Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flom bil starter ikke. (corolla 1997)


peace2

Anbefalte innlegg

Bilen fikk flomvannet over seg så omtrent hele bilen var under vannet. nå som bilen er tørket starter den ikke.

hvilke elementer bør man evt sjekke? evt bytte ut / forbedre?

 

Ting som ble sjekket og bekreftet i orden:

-Bytta ut batteriet

-Prøvde å taue bilen i gang,brukte startgass (etter en motorvask)

-Sjekka sikringer

-Bensinpumpa virker

 

Ting som ikke er i orden:

- Enten startmotor / tenningslåsen virker ikke som det skal.

- klokka lyser konstant (uansett om nøklen er på/ikke) med orange stripe (uten tall) ( det skal være grønne tall der)

- Dashbord belysning ble svakere (men virker).

- Det hender at varsle blinklys ikke blinker jevnt / henger opp noen ganger ..

- Det er bare oljelampa og battrilampa som tennes på i det man vrir nøklen mot start. (pleide å lyse flere lamper før) -<<- det for meg til å mistenke elektrisitet feil ?

 

tar gjerne i mot tips her men jeg feilsøker, takker på forhånd!

 

Nb!!: støtende bilde! :p

post-81752-0-10682500-1316302859_thumb.jpg

Anbefaler dere vask med høytrykk innvendig før evt reperasjon ? :hmm:

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke vurdert å bytte olje m/filter? Hvis bilen har vært under vann har det sannsyneligivs kommet vann inn i innsuget og fylt motoren. Hvis dette er tilfellet og du prøver å starte bilen ved å slepe den i gang vil du bøye/knekke rådene til slutt og da har du en stor verkstedregning i vente.

 

Ta ut bunnpluggen og la det renne til det er fritt for væske. Ta deretter ut pluggene og se etter vann i sylindrene gjennom plugghullene. Er det vann der bør dette suges ut og deretter bør bilen stå i ro med pluggene ute slik at restvannet tørker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva skjer når du prøver å starte den? Ingenting? Går startmotoren?

Startmotoren går ikke rundt , ( nøklen går ikke helt rundt til "start" ) kun til "On" så blink lys,CD spiller osv virker lxm..

 

 

 

Har du ikke vurdert å bytte olje m/filter? Hvis bilen har vært under vann har det sannsyneligivs kommet vann inn i innsuget og fylt motoren. Hvis dette er tilfellet og du prøver å starte bilen ved å slepe den i gang vil du bøye/knekke rådene til slutt og da har du en stor verkstedregning i vente.

 

Ta ut bunnpluggen og la det renne til det er fritt for væske. Ta deretter ut pluggene og se etter vann i sylindrene gjennom plugghullene. Er det vann der bør dette suges ut og deretter bør bilen stå i ro med pluggene ute slik at restvannet tørker.

Sjekka oljen og dn var ganske ren , men skal vurdere det du skrev også hvis ikke det blr noe start på den.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Ikke no forsikring nei for den har stått hjemme uten skilter :innocent:

Tok ut stoler for rens/utbytte , gulvteppa er noe våt så den bør vaskes/byttes ut uansett, vurderer å fjerne den for grundig vask samt resten av bilen innvendig & la det tørke helt, så er det bare å montere ting på plass når alt er tørt tenker jeg.

 

vurderer også delebilkjøp ;)

Lenke til kommentar

vurderer også delebilkjøp ;)

 

Hva var verdien på bilen før skaden skjedde?

Ville muligens vurdert og hatt den vannskadede som delebil og sett om jeg kunne funnet en med lik farge med karosseriskade.

rundt 30K ;P

 

Jeg tror dette går ganske greit , sender en oppdatering med ny bilde snart, har pussa en del innvendig idag satt på kupevarmer etter noe rens ( brukte ikke vann )

Lenke til kommentar

Har en tvil på at en Toyota burde klare seg etter slike uhell :ph34r:

 

 

Hei

 

spennende prosjekt.

 

Første jeg ville gjort var å tappe bensintanken som nå er blitt en vanntank.

Plukk så av bensinlinjene helt oppe ved fuelrail(der dysene dine står) og blås hele linjen ren med trykkluft. Bytt også drivstoff-filter.

 

En motor trenger 3 ting for å fyre. Kompresjon, drivstoff og tenning.

Siden motoren har stått under vann er den nok fylt med vann. Tapp ut all gammel olje og tilfør ny.

Ta ut tennpluggene og kjør startmotoren 5x 10-15 sekunder med pause på 5-10 sekunder imellom for å ikke brenne startmotoren. (hvis denne virker)

 

Dette vil sørge for at du ikke blåser stempelringer eller slår sund ventiler når du snurrer den og vil blåse ut eventuelle vannrester.

 

Tørk fordeleren din godt for hånd med en fille. Demonter den gjerne.

 

Mens en person gjør dette kan en annen eller du selv pusse over tennpluggene med 40-60 sandpapir mellom elektroden og kontaktpolen. Gjør dette på alle fire. Etterpå plugger du en og en tennplugg i en tennledning, legger gjengene mot noe blottet gods for jording og lar en person se på tennpluggen mens en annen kjører startmotoren og skaper gnist. Gjør dette med alle tennpluggene for å verifisere at du har gnist.

 

Deretter kjøper du deg en kompresjonstester hos biltema eller noe lignende. Den trenger ikke være state of the art, vi skal nå bare verifisere at bilen har tilstrekkelig kompresjon for å kunne fyre. Det er skala på kompresjonstesteren hvor alt innenfor grønt område burde være fyrbart.

 

OM det er gnist i pluggene, skru de tilbake nedi og kjør startmotoren et par omganger.

 

Om den ikke fyrer, ta ut pluggene igjen og lukt på de. De skal nå lukte bensin. OM de ikke gjør det. Har du et problem med bensintilførselen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg vil anbefale kondemnering.

 

Du sier at "hele bilen" var under vann, om det har kommet vann inn i luftinntak til motoren og en ventil har stått i en åpen posisjon og du har fylt forbrenningskammeret med vann er det game over.

 

Det er så mange faktorer i en bil som ikkje skal ha så alt for mye vann, både elektrisk og mekanisk, det er en gammel bil -> skrot

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Glemte å poste oppdatering:

Det ble slik agvg anbefalte, kom ikke videre med å starte motoren,bytta lås og starter, den hadde en merkelig skrape lyd da motoren sveiva rundt :green: Det var også mange jordingsfeil med EL-nettet som tømte batteriet kjapt.

Fant en billig karosseriskadd bil som fikk seg mange fine deler :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...