Gå til innhold

Utviklerdagbok: XCOM (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm når de skal lage et Xcom spill så er det i mine øyne greit å lage et spill som har noe med Xcom å gjøre. Jeg tenker først og fremst på Xcom enemy unknown, som uten tvil gjordet serien kjent og som var det beste. Eneste likheten jeg ser med dette spiller er at det er Aliens med i begge spillene (de kunne i alle fall brukt samme "type" Aliens, men nei).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

For min del lurer jeg på når det ble forbudt/tabu å endre spillsjanger.

 

Regner med du sikter til meg siden det ikke er andre på siden (?).

 

For min del lurer jeg da på når det ble forbudt å skrive om sine meninger på et fora, for det må være meninger generelt du mener med "forbudt" da jeg ikke nevner ordet forbudt i mitt innlegg.

Lenke til kommentar

Nei, det var et generelt spørsmål og ikke rettet mot deg. Beklager hvis det fremstod som kritisk. Jeg er simpelthen nyskjerrig på årsakene til at mange synes det er grusomt at en spillserie skifter sjanger ettersom årene går og utviklingen i spillteknologi skrider frem.

 

Problemet er at utviklingen på annet enn grafikkfronten ikke skrider frem men har stagnert lenge.

 

At spill som i sin tid praktisk talt definerte en ny sjanger gjenoppstår i en tretten på dusinet sjanger har ingenting med nyskapning/utvikling å gjøre synes jeg.

Lenke til kommentar

Nei, det var et generelt spørsmål og ikke rettet mot deg. Beklager hvis det fremstod som kritisk. Jeg er simpelthen nyskjerrig på årsakene til at mange synes det er grusomt at en spillserie skifter sjanger ettersom årene går og utviklingen i spillteknologi skrider frem.

 

Problemet er at utviklingen på annet enn grafikkfronten ikke skrider frem men har stagnert lenge.

 

At spill som i sin tid praktisk talt definerte en ny sjanger gjenoppstår i en tretten på dusinet sjanger har ingenting med nyskapning/utvikling å gjøre synes jeg.

 

Så sant, så sant. Å bytte sjanger til FPS av alle mulige ting er jo ikke bare stagnasjon, men tre skritt tilbake.

 

Skulle ønske Gears of War 4 ble gjort om til et The Sims-aktig spill hvor du skulle gå på do ,lage mat og kjøpe rosa sofaer, så kunne de som ønsker forfallet velkommen, og later som de ikke skjønner noenting av reaksjonene på dette fjaset, endelig fattet litt.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er det om *all* endring av sjanger er en dårlig ting. Mario-spillene, for eksempel, har jo gått til flere andre sjangre, blant annet racingspill. Fallout har gått fra isometrisk RPG til 3D FPSRPG.

 

Positiv endring er jo feks Mario til Mario Galaxy, det er et bra eksempel. Mario Kart har endret sjanger og skal være et annet spill i så måte.

 

Men i feks Galaxy jeg nevner først har de brukt utviklingen på riktig måte, ikke laget en helt ny sjanger men forbedret den innen for rammene i den sjangeren.

 

Falout klarte de å få kjempekomersielt (orginalen var også her vanskligkere mer hardcore samt en annen sjanger) samt å selge på det gamle navnet, slik sett fikk de det akkurat som de ønsket det. Er det missvisendet for Fans, helt klart Ja etter min mening.. Mulig gjort som med Kart, skrever Falout the Action Game hehe.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål er det om *all* endring av sjanger er en dårlig ting. Mario-spillene, for eksempel, har jo gått til flere andre sjangre, blant annet racingspill. Fallout har gått fra isometrisk RPG til 3D FPSRPG.

 

Dersom vi hadde blitt jevnt foret med (gode) x-com spill de siste 20 årene tviler jeg på at noen som helst ville reagert særlig på at et av disse ble et fps. (jamfør Mario)

 

Fallout var et greit eksempel på at endringer selvfølgelig kan fungere, men endringen ligger jo mer i det grafiske samt forenklinger, enn i en total sjangerendring. Det er jo fortsatt i bunn og grunn et rpg vi spiller.

 

Dersom XCOM/syndicate viser seg å være gode hybrider av rts/strategi/fps så ville jeg stilt meg mer positiv enn jeg er hittil.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

For min del lurer jeg på når det ble forbudt/tabu å endre spillsjanger.

 

Her har du misforstått litt. Det fans protesterer over er ikke nødvendigvis at sjanger er endret (X-Com fans ventet spent på X-Com Alliance, for eksempel), men at ALT er endret. Du skal lete med pinsett og mikroskop for å finne rester av det originale X-Com i denne "rebooten", hva det nå skal bety. Det inkluderer story, aliens, setting, spillstil, frihet, sjanger, osv. At de har med et materiale kalt Elerium gjør ikke at dette blir X-Com.

Lenke til kommentar

Her har du misforstått litt. Det fans protesterer over er ikke nødvendigvis at sjanger er endret (X-Com fans ventet spent på X-Com Alliance, for eksempel), men at ALT er endret. Du skal lete med pinsett og mikroskop for å finne rester av det originale X-Com i denne "rebooten", hva det nå skal bety. Det inkluderer story, aliens, setting, spillstil, frihet, sjanger, osv. At de har med et materiale kalt Elerium gjør ikke at dette blir X-Com.

 

Hvis du har sett utviklerdagboken sier de flere ganger at de lager en del bakgrunn for XCOM. Jeg tolker dette til at det blir mer en slags prequel enn noe annet, i tillegg til at XCOM skjer i 1962 og UFO: Enemy Unknown starter i 1999. Ergo kan de ta seg en del friheter som de ellers ville fått problemer med hvis de skulle laget en vanlig oppfølger.

 

Som sagt ellers i tråden, mye henger på hvordan de implementerer dette. FPS med taktiske og strategiske muligheter trenger slett ikke å bli noe dårlige greier, vi må bare vente til spillet kommer i mars og gjøre opp en mening når vi får presentert det endelige resultatet.

Lenke til kommentar
Som sagt ellers i tråden, mye henger på hvordan de implementerer dette. FPS med taktiske og strategiske muligheter trenger slett ikke å bli noe dårlige greier, vi må bare vente til spillet kommer i mars og gjøre opp en mening når vi får presentert det endelige resultatet.

 

Grunnen til at mange blir frustrert over FPS-ifiseringen av alt er at det på mange måter setter kroken på døra for en skikkelig oppfølger som er tro mot det vi likte i originalspillet.

 

Om de velger å gjøre Civilization VI til FPS kan det sikkert bli et knakende godt spill, men om det betyr at de slutter å lage turbaserte strategispill så er det etter min mening et stort tap.

Hadde de derimot laget Civilization: The FPS experience på siden av den vanlige serien spill blir det noe annet.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange blir frustrert over FPS-ifiseringen av alt er at det på mange måter setter kroken på døra for en skikkelig oppfølger som er tro mot det vi likte i originalspillet.

 

Om de velger å gjøre Civilization VI til FPS kan det sikkert bli et knakende godt spill, men om det betyr at de slutter å lage turbaserte strategispill så er det etter min mening et stort tap.

Hadde de derimot laget Civilization: The FPS experience på siden av den vanlige serien spill blir det noe annet.

 

Alternativet er jo åpenbart at det ikke kommer et nytt spill i XCOM-serien i det hele tatt. Er det egentlig å foretrekke? Det har blitt diskutert før om old-school isometriske spill ville hatt mer enn marginale salgstall i dag kontra spill med mer moderne design og benyttelse av nyvinninger. AAA-spill koster en del millioner å utvikle.

 

Uansett kommer det jo flere 'spirituelle' oppfølgere, deriblant Xenonauts, UFO: Extraterrestrials 2 med flere, så folk skal ha nok å se frem til her.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange blir frustrert over FPS-ifiseringen av alt er at det på mange måter setter kroken på døra for en skikkelig oppfølger som er tro mot det vi likte i originalspillet.

 

Om de velger å gjøre Civilization VI til FPS kan det sikkert bli et knakende godt spill, men om det betyr at de slutter å lage turbaserte strategispill så er det etter min mening et stort tap.

Hadde de derimot laget Civilization: The FPS experience på siden av den vanlige serien spill blir det noe annet.

 

Alternativet er jo åpenbart at det ikke kommer et nytt spill i XCOM-serien i det hele tatt. Er det egentlig å foretrekke? Det har blitt diskutert før om old-school isometriske spill ville hatt mer enn marginale salgstall i dag kontra spill med mer moderne design og benyttelse av nyvinninger. AAA-spill koster en del millioner å utvikle.

 

Uansett kommer det jo flere 'spirituelle' oppfølgere, deriblant Xenonauts, UFO: Extraterrestrials 2 med flere, så folk skal ha nok å se frem til her.

 

jaja men hva er poenget utover å selge på navnet.. DET er poenget til flere (som jeg ser du fullstendig overser gang på gang), det er bare iriterendet for Fans av serien og få noe fullstendig annet, eneste fellestrekket er at det dreier seg om Aliens.

 

Poenget til flere er at når de skal lage et annet spill kan det like gjerne hete noe anent, Samme F... hvor bra spillet er i den andre sjangeren.

 

Og nei sjangeren er ikke død flere nye turbaserte spill (bla et ganske så nytt civ samt et Ghost Recon), grunnen til mange av valgene vi ser her kan vi nok takke konsollen (enklest spill til flest mulig på kortest mulig tid, selge på navnet - ja takk - respekt for orginal produktet - MEH - )

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det jeg prøver å få frem her er at man ikke på liv og død *må* låse en spillserie til en bestemt sjanger. Det er da lov å prøve med variasjoner. Hvis en spillserie ligger død i over 10 år og noen kjøper lisensen, da har de lov til å nettopp forsøke noe nytt hvis de føler for det. Det må noteres at blodfans av de gamle spillene naturligvis kan klage hvis det kommer endringer som de ikke liker, det er deres rett, men de må ikke regne med at klagene deres tas til følge.

 

Man må selvsagt også ta med at X-Com også prøvde andre sjangre i sin tid - 3dje persons skytespill (X-Com Enforcer), romskipssimulator (X-Com Interceptor) og RTS (X-Com Apocalypse) selv om sistnevnte også kunne spilles turbasert. Var disse tre spillene vederstyggeligheter som aldri skulle ha sett dagens lys, alle som en?

 

Jeg har heller ikke sagt at turbasert spill-sjangeren er død. Jeg har sagt at det er begrenset hvor mye et old-school turbasert isometrisk spill vil selge i dagens marked. Du nevner Civilization, og det er et flott eksempel på et turbasert spill som har fulgt med utviklingen i spillteknologi.

Lenke til kommentar

Må jeg virkelig gjenta meg selv i denne tråden? X-COM er ikke bare en endring av sjanger, den er en endring av ALT. Fallout 3 er et godt eksempel på hva de fleste av dere ser ut til å forvente at denne "oppfølgeren" ligner mest på, men det er tvert i mot et eksempel på hva de burde gjort om de ønsket å bytte sjanger.

 

Det fins ikke likhetstrekk mellom dette (sjanger og perspektiv satt til side) og det X-Com noen av oss spilte i gamle dager. Historien er ikke engang kompatibel, for de som forsøker å spille det kortet. Det er ikke de samme romvesenene (eller den samme teknologien), for å ta tak i den kanskje mest åpenbare synderen. Det er som om noen finner ut at de skal reboote Star Wars og setter det til USA i 30-tallet med Darth Vader som mafiaboss og Luke Skywalker som... dere skjønner poenget. Noen ville kanskje syntes det hadde vært en bra endring, men Star Wars fans ville hatet det fra første sekund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...