Gå til innhold

Fokus på skjermstørrelser blant smartmobiler. Best med 4" og større?


  

282 stemmer

  1. 1. Hvor mye har visnings-opplevelsen å si for deg på en high end smartmobil? (se listen nedforbi)



Anbefalte innlegg

Hei! likte denne veldig godt, liker gode innlegg med forklaring som kan hjelpe meg med valg av telefon. akkuratt nå har jeg en samsung galaxy tab7 og bruker den som eneste mobil (da min andre telefon tok kvelden) denne blir alt for stor for å ha med overalt og skrive. men synes den er veldig fin hvis man bruker to telefoner. Jeg liker stor skjerm, men har du noe syn på om skjermen på note blir litt for stor eller om jeg vil så får jeg det til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! likte denne veldig godt, liker gode innlegg med forklaring som kan hjelpe meg med valg av telefon. akkuratt nå har jeg en samsung galaxy tab7 og bruker den som eneste mobil (da min andre telefon tok kvelden) denne blir alt for stor for å ha med overalt og skrive. men synes den er veldig fin hvis man bruker to telefoner. Jeg liker stor skjerm, men har du noe syn på om skjermen på note blir litt for stor eller om jeg vil så får jeg det til?

 

Jeg har ikke hatt den i hånden selv, men ut ifra beskrivelse fra andre kjente som har prøvd den, bilder og filmer, så høres den litt for stor ut for min del. Visnings-opplevelsen er nok særegen fordi om.

 

Du kan se mer her i #76. Følg linken, så vil du se en lommetest osv:)

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
2: Denne tråden hadde ikke blitt mer enn én post lang om alle var like enige som deg i at skjermstørrelse er alfa og omega

 

Det tror jeg muligens kan være litt feil å si, siden dette er et internetforum.

 

Jeg er, for eksempel, ateist. Hvis du skrev en tråd som forkastet kristendommen og jeg følte du din post hadde noe jeg kunne argumentere mot, hadde jeg gjort det uavhengig av hvorvidt jeg er kristen eller ateist.

 

Fordi noen folk liker å diskutere.

Lenke til kommentar
2: Denne tråden hadde ikke blitt mer enn én post lang om alle var like enige som deg i at skjermstørrelse er alfa og omega

 

Det tror jeg muligens kan være litt feil å si, siden dette er et internetforum.

 

Jeg er, for eksempel, ateist. Hvis du skrev en tråd som forkastet kristendommen og jeg følte du din post hadde noe jeg kunne argumentere mot, hadde jeg gjort det uavhengig av hvorvidt jeg er kristen eller ateist.

 

Fordi noen folk liker å diskutere.

 

Det er overraskende lite motsigelser på førstepost, så kanskje mange er enige?

Lenke til kommentar
Det er overraskende lite motsigelser på førstepost, så kanskje mange er enige?

Er vel ingen stor bombe at "visningsopplevelsen" blir bedre på en større skjerm, men det betyr ikke at stor skjerm er viktig for alle. Større er altså ikke nødvendigvis "bedre" - kommer jo helt ann på hva man er ute etter.

 

Jeg svarte "lite". Selv en gammel nokia E72 f.eks har god nok skjerm til det jeg bruker telefonen min til. Den er selvsagt klønete til surfing, men surfing på telefonen er en nødløsning uansett. Til spill og film har jeg noen alternativer tilgjengelig hjemme og alle overgår hvilken som helst mobil en høy gang når det gjelder visningsopplevelsen. Og til alle andre ting er det mye annet som er viktig enn hvordan det ser ut - epost i hd er liksom ikke så veldig viktig..

 

Forstår ikke helt målet med verken denne tråden eller noen av de andre i signaturen din.. virker mest som du er litt grinete for at iphone selger bra. ;-)

 

Forøvrig: visningsopplevelsen på min radar er helt topp.. mye pga et smidig os, og det på kun 3,8".. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er overraskende lite motsigelser på førstepost, så kanskje mange er enige?

Er vel ingen stor bombe at "visningsopplevelsen" blir bedre på en større skjerm, men det betyr ikke at stor skjerm er viktig for alle. Større er altså ikke nødvendigvis "bedre" - kommer jo helt ann på hva man er ute etter.

 

Større er ikke nødvendigvis bedre, men i mange tilfeller så ser vi hva som har blitt nåtiden, og hva fremtiden ser ut til å bringe.

 

Stor skjerm er heller ikke viktig, men i første innlegg har jeg vært litt mer direkte rettet mot de som har en high end smartmobil og som er en aktiv bruker(med ref. til de punktene som er nevnt). Faller brukeren under denne kategorien, så vil en større skjerm gagne han/henne, fremt at brukeren ikke ser på den fysiske størrelsen som noe problem.

 

Så hvorfor har jeg egentlig opprettet denne tråden? Det handler om å opplyse lesere på hva som er å få på markedet, og fronte mine og andres meninger. Skjermstørrelser vil få mer og mer fokus i tiden fremover, og vi har bare sett starten. Mobiljournalister og brukere ser ut til å ville ønske noe mer enn 3,5". Hvis det blir nok press på en produsent, samt etterspørsel, da er dette med på å skape utvikling. Det er sånne enkeltindivider som meg, som er med på å skape en endring ved å markedsføre slike budskap.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Skjermstørrelser vil få mer og mer fokus i tiden fremover, og vi har bare sett starten. Mobiljournalister og brukere ser ut til å ville ønske noe mer enn 3,5".

Ja.. og det finnes jo bøttevis med mobiler med større skjerm enn 3,5" så utvalget for de som ønsker stor skjerm burde være der i massevis. Kommer jo nå modeller med så stor skjerm at de går over i nettbrett-ligaen.

 

Mener du det forresten seriøst at en større skjerm gir "økt opplevelse" når det gjelder sms og e-post? Jeg leser mye mail på telefonen, men begynner lure på om jeg skal vente til jeg kommer hjem og lese dem på 27" isteden... ;-)

Lenke til kommentar
Skjermstørrelser vil få mer og mer fokus i tiden fremover, og vi har bare sett starten. Mobiljournalister og brukere ser ut til å ville ønske noe mer enn 3,5".

Ja.. og det finnes jo bøttevis med mobiler med større skjerm enn 3,5" så utvalget for de som ønsker stor skjerm burde være der i massevis. Kommer jo nå modeller med så stor skjerm at de går over i nettbrett-ligaen.

 

Mener du det forresten seriøst at en større skjerm gir "økt opplevelse" når det gjelder sms og e-post? Jeg leser mye mail på telefonen, men begynner lure på om jeg skal vente til jeg kommer hjem og lese dem på 27" isteden... ;-)

 

Ja jeg mener absolutt det:) Har snakket med flere som gått opp til 4,3 tommer, som sier at det har blitt en bedre opplevelse med å lese både SMS og MMS, samt at de skriver raskere med en høyere treffprosent. Jeg skriver selv med begge tomlene, og verdsetter skjermen på SGS II. Snart kommer Nexus i posten, og jeg tror ikke det blir en dårligere opplevelse.

 

Når det kommer til E-post med mye tekst og kanskje med vedlegg, så er det absolutt mer behagelig å lese dette jo større skjermen er. Ja det er nok mye bedre på en 27", men den er jo ikke så mobil eller lommevennlig.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

iPhone 4s målt opp mot HTC Zeta:

 

16ca07p.jpg

 

Dette er nok et resultat av langsiktig planlegging fra HTC, og vil derfor ikke være å se med det første, men det kommer nok.

Engadget; Zeta is said to measure at 109.8 x 60.9 x 9.8mm

 

Jeg har faktisk forhåpninger om at Galaxy S III vil vise noe nytt mtp. på denne utnyttingsgraden av frontarealet.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Har hatt HTC HD2 og LG E900 - store skjermer. Uhensiktsmessige telefonstørrelser. 4s er akkurat passe. Det er plass for mine store fingre utenfor skjermens trykkområder til å håndtere telefonen uten at jeg trykker i vanvare på skjermen og gjør noe jeg ikke ønsker skal skje. Vil du ha større skjerm? Kjøp en iPad, Mac eller en Panasonic plasma m/Apple tv-boks. Ærlig talt - hva er en mobiltelefon til for? Opplevelsessenter eller en bruksgjenstand som skal gjøre hverdagen enklere og mer effektiv? Det gjelder å få seg et liv uten å kaste det bort på fikling med en mobiltelefon.

Skjermen til 4s gjør som jeg vil, og det rimelig nøyaktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil du ha større skjerm? Kjøp en iPad, Mac eller en Panasonic plasma m/Apple tv-boks.

Med andre ord, ingen har behov for noe annet enn Apple-produkter?

Ærlig talt - hva er en mobiltelefon til for? Opplevelsessenter eller en bruksgjenstand som skal gjøre hverdagen enklere og mer effektiv? Det gjelder å få seg et liv uten å kaste det bort på fikling med en mobiltelefon.

Skjermen til 4s gjør som jeg vil, og det rimelig nøyaktig.

Jeg har opplevd mindre og mindre fikling med telefonen for hver større skjerm jeg har fått. Men nå har jeg nådd grensen for det som er fornuftig for min del. Smaken er som kjent som baken, og jeg vil hevde at å konkludere med at man ikke har seg et liv og kaster det bort på fikling, med mindre man har en viss skjermstørrelse som favoritt gir rett og slett ikke mening.

 

Med mine fingre så er skjermen på Galaxy S2 litt for stor til at jeg når over den med en hånd uten å skifte grep på telefonen. Samtidig så skriver jeg tekst på telefonen dobbelt så raskt som med min Desire, selv om jeg bruker Swiftkey som i utgangspunktet krever lite presisjon, ganske enkelt fordi treffsikkerheten er langt større. Ergo... mer knoting og mer bortkastet tid med mindre skjerm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Visningsopplevelsen er bare en del av grunnlaget for valg av mobiltelefon. Fysisk størrelse, brukervennlighet, batterilevetid, vekt, funksjoner, sikkerhet og ytelse er andre, og minst like viktige, deler. For min del synes jeg at 3,5-4,0" er ideell størrelse, men forstår godt at brukere med andre behov velger større eller mindre telefoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visningsopplevelsen er bare en del av grunnlaget for valg av mobiltelefon. Fysisk størrelse, brukervennlighet, batterilevetid, vekt, funksjoner, sikkerhet og ytelse er andre, og minst like viktige, deler. For min del synes jeg at 3,5-4,0" er ideell størrelse, men forstår godt at brukere med andre behov velger større eller mindre telefoner.

 

Helt sant. Du kan ha en aldri så god skjerm, men om det andre ikke er på plass så nytter det jo lite. Heldigvis er det sånn at de fleste med svært gode skjermer også har det andre med seg.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk, en god illustrasjon på at større ikke nødvendigvis er bedre, ei heller når det kommer til skjermkvalitet. Videoen demonstrerer at tekst rendres bedre og skarpere på på iPhone 4S, og at fargene på SAMOLED-skjermene ofte ikke er helt gode - selv om fyren i videoanmeldelsen tydeligvis liker den babyrosa misfargingen Nexus lager av den noe gustne ansiktsfargen til gamle Carl i animasjonsfilmen UP. Brilleinnfatningen til Carl skal heller ikke være sort, den skal være mørk grå i bildet, og jeg legger merke til at detaljene i det hvite øyebrynet forsvinner helt på Nexus-skjermen.

 

75ZbET6WufAhtGLWYMrRrNqWsty.jpg

 

For øvrig merkelig å bruke en syntetisk 3D-rending som referanse-"foto", hvis poenget var å si noe om god bildegjengivelse og naturlige farger...men kan bare spekulere på om det er for å kamuflere de feilaktige fargene på Android-telefonene... ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Vel den totale visningsopplevelsen er vel helt klart mer snop på Galaxy Nexus her newton?

 

Brilleinnfatningen til Carl skal heller ikke være sort, den skal være mørk grå i bildet, og jeg legger merke til at detaljene i det hvite øyebrynet forsvinner helt på Nexus-skjermen.

 

Brilleinfatningen er jo grå på begge nexus, eller mener du dette er feil? Er det bare meg, eller fremstår den som mørkere på iPhonen? Det er vel også mulighet til å skru ned saturation på Nexus om du syns fargene skulle fremstå som for sterke?

 

Ellers ser du vel at det er kameraet som gjør at informasjonen i de hvite øyenbrynene forsvinner pga lysere visning, og dermed "brenner" den pixlene. Elementær foto/video-forståelse. (Se forandringen på 7:59-8:02)

76738683.jpg

 

61557990.jpg

 

Jeg mener rimelig sterkt at opplevelsen er en del bedre på Nexus, tross at 4s er litt skarpere på tekst.

 


  •  
  • Surfing
  • Video
  • Bildevisning
  • Spill
  • E-post
  • SMS/MMS
  • Dokumentlesning
  • Navigasjon/kartlesning
  • All annen visning
  • Berøring

 

Takk, en god illustrasjon på at større ikke nødvendigvis er bedre

 

Okei?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

(Edit: Du har endret hele innlegget ditt mens jeg skrev et svar, men jeg gidder ikke endre svaret mitt.)

 

"Visningsopplevelsen" har både gode og mindre gode sider på Nexus - tekstrendringen, skarpheten og fargenøyaktigheten imponerer ikke spesielt mye side om side mer iPhone 4S. Og så er det slik at "visningsopplevelsen" langt fra er det eneste kriteriet som teller for valg av telefon, på samme måte som f.eks for bærbare datamaskiner - det er jo ikke slik at alle har 17" laptops, som unektelig har en overlegen "visningsopplevelse" ift. en 13" laptop, eller hva? Er man opptatt av "visningsopplevelsen" så er telefonen det siste man bruker for å se film og multimedia på.

 

Hør hva mannen i videoen din sier om "naturlige farger" og om at "det svarte ikke er veldig svart" når han peker rundt brilleinnfatningen på iPhone-skjermen - han mener å være kritisk, men overser totalt det faktum at det ikke skal være svart, det som faktisk er mørk grått i bildet gjengis som mørk grått på skjermen. Han er ganske langt ute på jordet, spør du meg, når han framhever den minst korrekte gjengivelsen av bildet som den beste.

 

Jeg vet i hvert fall hvilken enhet jeg ville hatt i lomma, det stedet der telefonen min tilbringer mest tid. For å se filmer bruker jeg for øvrig skjermer og lydanlegg som gir en utrolig mye bedre visningsopplevelse enn noen telefon, bare så det er sagt, men at iPhone 4S kan produsere bilder og videoopptak som er synlig mye bedre enn f.eks SG S2 er av større betydning for min del. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Da må Brandon se dårlig i tilfelle, for brilleinnfatningen er mørkere på iPhonen på vidoen kontra nexusene.. Er ikke du og enig? Men jeg tror nok Brandon mente det som virkelig var sort. For der er det stor forskjell, selv om det ikke måtte komme godt frem på videoen. Konsentrer deg om øyet. Er ikke Nexus den som viser dette med den rikeste opplevelsen? Igjen, det skal være mulig å skru ned saturation om fargene blir for sterke for deg, eller andre.

 

Jeg vet i hvert fall hvilken enhet jeg ville hatt i lomma

 

Vel dette er vel mer snakk om visningsopplevelse, enn lommeopplevelse:)

 

En iPad 2 har bedre visningsopplevelse enn Galaxy Tab (Den gamle 7"), selv om skjermen er mye klarere på 7". Så ja, iPaden gir meg en mye bedre visningsopplevelse. Galaxy Note gir og en mye bedre opplevelse mtp. visning enn Nexus. Så ja, skjermstørrelse betyr faktisk en hel del. Og det er mange som bruker smartmobilene til video, og annet visning av media. Jeg er en mann av foto, og jeg bruker mobilen mye til å flikke rundt i bilder, samt noe video som og er en av mine interesser.

 

Du skjønte det med brenning av pixler?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...