Gå til innhold

Objektiver til Canon 5D mark ii


Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurderer å selge mitt Nikon D90 med linser, og kjøpe Canon 5D mark ii. Ser prisen har gått ned ein del, og finner brukt til rundt 12000kr. Har veldig lyst på fullformat, nokon som kan seie kor stor forskjell det blir på bildene om eg bytter kamerehuset mitt med 5D mark ii?

Er det i tillegg lurt å vente til over jul med å kjøpe, eller kjem ikkje prisen til å gå særleg ned?

 

Litt usikker på kva slags linser eg skal ha til kameraet, viss det blir noke av kjøpet. Har merka meg at man kanskje bør ha L-linser til kameraet.

 

Har lyst på en 50mm til portrett. Tips?

 

I tillegg nødt til å ha vidvinkel til landskap. Bør eg gå for fastoptikk her? Kunne gjerne tenkt meg en med litt zoom på, for eksempel rundt 10-20mm. Tips?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, tror du vil få mye ut av et slikt bytte, og 5D er absolutt et finfint kamera. Mitt absolutte favorittobjektiv sammen med 5D'en er Canon sin 100mm f/2. Det er skarpt, deilig bokeh, kjapp og fin autofokus og presterer svært godt på fullformat. Jeg tar også en del naturbilder, og til dette bruker jeg et 17-40L f/4. Det er tilstrekkelig vidt på fullformat synes jeg, og har et værtettet kobling mot kamera slik at jeg ikke trenger å tenke på å gå ute i regn og dritt nå på høsten :D

 

Har også en Sigma 50mm f/1.4, men dette har jeg omtrent ikke brukt da 100mm utfyller mine behov for portrettfotografi (som jeg før brukte 50mm til).

Lenke til kommentar

17-40 og 25-105 er det optimale til 5D, husk at du går over til FF så 80/100mm er bedre til portrettbilder.

 

Edit: nå begynner FotoVideo med høstsalg, du får tak på 5DII hus for 13K og med 24-105 for 17K., men du må nesten møte opp personlig tidlig for og ha en sjans til kjøp.

 

Ja sant det, men 50mm er vel nærmare 80mm på fullformat enn 100?

 

Takk for tipset, men fann huset til ca 10 000,- nytt no :)

Lenke til kommentar

Heisann, tror du vil få mye ut av et slikt bytte, og 5D er absolutt et finfint kamera. Mitt absolutte favorittobjektiv sammen med 5D'en er Canon sin 100mm f/2. Det er skarpt, deilig bokeh, kjapp og fin autofokus og presterer svært godt på fullformat. Jeg tar også en del naturbilder, og til dette bruker jeg et 17-40L f/4. Det er tilstrekkelig vidt på fullformat synes jeg, og har et værtettet kobling mot kamera slik at jeg ikke trenger å tenke på å gå ute i regn og dritt nå på høsten :D

 

Har også en Sigma 50mm f/1.4, men dette har jeg omtrent ikke brukt da 100mm utfyller mine behov for portrettfotografi (som jeg før brukte 50mm til).

 

http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=10492&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc1213

Dette du har sant? Ser bra ut :)

 

Med dei to linsene, bør eg rekne med å komme på samla pris til ca 20 000,- eller? Kjøper gjerne brukt for den del, kan sikkert spare litt på det også :)

Lenke til kommentar

Siden du allerede har Nikon, og dermed sikkert litt optikk til det - og ikke minst er vant med layout av menyer og slikt. Kjøpe en D700, som prisene nok faller kraftig på nå, eller vente ørlite og kjøpe "D800" når det muligens kommer nå i høst/vinter ?

 

Takk for tipset, men vil Nikkor 50mm 1,8 D og Nikkor 16-85mm fungere på fullformat?

Lenke til kommentar

Det ryktes om nylansering i Canon-leiren førstkommende tirsdag, 18. oktober. Det kan bety et ras av brukte 5D mk2 på bruktmarkedet, med et tilhørende kappløp om lavere pris. De siste månedene har bruktprisen ligget på ca 10-12 tusenlapper. Hvis 5D mk2 sin etterfølger lanseres på tirsdag så tror jeg prisnivået kan legge seg på 8-9 tusenlapper og at antall annonser vil øke såpass mye at 10 tusenlapper blir overoptimistisk av annonsørene. Vel og merke hvis etterfølgeren lanseres på tirsdag. Jeg synes uansett det er verd å vente to dager for å se hva som skjer.

 

Ps. Legg merke til at man ikke får tak i noen 10-20mm til fullformat. Det videste man får tak i er Sigmas 12-24mm som er veldig vid, men ikke veldig skarp.

 

Hvilke objektiver har du fra før? Er det noe som kan brukes på Nikons fullformatkamera D700?

Lenke til kommentar

Det ryktes om nylansering i Canon-leiren førstkommende tirsdag, 18. oktober. Det kan bety et ras av brukte 5D mk2 på bruktmarkedet, med et tilhørende kappløp om lavere pris. De siste månedene har bruktprisen ligget på ca 10-12 tusenlapper. Hvis 5D mk2 sin etterfølger lanseres på tirsdag så tror jeg prisnivået kan legge seg på 8-9 tusenlapper og at antall annonser vil øke såpass mye at 10 tusenlapper blir overoptimistisk av annonsørene. Vel og merke hvis etterfølgeren lanseres på tirsdag. Jeg synes uansett det er verd å vente to dager for å se hva som skjer.

 

Ps. Legg merke til at man ikke får tak i noen 10-20mm til fullformat. Det videste man får tak i er Sigmas 12-24mm som er veldig vid, men ikke veldig skarp.

 

Hvilke objektiver har du fra før? Er det noe som kan brukes på Nikons fullformatkamera D700?

 

Riktig, ja, får satse på den blir lansert på tirsdag. Kor lang tid trur du det tar før prisane har gått ned maksimalt på mark ii? Kan jo vente til over jul med å kjøpe, men frister å få det i handa snart :)

 

Ja, det er heilt sant, tenkte vel tilsvarande til fullformat.

 

Objektiva har eg skrive i posten over din.

 

Frister med 17-40mm som vidvinkel, men også 16-35mm, som dog er litt dyrare. :)

Lenke til kommentar

Ps. Legg merke til at man ikke får tak i noen 10-20mm til fullformat. Det videste man får tak i er Sigmas 12-24mm som er veldig vid, men ikke veldig skarp.

 

Canons 16-35 L gir tilsvarende bildevinkel på fullformat som 10-22 på et 1,6 Crop hus.

Dette er dessuten et veldig bra objektiv, litt tønne fortegning på 16mm men ikke værre en at det fint rettes opp i bildebehandlingen.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men vil Nikkor 50mm 1,8 D og Nikkor 16-85mm fungere på fullformat?

DX-optikk vil ikke fungere - 16-85 kan altså ikke brukes. Gang opp eller del brennvidden med 1.5 for å sammenligne hva for et utsnitt du får på huset ditt i dag.

 

Ok, takker. Kva synes du om å oppgradere til 5D mark ii?

Nikon D90 er jo på ingen måte eit dårleg kamera, men har prøvd 5D mark ii i studio, og det er på ein måte ei anna oppleving.

Lenke til kommentar

Du finner jo også D700 brukt - og da sammen med en ny Tamron 28-75 f/2.8 og en ny Nikon 50mm f/1.4 så kommer du under 20k

 

Faktisk, med brukt D700 og brukt Nikon 24-70 f/2.8 så kan du komme under 20k. Og da har du pinadø alt du trenger :)

 

Om du er bosatt i Oslo, stikk innom AKAM-treffet i Oslo Reptilpark på søndag 23.okt så skal du få teste ut komboen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner jo også D700 brukt - og da sammen med en ny Tamron 28-75 f/2.8 og en ny Nikon 50mm f/1.4 så kommer du under 20k

 

Faktisk, med brukt D700 og brukt Nikon 24-70 f/2.8 så kan du komme under 20k. Og da har du pinadø alt du trenger :)

 

Om du er bosatt i Oslo, stikk innom AKAM-treffet i Oslo Reptilpark på søndag 23.okt så skal du få teste ut komboen.

 

Ser at bruktprisen på D700 ikkje ligger så mykje over 5D mark ii, men om det stemmer at mark iii kjem ut snart og prisen faller, så sparer eg en del der. 24-70mm ser jo konge ut, men er meir frista til å kjøpe en Canon 17-40mm, då eg ønsker meg en del vidare enn det 16mm gjer meg på cropkamera. I tillegg ser på Ken Rockwell si vurdering av 24-70mm, at den ikkje er særleg heldig å bruke på 24mm. Er ikkje sikkert det er tilfelle for deg?

 

Veldig snilt av deg å tilby det, men kjem meg nok ikkje over fjella i nærmaste tid :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du gå fra Nikon D90 til Canon 5DII?

 

Hvorfor skal du gå fra APS-C/DX til FF/FX?

 

 

Hvorfor ikke kjøpe en D7000 til 6500kr?

 

 

Har lyst på en 50mm til portrett. Tips?

...husk at du går over til FF så 80/100mm er bedre til portrettbilder.

50mm er og har aldri vært et portrett objektiv, verken til FX eller DX.

Fra 85mm og oppover til både FX og DX. En 70-200/2.8 vil fungere ypperlig, har jeg hørt :)

Lenke til kommentar

Ser at bruktprisen på D700 ikkje ligger så mykje over 5D mark ii, men om det stemmer at mark iii kjem ut snart og prisen faller, så sparer eg en del der. 24-70mm ser jo konge ut, men er meir frista til å kjøpe en Canon 17-40mm, då eg ønsker meg en del vidare enn det 16mm gjer meg på cropkamera. I tillegg ser på Ken Rockwell si vurdering av 24-70mm, at den ikkje er særleg heldig å bruke på 24mm. Er ikkje sikkert det er tilfelle for deg?

 

 

Ikke glem at D800 trolig blir lansert i slutten av måneden og at prisene på D700 da også kommer til å falle.

 

Ville ikke hørt så mye på Kenny, 24-70 er glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...