Gå til innhold

Ny LCD til spillfreak del 2 (test av q17s)


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke helt enig med deg der kompis.

 

Forskjellen mellom CRT og LCD er blitt spist opp. Jeg var skeptisk jeg også, men må si at q17s har overbevist meg. PC'n min er også koblet opp mot toppmodellen til Philips (32"), og må si at selv med pixelpluss teknologien til philips er LCD skjermen like skarp og klar. Ikke nok med det, men den gir lite stråling og jeg får ikke vondt i hode av den.

 

Husk at vi nå snakker om skjermer til normalt pris nivå (dvs for den normale mann i gata). High end til 20 000 gidder jeg ikke diskutere , for det er irellevant.

 

Og jeg har enå ikke hatt noe "ghosting" på mine spill !!

OG jeg spiller 3 timer om dagen !!!

Lenke til kommentar
Ikke helt enig med deg der kompis.

 

Forskjellen mellom CRT og LCD er blitt spist opp. Jeg var skeptisk jeg også, men må si at q17s har overbevist meg. PC'n min er også koblet opp mot toppmodellen til Philips (32"), og må si at selv med pixelpluss teknologien til philips er LCD skjermen like skarp og klar. Ikke nok med det, men den gir lite stråling og jeg får ikke vondt i hode av den.

 

32" crt? :)

Lenke til kommentar
Ikke helt enig med deg der kompis.

 

Forskjellen mellom CRT og LCD er blitt spist opp. Jeg var skeptisk jeg også, men må si at q17s har overbevist meg. PC'n min er også koblet opp mot toppmodellen til Philips (32"), og må si at selv med pixelpluss teknologien til philips er LCD skjermen like skarp og klar. Ikke nok med det, men den gir lite stråling og jeg får ikke vondt i hode av den.

 

32" crt? :)

Ja, oppfinnelsen kalles T V :)

Lenke til kommentar
Så til dere som påstår at det ikke er noen ghosting: spillene/spillestilen deres krever ikke kjappe nok bevegelser.

 

Selvfølgelig merker du ikke forskjell i spill som WC3, divx og lignende, men i virkelig raske fps'er à la Q3 og CS er det veldig merkbart og irriterende.

 

Skal man ha noe som er like bra som CRT, må man nok vente på en ny teknologi (oled).

 

 

Hva med unreal 2003 ??

 

Kjører den nå i maks oppløsning og har null "ghosting"

 

Så at CRT fortsatt er bedre er pisspreik

 

Da er det bra for deg, men da legger du rett og slett ikke merke til det.

Synes selv lcd er irriterende når jeg skal holde siktet stabilt på noe mens jeg roterer fort om egen akse, og her faller de jeg har prøvd igjennom.

 

Da det alene er responstiden som lager dette fenomenet, og det oppleves på skjermer med 9 ms bedre responstid enn den aktuelle skjermen, er det vel egentlig ikke så mye å diskutere ? Samme hvor "fin" tomshardware engang sier den måtte være.

Lenke til kommentar

som sagt jeg spiller 3 timer om dagen.

 

Og for min del stoler jeg mer på tom's hardware en kar fra Trondheim.

 

Stol aldri på en mann med bart og skinnvest , sa min mor til meg....

He he, bare tuller med deg saft is. Du virker som en fin fyr utfra dine tidligere innlegg.

 

Men jeg skjønner din skepsis og kan si jeg hadde den samme skepsisen for en uke siden jeg og. ta deg en tur innom en elller annen PC-sjappe i trondheim og prøv skjermen der. Jeg garanterer at du faktisk vil bli overrasket.

Lenke til kommentar
som sagt jeg spiller 3 timer om dagen.

 

Og for min del stoler jeg mer på tom's hardware en kar fra Trondheim.

 

Ok, men når thg sier at denne skjermen vinner, er det først og fremst pga. god fargegjengivelse. Når han nevner god responstid, trekker han frem ghostfri dvdavspilling som et eksempel, noe man vel kan forvente på de fleste skjermer med 20 ms responstid, mao. synes ikke jeg de har evaluert testmetoden sin godt nok her.

 

Stol aldri på en mann med bart og skinnvest , sa min mor til meg....

He he, bare tuller med deg saft is. Du virker som en fin fyr utfra dine tidligere innlegg.

 

Men jeg skjønner din skepsis og kan si jeg hadde den samme skepsisen for en uke siden jeg og. ta deg en tur innom en elller annen PC-sjappe i trondheim og prøv skjermen der. Jeg garanterer at du faktisk vil bli overrasket.

 

Vi får se, alt er jo subjektivt, og så lenge du er fornøyd, er ingenting bedre. Jeg har bare visse betenkeligheter med å lokke ungdommer som omtrent må selge farens bil for å få råd til å kjøpe denne skjermen, som kan bli skuffet når de faktisk får testet den selv.

Men jeg skal ta meg en tur i en eller annen datasjappe som har den i løpet av nærmeste fremtid, jeg har Acer 712 og Samsung 172T hypen her på forumene friskt i minne.

 

For øvrig er jeg IKKE trønder ;)

Lenke til kommentar
Ok, men når thg sier at denne skjermen vinner, er det først og fremst pga. god fargegjengivelse. Når han nevner god responstid, trekker han frem ghostfri dvdavspilling som et eksempel, noe man vel kan forvente på de fleste skjermer med 20 ms responstid, mao. synes ikke jeg de har evaluert testmetoden sin godt nok her.

 

 

Leser vi det samme??

 

In both games and videos, the excellence of the display can be seen in its superb true colors and the near perfection of shade graduations. The smoothness of video sequences (DVD) and movements is as good as on a CRT. And unless you put it under the microscope, there is no afterglow

 

Du bør også lese de øvrige sidene der..

 

 

Jeg har bare visse betenkeligheter med å lokke ungdommer som omtrent må selge farens bil for å få råd til å kjøpe denne skjermen, som kan bli skuffet når de faktisk får testet den selv.

 

 

Dette er en av de billigste lcd-skjermene på markedet 4150,- på www.pcbutikken.com. Og leser man de øvrige innleggene i diskusjonen her vil de se at alle som har denne skjermen sier de er kjempefornøyde.

 

 

For øvrig er jeg IKKE trønder

 

 

 

Skjønte det først på ditt siste innlegg: skeptisk og gjerrig.

Du må være Sunnmøring du :wink:

Lenke til kommentar

Sikkert en veldig god skjerm.

 

Men så til poenget: ikke diskuter responstid på lcd kontra crt. Her er en crt overlegen og vil alltid være det. At en lcd-skjerm vil være godt nok for de aller fleste i spill er jeg enig i. Folk har forskjellige krav, hvis man opplever den trege responstiden som irriterende, er det uinterresant om den er 16, 20 eller 25 ms.

Lenke til kommentar

skjermen her virker jo veldig bra den, men er det noen som har testa den i GTA3 VC for eksempel? Vil vel tro at ghosting vil dukke opp da, men eller så virker den fristende i forhold til skjermen jeg går og vurderer. 19" viewsonic P90F. Litt synd og bytte ut den gamle sliteren av en daewoo for den har vært helt konge....

 

Bra bilde og 1280x1024x85hz og det er bare en skarve 17". Lager noen "pipelyder" innimellom. Så er vel dårlig kontakt noe sted vel.

Lenke til kommentar
Vel den på databutikken.com er testvinneren fra tomshardware.com, bare det burde jo si at det ikke spiller noen rolle hva slags ms den har, den er jo bra!

Og om det ikke skulle være nok har vi jo et par stykker med skjermen her som også sier det ikke er ghosting etc, så om du ikke skal "briefe" med hvor lav ms du har, så vet du at skjermen funker.

 

Det er et faktum at 25 ms er alt for mye for hardcore fpsspillere.

Har lest flere lignende postinger på newsgroups hvor selverklærte "gamere" er i ekstase over sin lcdskjerms mangel på ghosting. Sitter selv med en skjerm (Acer 712) som har under 20 ms. delay, men dette er fortsatt meget merkbart i f.eks. cs.

Har også testet denne Hitatchien, som har 16 ms og skal være den raskeste på markedet, men samme effekt kan også merkes på denne.

 

Så til dere som påstår at det ikke er noen ghosting: spillene/spillestilen deres krever ikke kjappe nok bevegelser.

 

Selvfølgelig merker du ikke forskjell i spill som WC3, divx og lignende, men i virkelig raske fps'er à la Q3 og CS er det veldig merkbart og irriterende.

 

Skal man ha noe som er like bra som CRT, må man nok vente på en ny teknologi (oled).

 

TAKK! For dette innlegget! Jeg synes det var rart at det var blitt så sinnsykt bra skjermer, for alle LCD skjermer jeg har testa har det vært ghosting på .-.. Så jeg vurderte å kjøpe denne.. Jeg er selv hardcore cs gamer og trenger da en tipptopp skjerm. 19" Panasonicen min er fortsatt mange hakk bedre enn dyre CRT skjermer idag.. Ganske utrolig faktisk !

Lenke til kommentar
Jeg synes det var rart at det var blitt så sinnsykt bra skjermer, for alle LCD skjermer jeg har testa har det vært ghosting på .-.. Så jeg vurderte å kjøpe denne.. Jeg er selv hardcore cs gamer og trenger da en tipptopp skjerm.

 

 

Si meg , når prøvde du en LCD skjerm sist? Har du noen gang hatt en LCD-skjerm??

 

Denne linken ble startet for å undersøke om LCD skjermer hold mål når det gjalt billedkvalitet og "ghosting", Hvis du leser igjennom sier alle som har q17s at de ikke opplever ghosting, og at de er kjempefornøyd.

 

Synes det er synd på dere bedrevitere som faktisk har liten peil på hva dere prater om. Og utfra en del innlegg skulle man tro at dere var verdensmestere i de spillene dere driver med. Men faktum er at jeg drar i gang dette spillet i Unreal Tournament 2003 både i singel play og multiplay med ekstremt høy vanskelighetsgrad både på boots og andre deltagere, og det uten noen form for "ghosting". Og jeg tror du/dere driter på draget hvis dere påstar at cs har rakere fps en Unreal, ergo null ghost også i cs!!

 

Har alltid lagt stor vekt på bilde og lyd, og da jeg faktisk har en meget godt betalt jobb har jeg alltid kjøpt det beste (innen rimelighetens grenser)

Men jeg hadde også en veldig skepsis til LCD, derfor la jeg ut en post før for å spørre om råd. Det beste rådet var denne skjermen. Etter å ha lest Toms Hardwarevar valget enkelt. Siden skjermen kun kosta 4150,- kjøpte jeg den, for det var penger som jeg hadde råd til å tape.

 

Så for dere bedrevitere som sitter å knuger på deres CRT og påstår at den er best, lykke til videre.

 

For dere som er inovative og møter ny teknologi med åpne armer, valget er klart: Q17s holder mål.

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk helt til jeg ser det selv.. Jeg stiller EKSTREMT høye krav til skjerm, og kvalitet på bildet, derfor er jeg meget skeptisk til LCD skjerm, da de fleste CRT skjermer ikke oppfyller kravene mine.. Har enda ikke møtt noen som er så kravstore som meg med tanke på skjerm.

 

Jeg beklager hvis jeg "tar feil". Har ikke sagt at det ER ghosting i denne skjermen. Men det skal ikke mye til, faktisk ingenting til før det blir ubrukelig å spille cs... Hvis jeg endrer min spillestil littegrann blir det VELDIG vanskelig å spille. Det er så utrolig lite som skal til, derfor jeg er skeptisk. Skjerm er jo noe av det viktigste når du spiller spill hardcore.!

Lenke til kommentar
Det er et faktum at 25 ms er alt for mye for hardcore fpsspillere.

Har lest flere lignende postinger på newsgroups hvor selverklærte "gamere" er i ekstase over sin lcdskjerms mangel på ghosting. Sitter selv med en skjerm (Acer 712) som har under 20 ms. delay, men dette er fortsatt meget merkbart i f.eks. cs.

Har også testet denne Hitatchien, som har 16 ms og skal være den raskeste på markedet, men samme effekt kan også merkes på denne.

 

Nå kan man ikke stole blindt på disse responstidene som blir oppgitt.

Det beste er å teste skjermen selv.

Responstid kan måles på flere måter.

 

Man kan f.eks måle tiden det tar fra å vise helt hvitt til å vise sort til å vise hvitt igjen. Dette er i mine øyne en fin måte, for det gir en pekepinn på hva den tregeste responstiden vil være på skjermen.

 

Andre produsenter vil måle tiden fra hvitt til en gitt gråfarge og tilbake til hvitt. Dette vil resultere i en lavere responstid på papiret fordi det tar kortere tid for et pixel å endre seg når den slipper å gå helt "ned" til svart.

Tidligere så jeg visse produsenter som til og med målte kun fra hvitt til svart for å få halvert sin oppgitte responstid. Dette har jeg heldigvis ikke sett det siste året.

 

En annen ting er at mange av skjermene som er oppgitt til 16ms responstid i virkeligheten bare klarer å levere en responstid på 16ms på en brøkdel av fargene, nærmere bestemt litt under 2% av fargene.

Dvs at hele fargespekteret ikke er like kjapt.

Dette gjelder blant annet Hitachi CML174SXW, som mange mener er et "must" fordi den har 16ms.

Men sannheten er at dersom skjermen skal vise farger som ikke er i dette fargespekteret så må den bruke vesentlig lenger tid på å vise den korrekte fargen.

 

Denne teknikken blir såvidt jeg vet ikke brukt på 20ms skjermen som er kommet ut. Derfor har disse sålangt vist å være bedre enn 16ms skjermene, spesielt også på fargegjengivelse.

 

For noen så er ikke LCD-skjermen bra nok enda, men med de nyere skjermene så blir det flere og flere som blir overbevist. Man kan så og si ikke se forskjellene på ghosting mellom en CRT og en meget god LCD med mindre du sitter og ute etter å avsløre ghosting. Det er min mening.

 

Forskjellige måter å skryte på seg bedre kontrastforhold (som er ganske avgjørende for hvor naturlig farger kan bli gjengitt) finnes også, men det er ikke vits å ta her.

 

Så vær litt varsomme før dere kjøper skjerm kun på spesifikasjoner.

 

 

mvh

Thor-Egil

 

edit: la til et godt råd i bunnen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...