Gå til innhold

Hardware/Teknisk til Battlefield 3


Anbefalte innlegg

Klipp og lim fra en grafisk hardware ingeniør:

 

"A 120hz monitor refreshes your screen 120 times per second. Hertz literally means "cycles per second". That means a maximum of 120 full frames can be displayed per second. Your displayed frame rate cannot exceed your monitor's refresh rate. Anything more and the monitor will simply not display the extra frames or it will show part of one frame and part of another (known as tearing).Vsync works by capping your frame rate out at your monitor's refresh rate. Thus, you don't get part of one frame and part of another during the same refresh cycle. This prevents what your eye sees as "tearing".Also, your eyes do not see in digital fps, but rather analog waves. Though typically 60 fps is indistinguishable from 120 fps.The reason 120hz monitors look better for movies than 60hz monitors is that movies/films/shows are typically filmed at 24 fps. That means 60hz monitors have to display each frame an average 2.5 times and a 120hz monitor has to display each frame 5 times. This results in the 60fps monitor displaying each frame either 2 or 3 times in staggered format. This leads to what you see as "choppy". A 120hz monitor displays each frame 5 times every time and thus the movie "smooth".Therefore, movies/TV shows will look better on a 120hz monitor than a 60hz monitor and games will seem no different on a 120hz monitor when compared to a 60hz monitor."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vsync på 60 og klarer faktisk ikke se forskjell på det og 120 (har hatt 120 skjerm før) Men folk er forskjellige. Sånt rent teoretisk sett så skal vel øyet ikke klare å oppfatte mer enn 60 bilder i dagslys og 10 bilder i sekundet når det er mørkt. Tv-sendingene vises forøvrig i 25 bilder i sekundet.

 

Sånn rent teoretisk sett må det der være ny rekord i vranglære stappet inn i en så kort paragraf..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har vsync på 60 og klarer faktisk ikke se forskjell på det og 120 (har hatt 120 skjerm før) Men folk er forskjellige. Sånt rent teoretisk sett så skal vel øyet ikke klare å oppfatte mer enn 60 bilder i dagslys og 10 bilder i sekundet når det er mørkt. Tv-sendingene vises forøvrig i 25 bilder i sekundet.

 

Sånn rent teoretisk sett må det der være ny rekord i vranglære stappet inn i en så kort paragraf..

True story.

 

Vel selv om det står 60fps på fraps vil det uansett ikke være den faktiske FPS'en. microstutter gjør at den faktiske opplevde FPS'en kan synke med 20 fps. Derfor er det mange som liker å ha 80-90fps på en 60hz monitor for å motvirke dette.

Og ja, det stemmer at FPS som er vist naturlig nok er en gjennomsnittsverdi som oppdateres noe rundt 2 ganger i sekundet. Men i praksis så snakker vi jo som sagt ofte om rundt 60 bilder i sekundet.

 

Som det står så er det "typisk vanskelig å se forskjell på 60 og 120 FPS", men her i denne tråden så snakker vi ofte om trente øyne for de som faktisk synes dette er lite.

Og som så mangt annet så er vi personer forskjellige, og trening har mye å si. Noen kan høre opptill 20 000Hz, mens andre sliter med noe over 10 000Hz (dårlig hørsel). Samt at noen er flinkere på å høre utoner, støy og forfrengning i gjengitte lyder, mens andre ikke hører forskjell på MP3 i 128 Kbps og ukomprimert lyd.

Lenke til kommentar

Ok, motsi meg med kilder takk :-) Kan godt finne kilder på det jeg har skrevet. Så kan vel vel enige at det ikke finnes noe fasitsvar på det :p God helg:-)

 

http://www.diskusjon...pic=603662&st=0 &--#60;- gammel tråd nå, ment mest for CRT, men grunnprinsippene gjelder fremdeles. Og det er kilder der, om ikke bilder lengre (kanskje litt mye å forvente at random nettsider og bilder skal bestå i 6 på internett :) )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Wow, 60 sider faktisk :p Sikkert rett det som står der, da må jeg bare bøye meg i støvet og si at jeg ble villedet at diverse fora på nett, av folk som hadde "fancy titler" og kunne skrive for seg. Beklager til de som ble støtt, og værsegod til de som fikk seg en latter av innlegget mitt da ;) Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ser forskjell på 60 vs 120 FPS i BF3. Så da får folk bare tro hva de vil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ser forskjell på 60 vs 120 FPS i BF3. Så da får folk bare tro hva de vil :p

Ja, det blir en ærlig sak. Dog, kjernen i diskusjonen var nå allikevell at 30 FPS var tillstrekkelig, så å ikke klare å se forskjell på 60 og 120 FPS er det nok ingen som kommer til å skyte deg for. ;)

Men at øynene våre ikke er gode nok, er nok ikke korrekt. Det er bare hjernen som må trenes opp. :dremel:

Lenke til kommentar

Wow, 60 sider faktisk :p Sikkert rett det som står der, da må jeg bare bøye meg i støvet og si at jeg ble villedet at diverse fora på nett, av folk som hadde "fancy titler" og kunne skrive for seg. Beklager til de som ble støtt, og værsegod til de som fikk seg en latter av innlegget mitt da ;) Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ser forskjell på 60 vs 120 FPS i BF3. Så da får folk bare tro hva de vil :p

 

Kanskje du ikkje ser forskjell på 60 og 120 fps i battlefield 3 siden du ikkje får 120fps stabilt i bf3 :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

User.cfg

User.cfg er en fil man kan lagre i mappa Battlefield 3 er installert. Denne fila kan inneholde kommandoer du kan sette i selve spillet. Du kan for eksempel sette hvilke grafikkinnstillinger, maksimal framerate du kan få i spillet, triple buffering, skru av og på dx11-funksjoner, performance overlay, og andre kommandoer jeg glemmer å nevne.

 

Hvorfor vil du gjøre dette?

Hvis du ikke har lyst til å taste inn konsollkommandoer i BF3 hver gang du laster inn et nytt kart.

 

Hvor er Battlefield 3 installert?

Åpne Origin, trykk på tannhjulet, velg innstillinger, så ser du det veldig klart:

 

 

origin.jpg

 

 

 

Hvordan lager jeg denne fila?

 

 

notepad.jpg

 

notepad2.jpg

 

notepad3.jpg

 

 

 

Hvilke kommandoer kan jeg bruke her?

Alle du kan i spillet, her er noen forslag:

 

GameTime.MaxVariableFps 60

RenderDevice.VsyncEnable 0

RenderDevice.Dx11Enable 1

RenderDevice.TripleBufferingEnable 0

Render.DrawFps 1

Render.PerfoverlayEnable 1

RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1

screenshot.format JPG

 

Du kan også finne andre kommandoer med google.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

User.cfg

User.cfg er en fil man kan lagre i mappa Battlefield 3 er installert. Denne fila kan inneholde kommandoer du kan sette i selve spillet. Du kan for eksempel sette hvilke grafikkinnstillinger, maksimal framerate du kan få i spillet, triple buffering, skru av og på dx11-funksjoner, performance overlay, og andre kommandoer jeg glemmer å nevne.

 

Hvorfor vil du gjøre dette?

Hvis du ikke har lyst til å taste inn konsollkommandoer i BF3 hver gang du laster inn et nytt kart.

 

Hvor er Battlefield 3 installert?

Åpne Origin, trykk på tannhjulet, velg innstillinger, så ser du det veldig klart:

 

 

origin.jpg

 

 

 

Hvordan lager jeg denne fila?

 

 

notepad.jpg

 

notepad2.jpg

 

notepad3.jpg

 

 

 

Hvilke kommandoer kan jeg bruke her?

Alle du kan i spillet, her er noen forslag:

 

GameTime.MaxVariableFps 60

RenderDevice.VsyncEnable 0

RenderDevice.Dx11Enable 1

RenderDevice.TripleBufferingEnable 0

Render.DrawFps 1

Render.PerfoverlayEnable 1

RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1

screenshot.format JPG

 

Du kan også finne andre kommandoer med google.

 

 

hvordan fungerer screenshot.format JPG ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...