Gå til innhold

PC som del i et HiFi system: hva tror dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har sett at coolermaster har kommet med et kabinett som matcher størrelsen og design til andre vanlige hifi komponenter som dvd/cd - spiller og forsterker.

Hva om en bruker en bruker dette kabinettet istedenfor en dvd og cd spiller? Man trenger jo ikke det feteste hovedkortet og cpu for å drive en dvd og cd spiller, og samtidig er jo dvd og cd spillere temmelig billige!

Så kobler man den til TVen, og lyd til en fet forsterker. Dette burde jo gi gode muligheter for avspilling av film/musikk osv.

Men så tenker jeg, hva med tastatur og mus? Hver gang stereoen skal slåes på, så må pc boote opp- det tar jo litt tid, nok til å bli irriterende i lengden kanskje?

Fordeler og ulemper, hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sikkert ingen dum ide, men husk hvis du bruker ett lydkort som ikke greier jobben, så vil det låte skikkelig dritt. Og jeg kan nesten garantere at du vil få ett meget bedre bilde fra din DVD samling hvis du bruker halvparten av pengene på en stasjonær DVD spiller, særlig hvis din TV kan ta imot RGB signaler, noe som vil utklasse hvilken som helst PC med S-Video utgang.

Men hvis du er nerd, så er det folk som lager dedikerte PCer til filmbruk, men det skal ta litt jobb, men de bruker den da med en projektor med DVI inngang.

Skrevet

Kommer til å kjøre en sånn en som stereo (alt slår den dritten jeg har nå).

Den kommer til å stå på 24/7 (kan jo være mediaserver i tillegg), og kommer til å kobles til tv'n for divX/bildeframvisning.

DVD derimot holder jeg med i at børe kjøres fra dedikert avspiller

Skrevet
Men hvis du er nerd, så er det folk som lager dedikerte PCer til filmbruk, men det skal ta litt jobb, men de bruker den da med en projektor med DVI inngang.

Eller VGA/komponent. Og det skal nevnes at det er en veeldig bra løsning ;)

Skrevet

Har ikke testet dette, men har vurdert en lignende løsning... Tiden det tar å starte opp en slik maskin er ikke noe stort problem da denne vil stå på hele tiden i likhet med standard video og TV utstyr...

Det jeg tenker meg er en "server" i form av min vanlige PC med en trådløs video/audio sender og et godt video/tv kort... På mottageren, en desktop under TV'en, setter jeg inn et Audigy kort med tilhørende fjernkontroll... Denne desktopen er selvsagt satt opp med kataloger på hovedmaskinen i et annet rom som standard, slik at man med fjernkontrollen velger hvilke filmer/låter som skal spilles...

Deretter konfigurerer jeg min PDA til å fjernkontrollere det hele, Parabol, video, lyd...???

Skrevet
takk for fornuftig svar!

Da holder jeg meg til min Harman/Kardon dvd25! :p

Vil ikke byttet ut en data mot den dvd-spillerrn til filmavspilling, må være en av de herligste dvd-spillerene på markedet.

Skrevet

Til de som er interessert i dette: HTPC-forum.

Leste forresten en artikkel i Komputer for alle (tror jeg) der de satte sammen en pc for hjemmekino med det som var noen av de råeste komponentene den gangen (XP1800, Radeon 8500). De fikk hjelp av EyeFI til å vurdere hvordan bildet var sammenlignet med en god stasjonær DVD-spiller, mener tilogmed det var nettopp DVD-25, og de mente faktisk pcen var klart best!

Skrevet

H/K dvd 25 er bare rundt ett år gammel, så det var ikke den de sammenlignet pc'en med. Hvis de sammenlignet med en dvd-spiller fra den H/K serien, så må det har vært dvd-1, av komponent valget til pc'en å dømme.

Men, på den tiden dvd-1 kom, så vant denne de aller fleste tester, lyd og bilde gav den en karakter 10 av skalaen på 10! H/K dvd-1 spilleren var det beste man kunne få for prisen til 5000 den gang, fullt på høyde med andre high-end spillere til 20k +.

Du sier altså at en dvd spiller i en PC, samt lyd og skjermkort var bedre enn denne? Dokumentasjon takk! :wink:

Skrevet

Gravde fram bladet nå, det var PCPro nr. 2/2002. Referansen var visst en Onkyo (DV-S757 - "en DVD-spiller som ligger priset i en temmelig høy mellomklasse").

Forskjellen var slående, for å si det mildt!

Dette var i pcens favør. Nå skal det sies at dette var med projektor.

Skrevet

Eller VGA/komponent. Og det skal nevnes at det er en veeldig bra løsning ;)

Riktig det at komponent er bra, regnes som bedre enn RGB, men jeg syntes det blir litt små pinner ut fra VGA kontakten, noe som bil gjøre ett dårligere signal over avstand. Men jeg tror ikke at PCer i dag kan lage ett progressivt signal som dagens nyere DVD spillere kjører over komponent.

Jeg kan vedde på at en PC til hvilken som helst pris, ikke kan slå topp spiller'n til Toshiba eller Pioneer når det gjelder bilde og lyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...