Gå til innhold

Hvor usunt er egentlig taco?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ser på ingrediensene i taco (magert kjøtt, grove lefser, grønt, osv) så er det faktisk like sunt som mye annet der ute. Grunnen til at taco gjerne blir oppfattet som usunt er av samme grunn som at kjøtt, salat og grovbrød er kjempsunt, men legg dem oppå hverandre og du spiser en usunn burger.

 

Enkelt og greit:

Kjøtt, grønt og grovbrød ved siden av hverandre = sunt og balansert kosthold

Kjøtt, grønt og grovbrød oppå hverandre = Din feite faen, tenk på hva du spiser!

Endret av Patrick123
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva legger du i sunt/usunt? Går det på antall kalorier, fettmengde/type, fiber, karbohydrater, salt, sukker, vitaminer eller noe annet?

 

Tenker mest i forhold til kalorier.

 

Er vell en nokså mager lørdagskvelds i forhold til pizza, lasagne?

 

Problemet med taco er jo at man spiser til man går oppned og spyr sidelengs.

+1 på det med forspising.

Det må vel være det som er det farligste, at man blir så mett at man får vondt i magen... :p

 

Jeg bruker å lage taco med så grove lefser som mulig ( selv om det bare er bullshit og alle er laga av hvetemel :p ) karbonadedeig, grønnsaker, jarlsbergost, mager kesam (mye proteiner i den) og med hjemmelaga gwakkamåleh (mye bra fett i den)

 

Drikker gjerne brus til siden det bare er en gang i uka og drikker da nøyaktig den brusen jeg vil ha (bokscola seff, det blir uansett bare 140kcal av den).

 

Enkelt og greit:

Kjøtt, grønt og grovbrød ved siden av hverandre = sunt og balansert kosthold

Kjøtt, grønt og grovbrød oppå hverandre = Din feite faen, tenk på hva du spiser!

Så forbanna WELL PUT! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det spørs jo egentlig hva du har oppi som avgjører om det sunt eller ikke.

Vis noen skal lage taco til meg så må jeg alltid ta kjøttdeig først siden all den fetteren sausen ligger lengst ned.

Det har hent noen ganger at jeg må ta til meg sist og da begynner det å renne saus/kraft over alt.

 

Bare pass på hva du har i tangoen med litt grønnsaker og sånt så blir det nok mye mer sunt enn andre retter.

Kos deg

Lenke til kommentar

Om du ser på ingrediensene i taco (magert kjøtt, grove lefser, grønt, osv) så er det faktisk like sunt som mye annet der ute. Grunnen til at taco gjerne blir oppfattet som usunt er av samme grunn som at kjøtt, salat og grovbrød er kjempsunt, men legg dem oppå hverandre og du spiser en usunn burger.

 

Enkelt og greit:

Kjøtt, grønt og grovbrød ved siden av hverandre = sunt og balansert kosthold

Kjøtt, grønt og grovbrød oppå hverandre = Din feite faen, tenk på hva du spiser!

 

Off topic, men: Hvor mange spiser burger med grovbrød (da mener brød som faktisk er grovt og ikke bare et burgerbrød som er pyntet på for syns skyld) og uten dressing

 

Enkelt og greit:

Kjøtt, grønt og grovbrød ved siden av hverandre = sunt og balansert kosthold

Kjøtt, grønt og grovbrød oppå hverandre = Hakkebøff! sunt og balansert kosthold

Kjøtt, litt salat til pynt, lyst burgerbrød (hvetemel og sukker) og sykelige mengder dressing oppå hverandre = Din feite faen, tenk på hva du spiser!

 

--------------------------------------------------------------

On topic: Om du virkelig vil gjøre tacoen sunn så lag den fra grunnen av. Lag en salsa eller to(mangosalsa er min favorit), guacemole, saus til kjøttet (stek chili, løk og hvitløk, kok inn med litt vann/kraft, krydre med spisskummen og koriander) og bak evt. lefsene selv (noe av det enkleste og raskeste bakverket som finnes) da de "grove" lefsene du får kjøpt typisk er veldig lite grove og samtidig er veldig overpriset. Bonuser med å lage taco fra bunnen av er at du i tillegg til å få full kontroll på hva som er i den og får mer ferske grønnsaker, får en taco smaker mye bedre og at du lettere kan variere den (annen saus til kjøttet eller annen salsa f.eks.).

Lenke til kommentar

Min oppskrift:

6dl mel (så grovt som du vil ha det, men bør ha noe vanlig hvetemel for å gjøre deigen smidig nok)

2,3 dl vann

SS romtemperert smør/olje

Salt

20g fersk gjær

 

Elt sammen til en smidig deig. Del i 12 boller. La de hvile i 30 min + (om du har dårlig tid kan du bytte ut gjær med 2ts bakepulver). Trykk og kjevle dem ut. Stek de i tør stekepanne på høy varme på begge sider (1min elns på hver side). Trykk ut evt. bobler mens du steker. Legg de opp hverandre slik at de holder seg myk (som en pannekakestabel)

 

Utviklet min oppskrift fra denne.

Endret av Xaser
Lenke til kommentar

Ost er et ganske nøytralt produkt, noen oster er sunnere enn andre, for mye er farlig, men du kan spise brukbart med de fleste oster uten problemer.

 

Moren min var med på et små forskings forsøk, der man måtte spise 300gram med ost hver dag. Osten måtte være basert på melt ikke noen av de olje ostene. Osten kunne være smeltetet eller usmeltet og du kunne spise så mye du ville over 300g, men 300g var minimun, så testet de kolistorlet, og fra hva jeg har hørt om midlertidige svar var det ikke store forandringer i kolistrol hverken positiv eller negativ.

 

Ikke noe ektremt viktig forsking, men noe festlig,

 

Kjøttdeig har en del fet og salt, men det er vel det største usunne i en taco, bortsett fra at taco krydderet har mye salt det også.

 

Selv bryr jeg meg ikke et gran om hva som er sunt eller usunt, jeg teste kolistrol nå og da og det er under fare sonen.

 

 

Jeg syns også denne super interesen i sun mat er noe overdrevet spesielt når man ser hva disse folka ellers gjør, hva er vitsen med å ikke spise rødt kjøtt fordi det kanskje er usunt, når man røyker 20 om dagen og har derfor en 50%+ sjangse for å dø i ung alder av røyke relataerte skader. Hvorfor ikke spise sjokolade når du drikker i stykker leveren hver helg.

Lenke til kommentar

Jeg syns også denne super interesen i sun mat er noe overdrevet spesielt når man ser hva disse folka ellers gjør, hva er vitsen med å ikke spise rødt kjøtt fordi det kanskje er usunt, når man røyker 20 om dagen og har derfor en 50%+ sjangse for å dø i ung alder av røyke relataerte skader. Hvorfor ikke spise sjokolade når du drikker i stykker leveren hver helg.

 

Jeg har opplevd at jeg var mye mer opplagt og mindre syk enn mine kamerater som trente regelmessig (i perioder der jeg ikke gjorde det), men spiste mindre sunt enn meg (ikke voldsomt usunt kosthold, men mindre frukt, grønt og fisk enn meg kombinert med mer sukker og hvetemel). Jeg og mine kammerater er selvsagt ikke noe stort representativt utvalg, men jeg mener jeg merker effekten veldig bra på hvor opplagt enn er etter hva en spiser.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg tror egentlig ikke taco kan kvalifisere som sunt. Med sunt mener jeg kost med lite salt, langsomme karbohydrater, proteiner, umettet fett, vitaminer og mineraler.

 

Nå er det jo slik at tacolefser inneholder hvetemel, palmeolje(mettet) og en del sukker. Så de er i hvert fall ikke sunne.

 

Når det kommer til hovedingrediensen, kjøttet, kan man jo velge kyllingkjøttdeig som det sunneste alternativet, men det inneholder fortsatt mye salt. Noe vi får i oss ALT for mye av. Det har dog mye proteiner og lite fett. I tillegg dynker man jo kjøttet i tacokrydderblanding som også er fullt i salt.

 

Tilbehøret kan jo være så mangt, men jeg tror ikke det er det som utgjør om en taco blir sunn eller usunn. Det virker som om kalorier er det eneste som teller om et måltid er sunt eller ikke her på forumet, og det er jo egentlig ikke slik det bør være.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke taco kan kvalifisere som sunt. Med sunt mener jeg kost med lite salt, langsomme karbohydrater, proteiner, umettet fett, vitaminer og mineraler.

Med riktige ingrediensar får du alt det.

 

Nå er det jo slik at tacolefser inneholder hvetemel, palmeolje(mettet) og en del sukker. Så de er i hvert fall ikke sunne.

Akkurat lefsene og skjellene har eg endå til gode å finne eit godt alternativ for.

 

Når det kommer til hovedingrediensen, kjøttet, kan man jo velge kyllingkjøttdeig som det sunneste alternativet, men det inneholder fortsatt mye salt. Noe vi får i oss ALT for mye av. Det har dog mye proteiner og lite fett. I tillegg dynker man jo kjøttet i tacokrydderblanding som også er fullt i salt.

0,5g natrium per 100g vare vil eg ikkje påstå er noko problem. Karbonadedeig er og i same område når det gjeld salt. Både karbonade- og kyllingkjøttdeig har i underkant av 20g protein per 100g.

 

Krydderblandingen til Santa Maria har 17,5% salt. I ein pose med 40g krydder er det altså 7g salt, som er ein god del. Krydderet kan ein fint blande sjølv med mindre eller utan salt. Av alle måltida i løpet av ein dag vil eg påstå at ein større del av saltet bør vera i middagen, der det har størst effekt.

 

Tilbehøret kan jo være så mangt, men jeg tror ikke det er det som utgjør om en taco blir sunn eller usunn. Det virker som om kalorier er det eneste som teller om et måltid er sunt eller ikke her på forumet, og det er jo egentlig ikke slik det bør være.

Tilbehør for min del er frukt og grønnsaker, kanskje litt kesam. Ferdigsausen er sikkert ikkje heilt rein, men den kan sløyfast.

 

Lefser/skjell er difor det einaste punktet der eg ikkje har funnet eit bra alternativ så langt.

Lenke til kommentar

Hvis man lager en Taco med en stor lefse og masse seter rømme med en haug med kjøttdeig sammen med ett salatblad så kan man kalle det en usunn Taco. Men hvis man lager en taco med grov lefse sammen med litt kjøttdeig og litt lettrømme sammen med masse sunn salat og f eks mais så kan man kalle det en sunn taco.

 

Så lett er det...

Lenke til kommentar

Det som er mest usunt er nok alt sukkeret som er i taco krydderet. Det er sjølvsagt ikkje så mykje krydder som du bruker men i vanlige poser med tacokrydder er det ca 60% sukker, 20% salt og dei siste 20% er diverse krydder.

 

Så dersom du lager tacokrydderet sjølv så blir måltidet straks mykje sunnare (mindre sukker).

Lenke til kommentar

Grov lefse? Jeg har til gode å se noen lage en grov lefse fra bunn av uten hvetemel, sukker og usunt fett. Skjellene er vel hakket bedre her.

 

Jeg er enig med deg Zeph, man kan lage et eget tacokrydder, bruke en god kjøttdeig, skjell?, kesam og friske grønnsaker og ha et forholdsvis bra og sunt måltid.

Lenke til kommentar

Skjellet er vell et hakk bedre når du tenker på sunnheten men jeg syntes at den lefsa er bedre og hvis det er flere som er enige med meg i det så er en grov lefse ett bedre alternativ vil jeg si...

Taco skal jo være godt og man trenger ikke å gjøre en taco vond for og få den sunnere...

 

Jeg er helt enig at det skal være godt, og jeg har ingenting imot taco. Men en grov lefse som fås i butikken er ikke sunnere på den måten at den inneholder mindre usunne ingredienser, det er bare mer fiber i den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...