Gå til innhold

iPad skal gjøre Stortinget papirløst


Anbefalte innlegg

Den støtter powerpoint med riktige sett applikasjoner og utstyr?

 

Yes, det gjør den. Problemet med ipad (og iphone) er at enhetene rett fra fabrikken kommer nær sagt ribbet for funksjonalitet. Skal du ha en kalender som fungerer tilfredsstillende? Kjøp/last ned en app. Skal du ha muligheten for å lagre mailvedlegg? Kjøp/last ned app. Skal du ha muligheten for å gjøre noe med office-dokumenter? Kjøp/last ned app. Skal du ha muligheten for overføring av diverse filer til/fra enheten? Kjøp/last ned app. Etc.

 

Og naturligvis: tilleggsutstyr må du jo kjøpe.

 

Tja, de har maskiner på stortinget og sannsynligvis noen blåtanndongler liggende rundt, så det blir ikke noe utstyr å kjøpe inn.

Derimot så må man vel laste ned programmer på en vanelig Windows maskin også? Så det er ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på, er hvordan det totale miljø regnskapet på dette blir. Da dette var et av hoved argumentene.

 

Batteriet er hentet fra en gruve i Brasil, fraktet til Kr.sand der nikkelet er skilt ut fra resten av metallene, samt renset, så blir alt sendt til kina. så blir det sent til USA, der det hele settes sammen, for så å sende det til Norge igjen.......

 

Et ark er fra trær i Norge, det blir laget om til ark i Norge, og mesteparten blir brukt på nytt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, de har maskiner på stortinget og sannsynligvis noen blåtanndongler liggende rundt, så det blir ikke noe utstyr å kjøpe inn.

Derimot så må man vel laste ned programmer på en vanelig Windows maskin også? Så det er ikke store forskjellen.

 

Har du noensinne forsøkt å sende dokumenter/bilder/etc til og fra en ipad eller iphone via blåtann? Skal du sende noe sånt til en annen enhet (tablet/mobil/datamaskin) må du gjøre det via mail, eventuelt en ekstra-app.

Nå vet jeg ikke hvilke mail- og office-systemer de bruker på Stortinget, men jeg antar det er Microsofts. Dette har de da allerede. Når en ipad kommer, må de skaffe egnede kalendere og mail-klienter til disse da det innebygde er tragisk dårlig.

Lenke til kommentar

Det er snakk om en kostnadsbesparelse. I hjemkommunen min tror jeg de kom frem til at de hadde tjent det inn igjen på cirka 1,5 år i form av papir/printkostnader. Og da snakker vi kommunearbeid. Det er sikkert en del mer papirer på Stortinget.

 

Jeg skal ikke spekulere så altfor mye om iPad er det beste valget, men å bytte ut papirdokumenter med digital visning av dokumenter er i all hovedsak fornuftig og kostnadsbesparende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er snakk om en kostnadsbesparelse. I hjemkommunen min tror jeg de kom frem til at de hadde tjent det inn igjen på cirka 1,5 år i form av papir/printkostnader. Og da snakker vi kommunearbeid. Det er sikkert en del mer papirer på Stortinget.

 

Jeg skal ikke spekulere så altfor mye om iPad er det beste valget, men å bytte ut papirdokumenter med digital visning av dokumenter er i all hovedsak fornuftig og kostnadsbesparende.

Dette er snakk om 169 personer som allerede har en egen laptop hver for å spare papir.

Lenke til kommentar

Det er snakk om en kostnadsbesparelse. I hjemkommunen min tror jeg de kom frem til at de hadde tjent det inn igjen på cirka 1,5 år i form av papir/printkostnader. Og da snakker vi kommunearbeid. Det er sikkert en del mer papirer på Stortinget.

 

Jeg skal ikke spekulere så altfor mye om iPad er det beste valget, men å bytte ut papirdokumenter med digital visning av dokumenter er i all hovedsak fornuftig og kostnadsbesparende.

Du skal bruke en rimlig feit bunke ark om dagen for å spare inn en iPad på 1,5 år.

 

Og jeg tipper det meste i dag går på epost uansett, med mindre det er ting som må være på papir.

 

Alle har jo alt pc-er og mobiltelefoner de bruker til epost fra før, så tviler på at de sparer på mye på dette, en iPad vil ikke kunne erstatte en pc heller, så nå må de kjøpe både pc, mobil, og en ipad til stortingsfolket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der vil alltid eksistere argumenter for hvorfor de skal ta mer skattepenger fra oss, hundrevis av politikere og byråkrater som jobber i team om å finne den beste begrunnelsen, så sier det seg selv at der vil alltid eksistere argumenter for å ta en million her og en million der.

 

La oss samle oss ett gjeng sivile uforpliktende samfunnsborgere, vi krever 10 millioner til ny kaffetraktere, en som er energibesparende, argument: Vi sparer landet for energiforbruk.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Kindle: Mye billigere, bedre og lese på.

iPad: Høyerer pris, fancy design, mye lek og morro.

 

Hvorfor skal de ha iPad?

En Kindle egner seg ikke til å lese noe annet enn vanlige bøker siden man må drive å zoome rundt hvis man skal lese PDFer. En iPad er mye bedre, selv om skjermen burde hatt høyere oppløsning.

 

Hvis det her faktisk gjør at de stopper med utskrifter så kommer de nok til å spare dette inn ganske raskt, statsbudsjettet er f.eks. på over 700 sider.

Endret av eisa01
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kindle: Mye billigere, bedre og lese på.

iPad: Høyerer pris, fancy design, mye lek og morro.

 

Hvorfor skal de ha iPad?

En Kindle egner seg ikke til å lese noe annet enn vanlige bøker siden man må drive å zoome rundt hvis man skal lese PDFer. En iPad er mye bedre, selv om skjermen burde hatt høyere oppløsning.

 

Hvis det her faktisk gjør at de stopper med utskrifter så kommer de nok til å spare dette inn ganske raskt, statsbudsjettet er f.eks. på over 700 sider.

 

 

Kan de ikke bare få statsbudsjettet tilsendt på mail og bruke laptopen sin?

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Noen (fornuftige) kommentarer:

 

- Papirbruken er enorm på Stortinget (også i små utvalg i alle landets kommuner), så dette kan i prinsippet spare oss for skattepenger.

- Men, det spørs om folk klarer å gå over til digitalt. Det er litt godt å ha noe på papir foran seg til tider. Spesielt eldre føler det.

- Ble andre alternativer enn iPad vurdert, eller diltet man bare blindt etter saueflokken?

- Dersom de har bærbare datamaskiner fra Stortinget så er denne investeringen latterlig.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Papirkortet går nok ikke an å trekke i denne situasjonen, nei. De har bærbare pc'er de kan bruke på samme måte som et nettbrett. Bare at nettbrett er mer hipt og kult. Kjenner jeg staten og kommunale IKT avdelinger riktig må nok hvert av disse nettbrettene ha sin egen dockingstasjon og mye annet tull. Blir fort penger ut av det. Da hjelper heller ikke papirargument for alt detta ekstrautstyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser på det lange løp så lønner det seg, uansett. Det er fryyktelig mye dokumenter og papirer som svirrer i systemet. La oss si at det i et kommunestyre sitter 17 representanter. Hvert møte har da alt ifra 30-70 sider med dokumenter. UTEN vedlegg. Og de er det mange av. Fikk sjokk da jeg fikk min første bunke med sakspapirer, og det var kun til konstitueringsmøtet. Hadde en sak for et par år siden da hver rep. fikk omtrent fire eller fem permer (!) med papirer til EN sak.. Så dette spares inn, og det spares inn fort!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er bare det at når dette så er gjort, så kommer det en ny runde hvor de behøver å spare på noe annet. Denne sparingspolitikken baserer seg nesten alltid på at de behøver å kjøpe noe digg til seg selv.

 

Positivt er det iallefall at de går over til digitalt. Skjønner ikke hvorfor de driver med papir enda, helt håpløst.

Lenke til kommentar

Hvis man ser på det lange løp så lønner det seg, uansett. Det er fryyktelig mye dokumenter og papirer som svirrer i systemet. La oss si at det i et kommunestyre sitter 17 representanter. Hvert møte har da alt ifra 30-70 sider med dokumenter. UTEN vedlegg. Og de er det mange av. Fikk sjokk da jeg fikk min første bunke med sakspapirer, og det var kun til konstitueringsmøtet. Hadde en sak for et par år siden da hver rep. fikk omtrent fire eller fem permer (!) med papirer til EN sak.. Så dette spares inn, og det spares inn fort!

Og hvor mange av disse sidene leste du? Kansje heller effektivisere hva man printer ut også heller ha alle vedlegg og mindre viktige dokumenter elektronisk på laptopen.

Har du f.eks hørt om A3 malen for problemløsing og forbedring som brukes i industrien? eller i et prosjekt kan det ofte utarbeides to rapporter: en total rapport som går inn i alle detaljer av prosjektet og en kort sammendrag rapport som går til ledelse og skjefen som ikke hart tid eller interesse av å lese gjennom en lang rapport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...