Gå til innhold

Nå saksøkes Samsung også i Storbritannia


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt ett design-patent, utnyttelse av disse får deg til å se ut som en stor idiot uansett.

 

Jeg er jo selvfølgelig enig i at Samsung like greit kan komme med egne design, men designerene liker vel iPhone-designet. Det at Samsung-mobiler/pads ser utrolig mye ut som Apple-design er ikke ukjent.

Så hvor er problemet at Apple får prøvd dette i rettsalen. Det er jo tydelig at de er enig med deg, men at de, som eiere av iPhone ikke tar veldig lett på det. Det at produkter som Galaxy tabbene blir eksludert fra markedet er jo uansett ikke noe Apple har bedt om, men en konsekvens av søksmålet. Ja Apple viste nok at det ville skje, men Samsung viste nok også at Apple ville gå til motsøksmål i disse landene Samsung saksøkte i.

 

 

 

Lenke til kommentar

Så du synes ikke at det at Samsung saksøkte Apple først i Tyskland, Japan og Korea har noe med at Apple har gått til motsøksmål?

Teknisk sett har du rett, men det å saksøke i andre land er i praksis en reaksjon på Apples opprinnelige søksmål og kan regnes som motsøksmål.

Sant det. Men da kan vi jo også ta ett barnehagesitat, slik som VIndicator og Newnick ofte tar, og si at Samsung er slemmere enn Apple, som saksøker 3 ganger når snilleste Apple bare saksøkte en gang. Dumminger.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes jo en rekke eksempler på hvordan Samsung kopierer Apple, gang på gang.

 

Se f. eks. på TouchWiz Launcheren til Samsung, det er jo en ren kopi av iOS. Galaxy S er også "alt for lik" iPhone 3G/S.

 

Det er ikke bare Samsung som har denne "s"en. HTC f.eks. til og med Toyota har en "s"

 

Nå mente jeg designet på telefonen : )

Lenke til kommentar

Fan disse diskusjonene tar egentlig helt av. Tenk at vi, voksne(flesteparten av oss), tenkende mennesker gidder å bruke tid over disse megakorperasjonene. Det at noen her inne makter å overbevise seg om annet enn at selskaper som Samsung, Apple og andre gjør ting uten at det er motivert av enten langsiktig fortjeneste eller kortsiktig fortjeneste er bare håpløst. Vi trenger ikke forsvare hverken Samsung eller Apple, vi bør forsvare oss selv og våre rettigheter. Disse selskapene klarer nok å forsvare seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så hvor er problemet at Apple får prøvd dette i rettsalen. Det er jo tydelig at de er enig med deg, men at de, som eiere av iPhone ikke tar veldig lett på det. Det at produkter som Galaxy tabbene blir eksludert fra markedet er jo uansett ikke noe Apple har bedt om, men en konsekvens av søksmålet. Ja Apple viste nok at det ville skje, men Samsung viste nok også at Apple ville gå til motsøksmål i disse landene Samsung saksøkte i.

 

Det er fortsatt ingen god grunn for å svekke konkurransesamfunnet, mener jeg.

 

Vi trenger ikke forsvare hverken Samsung eller Apple, vi bør forsvare oss selv og våre rettigheter. Disse selskapene klarer nok å forsvare seg selv.

 

Det forstår ikke jeg heller. Jeg synes fanboys er ett fasinerende fenomen.

Lenke til kommentar

Søksmålene fra Samsung gjaldt teknologier, det Apple saksøker for er design. Det er en stor forskjell der. Forøvrig så var søksmålene til Samsung mer eller mindre en reaksjon.

 

http://www.bloomberg.com/news/2011-04-22/samsung-sues-apple-on-patent-infringement-claims-as-legal-dispute-deepens.html

 

http://www.reuters.com/article/2011/04/22/uk-samsung-apple-idUSLNE73L00520110422

Søksmålene fra Apple gjelder både design og teknologier, og søksmålene har til dels forskjellig innhold i de forskjellige landene. Det er forskjeller på design og teknologi, men design og teknologi er ikke uavhengig av hverandre, og begge deler er ting som Apple bruker store ressurser og kostnader på å utvikle. Begge deler er også patenterbart, og siden det i noen tilfeller kan koste mer å gjennomføre alt som skal til for å utvikle et produktdesign med alt det innebærer, enn et relativt enkelt teknologipatent, så ser jeg ingen hensikt i å gå inn på en diskusjon om det ene eller det andre er mer verdifullt eller berettiget patentbeskyttelse.

 

Selvfølgelig er Samsungs utvidelse av kamparenaen, med diverse søksmål mot Apple rundt omkring i verden, en reaksjon på Apples søksmål i California. Selvfølgelig er det en taktikk fra Samsungs side, uten at jeg helt ser hva som ligger bak - det kan være en form for "preemptive strike" fordi de trodde Apple ville gjøre det til en global sak med mange titalls søksmål rundt i verden, eller det kan være et forsøk fra Samsung på å kjøre saker der de tror de lettere vil vinne fram for å skaffe seg bedre kort på hånden i sluttopgjøret.

 

 

Søksmål som gjelder design er helt på trynet. Nå synes jeg hele patentsystemet burde fjernes, men design-patenter og teknologi-patenter er to helt forskjellige ting.

Forskjellige, men begge deler kan ha like stor verdi, og begge deler kan være uttrykk for unike idéer som det har kostet mye å utvikle, og som opphavspersonene bør ha rett til å beskytte. Et eksempel: Den norske møbelfabrikken Stokke har et stort lager fullt av ulovlige kopier av deres ikoniske Tripp-trapp barnestol. Ved hjelp av patenter, og i den senere tid også Copyright, har de kjempet med nebb og klør gjennom rettsvesenet i mer enn 35 år for å beskytte det geniale, men svært enkle designet mot kopiering - og har i stor grad lykkes med det. Stolen inneholder ingen unik teknologi, det er "kun" et unikt design - og mange norske arbeidsplasser har blitt reddet, gjennom mange år, fordi Stokke-gruppen har kunnet beskytte sitt design gjennom patenter og Copyright.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ingen god grunn for å svekke konkurransesamfunnet, mener jeg.

 

Man kan ikke svekke konkurransesamfunnet ved å konkurrere, med mindre det som i dette tilfellet er å utnytte en lovbestemt rett. Ønsker vi å hindre patentsøksmål så må vi endre patentlovgivningen.

 

Skulle ønske Samsung bare midlertidig hadde sluttet å sendt ut og produsere deler for Apple produkter. Da hadde nok pipa fått en annen låt.

Nei, da hadde to ting skjedd:

1. Apple hadde saksøkt Samsung for avtalebrudd. Det hadde blitt dyrt for Samsung.

2. Apple hadde funnet andre underleverandører. Det jobber de alt med, og det neppe i Samsungs interesse å miste denne kontrakten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg er uenig, og nei, jeg påstår ikke at Samsung er bedre enn Apple. Jeg synes i bunn og grunn at hele patentsystemet burde enten fjernes eller endres drastisk.

 

Man kan ikke svekke konkurransesamfunnet ved å konkurrere, med mindre det som i dette tilfellet er å utnytte en lovbestemt rett. Ønsker vi å hindre patentsøksmål så må vi endre patentlovgivningen.

 

Det er akkurat poenget mitt, dette patentsøksmålet kan føre til anti-konkurranse, og det er ikke bra.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Skulle ønske Samsung bare midlertidig hadde sluttet å sendt ut og produsere deler for Apple produkter. Da hadde nok pipa fått en annen låt.

Nei, da hadde to ting skjedd:

1. Apple hadde saksøkt Samsung for avtalebrudd. Det hadde blitt dyrt for Samsung.

2. Apple hadde funnet andre underleverandører. Det jobber de alt med, og det neppe i Samsungs interesse å miste denne kontrakten.

 

Geir :)

En tredje ting: Flere av de andre kundene Samsung produserer deler for ville blitt skeptiske til å benytte seg av Samsung som deleprodusent i fremtiden.

 

Apple er nok ikke på langt nær er den eneste av Samsungs kunder som Samsung er i en eller annen juridisk og/eller markedsmessig konflikt med, så dersom Samsung nekter å levere deler til Apple i første omgang, hvem nekter de å levere til neste gang? Den typen usikkerhet er ikke særlig attraktivt blant kundene av en deleprodusent for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En tredje ting: Flere av de andre kundene Samsung produserer deler for ville blitt skeptiske til å benytte seg av Samsung som deleprodusent i fremtiden.

Godt poeng. Jeg skrev faktisk "tre ting" først, men så kom jeg ikke på noen viktig tredje ting. Dette er opplagt en.

 

Nå for Apple skjerpe seg. Dette begynner å bli for dumt.

Hvorfor skal Apple skjerpe seg? Hva vinner de på det?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal Apple skjerpe seg? Hva vinner de på det?

 

Geir :)

 

Det er vel innlysende for de fleste hvorfor Apple skal skjerpe seg. Men for de av dere det ikke er innlysende for, så blir det nok rimelig klart ganske snart. Samsung er nå lei av denne plagsomme myggen som hele tiden surrer rundt de, så nå har de bestemt seg for å ta Apple en gang for alle. De har nå bestemt seg for å gå til motangrep, og det skal visst ikke mangle på skyts. På tide, mener jeg.

Første steg blir å få ipad bannlyst i Astralia. Tror det skal gå rimelig greit, ettersom Apple bryter mange av Samsung sine patenter i Australia.

Så til alle Android elskere. Let frem popcornet, og sprett sjampisen. Dette kommer til å bli morsomt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så til alle Android elskere. Let frem popcornet, og sprett sjampisen. Dette kommer til å bli morsomt ;)

Med all respekt: Hvordan kan de patentsøksmålene du angivelig hater med hele ditt objektive deg blir morsomme når Samsung svarer med samme mynt? Jeg trodde dette var noe du ville ha slutt på, ikke ha mer av.

 

Kanskje vi skal få Google til å saksøke noen også, så blir det enda morsommere...?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så til alle Android elskere. Let frem popcornet, og sprett sjampisen. Dette kommer til å bli morsomt ;)

Med all respekt: Hvordan kan de patentsøksmålene du angivelig hater med hele ditt objektive deg blir morsomme når Samsung svarer med samme mynt? Jeg trodde dette var noe du ville ha slutt på, ikke ha mer av.

 

Kanskje vi skal få Google til å saksøke noen også, så blir det enda morsommere...?

 

Geir :)

 

Nå synes jeg du er en smule vanskelig. Dette er ikke annet enn kverulering, og etter min mening, skulle en moderator holde seg for god for slikt. Men jeg kan godt gjenta meg selv enda en gang.

Apple fortjener at alle kaster seg på akkurat samme idiotiske søksmålrunde, slik at de får smake sin egen medisin.

Hadde du lest i de postene dette diskuteres, hadde du sett at jeg har skrevet dette flere ganger tidligere...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...