

Jeg har ikke tenkt å si så veldig mye om emnet, men når det gjelder Adobe Photoshop, er jo prisen på dette produktet helt sykt!


8000 spenn!! Åtte tusen kroner!! Hallo!


Hadde Photoshop kostet 2000,- - tilogmed
da
hadde jeg nok kjøpt det. Men åtte tusen??


Jeg må vel personlig klare meg med Elements.

Men det irriterer meg så inni.....!!!


:smile:


Forstår absolutt denne frustrasjonen, og må klare meg med Elements selv også, men det er jo faktisk ikke magne funksjoner som mangler...

 

Hvis du synes 8000,- (eller hva det nå koster) er dyrt, så hør på denne: Har en kamerat som er arkitekt, én lisens av programmet han bruker på jobb koster kr. 45 000,- ! :eek: Programmet er dessuten beskyttet med USB-dongle for å hindre piratkopiering...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:24, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-09-30 13:07, skrev Flex:

...Selvsagt har alle spillprodusenter, plateselskap osv. snakket sammen og lagt seg på en bestemt pris.


Nå koster jo faktisk ikke
alle
spill nøyaktig like mye. Ganske bombatisk når du sier at
alle
spillprodusenter og plateselskap
selvsagt
har inngått ett ulovlig prissamarbeid!

 

Det blir jaggu litt av en konspirasjonsteori! :wink:

 

Hehe... Okei, den var litt bombastisk den der. Men det skulle forundre meg veldig om ikke de store selskapene noensinne har hatt noen møter på bakrommet for å drøfte felles strategi...

 

Quote:


Det er selvfølgelig slik at kvalitet spiller stor rolle. Allikevel tør jeg påstå at lav pris
ofte
er brukt som virkemiddel for å komme inn på markedet evt. øke markedsandeler.


 

Mulig. Men de fleste spillene koster jo rundt 500 kr i utgangspunktet, da. Så havner de etter en viss tid over på "white label" og koster 99 eller 149. Men da snakker vi på en måte om et annet produkt: spillene er "utgåtte", innpakningen er simplere, manual mangler; det har fått et "billig-preg" over seg.

 

Quote:


Markedsøkonomi fungerer jo enkelt sagt slik at ting er verdt det folk er villig til å betale. Når så mange piratkopierer kan det jo tyde på at programvareselskapen faktisk kunne tjent på å skru ned prisene noe.
MEN:
Dette gir på ingen måte rett til å kopiere. Det
da med all respekt å melde være opp til hver enkelt produsent å bestemme hvor mye han/hun ønsker å ta for produktet sitt?!


 

Det er jo mulig at de rett og slett ikke tør sette ned prisene, av frykt for å unngå priskrig.

 

Nei, det er vanskelig å definere hvor alvorlig piratkopiering er. Det er tydeligvis temmelig delte meninger på dette. Det hender at jeg laster ned noe stæsj fra nettet, men jeg føler meg ikke som en kriminell for det. På samme måte som jeg ikke føler med som en kriminell dersom speedometernåla peker litt mer mot høyre enn den strengt tatt skulle ha gjort. Og jeg mener det er forskjell på å laste ned til eget bruk, og å gjøre penger på videresalg av programvare.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:44, skrev Flex:

Hehe... Okei, den var litt bombastisk den der. Men det skulle forundre meg veldig om ikke de store selskapene noensinne har hatt noen møter på bakrommet for å drøfte felles strategi...


Får selvfølgelig håpe du ikke har rett i dette, men skandaler har blitt avslørt før, så...

 

Personlig tror jeg heller det ofte fungerer slik: En stor tung produsent øker prisen noen hakk. Alle de andre produsentene holder pusten slipper han unna med dette, da? Hvis salgstallene er bra, øker alle andre produsenter også prisen tilsvarende...

Quote:


Nei, det er vanskelig å definere hvor alvorlig piratkopiering er.


Enig! Hvor alvorlig det er, er det vel egentlig lovverket som bør regulere...

Quote:


...Og jeg mener det er forskjell på å laste ned til eget bruk, og å gjøre penger på videresalg av programvare.


Selvfølgelig enig i dette også, men er allikevel mot piratkopiering, selv til eget bruk. ( Hvorfor burde det kanskje være mulig å lese seg til i ett av de mange innleggene ovenfor :wink: )

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:27, skrev NickFalk:

Quote:


Den 2002-09-30 12:59, skrev nattogdag:

I FREMMEDORDBOKA ER STJELE OG KOPIERE DEFINERT SOM TO FORSKJELLIGE TING SÅ IKKE BLAND DEM!!!


Er det noen spesiell grunn til at du bruker
fremmed
ordboka? :wink:

 

Vi snakker dessuten i alle tilfelle om å
pirat
kopiere...

Henviste til fremmedordboka siden det ble likestilt i hovedinnlegget!

 

En ekte piratkopiering må jo være cd/dvd med Kaptein Sabeltann!!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 13:50, skrev NickFalk:

Quote:


...Og jeg mener det er forskjell på å laste ned til eget bruk, og å gjøre penger på videresalg av programvare.


Selvfølgelig enig i dette også, men er allikevel mot piratkopiering, selv til eget bruk. (
Hvorfor
burde det kanskje være mulig å lese seg til i ett av de mange innleggene ovenfor :wink: )

Jepp. Jeg har laget noen applikasjoner selv også (mest til eget bruk), så jeg vet hvor lang tid sånt tar. Og jeg betaler gjerne dersom det er noe programvare jeg har bruk for, som en fyr kanskje har laget i fritida si eller noe (og da koster det som regel bare en 50-lapp eller deromkrong). Men dersom det er snakk om store firmaer som Microsoft, så tror jeg neppe de gir noen fyken fordi jeg kopierer Office eller noe.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 14:21, skrev Flex:


Jepp. Jeg har laget noen applikasjoner selv også (mest til eget bruk), så jeg vet hvor lang tid sånt tar. Og jeg betaler gjerne dersom det er noe programvare jeg har bruk for, som en fyr kanskje har laget i fritida si eller noe (og da koster det som regel bare en 50-lapp eller deromkrong). Men dersom det er snakk om store firmaer som Microsoft, så tror jeg neppe de gir noen fyken fordi jeg kopierer Office eller noe.



 

Ikke undervurder Microsoft! En episode med kopi av Win 98(noen år siden), da hadde Microsoft flere advokater klare til å ta knekken på vedkommende (saksøking etter US.standard) som brukte det!....De måtte tilslutt gi seg!

Lenke til kommentar

Hyggelig at det er folk med innsikt i økonomi her. Det begynner å bli noen år siden jeg studerte slikt, så jeg måtte blåse litt støv av bøkene. :smile:

 

Jeg kan være enig i at dataspill-, film- og musikkmarkedene kan betegnes som (differensierte) oligopoler, hvor markedsføring med bruk av pris er noe man holder seg unna. Hvis vi ser bort fra billigutgaver av 5 år gamle produkter: Hvor ofte brukes pris i markedsføringen fra produsentens side?

 

Alle følger den gitte markedsprisen. Hver tilbyder er så stor at et prisavslag vil påvirke markedsprisen. Setter et stort plateselskap ned prisen på alle sine CDer med kr 100,- vil de andre følge etter. Da tjener alle mindre penger. Derfor forstår alle, uten at det trengs en eneste avtale, at prisen tukler man ikke med.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 14:53, skrev LeD:

Alle følger den gitte markedsprisen. Hver tilbyder er så stor at et prisavslag vil påvirke markedsprisen. Setter et stort plateselskap ned prisen på alle sine CDer med kr 100,- vil de andre følge etter. Da tjener alle mindre penger. Derfor forstår alle, uten at det trengs en eneste avtale, at prisen tukler man ikke med.


 

Ikke helt enig i dette. Ser du på Platekompaniet, så selger de CD'ene sine 50,- billigere enn Hysj-Hysj gjorde, og hvem var det som gikk konk....Hysj-Hysj. Folk går dit det er billigst, og gode titler (bra spill, programmer osv.) som selges billig vil alltid være en slager. Derfor tror jeg at trenden for å lage en slager (og fortsatt tjene penger på det) må være å lage et bra produkt som selger i bøtter og spann fordi prisen er lav. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...