Gå til innhold

Fjerne vintertiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lysere morgener synes jeg faktisk er kjekt ettersom det er litt triveligere å begynne dagen når det begynner å lysne.

Ikke at det varer så lenge for det blir jo fort mørt nesten hele dagen så men den tida man har glede av det synes jeg det er værdt det.

 

Om man kunne avskaffet vinteren som kald årstid er jeg helt med på den men det vil bli både vanskelig å dyrt.

Lenke til kommentar

Fjern skiten.

 

Om ikke for annen grunn enn at morgenen ikke lengre starter klokken 4 for gjennomsnittsnordmannen, og fordi det koster samfunnet millioner hver gang klokkene skal stilles.

 

1000 klokketårn, 1 000 000 klokker, 10 000 mennesker som forsover seg eller kommer en time for tidlig.

For ikke å nevne debattene;

Så lenge det finnes vintertid/sommertid vil det være debatter.

 

Om den blir fjernet er det praktisk talt ingen som vil argumentere for å gjeninnføre den om 5 år.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det som er viktig ved denne saken, er å se på hvilken effekt tid-endringen har på folkehelsen, og hva som er best for folket.

 

En åpenbar endring ser vi på døgnrytmen, det kan ta flere uker å tilpasse seg en ny døgnrytme.

 

En australsk studie viser at selvmordsraten blant menn har en kraftig økning i de tre ukene etter overgangen til vintertid (kilde)

 

Vi ser også i en svensk studie at selv om overgangen til vintertid førte til mindre hjerteinfarkt på førstkommende mandag; viste det seg at sommertiden den førte til en økning i hjerteinfarkt de tre første ukedagene etter endringen. (kilde)

 

 

Så slik jeg ser det er vintertid et onde for samfunnet, og burde vært avgjort ved folkeavstemning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skulle vi hatt som helårstid da?

Vintertiden som er normaltiden eller forskjøvet sommertid?

Om vi skulle gått for samme tid hele året ville jeg selvsagt hellet mot somemrtid men om det skulle ende i en tid hele året er jeg redd politikerne greier å sulle det til at det blir vintertid året rundt.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...