Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Går vg3 nå, og har et ganske massivt fravær fra videregående skole grunnet sykdom. Får derfor også selvsagt vedlegg på vitnemålet med legeerklæring, så dette skal I teorien ikke ha noe å si. Siden jeg tar de fleste ting rimelig lett, har jeg ikke strøket I noen fag, og har bare et par fag jeg falt av I og har dårlige karakterer, regner med jeg vil gå ut med rundt 4,5 I snitt, noe jeg er fornøyd med mtp. Min helsemessige situasjon (snakker om et fravær på godt over 30%). Sykdommen min er også av typen som er verst I tenårene, den er antageligvis mye bedre når jeg skal søke på phs.

 

For å komme til poenget: Er dette noe phs ser ekstra på, slik at det markant svekker mine muligheter til å komme inn? Kan legge til at jeg er I god fysisk form, klarer I min nåværende form karakteren B I 3. Års eksamenskrav phs.

Og et tilleggsspørsmål: Har hørt at millitæret eller idrettshøyskole kan telle positivt ved inntak til phs. Stemmer dette? Kom nemlig ikke inn I millitæret grunnet min helse.

Lenke til kommentar

Hei! Går vg3 nå, og har et ganske massivt fravær fra videregående skole grunnet sykdom. Får derfor også selvsagt vedlegg på vitnemålet med legeerklæring, så dette skal I teorien ikke ha noe å si. Siden jeg tar de fleste ting rimelig lett, har jeg ikke strøket I noen fag, og har bare et par fag jeg falt av I og har dårlige karakterer, regner med jeg vil gå ut med rundt 4,5 I snitt, noe jeg er fornøyd med mtp. Min helsemessige situasjon (snakker om et fravær på godt over 30%). Sykdommen min er også av typen som er verst I tenårene, den er antageligvis mye bedre når jeg skal søke på phs.

 

For å komme til poenget: Er dette noe phs ser ekstra på, slik at det markant svekker mine muligheter til å komme inn? Kan legge til at jeg er I god fysisk form, klarer I min nåværende form karakteren B I 3. Års eksamenskrav phs.

Og et tilleggsspørsmål: Har hørt at millitæret eller idrettshøyskole kan telle positivt ved inntak til phs. Stemmer dette? Kom nemlig ikke inn I millitæret grunnet min helse.

 

Ville nok ha sendt en mail til [email protected] og hørt med de. Nå nevner du ikke hva slags plager sykdommen din gir, men det er mange sykdommer/lidelser som medfører udyktighet.

 

Medisinske krav

 

Her kan du se om din sykdom er diskvalifiserende eller ikke.

 

Lykke til

Endret av Rusken4
Lenke til kommentar

Ja, da er jeg vist diskvalifisert, siden også astma med behov for medikasjon er diskvalifiserende og "

Sykdom med betydningsfull forstyrrelse av mage og tarmkanal og tilknyttede organers

funksjon medfører udyktighet" (Morbus Crohn"). Er dette helt A4, eller kjenner dere noen som har komt inn med slike lidelser?

Lenke til kommentar

Ja, da er jeg vist diskvalifisert, siden også astma med behov for medikasjon er diskvalifiserende og "

Sykdom med betydningsfull forstyrrelse av mage og tarmkanal og tilknyttede organers

funksjon medfører udyktighet" (Morbus Crohn"). Er dette helt A4, eller kjenner dere noen som har komt inn med slike lidelser?

 

Hei, jeg går på politihøgskolen i Stavern, og jeg kjenner ingen som har noen form for sykdommer. En annen ting er at det er såpass mange søkere til politihøgskolen i forhold til plasser, så de prøver nok å få med "det beste de får tak i" sånn sett, selv om selvsagt en person med crohns sykdom kunne vært mye bedre enn meg i mange fag. Det er nok en mal de har satt for seg.

 

Men hvis du har astma og det skaper problemer for deg i en stressendes situasjon (fysisk eller psykisk), så ville jeg ikke tatt det så tungt om du ikke kom inn pga det. Det er både for din egen sikkerhet og andres at de gjør det sånn.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle dra inn en ting til angående forberedelse til de fysiske testene:

For de av dere som tenker "jeg rekker aldri å komme i form til de fysiske kravene". I begynnelsen av februar veide jeg nesten 110 kilo, og rett før opptaket veide jeg 92 kilo, klarte ikke en eneste hang up før, på opptaket klarte jeg 6. Så dette var gjort på 4 måneder med trening 1 time sånn ca 5 dager i uken, annahver gang styrke annahver gang kondis og sunn mat, null godteri.

 

Så nei det er ikke umulig, nesten uansett hvordan form man er i. Og nei, jeg var ikke nazi på treninga. Og jeg spiste vanlig sunn mat (jeg spiste saus til middag og vanlig mat, bare ikkeno godteri, brus og fast food/pizza). Men det er lurt å begynne så tidlig som mulig.

 

En annen ting jeg må presisere til de litt større personene som har tenkt til å søke: (med stor tenker jeg sånn som jeg er, ikke nødvendigvis tjukk, jeg snakker om at jeg er 188 høy, og dermed er jeg tung uansett om jeg er tynn). Hang-ups er vanskeligst for oss, men dog vil benkpress være enklere. Tren rygg mye, og juksehang-ups (stå på en krakk eller ha med en venn).

 

Også må jeg presisere at selv om du f.eks bare klarer 3-4 før opptaket (som jeg gjorde), så møt opp uansett!!! Adrenalin hjelper fælt. En annen ting er at å ta hang-ups fra en tynn stang kontra å ta hang-ups fra en bom som gir deg støtte for hånda, er to litt forskjellige ting, bommen er enklere. Så jeg klarte 6 hang-ups, selv om jeg egentlig klarte 4 på en god dag på treningstudio på den teite jernstanga.

EDIT: IKKE TA DETTE SOM EN UNNSKYLDNING FOR Å TRENE MINDRE, ELLER Å STOPPE NÅR DU HAR 3-4 HANGUPS!!! :D

 

Til dere tynne og lave, tja, tenk litt motsatt, men spis ordentlig mat og tren mye styrke. Men har ikke så god erfaring med hva dere bør/ikke bør gjøre :) Samme gjelder jenter.

 

Til intervjuene så har jeg bare en ting å si, sånn her og nå: Vær ærlig, vær deg selv, vis hva du brenner for og hvorfor du har lyst til å bli politi.

 

Grunnen til at jeg ikke har mer å si der, er fordi jeg mener at hvis du er deg selv og kommer gjennom, da har vi fått en potensielt god politimann, og hvis du er deg selv og ikke kommer gjennom, da er du enten ikke moden for å bli det ennå, eller så passer ikke yrket for deg. Og hvis du kommer gjennom, etter å ha sagt masse som egentlig ikke er deg, men som en annen har sagt er lurt, da har vi fått en potensielt dårlig politimann.

 

Mange tenker nok på meg som en douchebag nå, men jeg er egentlig ikke så evil som det ser ut til, det er bare å stille meg en haug spørsmål, så skal jeg svare!

Endret av DonQuixotec
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også må jeg presisere at selv om du f.eks bare klarer 3-4 før opptaket (som jeg gjorde), så møt opp uansett!!! Adrenalin hjelper fælt. En annen ting er at å ta hang-ups fra en tynn stang kontra å ta hang-ups fra en bom som gir deg støtte for hånda, er to litt forskjellige ting, bommen er enklere. Så jeg klarte 6 hang-ups, selv om jeg egentlig klarte 4 på en god dag på treningstudio på den teite jernstanga.

EDIT: IKKE TA DETTE SOM EN UNNSKYLDNING FOR Å TRENE MINDRE, ELLER Å STOPPE NÅR DU HAR 3-4 HANGUPS!!! :D

 

Kjempebra motivasjon innlegg DonQuixotec;)

 

Jeg har alltid følt ( uten å ha prøvd) at hangups i bom er lettere pga støtten for hånda. Så bra at du bekrefter det;)

Jeg klare 3 stk nå, og jeg trener nedtrekk. Jeg er 182, og veier ca 74kg nå. Jeg har kjøpt en pullup stang til å ha det hjemme, og skal prøve å få gjort pullups hver annen dag, så får vi se hvordan det blir. Men det er ikke lett å finne samme bom som på opptaket, iallfall ikke på treningstudioet hvor jeg trener;)

 

Har du noe tips til løpetesten? Jeg kjører rolig jogging i 30min en dag og andre dagen intervall 4x4

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å finne en bom, bare tren på vanlig stang, du trener de samme musklene, det er bare at du vil begynne i en litt annen vinkel på bommen som gjør det litt enklere.

 

Kondistreninga mi bestod av løping 45-55 minutter annahver trening (hadde annenhver dag kondis, annenhver dag styrke) bortsett fra en gang i uka da jeg hadde svømming. Og svømming er dritbra trening for mye rart. Og kjempebra for de av dere som skal gå ned i fett.

 

Intervall trening er veldig bra kondistrening og da er du flinkere enn det jeg var. Jeg er litt redd for å si at løpetesten er den enkleste, da det var to som strøk på den på opptaket jeg var på. (de var to løker, med fare for å bli sett på som evil igjen) Men jeg synes det, var ganske enkelt å stå på løpinga, men å få toppkarakter er selvsagt vanskelig uansett. Var basicly hang-ups jeg var redd for, og for å være ærlig så trodde jeg ikke jeg skulle klare det, men som sagt er adrenalin og folk som pusher deg noe utrolige greier :p

 

Av det du sier til meg, går nok dette bra. Du har relativt god tid også, dersom du trener som du gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, da er jeg vist diskvalifisert, siden også astma med behov for medikasjon er diskvalifiserende og "

Sykdom med betydningsfull forstyrrelse av mage og tarmkanal og tilknyttede organers

funksjon medfører udyktighet" (Morbus Crohn"). Er dette helt A4, eller kjenner dere noen som har komt inn med slike lidelser?

 

Hei, jeg går på politihøgskolen i Stavern, og jeg kjenner ingen som har noen form for sykdommer. En annen ting er at det er såpass mange søkere til politihøgskolen i forhold til plasser, så de prøver nok å få med "det beste de får tak i" sånn sett, selv om selvsagt en person med crohns sykdom kunne vært mye bedre enn meg i mange fag. Det er nok en mal de har satt for seg.

 

Men hvis du har astma og det skaper problemer for deg i en stressendes situasjon (fysisk eller psykisk), så ville jeg ikke tatt det så tungt om du ikke kom inn pga det. Det er både for din egen sikkerhet og andres at de gjør det sånn.

Hei! Tusen takk for svar! Ja, var det jeg var redd for mtp. Crohns, selv om problemene mine i forhold til den sykdommen om et par år er spådd minimale. Så får vel bare ta en telefonsamtale.

 

Astmaen er det litt annerledes med. Jeg har alltid følt at jeg bare har astma på papiret. Har nasjonale medaljer ifra oppveksten innenfor idrett, og har drevet aktivt med m.a. skyting, skiskyting, langrenn, fotball og svømming. Jeg tok også bronse i lagskyting på landsskytterstemnet, det var en rimelig stresset situasjon og astmaen min taklet det helt fint. Greia er at jeg har det man kaller klinisk astma, så jeg bør ta medisin hver dag, men har INGEN problemer utover det. Har aldri hatt astmaanfall eller noe problem med pusten som ikke andre friske mennesker har. Hvordan tror du da det blir i forhold til opptak, når jeg har astma på papiret?

Lenke til kommentar

Nå blir jeg litt usikker her, du får ringe opptaksnummeret og høre med dem. Hvis du kan drive med skiskyting, svømming og fotball, klarer du deg jo veldig bra fysisk sett. Det kan hende de drar den med at du må ha medisin hver dag da. Man må f.eks ha perfekt syn, selv om alle kunne brukt linser for eksempel. Men det er vel i tilfelle de har mistet det eller at det går av under en litt.. aggressiv situasjon. Samme kan tenkes hvis du glemmer astma medisin f.eks.

 

Men som sagt jeg aner ikke. Spiller bare djevelens advokat nå og gir ut noen ting som kanskje de vil legge seg opp i, sånn at du ikke får sjokk hvis de sier det. Men som sagt, ring dem.

 

Kom på en ting angående crohns greia. Faren min hadde en veldig mild form for crohns og det kan jo være genetisk arvelig, så jeg skrev det på legeskjemaet. Men det var ikkeno problem, så hvis crohns sykdommen din er bagatellmessig, så ser jeg ikke noe i veien med det. Men så var det den astma greia da. Men du skal jo ta sånn spirometri test da, hvis den går i orden, så er jeg usikker... Herregud og jeg sitter her og antar og setter opp hypoteser! Bare ring nummeret, haha :D

Lenke til kommentar

Hei! Går vg3 nå, og har et ganske massivt fravær fra videregående skole grunnet sykdom. Får derfor også selvsagt vedlegg på vitnemålet med legeerklæring, så dette skal I teorien ikke ha noe å si. Siden jeg tar de fleste ting rimelig lett, har jeg ikke strøket I noen fag, og har bare et par fag jeg falt av I og har dårlige karakterer, regner med jeg vil gå ut med rundt 4,5 I snitt, noe jeg er fornøyd med mtp. Min helsemessige situasjon (snakker om et fravær på godt over 30%). Sykdommen min er også av typen som er verst I tenårene, den er antageligvis mye bedre når jeg skal søke på phs.

 

For å komme til poenget: Er dette noe phs ser ekstra på, slik at det markant svekker mine muligheter til å komme inn? Kan legge til at jeg er I god fysisk form, klarer I min nåværende form karakteren B I 3. Års eksamenskrav phs.

Og et tilleggsspørsmål: Har hørt at millitæret eller idrettshøyskole kan telle positivt ved inntak til phs. Stemmer dette? Kom nemlig ikke inn I millitæret grunnet min helse.

Det sier vel seg selv at dersom du har mye fravær pga. sykdom så kommer du ikke inn på PHS? Man skal være frisk på PHS. Nytter ikke med tonnevis av fravær der.

Lenke til kommentar

Hei!

Kom over denne nyttige tråden da jeg googlet litt rundt opptaket til Politihøgskolen.

Søkte PHS i 2007, men kom ikke inn.

Har de siste årene tatt en bachelor i økonomi og administrasjon ved siden av fulltidsjobb men bestemte meg i september for at det er politi jeg virkelig vil.

En vannskiulykke i sommer har satt meg ganske tilbake når det kommer til den fysiske formen, men er endelig 100% friskmeldt og skal starte treningen frem mot opptaket nå. Håper at jeg på de neste 6 månedene skal kunne trene meg opp til å klare kravene :)

Min største utfordring er nok svømmingen.

Klarte kravet med marginer i 2007, med veldig lite trening og kun brystsvømming.

Har som mål å lære meg crawl og vurderer crawlkurs på nyåret.

Er det flere i samme båt som meg? :)

 

Er 26 år på søkertidspunktet med ca 46 i konkurransepoeng. Håper det holder :)

Blir spennende å se på søkertallene når de blir publisert!

 

Håper vi kan holde liv i denne tråden i månedene fremover :)

Lenke til kommentar

Hei!

Kom over denne nyttige tråden da jeg googlet litt rundt opptaket til Politihøgskolen.

Søkte PHS i 2007, men kom ikke inn.

Har de siste årene tatt en bachelor i økonomi og administrasjon ved siden av fulltidsjobb men bestemte meg i september for at det er politi jeg virkelig vil.

En vannskiulykke i sommer har satt meg ganske tilbake når det kommer til den fysiske formen, men er endelig 100% friskmeldt og skal starte treningen frem mot opptaket nå. Håper at jeg på de neste 6 månedene skal kunne trene meg opp til å klare kravene :)

Min største utfordring er nok svømmingen.

Klarte kravet med marginer i 2007, med veldig lite trening og kun brystsvømming.

Har som mål å lære meg crawl og vurderer crawlkurs på nyåret.

Er det flere i samme båt som meg? :)

 

Er 26 år på søkertidspunktet med ca 46 i konkurransepoeng. Håper det holder :)

Blir spennende å se på søkertallene når de blir publisert!

 

Håper vi kan holde liv i denne tråden i månedene fremover :)

 

Velkommen tilbake skal du være;) Godt å høre at du er blitt frisk igjen.

 

Jeg anbefaler deg helt klart å melde deg til crawlkurs, dette vil hjelpe deg utrolig mye. Det kan også være en ide å melde seg til opptak hvor det er 12,5m svømmebasseng, her vil du kunne vinne tid på vendinger.

 

46 konkurransepoeng skal holde;) Jeg er 27 år og har ca 50, takk for tilleggspoengene haha;)

 

Ja det blir spennende dette! Lurer på om 22/7 vil påvirke søkertallene. Time will tell.

Lenke til kommentar

Hei!

Kom over denne nyttige tråden da jeg googlet litt rundt opptaket til Politihøgskolen.

Søkte PHS i 2007, men kom ikke inn.

Har de siste årene tatt en bachelor i økonomi og administrasjon ved siden av fulltidsjobb men bestemte meg i september for at det er politi jeg virkelig vil.

En vannskiulykke i sommer har satt meg ganske tilbake når det kommer til den fysiske formen, men er endelig 100% friskmeldt og skal starte treningen frem mot opptaket nå. Håper at jeg på de neste 6 månedene skal kunne trene meg opp til å klare kravene :)

Min største utfordring er nok svømmingen.

Klarte kravet med marginer i 2007, med veldig lite trening og kun brystsvømming.

Har som mål å lære meg crawl og vurderer crawlkurs på nyåret.

Er det flere i samme båt som meg? :)

 

Er 26 år på søkertidspunktet med ca 46 i konkurransepoeng. Håper det holder :)

Blir spennende å se på søkertallene når de blir publisert!

 

Håper vi kan holde liv i denne tråden i månedene fremover :)

 

Velkommen tilbake skal du være;) Godt å høre at du er blitt frisk igjen.

 

Jeg anbefaler deg helt klart å melde deg til crawlkurs, dette vil hjelpe deg utrolig mye. Det kan også være en ide å melde seg til opptak hvor det er 12,5m svømmebasseng, her vil du kunne vinne tid på vendinger.

 

46 konkurransepoeng skal holde;) Jeg er 27 år og har ca 50, takk for tilleggspoengene haha;)

 

Ja det blir spennende dette! Lurer på om 22/7 vil påvirke søkertallene. Time will tell.

 

Blir nok crawlkurs på nyåret. Har funnet et par alternativer så da må jeg bare ta en liten telefonrunde i løpet av den kommende uken.

Ellers så har jeg hatt min første styrkeøkt på lang tid i dag. Gikk igrunn mye bedre enn forventet, og tiden med krykker har nok gjort sitt på at jeg ikke har tapt så mye styrke i armene :)

Benkpress gikk greit, med ca 10 reps på 60kg.

Hangups litt tregere, klarte 4 stk men antar at målrettet trening vil gjøre susen.

Har forresten også gått til innkjøp av en 2"4 som jeg har høvlet,pusset og tapetsert med sportsteip som skal henges opp i boden!

Kondisjonen er vel sånn midt på treet, men tenker og ta en langøkt i uken og en økt med intervaller. Var slik jeg trente mot kondisjonstesten i 2007 og det gikk jo greit.

 

Kan jo være interessant og høre litt hvordan dere andre legger opp treningen?

Lenke til kommentar

Hei! Går vg3 nå, og har et ganske massivt fravær fra videregående skole grunnet sykdom. Får derfor også selvsagt vedlegg på vitnemålet med legeerklæring, så dette skal I teorien ikke ha noe å si. Siden jeg tar de fleste ting rimelig lett, har jeg ikke strøket I noen fag, og har bare et par fag jeg falt av I og har dårlige karakterer, regner med jeg vil gå ut med rundt 4,5 I snitt, noe jeg er fornøyd med mtp. Min helsemessige situasjon (snakker om et fravær på godt over 30%). Sykdommen min er også av typen som er verst I tenårene, den er antageligvis mye bedre når jeg skal søke på phs.

 

For å komme til poenget: Er dette noe phs ser ekstra på, slik at det markant svekker mine muligheter til å komme inn? Kan legge til at jeg er I god fysisk form, klarer I min nåværende form karakteren B I 3. Års eksamenskrav phs.

Og et tilleggsspørsmål: Har hørt at millitæret eller idrettshøyskole kan telle positivt ved inntak til phs. Stemmer dette? Kom nemlig ikke inn I millitæret grunnet min helse.

Det sier vel seg selv at dersom du har mye fravær pga. sykdom så kommer du ikke inn på PHS? Man skal være frisk på PHS. Nytter ikke med tonnevis av fravær der.

Hei! Beklager viss poenget i den setningen ikke kom tydelig nok frem: Jeg har mye fravær NÅ, siden jeg nettop har fått sykdommen, men den vil stabilisere seg og ikke påvirke livet mitt i noe særlig grad før jeg søker (Dersom dette ikke skjer er det selvsagt ingen grunn til å søke på hverken politiskolen eller noe annen jobb der jeg er under en arbeidsgiver). Det er altså ikke sloppy vaner som gjør det, men sykdom, og lurte på i hvor stor grad dette hadde noe å si på opptaket :) Og for å ha det understreket: Kommer ikke til å ha samme mengden fravær når jeg begynner på høyskole.

 

Hehe, takker for at du er realistisk og takker for svar :) Får nok bare ringe ja!

 

Har du fått et svar? Håper det har ordnet seg for deg;)

Hei, takker for oppfølging! Venter på at min bror, som er eldre og også vil inn på politiskolen til tross for astma, skal ringe. Han har m.a. meritter fra nasjonalt juniornivå i skiskyting, så er spent på hva de sier :) Fallskjermjegerne ville iallefall ikke ha ham pga. astma.

Endret av Thad
Lenke til kommentar

Det har gått strålende;) Det var verdt pengene!

 

Det tar vel noe måneder før synet er stabil og resultatet er permanent. Det er normalt at synet varierer dra dag til dag under perioden.

Men det er deilig å kunne se på avstand igjen;) Jeg skal starte med trening på torsdag, da har det gått 14dager siden operasjon.

 

Jeg hadde faktisk et spørsmål i forhold til legeerklæringen;

 

Må jeg krysse av at jeg har hatt svekket syn? Og så skrive en forklaring at jeg har tatt øyelaser? Eller er dette unødvendig?

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...