Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Det er ikke akkurat særlig gjennomtenkt å poste på en åpen internettside, hva som står i egenerklæringen som skal skrives på opptak. Noen gang tenkt på hvorfor den faktisk IKKE er lagt ut på nett av phs? Greit at man ønsker å stille forberedt, men da anbefaler jeg å spørre noen som enten er phs-studenter, eller noen andre som har vært på opptak før. De som er interesserte finner ut av dette uansett, og det er veldig unødvendig å legge det ut på nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke akkurat særlig gjennomtenkt å poste på en åpen internettside, hva som står i egenerklæringen som skal skrives på opptak. Noen gang tenkt på hvorfor den faktisk IKKE er lagt ut på nett av phs? Greit at man ønsker å stille forberedt, men da anbefaler jeg å spørre noen som enten er phs-studenter, eller noen andre som har vært på opptak før. De som er interesserte finner ut av dette uansett, og det er veldig unødvendig å legge det ut på nett.

 

Godt poeng. Likevel er jeg sikker på at vedkommende la ut informasjonen i beste mening for å være behjelpelig overfor andre potensielle søkere. Dessuten vil ikke forhåndskunnskap om spørsmålene automatisk gi innpass til PHS. Man må fortsatt kunne skrive for seg - innbefattet ordlegging, rettskrivning og formuleringsevne, så man er i og for seg like langt. Det også fullt mulig at det blir foretatt endringer under utformingen av neste års egenerklæring.

 

Hvis det også er slik at "de som er interesserte finner ut av dette uansett", er det vel i så fall bagatellmessig og nærmest irrelevant om det er vedlagt i denne tråden, er det ikke?

Lenke til kommentar

Hei p-studente! Det var ment som en hjelpende hånd, men alle kan som sagt finne fram til spm hvis de vil, i de andre PHS trådene her på forumet finner du akkurat de samme opplysningene, men av hensyn til PHS redigerte jeg dem vekk :ermm:

Men de er bare en pm unna :thumbup:

Men nå som du nå er inne på tråden kunne du kanskje komme med litt info og hjelp som politistudent, hadde vært fint å fått svar fra 2 forskjellige synspunkt på de spm jeg har stillt Araketon

:thumbup:

Lykke til med studiene p-student! :new_woot:

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Du har rett i mye av det du skriver Araketon, men likevel. Det jeg prøver å poengtere her, er at phs selv sier de "helst" ser at slik type informasjon ikke offentliggjøres, jf. foredragsholder fra Kripos. Som nevnt, det er en grunn til at man ikke finner disse opplysningene på for eksempel phs.no. Derfor er jeg ikke enig med deg i at det er "bagatellmessig og irrelevant".

 

Hvis jeg skal sette ting veldig på spissen, så vil en persons troverdighet kunne svekkes ved å spre slik info, til tross for at det er ment i beste velgående. Nå setter jeg det som sagt veldig på spissen. Mener ikke å komme her som noen sur tante, det er bare vesentlig i et yrke som politi, hele tiden å reflektere over ting man sier/gjør/legger ut på nett etc.

 

Ellers er det positivt at man lufter tanker rundt politiyrket, men man kan jo bli spurt om alt mellom himmel og jord. Det å være seg bevisst egne positive og negative sider, samt reflektere mye over yrket, spesielt yrkesetikk er en god ting.

 

Oddzen, det er bare å fyre løs med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan. Det gjelder selvfølgelig andre interesserte i denne tråden også.

Lenke til kommentar
Den livredningsprøven som skal være første (?) året. Hva skal gjøres der og hva behøves å klare? Hvis man ikke klarer det hva skjer da?

Det ligger en video ute på Youtube med en 3. års student som trener til denne prøven.

Han er på tredje og siste forsøk.

 

http://www.youtube.com/watch?v=bW1upkHzeng

 

Men det er kanskje en prøve i 1. klasse også?

Hva går svømmetesten i 3. klasse ut på? Dykke ned på X meter for å hente en ring, og livredning i overflaten?

 

Jeg mener jeg leste noe om at man skal svømme ned på 4 meter, der man skal frigjøre seg fra halsgrep, og ta med seg personen til overflaten..?

Lenke til kommentar

 

Oddzen, det er bare å fyre løs med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan. Det gjelder selvfølgelig andre interesserte i denne tråden også.

 

Her er litt av det jeg spurte Araketon om. Som sagt kjekt å få det fra forskjellige perspektiver :thumbup:

 

P-student, hvordan trives du, hvilket år du går? Hvor gammel er du? Hvor studerer du?

Føler du at du har valgt rett? Hvorfor valgte du PHS?

 

Hvordan er informasjonen dere får angående jobbutsikter ved fullført studie?

 

Føler du at alt det dere lærer er yrkesrelatert? Har erfaring fra universitet og høgskole og det er ikke alltid like nyttig i forhold til det du faktisk skal bruke faget og kunnskapen til.

 

 

Hvordan vil du si en gjennomsnittlig politistudent er? Er det mye seriøse folk? Paragrafryttere?

Er det veldig flinke folk som studerer på PHS? Skoleflinke folk?

Henger dere studenter mye ilag etter skoletid?

Bruker du mye tid på Studiene etter skoletid?

 

Dine tipps til opptaket?

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

 

Oddzen, det er bare å fyre løs med spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan. Det gjelder selvfølgelig andre interesserte i denne tråden også.

 

Her er litt av det jeg spurte Araketon om. Som sagt kjekt å få det fra forskjellige perspektiver :thumbup:

 

P-student, hvordan trives du, hvilket år du går? Hvor gammel er du? Hvor studerer du?

Føler du at du har valgt rett? Hvorfor valgte du PHS?

 

Hvordan er informasjonen dere får angående jobbutsikter ved fullført studie?

 

Føler du at alt det dere lærer er yrkesrelatert? Har erfaring fra universitet og høgskole og det er ikke alltid like nyttig i forhold til det du faktisk skal bruke faget og kunnskapen til.

 

 

Hvordan vil du si en gjennomsnittlig politistudent er? Er det mye seriøse folk? Paragrafryttere?

Er det veldig flinke folk som studerer på PHS? Skoleflinke folk?

Henger dere studenter mye ilag etter skoletid?

Bruker du mye tid på Studiene etter skoletid?

 

Dine tipps til opptaket?

 

Jeg går B1 i Oslo, og trives veldig bra med det, ingen tvil om at jeg har valgt riktig retning i livet hvertfall.

 

Som i likhet med mange andre phs-studenter, vil jeg bli politi blant annet fordi det er kanskje et av de viktigste organene vi har her til lands. Et moderne demokrati fungerer ikke uten et politi, det sier jo litt om hvor meningsfull jobben er. Ellers er det stikkord som utvikling, samhold, variasjon, som også spiller en rolle.

 

Jeg vil si at alt vi lærer, får vi nok på en eller fler måter bruk for i yrket. Så er det jo opp til hver enkelt å vurdere nyttigheten i de forskjellige fagene vi har.

 

Vet ikke hva du mener med paragrafryttere, men det er absolutt en fordel å kunne jussen, hvis det er det du sikter til. Etter min mening er juss det viktigste faget vi har på skolen.

 

Mye skoleflinke personer. I min klasse er det aldri problem å få med seg en eller flere på litt lesing/oppgavegjøring på biblioteket eller lignende. Det samme gjelder trening, alltid noen som er med på noe. Og det tror jeg er unikt i forhold til andre høgskoler eller universiteter.

 

VI henger en del sammen på fritiden ja. Alt fra og møtes på skolen, til fester i helgene. Hvor mye tid jeg bruker på studier etter skoletid varierer veldig. Alt fra ingenting til en hel kveld.

 

Tips til opptak, ja jeg har vel en god del tips, men det kommer an på hva du mener. Når det gjelder det fysiske trente jeg benk 2 ganger i uka i ett år, hangups flere ganger daglig, svømming 1 dag i uka og løping 2 dager i uka. Da har du noe å drive med hver kveld, og det syntes jeg funket optimalt. En ting som er sikkert er at det ikke nytter å slite ut sofaen hjemme, for og så starte "hardtreningen" 1-2 mnd før opptaket. Det er det altfor mange som gjør, og gjør deg selv en tjeneste - ikke meld deg inn i den klubben.

 

Jeg får ENORMT mye spørsmål fra personer som vurderer, eller skal søke phs, om intervjuet. Det er ikke så mye å si føler jeg. Det jeg kan si er at man kommer langt ved å være seg selv og svare ærlig for seg. Ikke lat som at du er James Bond og kan alt, det er faktisk ikke diskvalifiserende å si at man ikke vet ting også. Det viktigste er å vise at du har noe mellom øra, og at du er en person som faktisk kan få politimyndigheten, uten å gå fullstendig bananas ute på gata.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva du mener med paragrafryttere, men det er absolutt en fordel å kunne jussen, hvis det er det du sikter til. Etter min mening er juss det viktigste faget vi har på skolen.

Det jeg mener med det er at det er noen folk som skal henge seg opp i alt, og alt skal være etter punkt og prikke selv om det overhode ikke er noe dem skal blande seg opp i.

 

Takk for gode svar =)

Lenke til kommentar
Vet ikke hva du mener med paragrafryttere, men det er absolutt en fordel å kunne jussen, hvis det er det du sikter til. Etter min mening er juss det viktigste faget vi har på skolen.

Det jeg mener med det er at det er noen folk som skal henge seg opp i alt, og alt skal være etter punkt og prikke selv om det overhode ikke er noe dem skal blande seg opp i.

 

Takk for gode svar =)

 

Jeg kjenner ingen, men helt sikkert noen av de der også.

Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hvordan jeg kan forhindre at bena synker lenger og lenger ned, når jeg kommer midt i bassenget begynner de å falle kraftig ned, noe som stjeler utrolig mye energi? Klarer å holde meg ganske rett i vannet helt til jeg skal begynne å puste. Noen som har noen tips og øvelser hvordan jeg kan lære meg å holde beina oppe i vannet?

Ser på noen videoer at noen bruker et flyteelement til å ha mellom beina for at kroppen skal lære seg hvordan den skal ligge i vannet når man crawler, men det har de ikke på svømmehallen :thumbdown:

Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hvordan jeg kan forhindre at bena synker lenger og lenger ned, når jeg kommer midt i bassenget begynner de å falle kraftig ned, noe som stjeler utrolig mye energi? Klarer å holde meg ganske rett i vannet helt til jeg skal begynne å puste. Noen som har noen tips og øvelser hvordan jeg kan lære meg å holde beina oppe i vannet?

Ser på noen videoer at noen bruker et flyteelement til å ha mellom beina for at kroppen skal lære seg hvordan den skal ligge i vannet når man crawler, men det har de ikke på svømmehallen :thumbdown:

 

Ett tips er å bli en god brystsvømmer før du gjør noe som helst annet. Crawl går jo selvsagt mye fortere når man har teknikken inne, men -først lærer man å krabbe, deretter lærer man å gå. Samme er det i vannet. Er du dårlig brystsvømmer, tren med snorkel, da trenger du hvertfall ikke bekymre deg for pustingen. Er man ofte i bassenget, får man etterhvert en god vannfølelse og man blir trygg i vannet. Det at man sliter med pustingen er et tegn på at du ikke er særlig komfortabel i vannet. Men som sagt, bruk snorkel og briller/maske og ligg med ansiktet ned mot flisene. Da vil du hvertfall kjenne at det er lettere å ligge rett med kroppen og bena. Samtidig som at du får pustet normalt og slappet av.

Lenke til kommentar

Hay =)

Jeg ligger rimelig godt ann, svømminga begynner å ta en god rettning. Men nå tar jeg en ukes pause, fikk en liten betennelse eller irritasjon i skulderen så det gjør vondt når jeg løfter den over skulderhøyde. Sikkert pga overbelastning, trente svømming 3 ganger forrige uke.

 

Ellers så går det flott med benk som jeg nettop har startet med, men det går utrolig for frammover :new_woot:

 

Løpinga roer jeg litt ned med enda, ligger godt ann kondisjonsmessig, men jeg har ikke de beste knærne for jogging, derfor så venter jeg med hardkjøret.

Løper ganske hardt på tredemølle i 10-15 min til oppvarming før jeg trener styrke, så da får jeg litt kondis trening, ellers så får man jo endel ved å svømme.

Pullupsen er benkers!

 

Har også tenkt ganske mye på intervjuet, og egenerklæringen, har skrevet ned dårlige og gode sider, svart på spm jeg har hørt at andre har fått, lest om oppbyggingen. Så jeg ligger godt ann, men det er jo en prosess som fåregår oppi hodet mitt fram til opptak.

 

Dette er noe jeg virkelig vil og da er det ingen andre enn seg selv som står i veien for drømmen!

 

Sett endel av de politiet seriene, og må si at jeg blir utrolig motivert og gira av å se det! Selv om det er utrolig mye dumt og trist man kommer oppi av situasjoner, så er det noe jeg tror man vil takkle som professionell etter endt utdannelse.

Er mange dritjobber og vanskelige situasjoner man møter rundt om kring, har selv vassa i skit på jobbe, sett livmora kommet ut av gamle damer, hatt pasienter som spiser avføring for så å angripe etterpå, blitt angrepet med krykke, men det er noe man takler på en professionell måte når man er i en arbeidssittuasjon.

De første gangene vil det være uvanelig, og skremmende, men etterhvert får man et professionellt forhold til ting, og det blir "normalt".

Hvis jeg ikke tar feil vil det være akkurat slik i politiyrket?

 

Er det noen som har erfaring fra politiyrket som kan fortelle litt om hvilket forhold man får til fulle folk, psykisk ustabile folk og slikt?

Når dere går fra jobben, tenker man veldig mye på det personene sa da du plasserte dem på glattcella? Truslene, mot deg selv og familie.

Hva blir sett på som den kjipeste jobben innenfor politiet, de kjipeste oppdragene?

 

Flott med litt tanker omkring dette =)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Så noen spurte etter hva svømmetesten går ut på.

Svømmetesten er i 1. klasse, men hvis man ikke klarer å bestå den på første og andre forsøk har man et siste forsøk tredje året. Den skal unnagjøres på ca fem minutter og består først av 50m brystsvømming med uniform (bukse og skjorte, så må man kle av seg uniformen i vann og kaste den på land, dykke ned 4m etter en dukke og få hodet på dukka over vann før man kan slippe den igjen. Deretter må man svømme 50m livredning med en medstudent for så å hale han på land.

 

Må også få benytte anledning til å på det aller,aller sterkeste anbefale Stavern som studiested! Utrolig flinke forelesere, et nydelig skoleområde og et utrolig sammensveiset studentmiljø! :new_woot: Kjenner ikke noen som har angret et eneste sekund på valg av studiested :)

 

Ønsker dere lykke til dere som er i forberedelsesfasen til opptak! Stå på :D

Lenke til kommentar
Så noen spurte etter hva svømmetesten går ut på.

Svømmetesten er i 1. klasse, men hvis man ikke klarer å bestå den på første og andre forsøk har man et siste forsøk tredje året. Den skal unnagjøres på ca fem minutter og består først av 50m brystsvømming med uniform (bukse og skjorte, så må man kle av seg uniformen i vann og kaste den på land, dykke ned 4m etter en dukke og få hodet på dukka over vann før man kan slippe den igjen. Deretter må man svømme 50m livredning med en medstudent for så å hale han på land.

Får man muligheten til å øve på dette gjennom året da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...