Gå til innhold

Kommentar: – App eller ikke?


Anbefalte innlegg

 

Håper "apps" forsvinner, siden web-innhold begynner å bli bedre og bedre.

 

Det er litt som å ønske at PC-programmer skal forsvinne til fordel for nettleseren og web.

 

 

Hvordan skal en nettside erstatte fotballtrener-app'en jeg bruker under laget mitt sine kamper (registrerer mål, hendelser og annet, viser taktikk osv)?

 

hvordan skal en nettside erstatte foto-app'en min?

 

Hvordan skal en nettside erstatte lommelykt-app'en min?

 

:)

 

 

Nå trenger ikke jeg et eget program for å lese avisa på PC`en min, men det er mulig du trenger det på din Imac ? Sånn er det vel å være låst til et lukket system.

 

Du fikk vel med deg at artikkelen omhandlet aviser og lesbare media? Eller..?

 

Hva foto-programmer, fotballtrenere og lommelykter har med dette og gjøre kan jeg ikke se, du.

 

Selvfølgelig kommer ikke små-programmene og forsvinne helt, men et mer åpent marked utenfor Eplenes jernhånd hadde ikke vært å forakte.

 

Vi får se hvordan utviklingen blir nå som Adolf Apple er borte. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen god grunn til å lage webapp er at Apple ikke bare tar 30%, men man må jo i tillegg betale denne utviklerlisensen for å kunne legge ut apps på App Store... Den er vel på 1000 kroner om jeg husker rett, eller var det nærmere 2000?

 

Mener den datt bort så snart markedet ble stort nok.

 

Er jo mye penger, spesielt for unge utviklere som vil prøve seg fram i utviklingsmarkedet.

Lenke til kommentar

Nå trenger ikke jeg et eget program for å lese avisa på PC`en min, men det er mulig du trenger det på din Imac ? Sånn er det vel å være låst til et lukket system.

 

Du fikk vel med deg at artikkelen omhandlet aviser og lesbare media? Eller..?

 

Hva foto-programmer, fotballtrenere og lommelykter har med dette og gjøre kan jeg ikke se, du.

 

Selvfølgelig kommer ikke små-programmene og forsvinne helt, men et mer åpent marked utenfor Eplenes jernhånd hadde ikke vært å forakte.

 

Vi får se hvordan utviklingen blir nå som Adolf Apple er borte. :roll:

 

Min hva for noe?

 

Jeg fikk med meg at du formulerte at du ønsket at app skulle forsvinne. Det er ikke verdens undergang at folk da tolker det slik, da kan man bare svare "jeg var litt upresis, det jeg mente var...".

 

Som en prinsipiell motstander av Apple er vi to vel på samme lag rent filosofisk, men jeg kan ikke akkurat si jeg støtter ditt valg av formulering.

 

Hva gjelder avis-app, så kan det være så langt mer enn et "program for å lese avis". Mer om det kan du lese i oppgaven jeg linket til tidligere (som omhandlet redaksjonell app utviklet for Android). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det beste eksempelet jeg vet er en kompis av meg som er særdeles glad i tegneserier, han har en samsung galaxy pad. Han sier han aldri kunne betalt for å kjøpe tegneserier på sin Galaxy Tab, kunne kanskje lastet ned pdfer fra piratebay etc, men aldri betalt for det. Kun om det er i trykt form. Jeg derimot elsker Marvel Comic Appen min og kjøper tegneserier i lassevis.

Skjønner hvorfor marvel da vil selge på iPad men ikke på annen plattform.

Du mener denne appen til Android?

 

Jeg er en bruker av iOS (iPad2) og Android (HTC Desire). Det stemmer nok at jeg har lagt igjen mer penger på App Store enn Market [også når man tar hensyn til at iPad-programmer ofte er dyrere enn sine iPhone-ekvivalenter], men det er ikke utelukkende fordi Android-siden av meg er gjerrig. Utvalget på Market har, etter min mening, tidligere vært svært labert. Man fant et par gode programmer, men svært sjeldent ikke noe man ikke fant på App Store [her regner jeg ikke med program av typen "OMG OverClock Leetness"], og like sjeldent et program man tenkte "dette vil jeg bruke penger på".

 

Betalingsmulighetene i Norge (og andre deler av verden) kom først relativt nylig, så i en periode gikk jeg rundt med en Android-telefon uten mulighet til å legge igjen penger hos utviklerne. Jeg tror nok dette kan ha påvirket både velviljen til utviklerne til å lage gode Android-program, men også betalingsviljen hos Android-brukerne -- i Android-land er man vokst opp med at man ikke kan betale for programmer, i iOS-land er noe av det første en "må" gjøre å registrere kredittkortet sitt for fremtidige kjøp.

 

Jeg tror det er nærmest et høna-og-egget-problem. Android Market har lenge manglet gode program man kunne betale for, så kjøperviljen hos brukerne er ikke den samme som på iOS. Samtidig ser utviklerne at kjøperviljen hos Android-brukere er lavere og styrer unna Android. Utviklerne kommer nok ikke til å legge igjen mange [betalte] arbeidstimer i noe de ikke forventer å få inntjening på, og akkurat nå taler statistikken for iOS fordel (sist jeg så statistikk på det, i det minste, korriger meg gjerne her).

 

Sammenlikner man derimot Google Market i dag med hvordan det var for bare ett år siden, merker man definitivt forskjell. Jeg tror (og håper) at man vil få en omtrent like god programportefølje i Google Market som App Store har om ikke altfor lang tid, men inntil da tror jeg nok vi må innse at det er i App Store pengene ligger for utviklerne. Så får vi se om utviklerne er villige til å satse på Android.

Lenke til kommentar

Som en prinsipiell motstander av Apple er vi to vel på samme lag rent filosofisk, men jeg kan ikke akkurat si jeg støtter ditt valg av formulering.

 

 

Jeg forstår det, nå. Jeg har en tendens til å skrive ting litt kort, da kan folk oppfatte ting akkurat som de selv vil, noe som ofte blir litt feil - fordi jeg ikke utdyper meg nok.

 

Det er ikke første gang, og ganske sikkert ikke siste heller.

 

Det er bare enkelte ting som får meg til å reagere så hinsides all fornuft,

blant annet Eplenes måte og drive på. Derfor ble svaret mitt på innlegget ditt om innlegget mitt så kvast. (høhø)

 

Skal prøve å "telle til ti" framover, men jeg kan ikke love noe :)

Lenke til kommentar
Spørsmålet som melder seg er om det er verdt å bry seg om tankene til en person som så åpenbart mangler et minstemål av intellektuell redelighet.

:) hehe.

 

..her er en link til alle apps i eplebutikken laget av Making Waves.

 

Men bortsett fra det har fyren et poeng, synes jeg. Det er en konstruert problemstilling som ikke egentlig reflekterer hva slags tekniske vurderinger en gjerne tar når man velger en løsning for kundene sine. Man velger ikke "app-store" eller "html5". Istedet er diskusjonen rundt hvorvidt man fokuserer på et lite men forutsigbart marked, med klare og dokumenterbare "økosystem". Eller om man velger en åpen og plattform-uavhengig løsning.

 

Og det er en interessant diskusjon. Om for eksempel utviklere ønsker å gå mer mot slike løsninger nå, og i tilfelle hvorfor - om kompetansen er høy nok til å utnytte en åpen løsning for å utvide markedet, mot for eksempel at "markedet" fremdeles frykter det evig mytisk dårlige omdømme "åpen kilde" miljøet tydeligvis har fått på seg.

 

Men tilbake til utgangspunktet er det selvsagt et administrativt problem om det rent praktisk ender i et valg mellom "html5" og en ekstern distribusjonskanal, eller app-storen. Og der er det et reellt valg som må bli tatt.

Lenke til kommentar
Hvorfor poster du en lenke kun de med itunes kan lese? Et skjermskudd fra nettsiden ville gjort informasjonen tilgjengelig for oss alle. Vi bør antagelig prise oss lykkelige over at verken Microsoft eller Apple hadde særlig tro på Internett, ellers ville Internett aldri eksistert. Det ville vært en samling lukkede nett hvor du på et eller annet hvis betaler for tilgang. Heldigvis har både Microsofts og Apples forsøk på å låse folk ute av nettet lykkes dårlig, din lenke er faktisk den første gangen jeg har opplevd noen som har postet en lenke hvor informasjonen ikke er tilgjengelig for alle. Det synes jeg er skikkelig trist å se, og jeg håper inderlig at jeg ikke opplever det igjen.
Men bortsett fra det har fyren et poeng, synes jeg. Det er en konstruert problemstilling som ikke egentlig reflekterer hva slags tekniske vurderinger en gjerne tar når man velger en løsning for kundene sine. Man velger ikke "app-store" eller "html5". Istedet er diskusjonen rundt hvorvidt man fokuserer på et lite men forutsigbart marked, med klare og dokumenterbare "økosystem". Eller om man velger en åpen og plattform-uavhengig løsning.
Her skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du å si at Apple kunder må ha informasjon i form av en app i appstore, selv om det de ser bare er en nettside? Er det for kronglete for Apple kunder å bruke nettleseren? Eller har de behov for en slags eksklusivitetsfølelse ved at det de ser kun er tilgjengelig for andre Apple-kunder? Er dette det store bidraget Steve Jobs har bragt til verden, jålete selvbedrag?
Lenke til kommentar

Her skjønner jeg ikke hva du mener. Mener du å si at Apple kunder må ha informasjon i form av en app i appstore, selv om det de ser bare er en nettside? Er det for kronglete for Apple kunder å bruke nettleseren? Eller har de behov for en slags eksklusivitetsfølelse ved at det de ser kun er tilgjengelig for andre Apple-kunder? Er dette det store bidraget Steve Jobs har bragt til verden, jålete selvbedrag?

 

Jeg tipper eple-kunder gjennom mange år har blit vant til at man MÅ starte en app for å få innholdet. Vet ikke om det støttes med bokmerker rett i "draweren" på iphone? Det hadde i alle fall gitt tilsvarende følelse.

 

Når det gjelder html5-app'er så kan man gjøre mye fancy med dem, og folk flest ville neppe merket noen forskjell. (F.eks. den app'en som ble omtalt for bruk under fotballkamper for å registrere mål mm kunne garantert vært laget i html5 uten å merke noen reell forskjell)

 

Apples prinsipp er like hardt som det er enkelt: «Du skaffer kunden, du beholder penga. Vi skaffer kunden, vi tar 30%»

 

Egentlig ganske festlig: VG utvikler en app, som koster mye å utvikle. Deretter blester de den i papiravisen, på nett, over alt. Med andre ord, de bruker MANGE penger på reklame. Så må kunden inn i app-store og kjøpe den. Og da tar Apple 30%, fordi de "skaffet kunden"? ROTFLMAO :-)

 

Tror du at ingen har hørt om VG og Dagbladet? Hvordan kan han automatisk tro at det er Apple som skaffer kunden om app'en ligger i app-store? Den norske kunden som ikke har hørt om VG eller Dagbladet tror jeg ikke finnes, og er i alle fall ikke i gruppen av mulige kjøpere. Vitner om en total mangel på

Lenke til kommentar

Jeg tipper eple-kunder gjennom mange år har blit vant til at man MÅ starte en app for å få innholdet. Vet ikke om det støttes med bokmerker rett i "draweren" på iphone? Det hadde i alle fall gitt tilsvarende følelse.

Du kan legge bokmerker på «skrivebordet» på lik linje med applikasjoner. ;)

Lenke til kommentar

Er dette det store bidraget Steve Jobs har bragt til verden, jålete selvbedrag?

Det var jo en veldig skarp måte å si det på.

 

Problemet vi har er at mobil og mykvare-markedet alltid har vært basert på kontroll av distribusjon. Det er flere grunner til det, og forutsigbarhet er den viktigste. Så hvis du kan dokumentere at Apple-kunder har en tendens til å kjøpe ting simpelten fordi noe koster penger, så er det verdt mye.

 

Andre vil kanskje si ting som at: vel, hvorfor i all verden skal jeg kjøpe en avis-app, når jeg kan lese avisen i Opera-mini? Hvorfor betale for et spill på App-storen som utvikleren la ut åpent for flere år siden, og som kan spilles gratis på alle andre platformer - en tror normale folk stiller seg slike spørsmål. Men det gjør ikke Apple-kunder. Det er bare rene fakta.

 

Så da er det bare en logisk slutning å ta. Å velge mellom et forutsigbart marked det er billig og lett å utvikle programmer som kan selges (ala prompende nisser via mms til 30,-)? Eller går man inn i en dyrere type utvikling, for å lage gode produkt, som kanskje ikke kan selges?

Lenke til kommentar

Andre vil kanskje si ting som at: vel, hvorfor i all verden skal jeg kjøpe en avis-app, når jeg kan lese avisen i Opera-mini? Hvorfor betale for et spill på App-storen som utvikleren la ut åpent for flere år siden, og som kan spilles gratis på alle andre platformer - en tror normale folk stiller seg slike spørsmål. Men det gjør ikke Apple-kunder. Det er bare rene fakta.

Jeg er redd du har rett. Verden vil bedras og mennesker flest er for dumme til å vite sitt eget beste. Får håpe evolusjonen vil bringe fram noe bedre enn oss før vi ødelegger kloden helt.
Lenke til kommentar

Andre vil kanskje si ting som at: vel, hvorfor i all verden skal jeg kjøpe en avis-app, når jeg kan lese avisen i Opera-mini? Hvorfor betale for et spill på App-storen som utvikleren la ut åpent for flere år siden, og som kan spilles gratis på alle andre platformer - en tror normale folk stiller seg slike spørsmål. Men det gjør ikke Apple-kunder. Det er bare rene fakta.

Jeg er redd du har rett. Verden vil bedras og mennesker flest er for dumme til å vite sitt eget beste. Får håpe evolusjonen vil bringe fram noe bedre enn oss før vi ødelegger kloden helt.

Det hadde vært kjekt. Uansett - problemet er at vi ikke snakker om "folk flest" i forhold til kjøping av Apps. Vi snakker om et lite marked der kundene bruker mye penger, relativt sett i forhold til antallet.

 

Samme som: "Hackingforsøk viser at 10/10 maskiner som ble hacket er sårbare for hacking". "Tall viser at Apple-kunder på App-storen kjøper Applets".

 

Mange som prøver å vri dette over på at Apple er de eneste som klarer å oversette normal web-trafikk til penger. Men det viser bare at man har lite kreativitet, dårlig evne til å tilpasse produktet, og at en undervurderer kundene. Hva om det gikk an å kjøpe papirutgaven av avisen til å lese på en leseplate? Veldig få aviser som blir satt med blyfont om dagen, så det kan tenkes at det er mulig å få til.. Hva med en avis med interaktive elementer, designet for å leses med fingerplukking?

 

Så argumentet er egentlig at "Det er lettere å selge et enkelt produkt til Apple-kunder, derfor er det et viktig marked (spesiellt om vi later som om App-storen til slutt vil erobre verden, og alle eier en iPhone". Så i realiteten er det et argument for å bevare et eksisterende marked, heller enn å skape et nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...