Gå til innhold

NRK dropper London-OL i 3D


Anbefalte innlegg

Vel, jeg vet ikke om du leste artikkelen, men som mange sa i kommentarfeltet: hva skal man med et HD-merke hvis du ikke ser forskjellen mellom en HD-sending og en SD-sending?

 

Har man en god nok TV skal man ikke trenge merket for å vite om sendingen er HD eller ikke. Man skal se det. Er det en placebo-effekt vi ønsker?

 

Uansett står det beskrevet i sendeskjemaet til alle sendinger om det er HD eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, må jeg virkelig forklare dette? Ok, la gå.

 

Hopper du mellom to kanaler som viser det samme, bare at den ene viser i HD og den andre i SD, da ser du klar og tydelig forskjell. Hvis du derimot ikke har noe sammenligningsgrunnlag, da er det ikke så lett å se om det er en god SD-sending eller en laber HD-sending. Som når du hører en E og en F etter hverandre. Det er ikke vanskelig å høre forskjell på disse notene, men hvis noen spiller kun én av dem til deg, da er det verre å høre hvilken det er.

Lenke til kommentar

Wow, må jeg virkelig forklare dette? Ok, la gå.

 

Hopper du mellom to kanaler som viser det samme, bare at den ene viser i HD og den andre i SD, da ser du klar og tydelig forskjell. Hvis du derimot ikke har noe sammenligningsgrunnlag, da er det ikke så lett å se om det er en god SD-sending eller en laber HD-sending. Som når du hører en E og en F etter hverandre. Det er ikke vanskelig å høre forskjell på disse notene, men hvis noen spiller kun én av dem til deg, da er det verre å høre hvilken det er.

Ja, den måtte du visst forklare. :) Jeg er enig i at det er nyttig å se om det du ser på faktisk er SD eller HD i dårlig kvalitet. Da har det en nytteverdi. Men da kan du jo enten bare trykke på info, eller søke det opp på nettet.

 

Personlig syntes jeg HD-labelen var ingenting annet enn irriterende, og veldig 2008 hvis jeg kan få lov til å bruke det utrykket. Nå skal jeg ikke påstå at jeg har noe peiling på dette, men av det jeg ser på NRK, så er nesten alt jeg har sett i HD. Og det er på en 42-tommer 1080p LED-TV.

Lenke til kommentar

I Europa er det ikke nødvendigvis en god plan å kjøre 60Hz. Det er ganske enkelt på grunn av flimmer. Det er ikke umulig å få 60Hz til å gå fint, men bildet bør være synkronisert med strømfasen i landet slik at man ikke eksponerer bildene på forskjellige tidspunkt i forhold til strømfasen. Hvis man tar bilde på toppen av en kurve, og neste omtrent ved nullpunkt så vil lysstyrken kunne være vesentlig forskjellig mellom bildene i strømmen. Ergo, 50Hz!

Uansett er hele denne diskusjonen unødvendig. Vi burde ha 300Hz eller 600Hz. Det passer med begge strømfrekvenser, og på grunn av veldig små endringer fra bilde til bilde vil ikke bitraten måtte bli spesielt mye høyere. Dessuten blir bildet skummelt smooth. Her kan encodingen også "synkronisere" seg med strømfasen og kompansere bort det vi eventuelt da får av flimmer pga at det tas mange bilder per fase.

Lenke til kommentar

NRK har et motiv for å lyve. Når de ikke lenger merker HD-sendingene sine, da er det naturligvis vanskeligere å se hva som er HD og hva som er SD. NRK har tross alt veldig god bildekvalitet på SD-sendingene sine. Hadde de fortsatt praksisen med HD-logoen, så hadde sikkert mange seere blitt irriterte over at enkelte sendinger ikke går i HD. Nå blir de heller sittende å spørre seg selv "Er dette HD? Jeg er jammen ikke helt sikker...".

Ja fy søren ass. NRK er så sjukt slemme og spekulative!!!!

Om du ikke ser forskjell ser jeg ikke problemet. Og NRK skjuler ingenting..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Europa er det ikke nødvendigvis en god plan å kjøre 60Hz. Det er ganske enkelt på grunn av flimmer. Det er ikke umulig å få 60Hz til å gå fint, men bildet bør være synkronisert med strømfasen i landet slik at man ikke eksponerer bildene på forskjellige tidspunkt i forhold til strømfasen. Hvis man tar bilde på toppen av en kurve, og neste omtrent ved nullpunkt så vil lysstyrken kunne være vesentlig forskjellig mellom bildene i strømmen. Ergo, 50Hz!

Uansett er hele denne diskusjonen unødvendig. Vi burde ha 300Hz eller 600Hz. Det passer med begge strømfrekvenser, og på grunn av veldig små endringer fra bilde til bilde vil ikke bitraten måtte bli spesielt mye høyere. Dessuten blir bildet skummelt smooth. Her kan encodingen også "synkronisere" seg med strømfasen og kompansere bort det vi eventuelt da får av flimmer pga at det tas mange bilder per fase.

 

La oss heller ikke glemme at denne begrensing kun eksiterte på første generasjonen med tver, hvilket kjørte direkte på AC.

Alle tver i dag kjører vel på DC, så det er irrelveant hva oppfriskningsratioet er.

Lenke til kommentar

De som klager på NRK har virkelig ikke skjønt viktigheta av å ha mediekanaler som ikke er avhengige av næringslivet for å ha livsrett. Begge deler er viktig for å få et godt og nyansert mediebilde.

 

Nå ja ,

Hvis det er viktig hvorfor skal da bare en definer bruker gruppe betale og ikke alle ?

Er dette ikke statens sitt ansvar ?

Da er det mer rettferdig at staten selv står for finansieringen

 

slik der nå funger NRK nesten som en privat aktør , enste forskjellen er at det er mindre reklame og at staten har gitt tillatelse til å tvangsinndra penger så snart t man har lyst til å se noe annet en NRK sine trauste programmer.

 

For mange er nok programmene til NRK bra.

Der sier likevel ikke at alle liker dem

Her må man kunne velge mellom fler kanaler uten et fordyrende ledd

 

For de med lit datakunnskap er det ikke noe problem å se 90% av NRK sine programmer uten å betale lisens

Lenke til kommentar

Staten har ikke noe magisk pengebinge de henter alle pengene sine fra - dersom kringkastingsavgifta skulle skattefinansieres betyr det at alle måtte betale, uansett om man har TV eller ikke. Hva er verst? At de som ikke har TV må medfinansiere alle andres TV-bruk, eller at de som vistnok aldri ser på NRK må betale litt ekstra for å finansiere NRK?

 

Dessuten: Selv om man kan se NRK gratis, betyr det at det er det rette å gjøre? Om man bruker en tjeneste burde man betale for den. Vedder en femmer på at 99% av de som avskyr kringkastingsavgifta, nå og da bruker en av NRKs tjenester.

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Det er staten som mener at det trenger en egen stats kanal . hvorfor kan de da ikke betale ?

Det må jo jeg og deg gjør hvis vi trenger noe ?

 

Poenget er at kun de som ønsker å se andre kanaler (eller NRK på TV ) må betale for alle tjenestene som NRK legger ut gratis

Da må man også regne med radiokanalen som alle hører på

 

Det er overhode ikke noe rettferdighet at NRK skal spise av kun de som vil ha alternativer til NRK.

 

Når det gjelde Mediadekning sa er ikke NRK ikke noe bedre en konkurrentene ( der det også varierer )

Når det gjelde interessante programmer ( de vi ønsker å se ) så er de på vikende front.

Her kommer det selvsagt an på personen som ser likevel så blir NRK for "kunstig" i forhold.

 

spørsmålet blir om NRK trenger å dekke alt det de gjør i dag ?

Kan man ikke del dem op en statlig informasjons del og en frivillig betal del ?

 

 

Det er denne ufrivilighetet vi som er mot lisensen reagerer på

Lenke til kommentar

Noen andre land i Europa som pålegger innbyggerne å betale TV-lisens for å finansiere allmennkringkasting: Danmark, Sverige, Finland, Island, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Hellas, Irland, Østerrike, Sveits, Belgia - og mange flere...og ellers kan vi nevne Japan og Sør-Korea blant land utenfor Europa som har en slik ordning.

 

Jeg betaler min TV-lisens (Kringkastingsavgift) med glede, for jeg får kvalitets-TV uten reklameavbrudd til gjengjeld, og en (snart) brukbar tjeneste for nett-TV på kjøpet. Alt dette for bare 2 1/2 ganger det TV2s nett-TV (Sumo) koster i året. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Noen andre land i Europa som pålegger innbyggerne å betale TV-lisens for å finansiere allmennkringkasting: Danmark, Sverige, Finland, Island, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Hellas, Irland, Østerrike, Sveits, Belgia - og mange flere...og ellers kan vi nevne Japan og Sør-Korea blant land utenfor Europa som har en slik ordning.

 

Jeg betaler min TV-lisens (Kringkastingsavgift) med glede, for jeg får kvalitets-TV uten reklameavbrudd til gjengjeld, og en (snart) brukbar tjeneste for nett-TV på kjøpet. Alt dette for bare 2 1/2 ganger det TV2s nett-TV (Sumo) koster i året. ;)

 

Her kunne det være interessant å vite hvilke programmer er det du ser på NRK.

 

For min del så hadde jeg håpet på at "scrødingers katt" ble lagt ut på nett-tv side det kommer i konflikt med andre programmer jeg følger med på

Denne gangen ville de ikke gjøre det med forklaringen ( unnskyldningen) om at de ikke hadde rettighet til det fordi programmet inneholder mye innkjøpt stoff .

 

Bare den detaljen er nokk til svekker tilliten til NRK

en løsning på dette er og merke programmet med at det blir ikke lagt på nett-tv i omtalen slik at man kan planlegge opptak

Av en eller annen lit merkelig grunn nekter de å gjør det

Lenke til kommentar

@den andre elgen: Hva jeg ser er ganske allsidig, uten at jeg er altetende - fra det mer seriøse som nyhetssendinger, aktualitetsprogram og dokumentar til spillefilmer, sport, serier, konserter - og ikke minst Top Gear ;)

 

Schrödingers er også et program jeg prøver å få med meg når det passer, men NRK Nett-TV er et utmerket tilbud også her, siden jeg ikke legger opp livet mitt etter NRK sitt sendeskjema.

Here you go - tok meg 10 sekunder å finne programmet fra i går (feilmerket, skal være fra 15.09): http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/785988/#alphabet

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@den andre elgen: Hva jeg ser er ganske allsidig, uten at jeg er altetende - fra det mer seriøse som nyhetssendinger, aktualitetsprogram og dokumentar til spillefilmer, sport, serier, konserter - og ikke minst Top Gear ;)

 

Schrödingers er også et program jeg prøver å få med meg når det passer, men NRK Nett-TV er et utmerket tilbud også her, siden jeg ikke legger opp livet mitt etter NRK sitt sendeskjema.

Here you go - tok meg 10 sekunder å finne programmet fra i går (feilmerket, skal være fra 15.09): http://www.nrk.no/ne...85988/#alphabet

 

Fint det.

jeg lette etter programmet allerede noen få timer etter at det var sent på NRK1.

Ofte finner man programmene til NRK på Nett-tv bare noen få minutter etter at det var sent (vanligvis en liten halvtime) .

 

Denne gangen måtte jeg spørre informasjonsavdelingen til NRK hvorfor det ikke var lagt ut .

Enten gjør de som deg å linke til programmet ( som selvfølgelig da ligger der det skal ligge ) eller at de unnskylder seg med at de ikke har rettigheter til å vise det på internert.

 

I følge informasjonsavdelingen så hadde de ikke rettigheter til å legge programmet på nett-tv denne gangen .

Da blir det lit rart at det likevel ligger der.

 

Nå ble jeg lit irriter av svaret fra NRK så jeg ba de enda en gå om å informere i programomtalen når program ikke ble lagt ut på Nett-tv

Samtidig skrev jeg også at i det fleste tilfellene når slikt ser hvis det er programmer som jeg likevel får sett så klarer ikke jeg å se at det er grunlag for holde programmet borte fra nettet.

 

Nå kan jeg ikke se bort fra at klagen min har hatt en viss virkning selv om det er lite sannsynlig

 

uansett , man forventer at serier og programmer som i årevis har vert lagt utt på nett -tv blir lagt ut.

De gangene det likevel ikke skjer mister man tilliten til NRK

Lenke til kommentar

Er nok informasjonsavdelingen som har rotet litt der. NRK legger ut stort sett alt av egenproduksjon på nett-TV.

 

Det er også en del innkjøpt materiale som legges ut, men da ofte med en tidsbegrensing på en uke eller to. Dette gjelder som regel serier fra andre "public broadcasters" som NRK samarbeider med, som BBC, DR og SVT, samt noen serier fra HBO.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...