Gå til innhold

Norges vei til Fotball-VM 2014, Brasil


HulkHaugen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er virkelig ikke så vanskelig å finne hvor feilen i norsk fotball gjøres.

 

Det gjøres på yngre nivå, hvor man ikke skal begynne å konkurrere før man er 14 år. Hvor alle skal delta og det skal være moro. At de ikke kan satses ordentlig på før de er 14 år. Innen klubber kan kjøpe de og begynne å bygge dem så er de allerede på god vei inn i utviklingsfasen. Dessverre fungerer Norge slik: Det er viktig å kunne kjefte på at det norske landskapet er dårlig, selv om man er i mot at barn satses på.

 

I tillegg så drives hele forbundet av folk som ikke engang hadde fått jobb som vaskehjelp i FA. Det sier sitt, så inkompetente er NFF. Kanskje på tide at hele dritten byttes ut, eller store forandringer. Det er faktisk 15 år siden vi opplevde noe som det er nevneverdig å snakke om.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Så løsningen er å la klubbene "kjøpe" 14 åringer?

 

Inkompetansen i NFF merkes lettest hvis man tenker på behandlingen norges diskutabelt beste landslagstrener fikk.

 

Bedre kompetanse blant barne og ungdoms trenere, så er mye gjort.

Gjør C-lisens obligatorisk mot at tilbudene på kurs blir betraktelig bedre.

 

Mange engasjerte der ute, og også de må bli tatt vare på.

Lenke til kommentar

Ja, om klubber som f.eks. RBK kan ha 10 åringer som trenes av gode trenere og ikke en pappa som ser på PL så er det helt klart bedre.

Slik det er nå skal det være "lek og moro". Jeg husker selv at det var forferdelig å tape kamper uansett, alder. Selv om du er 9 år så vet du om du at du taper. Slik det er nå så er det viktigere at flest deltar enn at det beste laget vinner.

 

Så om Norge hatt hatt en Messi i en alder av 10 år hadde han blitt benket bak en som spiller i 5. div i dag pga. at han skulle også få spille når han var ung.

I et godt system hadde man delt opp lagene og latt den 10 år gamle Messi spille så mye som mulig, og med bedre spillere, slik at utviklingen gikk bra.

 

Jeg er også enig med deg. At det må bli obligatorisk med trenerkurs og shit. Slik det er nå så kan hvem som helst trene, bare han blir spurt. I tillegg finnes det mange apper og nettsider som er med på å tilrettelegge treninger osv. om man trenger hjelp.

Nå er det veldig mye "Firekant til oppvarming også spill". Selvfølgelig er det gøy, men vi skaper ingen Ibrahimovic.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, om klubber som f.eks. RBK kan ha 10 åringer som trenes av gode trenere og ikke en pappa som ser på PL så er det helt klart bedre.

 

Hvorfor er RBK relevant?

Toppfotballen i Norge er kun en promille av antall klubber og lag i Norge, de drives også profesjonelt.

 

Slik det er nå skal det være "lek og moro". Jeg husker selv at det var forferdelig å tape kamper uansett, alder. Selv om du er 9 år så vet du om du at du taper. Slik det er nå så er det viktigere at flest deltar enn at det beste laget vinner.

Men det viktigste er ikke å vinne, det viktigste er at man utvikler seg som fotballspiller, og man trenger ikke å vinne kamper for å gjøre det.

Leder laget mitt med 4-5 mål til pause gir jeg de touch-restriksjoner eller noe spesifikt å konsentrere seg om.

 

Ikke for at andre laget skal slippe å tape, men fordi jentene mine tjener på slike utfordringer siden de vil utvikle sine svakere sider mer, selv om det kanskje blir uavgjort til slutt.

 

Det er bedre enn å vinne, å faktisk utvikle spillerne dine, er du resultatorientert bryr du deg mindre om ansvaret til spillerne dine enn din egen tilfredshet.

 

Og jeg snakker snakker selvfølgelig om bredde-fotballen, jeg sier ikke at Rekdal skal gi Enga touch-restriksjoner ved pause hvis de leder.

 

Som bredde-trener har du også ansvar for det andre laget (til en viss grad).

Moroen kommer av at spillerne opplever å utvikle seg og merker at de blir flinkere og klarer noe de ikke klarte før.

Ikke undervurder Mestringsfølelsen.

 

 

Så om Norge hatt hatt en Messi i en alder av 10 år hadde han blitt benket bak en som spiller i 5. div i dag pga. at han skulle også få spille når han var ung.

I et godt system hadde man delt opp lagene og latt den 10 år gamle Messi spille så mye som mulig, og med bedre spillere, slik at utviklingen gikk bra.

Du klarer ikke å identifisere en Messi i en alder av 10.

Selvfølgelig vil noen være bedre enn andre, men i tenårene går kroppen din gjennom såpass mange forandringer som påvirker prestasjonene dine at noen kan ha en jevn vekst på fotballbanen, mens andre kan få et gjennombrudd i løpet av en sommer.

 

Har klubben aldersbestemte lag er det selvfølgelig ønskelig at gode spillere spiller med eldre spillere, men ikke hele tiden.

Det skal være en overkommelig utfordring, blir utfordringen for tøff forsvinner motivasjonen og ergo har du ødelagt et talent i stedet for å dyrke et.

 

Bjørnebye gikk fra benkesliter i Norge til landslagsspiller i løpet av 3 år om jeg ikke husker feil, og han ble ikke sett på et usedvanlig talent som yngre.

 

 

Jeg er også enig med deg. At det må bli obligatorisk med trenerkurs og shit. Slik det er nå så kan hvem som helst trene, bare han blir spurt. I tillegg finnes det mange apper og nettsider som er med på å tilrettelegge treninger osv. om man trenger hjelp.

Nå er det veldig mye "Firekant til oppvarming også spill". Selvfølgelig er det gøy, men vi skaper ingen Ibrahimovic.

Det er riktig at det finnes utrolig mange tekniske hjelpemidler nå, men erfaring og kurs gjør utrolig mye for forståelsen.

Man skal ikke kun lære om øvelser (er faktisk bedre med få man driller hele tiden enn mange forskjellige om de er gode nok) men man skal også lære om å lære bort, hvordan man inspirerer, planlegger og tilrettelegger.

Slik får man bedre informasjon om via kurs og fra erfarne trenere.

 

Flere utdannede trenere i bredde-fotballen, og en satsing/rengjøring ala Tyskland hadde etter kollapsen deres internasjonalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...