Gå til innhold

Tråden for opptak Politihøgskolen 2012.


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt av mange at Bodø skal være veldig bra, det er ikke for stort, man får godt klassemiljø og studentmiljø da skolen ligger rett ved Universitetet sine lokaler. Er veldig mange friluftsmuligheter og studentgrupper der. Det er en gammel skole så de skal ha gode rutiner og lærere der.

Mørketia går bra, er koselig i den tia, og snøen gjør at det blir utrolig mye lysere enn f.eks på vestlandet med slaps og mørk asfalt!

 

Østlandet derimot har veldig stabilt vær i forhold til Bodø, noe som er veldig bra, tidlig vår og stabil vinter.

Oslo har jo utrolig mange muligheter i byen, studentlag og idrettslag, men du har kanskje ikke naturen som i Bodø.

Oslo har igjen større skole miljø, flere klasser og noe litt mer upersonlig da det kommer mange som tar vidreutdanninger etc.

Oslo er dog en dyrere by enn Bodø, men skal ikke være problem å finne boplasser, kan jo eventuellt bo ilag med andre PHS studenter i kollektiv.

 

Jeg er overhode ingen ekspert, men dette er noe jeg har hørt fra PHS studenter jeg har pratet med.

 

Jeg for min del skal studere i Oslo da jeg har lyst å studere i en storby. Kjenner også utrolig mange som bor der, men først og fremst er det lettere å komme seg til kona i Haugesund, da det går direktefly fra Gardermoen, istedenfor å dra via via fra Bodø.

 

De to andre studiestedene veit jeg ikke alt for mye om.

 

 

Hvor tenker dere å møte på opptak?

Jeg tenker Bergen da dette er nærmest meg, likte dog ikke at det er 25 meters basseng der, virker så greit å kunne sparke fra flere ganger og leve litt på det =)

Lenke til kommentar

Jeg bor i Oslo og kommer mest sannsynlig til å studere i Oslo hvis jeg får muligheten.

Tror jeg kommer til å ta opptaksprøvene i Kr.sand da det er 12,5m basseng der og 25m i Oslo. Personlig tror jeg jeg vil tjene stort på å svømme i et 12,5m basseng kontra et på 25m.

Endret av Rusken4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye bør man kunne spare på 12,5 meters basseng kontra 25 meters?

Må man være veldig flink på vendingene for at man skal spare mye tid?

 

I "Treningsopplegg for svømming" som lå ute på PHS sine hjemmesider sto det at man sparer ca. 5 sekunder(tror jeg det sto). Dette varierer jo selvfølgelig ut i fra svømmeferdigheten til hver enkelt. Personlig tror jeg at jeg sparer vesentlig mer, men dette er ikke testet.

 

Ville nok trent litt ekstra på vendinger hvis man skal svømme i et 12,5m basseng.

Endret av Rusken4
Lenke til kommentar

Hadde lyst å søke PHS, men viser seg at jeg har en ekstremt mild og såkalt uklassifiserbar rød-grønn fargesvakhet. Jeg klarer ikke skille hvitt og ekstremt svakt grønt på visse tester. Ringte opptakskontoret i dag, og enhver form for nedsatt fargesyn er diskvalifiserende. Så ser ikke ut som det blir politiyrket for min del :(

Lenke til kommentar

Nja, det tviler jeg på. Grunnen til at jeg drømte om politikarriere var at jeg ønsket å jobbe tett innpå mennesker gjennom ordenstjenesten/etterforskning, og å ha en "operativ" jobb med litt spenning i hverdagen. Jeg er ikke interessert i å være krimtekniker, politijurist etc. (antar at dette er stillinger som ikke krever 100% perfekt fargesyn).

Lenke til kommentar
Har kun lært bryst, noe som jeg ikke var super i heller, men nå har jeg starta å lære meg Crawl, men sliter veldig med pusteteknikken, og blir da fort sliten og annpusten! Noen tips?

Ta svømmekurs og lær deg crawl. Det får du mye igjen for. Prøver du å lære deg selv, kan du fort drive vranglære.

 

I førsteklasse har vi et arbeidskrav i nevnte fag som går ut på å utforme en treningsplan. I tredjeklasse vil vi ha eksamen i benkpress, hang ups og 3000 m. Jeg husker ikke kravene i skrivende stund, men det skal jeg komme tilbake til. :thumbup:

Har du funnet ut hva kravet på 3000m er?

Lenke til kommentar
Har kun lært bryst, noe som jeg ikke var super i heller, men nå har jeg starta å lære meg Crawl, men sliter veldig med pusteteknikken, og blir da fort sliten og annpusten! Noen tips?

Ta svømmekurs og lær deg crawl. Det får du mye igjen for. Prøver du å lære deg selv, kan du fort drive vranglære.

 

Leita og leita, men ingen svømmekurs! Kan ikke gjøre annet enn å lære meg selv da :thumbdown:

Lenke til kommentar

Eksamensøvelsene i tredjeklasse:

 

Benkpress (Benk) som måler maksimal muskelstyrke (1RM)

 

Menn:

110 kg el. bedre - A

100 kg - B

90 kg - C

80 kg - D

65 kg - E

Dårligere enn 65 kg gir - F

 

Kvinner:

65 kg el. bedre - A

60 kg - B

55 kg - C

50 kg - D

35 kg - E

Dårligere enn 35 kg gir - F

 

 

Kroppsheving i bom (Bom) som måler muskulær utholdende styrke

 

Menn:

17 reps el. bedre - A

13 - 16 - B

9 - 12 - C

5 – 8 - D

3 - E

Færre enn 3 gir - F

 

Kvinner:

24 reps el. bedre - A

19 – 23 - B

13 - 18 - C

8 - 12 - D

4 - E

Færre enn 4 gir - F

 

3000 meter løping (Løp) som måler utholdenhet og løpsstyrke

 

Menn:

10.30 min el. bedre - A

10.31-11.15 - B

11.16-12.00 - C

12.01-13.00 - D

13.01- 14.45 - E

14.46 el. dårligere gir - F

 

Kvinner:

12.15 min el. bedre - A

12.16-13.00 - B

13.01-13.45 - C

13.46-14.45 - D

14.46- 16.30 - E

16.31 el. dårligere gir - F

 

 

Hver deleksamen har altså karakterskalaen A-F.

Karakter i faget fremkommer etter følgende prosentfordeling:

- Benkpress og kroppsheving i bom: 30 % hver

- 3000 meter løping: 40 %.

Lenke til kommentar

Eksamensøvelsene i tredjeklasse:

 

Benkpress (Benk) som måler maksimal muskelstyrke (1RM)

 

Menn:

110 kg el. bedre - A

100 kg - B

90 kg - C

80 kg - D

65 kg - E

Dårligere enn 65 kg gir - F

 

Kvinner:

65 kg el. bedre - A

60 kg - B

55 kg - C

50 kg - D

35 kg - E

Dårligere enn 35 kg gir - F

 

 

Kroppsheving i bom (Bom) som måler muskulær utholdende styrke

 

Menn:

17 reps el. bedre - A

13 - 16 - B

9 - 12 - C

5 – 8 - D

3 - E

Færre enn 3 gir - F

 

Kvinner:

24 reps el. bedre - A

19 – 23 - B

13 - 18 - C

8 - 12 - D

4 - E

Færre enn 4 gir - F

 

3000 meter løping (Løp) som måler utholdenhet og løpsstyrke

 

Menn:

10.30 min el. bedre - A

10.31-11.15 - B

11.16-12.00 - C

12.01-13.00 - D

13.01- 14.45 - E

14.46 el. dårligere gir - F

 

Kvinner:

12.15 min el. bedre - A

12.16-13.00 - B

13.01-13.45 - C

13.46-14.45 - D

14.46- 16.30 - E

16.31 el. dårligere gir - F

 

 

Hver deleksamen har altså karakterskalaen A-F.

Karakter i faget fremkommer etter følgende prosentfordeling:

- Benkpress og kroppsheving i bom: 30 % hver

- 3000 meter løping: 40 %.

 

I benkpress mener du at man skal klare 1 rep?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...