Gå til innhold

[Løst] Spørsmål rundt NAS


greenman

Anbefalte innlegg

Hola

 

Har ikke vært så mye borti NAS før og har et par spørsmål..

 

- Støtter en NAS det meste av enheter? (PC, Mac, PS3, XBOX360)

- Hvordan vil FullHD filmer streames trådløst på en 4 opp og 2 ned linje?

- Når jeg feks skal pakke ut zip-filmer fra en annen maskin i huset tar dette veeldig lang tid. Vil det ta like lang tid fra en NAS?

- Går det ann å laste torrents direkte ned på en NAS?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygger du ett NAS selv med PC innmat og Linux / FreeBSD så har du alle verdens valgmuligheter, faktisk så er det fantasien din som setter begrensningene, og lommeboka hardware messig.

Skal det gå raskt å pakke ut .zip filer så må du 1, ha en rask kilde og måldisk (SSD eller RAID array) og en CPU som er rask i singeltråd applikasjoner (.Zip støtter ikke flertrådet, .rar er bedre men ikke helt fullkomment.)

 

Først da vil det gå raskt, disk messig så kan du "jukse" om du har en masse RAM, det vil si å bruke en RAMDisk, men da vil du helst ha over 8-16 Gb RAM grunnet at en DVD film kan gå over 8Gb i størrelse og du må ha en RAMdisk som er stor nok til å både ha kildefilen OG målfilen.

Lenke til kommentar

Hola

 

Har ikke vært så mye borti NAS før og har et par spørsmål..

 

- Støtter en NAS det meste av enheter? (PC, Mac, PS3, XBOX360)

- Hvordan vil FullHD filmer streames trådløst på en 4 opp og 2 ned linje?

- Når jeg feks skal pakke ut zip-filmer fra en annen maskin i huset tar dette veeldig lang tid. Vil det ta like lang tid fra en NAS?

- Går det ann å laste torrents direkte ned på en NAS?

2. Trudde ikkje linjehastigheten fra IPS hadde noko å sei om du skal streame filer på lokalnettverket.

 

William :)

Lenke til kommentar

Ja, såg det eg også. Men i og med at han nemnte støtte for bl.a. Xbox 360 og PS3, så rekna eg med han har intensjonar om å streame medieinnhald frå NAS til desse. Da har ikkje linjehastigheten noko å seie.

 

William :)

Hva er det som har noe å si da? :p

 

Det var jo myye lengre tid å feks pakke ut en .rar fil over lokalnettet enn en som ligger på harddisken på pcen.

Lenke til kommentar

Nettverket ditt har jo ein mykje høgare teoretisk og praktisk hastighet enn 2MB/4MB.

 

William :)

 

Over nettverket er det en god del andre faktorer og overhead som også spiller inn.

Men det går aldri ut på internett tilkoblingen din :p

Ja, det jeg og mener. Så det vil jo gå fortere med en bedre linje?

Nei :) Dine nettverksprodukt (nettverkskort, router o.l.) har ein standard. B/G/N. Desse har ulike hastighetsmuligheter. Det vil ikkje gå kjappare enn det svakaste leddet.

Lenke til kommentar

Nettverket ditt har jo ein mykje høgare teoretisk og praktisk hastighet enn 2MB/4MB.

 

William :)

 

Over nettverket er det en god del andre faktorer og overhead som også spiller inn.

Men det går aldri ut på internett tilkoblingen din :p

Ja, det jeg og mener. Så det vil jo gå fortere med en bedre linje?

Nei :) Dine nettverksprodukt (nettverkskort, router o.l.) har ein standard. B/G/N. Desse har ulike hastighetsmuligheter. Det vil ikkje gå kjappare enn det svakaste leddet.

Jo, er klar over det. Og alt utstyret er N. Derfor jeg regnet med at det var den dårlige linjen min som var grunnen til tregheten..

Lenke til kommentar

Skal du ha fart frå/til NAS så er det Gb LAN som er tingen. Så og seie alt av nyare maskinvare har dette i dag. Får 45-60MB/s ved diverse fil operasjonar på min NAS. Dette med 7x1TB Green(WD10EADS) i raid6.

 

Trådlaust nett med NAS er berre tull. Du får ein brøkdel av potensiell ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...