Gå til innhold

Fokus på skjermstørrelser blant smartmobiler. Best med 4" og større?


  

282 stemmer

  1. 1. Hvor mye har visnings-opplevelsen å si for deg på en high end smartmobil? (se listen nedforbi)



Anbefalte innlegg

2. Jeg synes skjermen er det viktigste på en smartmobil i dag siden alt du gjør på en smartmobil skjer via skjermen. Det er her hele våres opplevelse er.

Sin opplevelse kommuniserers via skjermen. Den er et medium. Om filmen suger, så gjør den det uavhengig av hvilken TV du brukte. Når jeg ser film, så er filmens innhold uavhengig av TVn jeg ser den på. På samme måte vil mobilen innhold være uavhengig av skjermens størrelse.

Fremdeles har skjermen noe å si. Men det er ikke slik at jeg velger film ut fra hvilken TV jeg har?

 

3. Som hva da?

Dersom hele ene siden er en stor skjerm, hvor skal du da feks holde telefonen uten at du tilfeldigvis foretar en utilsiktet action? Det blir ingen "sikre" plasser å holde på. Det er veldig viktig å ha områder der du vet 100% at du ikke er i fare for å trykke på ting.

 

4. Så lenge telefonen blir laget på samme måte som iPhone 4 / 4S hvor 40-45% av fronten blir brukt til ingenting hvor dem da skal bruke en 4 / 4.3 tommers skjerm. På dette er jeg enig i ditt poeng. Men ta f.eks en Galaxy S II eller en Galaxy Note hvor skjermen blir utnyttet på en veldig bra måte. Der har man faktisk INGEN ulemper ved at skjermen tar opp plassen som ikke blir brukt.

Hvordan skjermen blir utnyttet er da et softwarespørsmål? Hvordan arealet på telefonen blir utnyttet er en ganske annen sak. det eneste som er forskjellig på S2 og Note vs iPhone4 er at de har gjort knappene plassen over og under mindre. Nå har ikke jeg testet noen av dem inngående, men mitt inntrykk etter 5 minutt med brodern sin SGS2 var at den var for lett til at den lå godt og stabilt i hånden. Hvordan størrelsen påvirker ergonomien har hverken jeg eller du kompetanse til å uttale oss om, men jeg stiller spørsmål ved hvordan en større skjerm stiller seg i forhold til fingrenes bevegelighet.

 

5. Ganske rart med at bort i mot nesten alle foretrekker en større skjerm enn en 3.5 tommers skjerm i dag.

Feil, alle foretrekker 3,5 tommer!

 

Fakta er at folk som føler at dem er nødt til å bruke iOS ser seg ingen andre veier enn å bare kjøpe en ny iPhone med en 3.5 tommers skjerm fordi dem simpelt ikke har noen andre valg til å skjøpe en iPhone med andre skjermstørrelser.

Fakta er at om du skal kjøpe den nyeste androidtelefonen i dag så kommer du ikke utenom å kjøpe en stor skjerm, fordi det finnes ingen små men samtidig kraftige telefoner på mainstream markedet.

Når Xperia X10 mini ble lansert så hadde den mye mindre skjerm en iPhone, men den ble likevell populær!

 

Så selv om veldig mange kjøper en iPhone med 3.5 tommers skjerm, så betyr det faktisk lite på om dem faktisk liker den størrelsen.

Og selv om mange kjøper en Android med 4,5" skjerm, så betyr det faktisk lite på om dem liker størrelsen.

 

 

XPERIA-X10-mini-hands-on-3.jpg

Denne ble veldig populær! Hvorfor tror du det egentlig? Og da snakker jeg ikke populær hos deg eller andre techheads, men hos vanlige folk. JEg har snakket med flere som valgte denne nettopp fordi den var veldig liten og praktisk. For min del er den for liten.

 

Anmeldelsen fra amobil:

http://www.amobil.no/artikler/sony_ericsson_xperia_x10_mini/76519/konklusjon

 

Legg merke til det ene negative punktet:

- Ikke for tekno-friken

 

Når det teller negativt at telefonen er folkelig så sier det jo en del om hvor seriøst artikkelen og slike tester bør tas.

1. Om filmen suger?

 

Det vet man ingenting om før filmen er sett. Og kan ikke bare la være med å se en film på en diger skjerm bare fordi man har en liten misstanke på at filmen er dårlig. For hva om filmen var noe av det beste man hadde sett da?

 

Da tviler jeg enormt mye på at man hadde klaget på at skjermen var diger.

 

Og det blir noe det samme på Android, siden på Android, så kan man forandre på alt til sitt eget beste hvor man setter opp mobilen etter sitt ønske og man installerer kun det man liker på mobilen. Så opplevelsen blir jo det beste etter våres egne ønsker på mobilen da. Og hvorfor skal man da velge en mobil med liten skjerm om man vil ha en god opplevelse med mobilen sin da?

 

For fakta er jo at man kjøper ikke en iPhone på grunn av opplevelse, men kjøper den for å kunne bruke mobilen med en hand. Som da alle igjen vet vil begrense mulighetene med en mobil som har 3.5 tommers skjerm.

 

2. Når skjermene blir sånn at den nesten ikke har noen kanter rundt skjermen, så er det noe som heter sensorer rundt skjermen som vil forhindre at man er borti noen knapper med å holde telefonen da.

 

3. Det at en telefon er for lett er en smaksak. Men jeg foretrekker å ha en lett mobil som da igjen vil tåle flere fall i asfalten uten å ta skade ut av det. For jo tyngere en mobil blir, jo MYE større er sjangsen for at skjermen eller noe inni mobilen tar fort skade av det.

 

Hva ville man egentlig ha valgt mellom å ha en mobiltelefon ut av plast som er lett som også kan tåle mange fall i bakken enn om å ha en mobil som føles litt bedre i handa men som er mye tyngere og som går i stykker veldig fort om man mister den i bakken?

 

Ta dette i betrakning på at en mobil er noe man ofte vil miste i bakken. Og spesielt når man tar mobilen opp av lommen i fra buksen. Da kan man miste den fort i bakken.

 

4. Alle poll'er ute på internett og poll'en i denne tråden sier noe annet anngåendet dette med skjermstørrelser. Disse pollene sier jo det meste og jeg tror mye mere på poll'ene enn hva en enkel bruker på et forum har å si om det.

 

5. Fordi dem som lager Android mobiler i dag vet hva folk vil ha. Dem lager jo ikke Android mobiler med stor skjerm fordi ingen vil ha dem. Og hvorfor er så mange som kjøper seg en Samsung Galaxy S II mobil egentlig?

 

Jo det er fordi telefonen gir alle en veldig bra opplevelse og at skjermen er noe av det beste som finnes. Og at telefonen også er noe av det kjappeste som er å få tak i. Den er jo fortsatt litt kjappere enn iPhone 4S. Så her velger dem Galaxy S II på grunn av skjermstørrelsen, skjermkvalitet og kjapphet.

 

Også velger dem jo også en slik mobil siden Android er ekstremt bra i dag.

 

Prøv å sammenlign på hvor mye man kan gjøre på en Galaxy S II mot en XPERIA X10 mini?

 

XPERIA X10 mini kan jo nesten ikke gjøre noe som helst i sammenligning mot hva Galaxy S II kan gjøre på grunn av at skjermen på X10 mini begrenser mulighetene ENORMT.

 

Dem som kjøper en X10 mini er ute etter å ha en så liten mobil som mulig. Dem er ikke ute etter å ha en mobiltelefon som kan surfe på nettet på en effektiv og enkel måte bare for å ta et eksempel.

 

6. Dårlig unskyldning. Android er ikke som iOS. Med Android så kan man velge skjermstørrelse selv. Så det betyr at liker man 4.5 tommers skjerm, jo da kjøper man seg en mobiltelefon med 4.5 tommers skjerm.

 

Liker dem ikke 4.5 tommers skjerm med at det blir for stort, jo da kjøper dem seg en HTC Desire S med 3.7 tommers skjerm f.eks eller noe annet som ikke er så stort som 4.5 tommer.

 

Med iPhones, så har brukerne INGEN valg, dem er dømt til å kun kjøpe en mobil med 3.5 tommers skjerm om dem vil være med i iOS klubben. Og her nytter det lite på om dem synes 3.5 tommers skjerm er bra eller ikke. Siden dem blir nødt til å velge en iPhone med 3.5 tommers skjerm uansett hva dem vil da.

 

Så det å sammenligne Android mobiler mot iPhones på dette blir helt galt.

 

7. Joda, dem valgte den fordi den er liten og praktisk. Og ikke fordi X10 mini ville gi dem noen god opplevelse med mobilen. Ville dem ha hatt skikkelig opplevelse på en mobil, så hadde dem nok desverre ikke kjøpt en X10 mini.

 

Og alle vet jo at en mobil som X10 mini gir enormt begrenset med muligheter nettopp fordi skjermen er så liten. og blir det samme med iPhones også. Med 3.5 tommers skjerm, så blir man begrenset på en del ting som 4.3 tommers skjermer og større får utnyttet veldig bra siden det kreves litt stor plass for å kunne gjøre de forskjellige tingene.

 

Og det å bruke multitouch er noe man burde ha god plass på en overflate til å kunne benytte seg av. Blir jo det samme som å si at det er kult å danse alle typer danser på en knøtt lite golv enn om at det er MYE bedre å kunne danse alle disse dansene på et større gulv i et større rom.

 

8. Det Amobil testen sier er jo fakta. En teknofreak vil ha mobiler som Galaxy S II eller bedre. Jeg er selv en seriøs teknofreak og ville aldri (selv om jeg hadde fått betalt 20 kr dagen) ha valgt en X10 mini eller en iPhone. Fordi en teknorfreak vil skifte ROM's, overklokke CPU'en og GPU'en. Dem vil bestemme 100% over mobilen sin selv. Og dem vil kunne forandre på alt.

 

Og dermed så er Amobil sin konklusjon 100% rett om X10 mini.

Det kan jo også være verdt å nevne i denne sammenhengen, at Iphone 4 og 4S sit display, er mye "bedre" enn for eksempel Samsung Galaxy nexus. Selv om skjermen er mye større (4,65 vs 3.5) så har fremdeles iPhone større pixeltetthet.

 

iPhone lander på 326ppi, Galaxy Nexus på 315.

Men om man går litt lengere ned i dybden ser man at de faktisk har eksakt samme antall subpixler, til tross for at samsung har en tomme større skjerm.

 

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1319022037

 

Galaxy Note: 1280x800x2 = 2.048.000 subpixels

Galaxy S II: 800x480x3 = 1.152.000 subpixels

Galaxy Nexus: 1280x720x2 = 1.843.200 subpixels

iPhone 4/4S: 960x640x3 = 1.843.200 subpixels

 

Galaxy Note: 2.048.000 subpixels / 5,3" => 386 415

Galaxy S II: 1.152.000 subpixels / 4,3" => 267 906

Galaxy Nexus: 1.843.200 subpixels / 4,65" =>396 387

iPhone 4/4S: 1.843.200 subpixels / 3,5" => 526 628

 

Som man ser her er iPhone sin retina skjerm mye høyere oppløst enn noen av de andre skjermene.

Så da kan man jo diskutere om størst virkelig er best, selv om man ser isolert bare på skjermen?

Hjelper lite når opplevelsen og mulighetene innenfor multitouch og annen multimedia og GPS blir meget begrenset med en så liten skjerm som 3.5 tommer.

 

Igjen, skjermstørrelse har mye å si i dag med tanke på hva en smartmobil faktisk KAN GJØRE I DAG.

Vindicator, du henviser til at noe er fakta uten noen som helst dokumentasjon. Det er vågalt og bidrar til det er vanskelig å ta innleggene dine seriøst. Hvis det er din mening du ønsker å uttrykke, så er det vel bare å skrive det da?

Om man tar seg 1 til 2 timer i å søke rundt om kring på nettet anngående hva folk foretrekker av skjermstørrelse i dag på forskjellige polls med tanke på hva folk faktisk krever ut av en smartmobil i dag når man vet hva en smartmobil kan gjøre. Så sier disse pollene alt egentlig. Det er ingen av disse pollene som lyger når det er om skjermstørrelser.

 

Dette er mine bevis og faktaer på det jeg sier.

 

Og poll's er faktisk det eneste man kan forholde seg til for å få en forståelse på hva folk faktisk vil ha i dag.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polls er vel ganske så irrelevante, er de ikke? Hva folk svarer i undersøkelser og hva folk faktisk gjør er jo vidt forskjellige ting.

 

Kjempegrunnlag. MEN disse testene av mobiler kan ha direkte feilinformasjon, mye synsing basert på misforståelser og generelt dårlig researched svada. IME.

Eh ja, enhver menneskeskapt publikasjon KAN jo ha grove feil og synsing basert på misforståelser og dårlig research. Men man kan ikke bruke dette som et generelt grunnlag til å avvise alt man ikke selv er enig i. Om man har konkrete eksempler så må man henvise til dette, og da er det selvsagt viktig at man ikke selv benytter seg av feilinformasjon, synsing og dårlig research ;)

 

Såklart. Har bare sett det litt for ofte på litt for mange nettsider i det siste til at jeg legger noen som helst lit til produktanmeldelser fra f.eks. amobil og dinside.

 

Såklart kan man ikke buke det som grunnlag til å avvise alt man ikke selv er enig i. Men du kan lett bruke det som grunnlag til å finne ut om artikkelen er REIN svada, LITT svada eller ganske spot on.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Ting glir litt ut nå. Der er ikke snakk om Android vs iOS!

 

For å oppsummere det jeg mener:

- Stor skjerm er ikke nødvendigvis en ulempe.

- Liten skjerm er nødvendigvis en ulempe.

- Det kommer ann på brukeren hva han foretrekker!

 

En satt skjermstørrelse gjør det lettere for utvikler å skreddersy innhold til telefonen. Jeg Jobber med android nå, og det er et problem! Man bruker mye tid på å tilpasse innholdet til skjermstørrelser fra 3,5" til 5,7". Man må ha low, medium og high oppløsning på alt av innhold dersom appen skal bli bra. Man må ta høyde for dette når desginer gresesnitt også. Et grensesnitt til en 3.5" telefon er ikke nødvendigvis brukbart på en telefon med 5,7" skjerm, og omvendt.

 

Dette problemet er ikke eksisterende på en satt skjermstørrelse. Men da er det igjen et problem at man har mindre valgmuligheter.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Må bare få dette sagt.

 

Jeg hadde en Samsung Galaxy S II og gikk nylig over til en Samsung Galaxy Note. Og jeg kan si det med en gang, opplevelsen ble ekstremt mye bedre på Galaxy Noten enn det jeg hadde av opplevelse på Galaxy S II'en.

 

At Galaxy Note er litt stor overveies med opplevelsen man får med å se filmer, surfe på nettet, og bruke programmer ellers. At telefonen er litt stor med 5.3 tommers skjerm blir en så liten bagatell etter dette at telefonen rett og slett er en fryd å bruke.

 

Jo større skjermen blir jo mere morsom blir en smarttelefon å bruke.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg valgte akkurat One S hovedsakelig pga størrelsen vs de andre toppmodellene (teller ikke iPhone, men det er en annen sak). For meg hadde den stor skjerm, mens den samtidig lå behagelig i en hånd.

 

Det er en ting jeg har lyst å si her er. Mange snakker om at Android tilbyr mobiler i mange forskjellige størrelser. Det er bra, men problemet er at så og si alle toppmodellene har veldig stor skjerm. Så hvis du har lyst på en toppmodell med all den nye teknologien, blir du ganske låst til å ha stor skjerm. Ikke like låst som iPhone sin 3.5, men likevel ganske låst

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det har den ikke. Ikke offisielt, i Norge.

 

Det er sant. Men om man går til xda-developers.com sin side og laster ned en offisiell Android 4.0.3 versjon til Galaxy Note som er i fra Taiwan f.eks (som er den nyeste). Så vil man kunne installere den via Odin v1.87. Denne versjonen har også Norsk språk. Så er egentlig det samme som å få den offisielt, bare at man må installere den manuelt via Odin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

 

 

Det som er flott med mobilmarkedet i dag er at det finnes ett mangfold av forskjellige størrelser, det er flere os'er og det er mange produsenter. Dette gjør at de aller aller fleste av oss finner noe som passer oss. Det som er galt er når fokuset går fra å være mobilene til å være hvor mye bedre mobil x er mobil y i "dine" øyne. Det er nyttesløst. Hver og en av oss må finne den telefonen vi føler oss mest vel med. Det er stort sett negative sider med alt, men for å ta ett eksempel, la oss si vi ønsker oss en mobil med ca 4" skjerm. Vi ønsker også iOS og Appstore. Da har må du rett å slett bare bite det i deg at du foreløpig ikke får telefoner med større enn 3,5" skjerm. Når jeg solgte 3GS'en som gjorde jeg det vel vitende at jeg kom til savne de programme og spillene jeg hadde kjøpt på appstore. Slik er det med de fleste kjøp i dag, ingenting er perfekt og kompromier må ofte inngåes.

 

Ofte her på forumet leser jeg også at mange ikke er fornøyde med at det meste av android flaggskip kommer med store skjermer, disse brukerene ønsker det siste av tech, men i ett mindre format. Tror faktisk Samsung eller HTC kunne solgt noen telefoner ved å lage en mobil med det siste av tech, men bare en f.eks. 3.5" super amoled skjerm som dekker 95% av mobilens overflate.

 

 

 

Takk gud for at du finnes. Tenk, hadde flere vært som deg!

Endret av sevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...