Gå til innhold

Færre skjenketimer = mindre vold?


Anbefalte innlegg

Hele problemet er jo at alle steder stenger samtidig, noe som sender masse fulle folk ut i gatene samtidig.

 

Den naturlige løsningen er da selvsagt at det blir opp til hvert enkelt utested å bestemme når de skal stenge.

 

Fatter ikke at det ikke er en del av debatten. Å stenge en time tidligere forskyver jo bare problemet. Mulig at det får en kortsiktig gunstig effekt, men så snart folk har tilpasset drikkemønsteret sitt så blir det nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende at det blir mindre vold av at alkoholserveringen stenger før.

 

Jeg tror et mye bedre tiltak for å få bukt med volden er å få slutt på overskjenkingen. Det er ikke noe problem å få servert alkohol på utesteder i Oslo selv om man er kraftig påseilet. Det er jeg selv et levende bevis på.

 

Hvis man styrker skjenkekontrollen i Oslo slik at utestedene slutter å overskjenke folk så tror jeg man vil ende opp med mindre vold og skader forbundet med helgefylla. Kanskje man etterhvert vil få et sunnere forhold til alkohol her i landet også.

Lenke til kommentar

Her er rapporten: http://www.sirus.no/filestore/Automatisk_opprettede_filer/RossowNorstrmvoldodskjenkingAddiction.pdf

 

Jeg har da ikke sagt noe om stengetid i denne tråden? Klokka 2 var et eksempel.

 

Og trenger man absolutt å være innom byen? Er jo ikke noe gøy som skjer der, bare mye folk og høy musikk, og øl som koster dritmye, pluss all logistikken + økt fare for å bli slått ned. Høres ikke ut som en artig kveld.

Så det du vil er å legge ned utelivet generelt fordi du ikke ser poenget?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Her er rapporten: http://www.sirus.no/...ngAddiction.pdf

 

Jeg har da ikke sagt noe om stengetid i denne tråden? Klokka 2 var et eksempel.

 

Og trenger man absolutt å være innom byen? Er jo ikke noe gøy som skjer der, bare mye folk og høy musikk, og øl som koster dritmye, pluss all logistikken + økt fare for å bli slått ned. Høres ikke ut som en artig kveld.

Så det du vil er å legge ned utelivet generelt fordi du ikke ser poenget?

Nei, jeg bare sier at det bare er idioter som synes det er gøy å stå i taxikø.

Lenke til kommentar

Ja, men har heldigvis vært for lang eller kort vei til å ta taxi hjem eller på nach.

Du dro med andre ord på byen av helt andre grunner enn å stå i kø du også?

Ingen syntes det er gøy å stå i kø, men noen ganger må man.

Alkohol er dyrt, men også frivillig, man ikke kjøpe alkohol på byen.

Høy musikk varierer også fra hvor du er, sist gang jeg var på byen var det levende musikk med behagelig volum, stod ikke i kø i det hele tatt hele kvelden...

 

Men, dette begynner kanskje å dra seg litt mye off-topic...

Lenke til kommentar
Outcomes from main analyses suggested that each one hour extension of closing hours was associated with a statistically significant increase of 5.0 assaults per 100,000 inhabitants per quarter (i.e. an increase of about 17%).

 

Med mindre mine mattekunnskaper har rustet helt vekk vil dette si, at i en by med 50.000 innbyggere får man en økning på hele 10 voldstilfeller pr år ved én time lengre skjenketider. Det er mindre enn 1 pr mnd!

Lenke til kommentar

Greia er at noen i toppen mener vi bør beskyttes mot oss selv. Derfor har vi såkalte "skjenketider", polutsalg og lignende ting. Dette går igjen hos andre "goder" vi har også (som tobakk), men det blir en annen sak.

 

En konsekvens av skjenketiden er forøvrig det at inntjeningstiden til utestedene er proporsjonal med skjenketiden. Og fordi alkohol er såpass neddynget av avgifter fører det til oversjenking av besøkende, ettersom de allerede har drukket sin part (og vel så det?) før de ankom utestedet. Om de er FOR fulle, ja who cares, så lenge de betaler for seg. Slik er det iallefall for nyetablerte utested...

 

De andre konsekvensene er det at alle skal ut av utestedet samtidig, og ha mat, taxi osv samtidig.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

La utestedene selv bestemme hvor lenge de skal holde åpent.

Gi de pengene som man sparer på å regulere dette til politiet sånn at de har resurser

til å håndtere de som absolutt skal lage kvalm på byen.

 

Og poenget med at hvis man sender alle hjem på en gang så blir det trangt i den taxikøen.

Om folk har lyst til å være på byen til kl 6 om morgenen er det deres sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La utestedene selv bestemme hvor lenge de skal holde åpent.

Gi de pengene som man sparer på å regulere dette til politiet sånn at de har resurser

til å håndtere de som absolutt skal lage kvalm på byen.

 

Og poenget med at hvis man sender alle hjem på en gang så blir det trangt i den taxikøen.

Om folk har lyst til å være på byen til kl 6 om morgenen er det deres sak.

 

Enig :) Dessverre er det mange som ikke har lært seg forskjellen på staten og en overbeskyttende mor.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at vi ikke skal ha noen begrensning på skjenketider i det hele tatt, samme om det fører til ti ganger mer vold.

 

Mennesket kan ikke være lykkelig med mindre det står fritt til å velge hva slags liv og hva slags situasjoner det vil plassere seg i. Man kan umulig leve noe godt liv på et sted der staten tar valgene for deg og man bare kan gå ned en smal korridor med polstrede vegger sammen med en barnehagetante som passer på at du ikke snubler i dine egne føtter.

 

Et trygt liv er ikke et godt liv med mindre man har valgt det selv. La folk være fri til å velge å utsette seg for farer, hvis det er det de ønsker. Og her snakker vi ikke engang om realistiske farer, men å gå på byen i et av verdens fredeligste land. Å stramme inn skjenketider i Norge for å redusere vold er hysterisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge vi har den drikkekulturen vi har og ekstreme priser på alkohol, så vil dette problemet aldri bli løst. I norge må man drikke som faen før man går ut, og de aller fleste er drita før de kommer inn på utestedet.

Er ikke rart det blir vold og krangling av sånt.

 

Vi gjør ting helt baklengs i det landet her spørru meg, hva er vitsen med å være på byen til 3 om morran? Hadde det kosta 30 spenn for en øl på utestedet, kunne man gått ut på byen i 4-5 tida, og vært der hele kvelden. Da kunne utestedene stengt i 12-01 tida. Kollektivtrafikken hadde fått folk hjem, de som jobber på utestedet slapp å ha nattjobbing og man hadde selv fått en bedre dagen derpå.

Lenke til kommentar

Her på Island har vi skjenketider til langt utpå morgenkvisten og jeg mener at en innstramning til 02:00 ville gitt flere problemer. Det at alle må ut på en gang såpass tidlig vil jo føre til lange taxi-køer o.l. hvor fulle mennesker kommer fort i klammeri med hverandre. Det som er fantastisk med lang skjenketid er at det ikke er noen tid hvor ALLE er i byen på en gang. Universitetsstudenter starter ofte kvelden tidlig og er ofte hjemme igjen rundt 1-2 tiden mens andre først kommer til byen rundt den tiden. Jeg håper dere nordmenn fortsetter å kjempe for lengre skjenketider, jeg vil i hvertfall mene at det gjør byen bedre og tryggere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...