Gå til innhold

Halvparten kjøper ikke DLC (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Tidlig DLC bør være irrelevant fjas, ellers er det en skandale at det ikke er med i salgspakken. I begge tilfeller holder jeg meg unna.

 

Enig!

 

Det har skjedd en utvikling i spillindustrien. Før ble det lagd spill 100% ferdig og solgt. Deretter kunne det gå år før det kom oppfølger eller ekspansjon. Idag lages spill slik at 80% blir solgt som det originale spillet, og de resterende 20% (som kan være våpen, klær, maps og missions) blir solgt som DLC noen uker etter release av hovedspillet.

 

Jeg føler ikke at vi får mer, jeg føler bare at vi betaler mer for mindre.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill er ikke blitt dyrere. Et fullversjons-spill har vel stort sett kostet 4-600 kroner de siste 20 årene. Nintendo gjorde seg skyldig i noen virkelige ran på nittitallet da man kunne måtte punge ut med nærmere en tusing for enkelte SNES-kassetter. Nei, dyrere har det ikke blitt, men hvis de har tenkt å fortsette med dette DLC-horeriet er det ikke billig nok.

Lenke til kommentar

Jeg spillte Dawn of War 1 kjempelenge. Spillet hadde mange ulike lag, og man kunne laste ned custom skins, flagg, symboler og tegn til alle lagene. Med Dawn of War 2 kan man ikke gjøre slike ting selv lenger. Istedenfor kan man betale 50 kr for å få et skin til et lag. Totalt er det bare 2-3 slike valg man kan kjøpe.

 

Utviklingen går slik at man må betale for det som før var gratis, og man får mindre utvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill er ikke blitt dyrere. Et fullversjons-spill har vel stort sett kostet 4-600 kroner de siste 20 årene. Nintendo gjorde seg skyldig i noen virkelige ran på nittitallet da man kunne måtte punge ut med nærmere en tusing for enkelte SNES-kassetter.

 

Au, ja. Husker jeg (foreldrene mine) ga 799 eller 899 for Street Fighter 2, og det med lønnsnivået på begynnelsen av 90-tallet. Men, jeg vil heller betale mer enn å sulle med DLC, det vil også forhindre de verste overtrampene. Ingen vil tørre å sette et spill til nærmere tusenlappen i butikken lenger med mindre det er CE.

Lenke til kommentar

Husker hvordan alle lo av The Sims og alle ekspansjonspakkene som kom hele tiden til spillet.

Dette viser seg å være industristandard idag, og argumenter som "de må ta betalt for produkt", "De jobber ikke gratis", "jeg liker å betale for kvalitet" osv osv er vanlige.

 

Det har aldri vært så enkelt som idag å selge spill takket være digitale tjenester, men hvorfor ikke utnytte markedet til å øke omsetningen istedet for å ty til kyniske triks?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

DLC, om det er eit spill eg liker og kribler etter mer og prisen er OK for innholdet så kjøper eg

 

men som Civ 5 som bare lager om at det same og gir eit veldig dårlig lag i spillet med ein veldig dårlig scenario (invasjon and defender er alle samen for veldig få turer) så er det ikkje vært det

 

DLC som bare gir meg anna "look" er eg ikkje særlig intresert i heller og DLC begyner no og bli ekstremt mye av

Lenke til kommentar

Kjøper DLC hvis jeg føler det er verdt penga, men unntaket er hvis det er åpenlyst at de har tatt noe ut av spillet for så å selge det som DLC uka etter release. Sånt støtter jeg absolutt ikke og slikt viser hvor kyniske mange utviklere er blitt. Hadde alle boikotta dette, noe jeg håper artikkelen kan bidra til, så blir vi kvitt faenskapet - jo fortere jo bedre.

Endret av Bjellesau Mr Gnu
Lenke til kommentar

Dette bildet forklarer godt hele situasjonen i spillbransjen.

 

post-129856-0-84653900-1319141415_thumb.jpg

 

 

Tilbake rundt tiden AoE 1 og 2 var tingen, fikk begge disse spillene expansion packs. Og de tilførte masse nytt i spillet! De ga alt fra nye raser, taktikker, maps, units og oppgraderinger. De øke spillets underholdningsverdi betydelig for min del, og jeg betalte gladelig prisen.

 

Så til litt nyere tid.. Vi ser på Sims serien spesielt... Selve hovedspillet er stort og tilbyr utrolig mye muligheter. Men så kommer det ut den ene expansion packen etter den andre med alt fra klær, møbler, uteliv og dyr... De tilføyer lite i forhold til prisen på ofte 2-300kr.

 

I dag har man spill som slippes uferdige og med mangler. Som feks Call of Duty serien. Her kommer spillene med egentlig lite innehold, men rett etter lansering så kommer det DLC til helt kvalme priser. Hva inneholder disse DLCene? Jo noen få nye våpen/items og kanskje et OK map eller quest som er unnaspilt på en times tid..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eller hva med at man lager et sandkassespill, tar bort free roam og selger den som DLC etterpå? Og nei, det hjelper ikke at Take 2 påstår at det ikke var meningen at det skulle være et sandkassespill. Det er ikke opp til skaperen å bestemme sjanger.

Kunne like gjerne tatt vekk hele fleisen til Mona Lisa.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

For det første er jo det sykeste at de nå har faktisk begynt å annonsere kommende DLC før spillet har blitt lansert engang! (Ser på Uncharted 3 og Skyrim). (Heldigvis gjelder det ikke for SP i Uncharted 3, så jeg skal ikke klage så mye der men fortsatt...)

 

Se på nylig utgitte Deus Ex: Human Revolution, det kom ut i August (26) og det har allerede kommet DLC under 2 måneder etter release! som ifølge Wiki tilbyr rundt 5 timer! gameplay. Ikke kom å si at dette ikke var planlagt, de kunne likså godt venta med release og lagt DLC'n rett i spillet.

 

Wiki: A purchasable downloadable content pack, The Missing Link, was released on October 18, 2011 for the PC and Xbox 360, with the PlayStation 3 content being available the day after. According to VideoGamer.com, the content adds approximately 5 hours of gameplay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De må slutte med DLC. Å betale 30 kroner for et par nye skins/abilities er galskap.

 

De burde heller fokuserer på å lage mer innhold i form av expension pakcs.

Sånn jeg ser det, så er DLC en isolert pakke til et spill (slik som DLC til Fallout primært er) og egentlig ikke forandrer originalspillet så mye (ekstra levels og 2-3 perks teller ikke), mens ekspansjoner er relativt store forandringer som integreres inn i spillet og utvider hovedspillet ved å innføre alternative ruter/områder, nye ting for alle deler av spillet osv osv.

 

Men å ta betalt for kart, våpen og annet piss som communitiet kan lage gratis (og dermed øke populæriteten) er så piss.

Når jeg en dag får gitt ut et spill, så ønsker jeg at communitiet lever aktivt og leverer mods, kart osv osv istedet for at jeg kan maksimere inntekt den dagen en DLC blir utgitt.

Hmf.

Lenke til kommentar

DLC-er er som regel altfor dyre til at det er interessant. Se på Modern Warfare 2 eller Black Ops: Rundt 130 spenn har det kosta for kartpakker med 4-5 baner, altså 1/3 av hele spillets pris for 1/4 så mange baner man har fra før, og de inneholder ellers ikke noe nytt. For under 400 kroner får man altså 15+ baner, perks, våpen, grafikk, fysikk, single player osv. Slike DLC-er er så overprisa at det er fullstendig dødfødt, særlig med tanke på at originalkartene alltid er bedre...Mafia 2 er vel det eneste jeg synes hadde kurante DLC-er, og til dels L.A. Noire.

Endret av Dellers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er i mot att det er dlc på release av spillet som de helt klart burde lagt inn i spillet men dlc som kommer min 3 mnd etter release og som IKKE var planlagt kan jeg godta men det hører nesten med til sjeldenhetene.

 

Det værste dlc som jeg har vært borti må være årets utgave av Tiger Woods til PS3 hvor man hvis man sakl spile en hel sesong betale mye spenn for all banene som er en del av sesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...