Gå til innhold

Norsk femtenåring lager iPhone-spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Av det tar Apple en tredjedel av kaka, noe som betyr at han sitter igjen med ca. 3,92 kroner per solgte eksemplar."

 

Og her sitter utviklerne og klager på at folk piratkopierer og kjøper spill brukt... Tror de kan se andre steder også på hvor pengene forsvinner...

 

 

Men gratulerer med listeplasseringen. Står respekt av det. Kan nok hende du kommer litt høyere opp også med denne artikkelen i bakhånd :thumbup:

Endret av vesleengen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og her sitter utviklerne og klager på at folk piratkopierer og kjøper spill brukt... Tror de kan se andre steder også på hvor pengene forsvinner...

Du fatter ikke hvordan Apple kan ta en provisjon for å drifte butikken programmet ditt selges fra og gjøre det tilgjengelig for millioner av brukere ?

Appstore er jo en gedigen kanal å selge software fra, og de som gjør det bra der, de gjør det VIRKELIG bra.

 

Tror du f.eks Kiwi selger alt til innkjøpspris ? :p

 

Dessverre er det sånn at mange privatpersoner også inngår avtaler med utgivere for å i det hele tatt "bli sett", for eksempel Chillingo som utgir spillet for deg og sørger for markedsføring osv. Da tar de også en del av den kaka som er igjen.

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Har jeg missforstått noe her.

 

Spillet koster 7 kroner, og av dette tar Apple en tredjedel.

7 delt på tre er sist jeg sjekket 2,33kr.

 

7 - 2,33 = 4,67

 

Jeg ville da trodd at han sitter med en fortjeneste på 4,67kr per spill.

 

Virkelig morrosomt, og jeg tror nok at salget øker etter en slik artikkel. Likevell vitner dette litt om at man må ønske å satse for å slå i gjennom som utvikler på denne plattformen, ikke bare fordi man må regne timer brukt, investeringer i lisenes og eventuell hw opp mot inntjening.

 

Legg dette sammen med det faktum at din applikasjon konkurerer med titusenvis av andre, så sier det seg selv at det skal noe til å bli rik.

 

Spørsmålet er om man er villig til å satse mye tid på å utvikle en app du muligens ikke kommer til å tjene spesielt mye på, for å kanskje kunne bli neste angry birds?

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

Gratulerer med ferdig app! :) Vært der selv og er morro å følge med på hvordan det går. Ønsker deg lykke til å håper du klaterer oppover på listene! Gøy når kurvene stiger :)

 

Når det gjelder hva man får utbetalt fra apple så man må også ta med mva som ligger oppå sluttprisen. Trekk fra den først, så apple sin del. Så hva man får varierer litt fra land til land som det selges i. I Norge er det 25%, så 7kr blir til 5,60 som igjen blir til 3,92. For andre land gjelder andre priser og så kommer valuta kurser og slikt oppå der igjen.

Endret av Beldor
Lenke til kommentar

Kommer den norske momsen på e-varer i tillegg?

Av 7 kr går 2,10 til Apple og 1,75 til den norske stat. Da sitter han igjen med 3,15 for hvert solgt eksemplar. Forresten håndteres ikke norks moms av AppStore, det er hvertfall det id Software sier om unnskyldning for at Rage HD ikke er tilgjengelig i Norge.

Lenke til kommentar

"Av det tar Apple en tredjedel av kaka, noe som betyr at han sitter igjen med ca. 3,92 kroner per solgte eksemplar."

 

Og her sitter utviklerne og klager på at folk piratkopierer og kjøper spill brukt... Tror de kan se andre steder også på hvor pengene forsvinner...

 

 

Men gratulerer med listeplasseringen. Står respekt av det. Kan nok hende du kommer litt høyere opp også med denne artikkelen i bakhånd :thumbup:

 

70/30 deling er ganske vanlig faktisk. Nokia har også 70/30 deling. Tror det er mange andre som bruker det og, etter det jeg har fått med meg. Grunnen til at det ser litt skjevt ut her, er nok fordi det også blir tatt norsk moms av det han tjener.

Lenke til kommentar

Og her sitter utviklerne og klager på at folk piratkopierer og kjøper spill brukt... Tror de kan se andre steder også på hvor pengene forsvinner...

Du fatter ikke hvordan Apple kan ta en provisjon for å drifte butikken programmet ditt selges fra og gjøre det tilgjengelig for millioner av brukere ?

Appstore er jo en gedigen kanal å selge software fra, og de som gjør det bra der, de gjør det VIRKELIG bra.

 

Tror du f.eks Kiwi selger alt til innkjøpspris ? :p

 

Dessverre er det sånn at mange privatpersoner også inngår avtaler med utgivere for å i det hele tatt "bli sett", for eksempel Chillingo som utgir spillet for deg og sørger for markedsføring osv. Da tar de også en del av den kaka som er igjen.

 

 

Er ikke helt idiot da. Forstår jo at Apple må ha litt for all drifting og slikt. Jeg mener bare at 1/3 av kaka er vel mye. selv om det her bare dreier seg om 7kr

Lenke til kommentar

Veldig kult!! synes det inspirende sjøl. Men er nok rett og slett for lat, har alrdi kommet veldig langt vis jeg prøvde meg på programmering. Håpe han lage til Android også^^

 

Android bruker en modifikasjon av Java. Objective-C er veldig annerledes.

 

Personlig ser jeg frem til den dagen Google lar programmer i C bli lagt ut på Android-markedet istendenfor kun libraries og støtte-kode til applikasjonen. Da kan det være jeg gir meg ut på ett lite prosjekt.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Når det gjelder hva man får utbetalt fra apple så man må også ta med mva som ligger oppå sluttprisen. Trekk fra den først, så apple sin del. Så hva man får varierer litt fra land til land som det selges i. I Norge er det 25%, så 7kr blir til 5,60 som igjen blir til 3,92. For andre land gjelder andre priser og så kommer valuta kurser og slikt oppå der igjen.

Synes det blir heeeeeeelt feil at Apple skal innhøste MVA'en. For det første så er ikke han femtenåringen momspliktig i det hele tatt (tjent under 50 000) og at staten da skal kreve inn de 25% som man normalt ikke ville gjort hvis han hadde solgt det under egen paraply her i Norge er helt SPRØTT!!!

 

 

DEN FORBANNA STATEN KAN GÅ BAKLENGS INN I FUGLEKASSA. Nå er man plutselig momspliktig under 50 000 også hvis man selger via Amazone, Apple Store og andre store aktører som tillater salg fra en tredjepart. Herremin jesus.

Endret av nicop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...