Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle spillen er kjørt i 1024 x 768 , med alle detaljer etc på maksimalt!!!

hmmm... har ikke denne skjermen en oppløsning på 1280x1024. Trudde det skulle gi tapt bildekvalitet???

 

Foresten... har denne skjermen 16 eller 20 ms? Mener å ha lest at Tomshardwareguide sa at den var 20ms mens databutikken sier 16ms på siden sin. Hvorfor står det ikke noe om dette på Huyndai nettside?

Psdata fortalte meg at Q17 bruker et panel 25ms, mens Q17S bruker et panel på 16ms.

Lenke til kommentar

Men DVI er _påbudt_!!! med denne skjermen, ikke waste den med en jalla vga-kabel......

 

Hva er det som er så utrolig bedre med dvi enn med vanlig analog da`?

 

Du slipper konverteringen digital-analog-digital, samt at det aldri blir noe justeringsproblemer. Jeg har sammenlignet analog og digital inngang på skjermen min, og digital er en god del skarpere enn analog. (Og det er en kvalitets-vga kabel, ikke noe skralle greier).

 

 

For all del, skjermen er jo bra med vanlig analog også, men hvis du allerede har DVI på grafikkortet ditt (er jo etterhvert ganske vanlig) så er forskjellen faktisk såpass stor at du burde investere 200 spenn i en DVI-kabel..... er jo greit å få maks kvalitet når man først har en bra skjerm! :wink:

Lenke til kommentar
Har også akkurat fått denne skjermen, og er veldig imponert. Kjøpte min fra PSdata, og der fulgte det med DVI-kabel. Merker stor forskjell på grafikken når jeg kjører lavere oppløsninger (under 1280*1024) - alt blir mye mer kornete.

 

mvh.

Knut

 

Da har du vært heldig, for jeg ringte akkurat å spurte om det fulgte med, men det gjorde det ikke. :shrug::shrug:

Lenke til kommentar

Ækling! :grumpy: Min 19" CRT har begynt å blafre litt i ny og ne, og hadde det ikke vært for noen forbasket uvelkomne regninger, vill jeg LØPT OG KJØPT denne deilige saken! :grumpy:

 

:lol:

 

Seriøst, den ser deilig ut, og etter hva du sier, er det drømmeskjermen for meg og. Jeg bruker min maskin til både seriøst arbeid og en del spilling, og det er bare herlig å se at så gode og plassbesparende skjermer (som produserer mindre varme og trekker mindre strøm (?)) har blitt så billige som dette.

 

Supertilbud nå, kanskje, veiledende pris om noen måneder.. har det ikke travelt, men jeg skal ha Hyundai i bakhodet når jeg skal ha ny skjerm, for den blir flat - garantert! :woot:

Lenke til kommentar

Fant dette på Din Side ang DVI:

Hei,

 

Jeg skal kjøpe LCD-skjerm, men lurer på om jeg bør kjøpe et skjermkort med DVI-utgang samtidig. Hva er egentlig vitsen med DVI-utgang, jeg kan vel også bruke VGA-utgangen?

 

Datadoktoren svarer

Hei,

 

Fordelen med DVI er at du slipper å benytte en krets (Ramdac) som gjør om det digitale bildet i PCen din til analoge signaler (RGB) for så å digitalisere de på nytt i LCD-skjermen som er digital.

 

Du slipper også all problematikk rundt skjermgeometri og oppfriskningsfrekvenser siden skjermen får servert bildet akkurat slik den ønsker det. For en vanlig skjerm (CRT) trenger du ikke DVI siden denne er analog.

 

DVI er altså kun fordelaktig for LCD-skjermer og digitale projektorer. Forskjellen mellom DVI og VGA tilsvarer forskjellen på et ISDN-adapter og et modem. Også for analoge modemer blir et digitalt signal plystret gjennom en analog forbindelse. ISDN og DVI går direkte.

 

Forskjellen på analog og DVI på velfungerende systemer er i praksis het marginal. Flytter du hodet noen centimeter opp eller ned endrer bildet seg langt mer enn om du bytter grensesnittt...

 

Det rare er at DVI er forbeholdt dyrere enheter, selv om det "gjør mindre", men dette har med volumproduksjon av komponenter å gjøre, og endrer seg vel etter hvert.

 

Hilsen

Datadoktoren

Lenke til kommentar
Fant dette på Din Side ang DVI:

Forskjellen på analog og DVI på velfungerende systemer er i praksis het marginal.

 

Øh??? Denne karen har ikke en Hyundai Q17 ihvertfall!! :lol::lol:

 

Seriøst, spør en hvilken som helst eier av Q17 så får du høre at DVI er kongelig mye bedre.....

Lenke til kommentar

Stikker innom for å oppdatere igjen.

 

Jeg er stadig like fornøyd. Det eneste må være menystyringen jeg ikke er helt fornøyd med. For når jeg skrur på skjermen er aldri lyden aktivisert. Denne må aktiviseres for at jeg skal få lyd i hodetelefonene som er koblet til skjermen. Antagelig er dette bare noen justeringer som skal til. Noen med q17s som har erfart dette?

 

Vel jeg fortsetter å teste denne, samtidig som jeg lesser bruksanvisning etc.

 

Har sitti ganske lenge forann skjermen og har ennå ikke fått vondt i øyne / hode etc. Bilde er meget behagelig å se på ;)

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på, hva slags "vask" bruker du/dere om dere får fingermerker på skjermen?

Jeg har ikke som vane å ta på skjermen min, men i løpet av et år vil det vel komme noen fingermerker.

Siden LCD overflaten er ganske "matt" trenger man vel noe spesielt for å vaske vekk fettet som fingeravtrykkene legger igjen..

Lenke til kommentar

I bruksanvisningen står det:

 

Ikke bruk løsningsmiddel som f.eks. bensol til å rengjøre skjermen da dette kan skadde overfalten.

 

 

Tipper jeg kjøper en eller annen skjermvask, for øyeblikket bruker jeg noen spesial kluter for rengjøring (som jeg stjal på jobben).

 

 

Håper dette ga deg noen svar.

 

DISKO Screen Cleaning Pads Wet & Dry Box With 10 Sets + 3 Keyboard Swabs¨ disse koster 74,- på www.pcbutikken.com

Lenke til kommentar

I dag hentet jeg min Q17S :woot:

Må bare henge meg på her, og si at skjermen er knaaaakende god!!

Nå spiller jeg riktignok bare BF1942 og FS2002, men i de spillene fungerer den utmerket ihvertfall!

 

En nedtur da; da jeg bestilte skjermen fra PSData, ble jeg tilbudt en DVI-kabel da det ikke fulgte med. Bestilte da en 2m Dual link (bedre skjermet) DVI-kabel til 291,-

Men da jeg pakket opp skjermen i dag, så så jeg jo fort at det fulgte med kabel fra produsentens side. Så nå sitter jeg med en kabel til 291,- som jeg ikke har bruk for.

Har sendt mail til PSData, så jeg håper dette løser seg greit, på deres regning så klart. Jeg skal vel ikke betale returfrakt?? Hvordan er PSData på retur?

Men jeg synes det er litt sløvt av han som pakket ned den ekstra kabelen i esken, at han ikke så at det fulgte med en fra før :shrug:

Lenke til kommentar

bare lurer på en ting. Jeg bestilte for en stund siden min q17s fra psdata. Det sto klart og tydelig q17s på siden og ordrebekreftelsen, men det står bare q17 på selve skjermen og eska.. Regner med det skal være slik? Håper jeg ikke er rundlurt her nå.. da blir det telefon til psdata med en eneste gang!

 

Fikk forresten med dvi kabel med skjermen ejg også. Selv om jeg kjøpte en annen fordi slaskene på psdata sa at det ikke fulgte med da jeg ringte og spurte :grumpy:

Lenke til kommentar
Vel den på databutikken.com er testvinneren fra tomshardware.com, bare det burde jo si at det ikke spiller noen rolle hva slags ms den har, den er jo bra!

Og om det ikke skulle være nok har vi jo et par stykker med skjermen her som også sier det ikke er ghosting etc, så om du ikke skal "briefe" med hvor lav ms du har, så vet du at skjermen funker.

 

Det er et faktum at 25 ms er alt for mye for hardcore fpsspillere.

Har lest flere lignende postinger på newsgroups hvor selverklærte "gamere" er i ekstase over sin lcdskjerms mangel på ghosting. Sitter selv med en skjerm (Acer 712) som har under 20 ms. delay, men dette er fortsatt meget merkbart i f.eks. cs.

Har også testet denne Hitatchien, som har 16 ms og skal være den raskeste på markedet, men samme effekt kan også merkes på denne.

 

Så til dere som påstår at det ikke er noen ghosting: spillene/spillestilen deres krever ikke kjappe nok bevegelser.

 

Selvfølgelig merker du ikke forskjell i spill som WC3, divx og lignende, men i virkelig raske fps'er à la Q3 og CS er det veldig merkbart og irriterende.

 

Skal man ha noe som er like bra som CRT, må man nok vente på en ny teknologi (oled).

Lenke til kommentar
Har også akkurat fått denne skjermen, og er veldig imponert. Kjøpte min fra PSdata, og der fulgte det med DVI-kabel. Merker stor forskjell på grafikken når jeg kjører lavere oppløsninger (under 1280*1024) - alt blir mye mer kornete.

 

vel, en lcd-skjerm har et gitt antall pixler (1280 pixler i bredden, 1024 pixler i høyden), og hvis du spiller noe i 1024x768, vil bildet strekke seg. men, siden lcd-skjermen bare har så og så mange pixler, blir det ikke jevnt.. noen steder blir bildet strekt over to pixler, noen steder bare over én pixel.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å kjøpe en Hyundai Q17S.

 

Har det noen hensikt å kjøpe Dual Link DVI kabel til den?

 

I følge denne siden: http://www.datapro.net/dvi.html

så skal en Single Link DVI kabel holde til den oppløsningen som skjermen klarer å vise.

Jeg sammenlignet med den medfølgende kabelen, og den som jeg trodde jeg trengte, nemlig en Dual link. Jeg så ihvertfall ikke noe som helst forskjell. PSData fortalte meg at Dual link var ekstra godt skjermet, men i følge den siden der, så har det jo ingenting med skjermingen å gjøre!?

Lenke til kommentar
Så til dere som påstår at det ikke er noen ghosting: spillene/spillestilen deres krever ikke kjappe nok bevegelser.

 

Selvfølgelig merker du ikke forskjell i spill som WC3, divx og lignende, men i virkelig raske fps'er à la Q3 og CS er det veldig merkbart og irriterende.

 

Skal man ha noe som er like bra som CRT, må man nok vente på en ny teknologi (oled).

 

 

Hva med unreal 2003 ??

 

Kjører den nå i maks oppløsning og har null "ghosting"

 

Så at CRT fortsatt er bedre er pisspreik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...