Gå til innhold

Objektiver til Canon 5D mark ii


Anbefalte innlegg

Man kan Selvsagt ønske seg at slike kampanjer er irrelevante for prisdannelsen i bruktmarkedet, men de skaper selvsagt en forventning hos bruktkjøperne om at ny-prisen, og dermed bruktprisen er på vei ned. Idag kan jeg kjøpe 5dii til 11990,- og då er selvsagt ikke et brukt 5dii verdt mer enn max 9000,-.

Hva med i morgen, når det ikke lenger er å få kjøpt nytt til den prisen?

Litt som 7D, som i en periode var billig, før den gikk opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange vil nok huske at den kunne kjøpes under kr 12000 denne helgen og ha en viss forventning om at denne prisen kan være normal butikkpris om kort tid.

Denne forventningen påvirker bruktmarkedet allerede idag. Noe annet ville være merkelig.

Vil anbefale å se dette klippet om tings egentlige verdi (vil faktisk anbefale alle å se dette klippet - TED talks er helt fantastiske, og dette er spesielt godt). Det er totalt irrelevant hva den har kostet ny før. Poenget er hva den koster ny , hva utsiktene er til å kunne få den ny for i framtiden og hva folk er villig til å ta for å selge en brukt.

("Comparing with the PAST instead of the POSSIBLE")

 

Hvis en butikk i Alta har åpningstilbud en helg og selger 50 5DmkII-hus for ti kroner stykket, så betyr ikke dette at normal bruktpris heretter kommer til å være åtte kroner.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange vil nok huske at den kunne kjøpes under kr 12000 denne helgen og ha en viss forventning om at denne prisen kan være normal butikkpris om kort tid.

Denne forventningen påvirker bruktmarkedet allerede idag. Noe annet ville være merkelig.

Poenget er hva den koster ny , hva utsiktene er til å kunne få den ny for i framtiden og hva folk er villig til å ta for å selge en for

 

Nettopp. Og nyprisen nå er 11990,-. Selv om denne skulle gå opp igjen til 15k en kort periode så sier denne kampanjen MEG at nyprisen er på vei ned også på mer permanent basis. At det vil ta noe tid før 5dii-eiere innser dette, er vel egentlig helt normalt. Bruktmarkedene er relativt godt forsynt med over-optimistiske selgere :-)

Lenke til kommentar

Det Trondster sier er helt relevant.

Jeg kan f.eks. selge 50D'en til samme pris nå som jeg kjøpte det for nytt (eller mer).

Tviler vel for det første på at du klarer å selge 50d så dyrt så lenge 60d kan kjøpes for 5990,-.

Dersom du likevel skulle klare det er det lite relevant siden 50d ikke kan kjøpes nytt idag mens 5dii kan kjøpes nytt for samme pris som endel selgere krever for det brukt og da blir idiotien såpass tydelig at selv folk med begrenset kunskap om markedet ser urimeligheten i dette.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Selv om denne skulle gå opp igjen til 15k en kort periode så sier denne kampanjen MEG at nyprisen er på vei (..)

Pussig - MEG sier denne kampanjen at det er en liten priskrig mellom FV og JP for å skape mest mulig blest om sine respektive butikker, uten at dette nødvendigvis dermed har så veldig mye med fremtidig prisutvikling å gjøre.

 

Ja, det er mange selgere uten bakkekontakt, men det gjelder mange kjøpere også.

 

Om det blir billig 5DmkII kommer nok mer an på om det er store mengder på lager eller ikke når etterfølgeren(e) kommer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Mange vil nok huske at den kunne kjøpes under kr 12000 denne helgen og ha en viss forventning om at denne prisen kan være normal butikkpris om kort tid.

Denne forventningen påvirker bruktmarkedet allerede idag. Noe annet ville være merkelig.

 

Mange? Hvor mange følger med på alle tilbud til enhver tid?

 

Lokketilbud kjøres i alle typer salg i perioder, ofte selges varer til under kostpris. Dermed betyr ikke det at lokkepris i en gitt kort periode er den normale prisen. De fleste vet at varer som ikke er på vei ut vil over tid variere i pris, og for mange varer er f.eks valuttapriser betydelig påvirkende. Tilgjengelighet er og et viktig moment, altså lagerbeholdning hos importør.

 

For de som skal selge brukt er det nok ofte slik at de sjekker litt hva prisene på nytt er rundt omkring, og kanskje og hva andre selger samme vare for brukt. Men det er ingen retningslinjer for hva man kan ta for et f.eks brukt kamera, det er markedet som avgjør hva pris man får. Er det stor interesse og et kamera kan være vanskelig å få tak i som nytt pga f.eks leveringsproblemer og noen bare må ha det nå, så kan det godt skje at selgeren kan få mer enn nypris. Jeg kjenner en som fikk rundt 1500,- mer for et 50D enn han selv ga et år tidligere - og det uten at han hadde kjøpt kameraet til lokkepris.

 

Altså, som selger av brukte varer, står man fritt til å ta den prisen man selv ønsker, selv om den er høyere enn nypris. Om noen kjøper til overpris er det et fritt valg personen gjør.

 

Tor

Lenke til kommentar

At det vil ta noe tid før 5dii-eiere innser dette, er vel egentlig helt normalt. Bruktmarkedene er relativt godt forsynt med over-optimistiske selgere :-)

 

Markedet er også overfylt med amatørfotografer som er sure for at de må betale topp-pris for ønsket kamera :)

 

Det er nok en sannhet som enkelte har vansker med å innrømme. Paradokset er at når disse selv skal selge noe så topper de ofte prisnivået.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selger ikke følge med på tilbud, men risikerer da å ikke få solgt varen sin fordi potensielle kunder synes det er mer fristede med andre tilbud. Enten bedre brukt-tilbud eller nypriser som er mer fristende (reklamasjon, urørt produkt etc)

 

Man kan selvsagt risikere at hverken selger eller kjøper har fulgt med på tilbud og ender opp med en høyere pris enn vanlig bruktpris. Jeg har inntrykk av at ganske mange selgere prøver å fiske etter uopplyste kjøpere, særlig på finn. Overtall av "fiskere" i forhold til uopplyste kjøpere gjør at annonsene ligger ute i evigheter og det generelle prisnivået på finn ser høyere ut enn på foto.no

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tviler vel for det første på at du klarer å selge 50d så dyrt så lenge 60d kan kjøpes for 5990,-.

Dersom du likevel skulle klare det er det lite relevant siden 50d ikke kan kjøpes nytt idag mens 5dii kan kjøpes nytt for samme pris som endel selgere krever for det brukt og da blir idiotien såpass tydelig at selv folk med begrenset kunskap om markedet ser urimeligheten i dette.

Nå har ikke jeg nevnt summen, så det er en pussig konklusjon av deg. Riktignok ser jeg prisen har falt litt på bruktmarkedet det siste halve året, men jeg får fortsatt igjen så og si det samme som jeg betalte.

 

Du må gjerne ønske at situasjonen skal bli som du ønsker, men det er markedet som rår. Så får du heller sitte på gjerdet og se på.

Lenke til kommentar

Selv om denne skulle gå opp igjen til 15k en kort periode så sier denne kampanjen MEG at nyprisen er på vei (..)

Pussig - MEG sier denne kampanjen at det er en liten priskrig mellom FV og JP for å skape mest mulig blest om sine respektive butikker, uten at dette nødvendigvis dermed har så veldig mye med fremtidig prisutvikling å gjøre.

 

Det kan selvsagt ikke utelukkes. Akkurat som det ikke kan utelukkes at disse kampanjene er tidlige signal om at 5DII sine dager snart er omme.

Lenke til kommentar

At det vil ta noe tid før 5dii-eiere innser dette, er vel egentlig helt normalt. Bruktmarkedene er relativt godt forsynt med over-optimistiske selgere :-)

 

Markedet er også overfylt med amatørfotografer som er sure for at de må betale topp-pris for ønsket kamera :)

Neppe, iallfall ikke når det gjelder 5DII. Hvis de finnes så har de sikkert kjøpet seg nytt og fint kamera denne helgen.

Lenke til kommentar

Mange vil nok huske at den kunne kjøpes under kr 12000 denne helgen og ha en viss forventning om at denne prisen kan være normal butikkpris om kort tid.

Denne forventningen påvirker bruktmarkedet allerede idag. Noe annet ville være merkelig.

 

Altså, som selger av brukte varer, står man fritt til å ta den prisen man selv ønsker, selv om den er høyere enn nypris. Om noen kjøper til overpris er det et fritt valg personen gjør.

 

Tor

 

Hmmm. Er det noen som har påstått noe annet?

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt ikke utelukkes. Akkurat som det ikke kan utelukkes at disse kampanjene er tidlige signal om at 5DII sine dager snart er omme.

Da er det vel også rett før Sigma 150/2.8 HSM OS, EF 70-200/2.8 IS II og alle de andre tilbudene også ryker da. :roll:

 

At 5D snart blir erstattet er det neppe noen tvil om. At fremste tegn på det er at det er et av mange tilbud i FVs årlige høstmesse? Neppe.

 

Edit: ..Og nie - sett klippet? Gjør det.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tviler vel for det første på at du klarer å selge 50d så dyrt så lenge 60d kan kjøpes for 5990,-.

Dersom du likevel skulle klare det er det lite relevant siden 50d ikke kan kjøpes nytt idag mens 5dii kan kjøpes nytt for samme pris som endel selgere krever for det brukt og da blir idiotien såpass tydelig at selv folk med begrenset kunskap om markedet ser urimeligheten i dette.

Du må gjerne ønske at situasjonen skal bli som du ønsker, men det er markedet som rår. Så får du heller sitte på gjerdet og se på.

 

..sitte på gjerde? Se på? Situasjon som jeg ønsker? Hvor tar du det fra....?

Sist jeg sjekket stod det Nikon på både mitt FX og DX-kamera så brukt-prisene på Canon 5DII er relativt uinteressante for meg personlig. Dersom jeg skulle hatt 5DII hadde jeg slått til på helgens tilbud på 5DII+24-105 til 16990,- så denne diskusjonen handler ikke så mye om meg som person.

 

Mekanismene i bruktmarkedet er imidlertid nokså universelle og interessante å diskutere på et generelt grunnlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dersom jeg skulle hatt 5DII hadde jeg slått til på helgens tilbud på 5DII+24-105 til 16990,- så denne diskusjonen handler ikke så mye om meg som person.

 

Mekanismene i bruktmarkedet er imidlertid nokså universelle og interessante å diskutere på et generelt grunnlag.

Men det er nettopp det som var poenget mitt. Med mindre prisen på 5D mkII settes ned fast så vil ikke helgens tilbud ha noe spesiell innvirkning på bruktprisen.

Hvis bruktprisen synker fremover nå, så er det vel heller fordi det snart kommer en arvtager.

 

Så er det egentlig ett fett hva man bruker :)

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt ikke utelukkes. Akkurat som det ikke kan utelukkes at disse kampanjene er tidlige signal om at 5DII sine dager snart er omme.

. At fremste tegn på det er at det er et av mange tilbud i FVs årlige høstmesse? Neppe.

 

Fotovideo?

Er det ikke Japan som kjører tilbud til 11.990,- da?

 

Uansett er det vel slik at også denne gangen vil fremtiden gi oss svaret på hvordan disse prisene utvikler seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...