Gå til innhold

Intel snakker endelig om Ivy Bridge


Anbefalte innlegg

Konkurransen er jo åpenbart den viktigste faktoren. SB kunne jo blitt lansert på langt høyere hastigheter da den overklokker latterlig bra, men de behøver rett og slett ikke gjøre det. De er ikke i nærheten av å trenge IB ytelse i produktutvalget ennå. Vi entusiaster hadde nok kjøpt uansett men vi er ikke mange nok til at det er verdt det for Intel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Entusiaster overklokker seg bare dit i stedet for. Konkurransen er dessverre ganske fraværende i entusiastsegmentet.

 

I de lavere segmentene er det reell konkurranse, men det er der finansuroen i verden begrenser salget. Man kunne jo tenke seg at disse prosessorene ville vært ideelle for overklokking, men Intel har vært flinke til å fjerne mer funksjonalitet jo lavere man kommer. (kjerner, cache, turbo, hypertrheading etc).

 

Jeg håper i hvert fall at konkurransen bedres godt i et mellom-entusiast-sjikt med Bulldozer. For minibærbare er konkurransen allerede kraftig skjerpet. Intel Atom sliter faktisk i konkurransen med Fusion E-350, selv med Nvidia Ion2 som koprosessor. I sjiktet i mellom har AMD begynt å skjerpe konkurransen med Llano, men det er først med etterfølgeren Trinity (med bulldozerkjerner) at det segmentet får et ekstra gir.

Lenke til kommentar

Å jeg som nettopp har kjøpt meg Sandy Bridge! :p

Hvorfor vil Ivy Bridge være så mye bedre?

Den vil ikke det, klokkefrekvens og overklokkbarhet skal gå opp. Ikke ren ytelse per MHz.

 

 

Ah, men det er bra :) Så for meg som ikke er en slik overklokker dude, men bare har lyst å prøve litt. Er Sandy bridge med 2500k et greit valg da :)

 

Må vel påregne at IB har ca 30-40% bedre ytelse/watt og opp mot 20% bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Ikke nok etterspørsel på markedet.

 

Trykk på knappen til "random arguments on why we want more money for our previous products" maskinen, og dette er hva som kommer ut på papirstripen i andre enden :).

 

Om ikke annet så gir Intel her Apple en solid forlengelse av eksklusiviteten og konkuranseskjevheten ift. Thunderbolt. Slikt applauderes sikkert i noen kretser.

 

Jeg hadde i grunn planer om at min neste laptop (forrige er gitt bort) skulle bli en Intel Ultrabook type IB med TB. Det kan se ut som jeg heller vender synet mot AMD sine produkter mot julen. Ny IB stasjonær skal også revurderes og jeg skal definitivt ikke gå for noe SB produkt pga. denne uthalingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Å jeg som nettopp har kjøpt meg Sandy Bridge! :p

Hvorfor vil Ivy Bridge være så mye bedre?

Den vil ikke det, klokkefrekvens og overklokkbarhet skal gå opp. Ikke ren ytelse per MHz.

 

 

Ah, men det er bra :) Så for meg som ikke er en slik overklokker dude, men bare har lyst å prøve litt. Er Sandy bridge med 2500k et greit valg da :)

 

Må vel påregne at IB har ca 30-40% bedre ytelse/watt og opp mot 20% bedre ytelse.

 

 

Går fra Core2duo 2.4Ghz, så tror jeg kommer til å bli fornøyd med Sandy bridge :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tror en del har også å si at dagens prossesorer er sterke nok til alle spill og de som kommer i år. Husker godt en tid der de jaget med kjøp og overklokking for å prøve å makse ut inntillingene i spill og det er lite konkurranse med AMD.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Jeg har i5 og må si at det er fortsatt få spill som jeg møter veggen på, jeg har faktisk ikke møtt noen. Det samme gjelder 3 firefox processer, skype etc etc samtidig, jeg vil driste meg til nesten å si at gamle Q6600 ennå er med oss i god mondur.

 

Desverre så er det lite som driver behovet for mere kraft for oss desktop brukere..

Lenke til kommentar

Jeg har i5 og må si at det er fortsatt få spill som jeg møter veggen på, jeg har faktisk ikke møtt noen. Det samme gjelder 3 firefox processer, skype etc etc samtidig, jeg vil driste meg til nesten å si at gamle Q6600 ennå er med oss i god mondur.

 

Desverre så er det lite som driver behovet for mere kraft for oss desktop brukere..

 

Det har nok noe med at 90% av spillene som lages i dag er laget for konsoll og deretter portet til PC. Er en stund siden pc'ene dro ifra konsoll på ytelse for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Ser ut som om itavisen har en viss forklaring til det her:

http://www.itavisen....saa-redde-apple

 

Jeg ser personlig ikke helt lokgikken der... Om det er Mac maskiner eller PCer som produseres er jo rimeig likegyldig. Begge platformene bruker nå samme hardware - inkludert samme prosessorer.

 

-Stigma

Vel, det er jo noen år siden Trond Bie har vært på samme planet som oss andre...

Lenke til kommentar

Ser ut som om itavisen har en viss forklaring til det her:

http://www.itavisen....saa-redde-apple

 

Jeg ser personlig ikke helt lokgikken der... Om det er Mac maskiner eller PCer som produseres er jo rimeig likegyldig. Begge platformene bruker nå samme hardware - inkludert samme prosessorer.

 

-Stigma

Vel, det er jo noen år siden Trond Bie har vært på samme planet som oss andre...

 

Eller skrevet samme språk... *ZING!* ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ser ut som om itavisen har en viss forklaring til det her:

http://www.itavisen.no/877427/er-pc-bransjen-virkelig-saa-redde-apple

 

Jeg ser personlig ikke helt lokgikken der... Om det er Mac maskiner eller PCer som produseres er jo rimeig likegyldig. Begge platformene bruker nå samme hardware - inkludert samme prosessorer.

 

-Stigma

Storsatsing fra Apple burde være grunn til å fremskynde IB (hater at det ble den forkortelsen) heller enn å utsette den. Så ja, litt merkelig logikk. På den andre siden er sikkert Apple godt fornøyd med å selge haugevis av hardware de med enkelhet kan overgå rett etter Jul...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å jeg som nettopp har kjøpt meg Sandy Bridge! :p

Hvorfor vil Ivy Bridge være så mye bedre?

Den vil ikke det, klokkefrekvens og overklokkbarhet skal gå opp. Ikke ren ytelse per MHz.

 

 

Ah, men det er bra :) Så for meg som ikke er en slik overklokker dude, men bare har lyst å prøve litt. Er Sandy bridge med 2500k et greit valg da :)

 

Må vel påregne at IB har ca 30-40% bedre ytelse/watt og opp mot 20% bedre ytelse.

Det er tallene som jeg også har hørt. Med andre ord liten grunn til oppgradering for de som har relativt kraftig CPU fra før. F.eks. får ikke jeg stor lyst til å bytte ut min Phenom II X4 940 av det som finnes på den korte tidshorisonten.

 

Men selv om Ivy Bridge ikke virker så veldig spennende for oss entusiaster, så betyr det i det minste at flere vanlige brukere får kraftigere og mer effektiv maskinvare, og som utvikler anser jeg det som et stort pluss.

 

 

Nå er det ytterst få spill som gjør særlig god nytte av mer enn 2 kjerner og ennå færre som utnytter mer enn 4 kjerner (BF:BC2) og fortsatt er hastigheten per kjerne det viktigste. Det er nok helt andre ting en spill som driver utviklingen der.

Det har en sammenheng med hvor mange typer beregninger som kan deles opp uten for mye synkronisering. Som oftest er det rendering som er begrensningen (noen ganger AI, fysikk osv.), og derfor er ytelsen per kjerne viktigere enn antall kjerner som du vet. Oppgaver som egner seg for parallellisering er mye mer effektivt på en GPU. Uansett så er skjermkort mye viktigere så lenge CPU-ytelsen er over et visst nivå.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...