Gå til innhold

Anbefaling: Spillmaskinen for deg som vil betale litt mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at battlefield 3 nettopp har blitt lansert er det rimelig å anta at mange vil i denne sammenheng se på dette oppsettet for å oppgradere eller kjøpe ny maskin.

 

- Å kjøpe 2600k har vel slik jeg har sett i ytelsestester faktisk noe for seg da HT hjelper på ytelsen.

 

- Derimot synes jeg det er rart dere har valgt gtx570 da det har litt lite vram. Battlefield 3 sluker vram på ultra så hvis jeg husker riktig blir det et ganske nevneverdig fall i ytelse fra high til ultra settings med dette oppsettet.

 

- Enten bør man ha 2stk gtx580 (evt msi gtx 560Ti 2GB) eller 2stk Radeon hd6970 2GB. Hjelper lite å ha masse gpu-kraft når man går tom for vram...

 

 

 

Trenger man virkelig så utrolig mye VRAM med Battlefield 3 altså?

Spiller selv med GTX 580 (altså et enkelt kort) med 1.5GiB VRAM og jeg har en Dell UltraSharp U2711 27" med 2560x1440 oppløsning og jeg spiller på Ultra uten problemer? Det er noen framedrops innimellom men dette ble jeg kvitt ved å deaktivere anti aliasing som jeg uansett ikke trenger med så høy pikseltetthet på skjermen.

 

AA spiser VRAM, med 2xAA ligger jeg på ca 1400Mb, 4xMSAA ligger jeg på 1650Mb.

Peronlig har jeg alt maxet ut (1920*1080) og maxer da på 1650Mb.

 

Jeg ville personlig valgt et GTX580 over HD6970, men jeg ville også valgt CF 6970 ovenfor GTX580 SLI. Ser liksom ikke noe point i og kjøre et spill i 100Fps, med 2xAA, da dropper jeg heller fps'en til 80 og kjører på 4xMSAA.

 

Om det er noe nevneverdig forskjell bryr jeg meg faktisk fint lite om, når jeg bruker 5000-7000 på skjermkort alene, da vil jeg vite at jeg kan maxe ut alt.

Lenke til kommentar

Skyter tydeligvis spurv med kanon jeg.

 

Er det ikke nettopp det "rikingen" gjør?

 

Ser mange negative kommentarer her, der de aller fleste snakker om tilnærmet lik ytelse, men vil spare noen kroner. Rikingen driter vel i krona, men vil ha det råeste...

 

Forklaringen på valg av I7 2600 er jo at det er den ulåste, og derfor mest overklokkingsvennlige CPU'en.

 

Valg av skjermkort stilles det spørsmålstegn ved, men da har ihvertfall enkelte en god begrunnelse for endringen (krav til vram). Andre ser på krona, som blir uvesentlig i sammenhengen.

 

2xSSD 120 kontra 1x256 er nok en mer interessant diskusjon, selv om jeg "kjøper" bytte til M4 for å få TRIM-støtte i raid (skal vel støttes i Win 7 nå!?!).

 

Kan noen bygge noe bedre til samme pris? Det er mer interessant en et nesten like bra til 8K mindre... for den som driter penger, eller bare vil ha det råeste (FPS-kåte guttunger med pappas mastercard).

 

;-)

Lenke til kommentar

Kjører dette spillet i 2560x1600 med absolutt alt av eye-candy påslått med 2xEVGA570HD 2.5GB på en 4GHz i7. Alle settinger på max mao.

Sitter med ca. 50-55fps.

VRAM forbruket er opp til ca. 2.3GB, så dette spillet tar hva det får.

 

Hadde bare 570 kortene med 2.5GB vært tilgjengelige med referansekjøler så hadde det vært strålende, ettersom det blir relativt varmt slik det er nå (med påfølgende viftestøy).

Lenke til kommentar

Min forståelse av folk som bygger pc uten å egentlig vite nok om det:

"Omg vi må ha sli/crossfire fordi det er to skjermkort og det er bedre omg omg ingen konkret grunn".

 

Min forståelse av dobbelt skjermkort var slik:

1 topp skjermkort > 2 ikke-topp skjermkort

 

Såvidt jeg har forstått gjelder dette både pris og ytelse. Spesielt pris per ytelse. Videre har jeg skjønt at eneste grunn til fler-skjermkort er 3d-muligheter, hysterisk mange skjermoutputmuligheter, eller fordi man ønsker bedre ytelse enn det beste skjermkortet alene får til. Sistnevnte betyr da at man putter inn et ekstra skjermkort av type toppmodell.

 

Så når jeg ser 2x GTX 570 i sli spør jeg meg selv: Hvorfor? Hvorfor ikke heller EN GTX 590? Prisen er den samme, litt mindre lyd, færre kabler, mindre strømforbruk, lettere kabinett og, ikke minst, litt BEDRE ytelse om du måler pris for pris.

 

Er du først ute etter ytelse må du ha råd til det, og da vil du heller vurdere en trippel/quad GTX580 setup.

 

SLI er ikke kult med mindre du faktisk kjører minst to toppmodeller eller har et spesifikt behov for det!

Lenke til kommentar

Har selv en noe eldre maskin med nyere skjermkort, og jeg makser BF3 og får smooth FPS. Kjønner ikke all snakken om BF3 og hardware. Det krever igrunn ikke all verdens, og ser bedre på lave settings enn de fleste spill. Sitter med en Intel Q6600 3Ghz , 8GB ram og et Ati\amd HD 6750... 20k for PC er mye penger, å det trenger ikke være så himla dyrt for å funke. Spesielt ikke vist du tar deg tid til å bygge selv. Lettere å bygge PC selv eller sette sammen ikea møbler. XD

Ikke sjans at du makser du BF3 med et 6750. Skjønner ikke hvorfor det plutselig ble nødvendig å ljuge.

 

Han sier jo ingenting om oppløsning harhar.gif

Lenke til kommentar

Min forståelse av folk som bygger pc uten å egentlig vite nok om det:

"Omg vi må ha sli/crossfire fordi det er to skjermkort og det er bedre omg omg ingen konkret grunn".

 

Min forståelse av dobbelt skjermkort var slik:

1 topp skjermkort > 2 ikke-topp skjermkort

 

Såvidt jeg har forstått gjelder dette både pris og ytelse. Spesielt pris per ytelse. Videre har jeg skjønt at eneste grunn til fler-skjermkort er 3d-muligheter, hysterisk mange skjermoutputmuligheter, eller fordi man ønsker bedre ytelse enn det beste skjermkortet alene får til. Sistnevnte betyr da at man putter inn et ekstra skjermkort av type toppmodell.

 

Så når jeg ser 2x GTX 570 i sli spør jeg meg selv: Hvorfor? Hvorfor ikke heller EN GTX 590? Prisen er den samme, litt mindre lyd, færre kabler, mindre strømforbruk, lettere kabinett og, ikke minst, litt BEDRE ytelse om du måler pris for pris.

 

Er du først ute etter ytelse må du ha råd til det, og da vil du heller vurdere en trippel/quad GTX580 setup.

 

SLI er ikke kult med mindre du faktisk kjører minst to toppmodeller eller har et spesifikt behov for det!

 

Nå er jo GeForce GTX 590 nærmest 2x GTX 560 / 570 i SLi bare i en og samme pakning da.

Skal du først ha en stabil og god opplevelse så er single-GPU veien å gå, ergo GTX580 eller HD6970.

 

Som Toms hardware så fint kom frem til så må du helst opp i 3x kort i SLi eller Crossfire for å slippe unna microstuttering, spesielt med Radeon skjermkort da Crossfire tydeligvis sliter mer enn SLi ved kjøring av bare to skjermkort.

 

 

Synd at GTX 560 Ti 2GiB ikke kan kjøres i Tri-Sli ettersom det hadde vært en finfin kombinasjon av pris / ytelse.

3x GTX 570 blir liksom litt i det meste laget, hvertfall for meg så derfor holder jeg meg til GTX580 enn så lenge.

Lenke til kommentar

Hadde jeg skulle brukt 19000 på en ny spill-PC ville jeg ikke kjøpt 2x SSD, og begrensa meg selv ved å sette 2x 570 i SLI. En gamer-PC burde ha mulighet til å oppgraderes over tid uten å måtte investere for mye inn i det og et GTX 580 gir idag veldig god ytelse, og om et par måneder/et års tid kan en sette inn et til.

 

Jeg får inntrykk at hver gang det kommer en ny anbefaling, så er det å titte igjennom prisguiden, plukke ut dyre ting fra forskjellige kategorier og putte det ned.

Lenke til kommentar
min kostet 8,3 tusen og er forventet til å kjøre skyrim kkjempe fint, så gidder ikke å betale 10 000 ekstra for at det skal gå enda litt bedre, når det allerede går smooth på høyeste grafikk med for eksempel the witcher 2, som er et grafisk lekkert spill.
Hva oppsett har du når du kan spille The Witcher 2 på Ultra, med en maskin til 8,3k?

 

Jeg har bare en nær slektning som diggerr å leke seg med sånn data ting, så jeg sa bare makspris til han og specs sånn at han hadde noe å gå etter. Det skal sies at det var uten skjerm og sånn da, jeg er rimelig noob til å bygge pc, men han er rå på det.

Lenke til kommentar

hvorfor er det ikke valgt et hk med Z68 chipset, da dette støtter ivy-bridge? samt når det alikevell er valgt en i7 cpu (noe som er way overkill til en spill maskin) hvorfor er det ikke valgt den nye modellen 2700k?16gb ram er også overkill, som dere sa i en tidligere artikkel: http://www.hardware.no/artikler/saa_mye_minne_trenger_spilleren/93672 vil 16gb ram resultere i lenger loadin tid, noe du sefølgelig vil ungå.

 

Fordi Ivy Bridge sine High End kommer på LGA2011, og det er der de som vurderer denne sakens oppsett vil havne uansett, 2600k er et mellomplatå i påvente av 2011/Ivy etter Nehalem. Hvorfor Sandy ikke fikk egen high end sokkel eller iallefall bruke 1366 vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Du vet at LGA2011 går under navnet Sandy Bridge-E? Det er workstation og entusiastplattformen av Sandy Bridge og ikke Ivy Bridge. Ivy Bridge-E plattformen kommer ikke før TIDLIGST Q4 2012 og vil bruke samme LGA2011 sokkel.

Due to having no significant obstacles during the new 3D gate development, Intel plans to begin sale of the processors to its customers in Q4 of 2011[9], with actual retail availability from March 2012 onwards
- Wikipedia

Intel is said to have made the decision to delay the launch until March 2012. We had previously expected Ivy Bridge to launch in late 2011 or early 2012, possibly at the CES show that occurs in early January.

- BitTech

We reported, as early as May, that whilst best estimates were placing the Ivy Bridge launch to take place in 1H 2012, information apparently passed down from Intel to its partners indicated that the chip giant, had pencilled in Q2 - specifically, between March and April, 2012 - to unleash Ivy Bridge.

- Hexus

 

Sorry mac

 

EDIT: Glemte, men ja, Ivy kommer ikke enda, og Sandy kommer på LGA2011. Men jeg stusser over at LGA2011 kommer så sent. Ivy skulle komme nå i Q4 2011, hvorfor slipper de da Sandy-CPUer med dårligere ytelse når Ivy SKULLE komme?

Endret av SevenTenSplit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...