Gå til innhold

Hvordan sperre for kopiering av bilder fra CD?


Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd at folk som har fått cd til gjennomsyn, med bilder jeg har tatt av dem, bruker disse til å bestille sine egne kopier, i stedet for å bestemme seg hvilke bilder de vil ha, og bestille disse gjennom meg. Det er meget irriterende mildt sagt.

Kan noen fortelle meg hva eg kan gjøre med bildene eg tar i RAW, når eg bruker Lightroom og Photoshop CS4, slik at eg kan gjøre en versjon såpass dårlig at den ikke egner seg til å lage kopi av, samtidig som den er så bra at de kan velge hvilke bilder de ønsker å kjøpe?

 

Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det greieste er og sette på et vannmerke "

" på bildene så de blir ubrukelige, eller når du eksporterer bildene får du et vindu der du skriver forskjellige parametere for lagring der kan du redusere antall pixel.

 

post-151946-0-37291700-1319567751_thumb.jpg

 

PS:jeg gadd ikke og lage et nytt bilde men du forstår sikkert hvor jeg vil hen "rød markering" :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til?

 

Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til?

 

Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige.

Print screen :p

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til?

 

Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige.

Print screen :p

 

Print screen kan brukes, men det er overraskende få som er i stand til å ta printscreen og lage et bilde av det. De fleste skjermer har dessuten så lav oppløsning at bildet ikke er egnet for utskrift. Pdfen bør jo uansett ikke innholde høyoppløslige versjoner.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei.

 

Sett "vannerke" (watermark) på bildene du gir til gjennomsyn. Bruk gjerne firmalogo til dette.

 

Om de skulle ønske å kopiere bildene selv så vil jo firmalogoen din følge med.

 

En bonus med dette er jo gratis reklame :)

 

Begynner å bli en gammel tråd men.. jeg har ikke så god greie på foto men data kan jeg da jeg er ingeniør innenfor feltet.

 

Mitt tips er helt klart: Vannmerk bildene dine.

 

Gjærne med en stor og flott logo eller tekst.

 

Da er det jo plutselig du som vinner på at de kopierer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...