Gå til innhold

Håndholdt laser kan slå ut satelitter


Anbefalte innlegg

Det er forskjell på lasere, f.eks. vil kanskje en annen laser lyse opptil tre ganger mer enn denne, men kun i det øyeblikket du slår den på, mens disse skal være mye mer stabile og har god kjøling, og oppfyller nødvendige sikkerhetskrav.

 

En annen ting er at strålene fra enkelte dårligere/ikke-godkjente lasere ikke alltid har ordentlig IR filter...

 

Jeg har det inntrykket at man stort sett får det man betaler for mtp. kvalitet når det gjelder lasere. Litt billigere kina-lasere kan ha veldig variabel kvalitet.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på lasere, f.eks. vil kanskje en annen laser lyse opptil tre ganger mer enn denne, men kun i det øyeblikket du slår den på, mens disse skal være mye mer stabile og har god kjøling, og oppfyller nødvendige sikkerhetskrav.

 

En annen ting er at strålene fra enkelte dårligere/ikke-godkjente lasere ikke alltid har ordentlig IR filter...

 

Jeg har det inntrykket at man stort sett får det man betaler for mtp. kvalitet når det gjelder lasere. Litt billigere kina-lasere kan ha veldig variabel kvalitet.

Okey, men hvis det fins andre som er kraftigere selv om det er av laber kvalitet så er vel markets føringen til denne laseren som den kraftigste litt misvisende da ? om ikke det var kun den kraftigste lovlige laseren.

 

IR filter, hva har det å si, er det noen ulempe med det, av å ikke ha det ?

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Altså... De kan jo ikke akkurat ta høyde for at det finnes en eller annen sær laser som er gjemt i et labratorie en eller annen plass? Og om det er en laser som er kraftigere i et sekund eller bare en kort gitt tidsperiode, er jo det et annet bruksområde på den. Det er jo strengt tatt forskjell på en 100m sprint og et maraton... Eller 100m og 400m for den saks skyld...

Lenke til kommentar

Altså... De kan jo ikke akkurat ta høyde for at det finnes en eller annen sær laser som er gjemt i et labratorie en eller annen plass? Og om det er en laser som er kraftigere i et sekund eller bare en kort gitt tidsperiode, er jo det et annet bruksområde på den. Det er jo strengt tatt forskjell på en 100m sprint og et maraton... Eller 100m og 400m for den saks skyld...

Det snakkes jo selvfølgelig ikke om lasere gjemt på et laberatorie men på markedet. Og om en laser er kraftigere i 10-20min (eller 5min) som ett eksempel så er den fortsatt kraftigere.

Lenke til kommentar

Tviler meget sterkt på at denne kan bryte atmosfæren eller blende piloter i rutefly som er i "marsj" høyde

 

har selv en 300mw cni laser som ble målt til 500mw, denne har en betydelig større masse og likevell kan jeg bare ha den på et par sekunder om gangen så tviler meget sterkt at den omtalte laseren kan levere 1w, med tanke på masse og batteri.

Lenke til kommentar

Altså... De kan jo ikke akkurat ta høyde for at det finnes en eller annen sær laser som er gjemt i et labratorie en eller annen plass? Og om det er en laser som er kraftigere i et sekund eller bare en kort gitt tidsperiode, er jo det et annet bruksområde på den. Det er jo strengt tatt forskjell på en 100m sprint og et maraton... Eller 100m og 400m for den saks skyld...

Det snakkes jo selvfølgelig ikke om lasere gjemt på et laberatorie men på markedet. Og om en laser er kraftigere i 10-20min (eller 5min) som ett eksempel så er den fortsatt kraftigere.

 

Man kan selv modde en slik laser til å putte ut mye mer enn 1W, men jeg ser heller ikke poenget i dette... Den vil brennes ut raskere og kreve mer avkjøling for å holde den i gang.

 

En laser på 50mW er MER enn nok til det meste. Det er flere som rapporterer om stor forskjell på renheten i strålene fra en "dealextreme" laser og en fra f.eks. Wicked Lasers, blant annet pga IR filter og bedre linser. Det går an å gjøre en enda bedre jobb enn WL gjør hvis man kjøper deler selv og er litt fingernem, men liker absolutt innpakningen til disse laserne deres og byggekvaliteten virker ganske god.

 

IR filter er viktig, fordi du ikke ser IR-lys som lekker ut på sidene fra linsa på laserne, noe som kan skade øynene dine uten at du merker det.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Altså... De kan jo ikke akkurat ta høyde for at det finnes en eller annen sær laser som er gjemt i et labratorie en eller annen plass? Og om det er en laser som er kraftigere i et sekund eller bare en kort gitt tidsperiode, er jo det et annet bruksområde på den. Det er jo strengt tatt forskjell på en 100m sprint og et maraton... Eller 100m og 400m for den saks skyld...

Det snakkes jo selvfølgelig ikke om lasere gjemt på et laberatorie men på markedet. Og om en laser er kraftigere i 10-20min (eller 5min) som ett eksempel så er den fortsatt kraftigere.

 

Man kan selv modde en slik laser til å putte ut mye mer enn 1W, men jeg ser heller ikke poenget i dette... Den vil brennes ut raskere og kreve mer avkjøling for å holde den i gang.

 

En laser på 50mW er MER enn nok til det meste. Det er flere som rapporterer om stor forskjell på renheten i strålene fra en "dealextreme" laser og en fra f.eks. Wicked Lasers, blant annet pga IR filter og bedre linser. Det går an å gjøre en enda bedre jobb enn WL gjør hvis man kjøper deler selv og er litt fingernem, men liker absolutt innpakningen til disse laserne deres og byggekvaliteten virker ganske god.

 

IR filter er viktig, fordi du ikke ser IR-lys som lekker ut på sidene fra linsa på laserne, noe som kan skade øynene dine uten at du merker det.

 

Okey, vel tror nok det kanskje er litt mer enn jeg kan, min eneste ekspertise er å ha sett youtube videoer fra andre som har lagd dem selv. Men for alt det jeg vet så er det kanskje nok.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

hvor kan man kjøpe denne? :)

 

Wickedlasers.com

 

Hvis Al-Qaida får tak i disse greiene kan de jo bare "lyse ned" fly.

 

>implying planes dont have autopilots

 

Moderne fly kan landes i blinde :)

 

Lufta er for alle..? :thumbdown:

 

Luftrommet er regulert. Men hvis du kjøper ei øy eller noe kan du lyse opp fra den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei!

Tenkte jeg skulle kommentere her...

 

Jeg har jobbet med kraftige lasere i 10 år, alt fra CO2/Argon gass lasere til håndholte lasere.

 

Det er tydelig at teknofil har gått med på markedsfåringen dems...

 

Dette er helt klart en kraftig laser som ikke bør lekes med, men den er ingen "dødslaser" men at du kan bli blind? helt klart... ikke bare kan.. du blir blind av å se inn i den på veldig lang avstand.

 

Men blender den astronauter? nei... den gjør ikke det fordi strålen så langt oppe vil være så enormt vid at du sannsynligvis kunne lyst opp en halv bydel... dvs neppe synlig lys. Lasre som skal ha en "tynn" stråle på så lange avstander krever enormt god og stor optikk i milionklassen/milliardklassen i kostnad.

 

At den er verdens kraftigste håndholdte laser er godt mulig, men det er fremdeles en relativt svak laser i forrhold til de som du plugger i strømnettet. Man kan fint få tak i 60-100watt lasere på ebay... og da snakker vi laserstråler som kan lage hull i tykke stålplater og lage hull i stein på kortere avstander.

 

De farligeste laserne etter min mening som selges i norge er faktisk håndholdte IR lasere... de har usynlig stråle og man kan skade øynene på store folkemengder med å f.eks sveipe med den i karl-johan uten at noen aner hva som skjedde eller hvor det kom fra.

 

Når det gjelder salg av lasere, så det det restriksjoner på alle lasere med klasse 4 dvs lasere med utangseffekt på mer enn 500mW. Men det betyr ikke at du ikke kan kjøpe den... det betyr bare at du ikke kan bruke den til å lyse utenfor din eiendom. F.eks på himmelen. Men å få godkjent søknad er faktisk ikke så vanskelig så lenge du har et fornuftig formål med den. Alle lasere på klasse 4 skal uansett registeres hos statens stråleværn... selv om de kun brukes inne, men det er fullt lov og de avviser ikke noen søknader på dette så lenge den brukes inne.

 

Jeg fikk f.eks godkjent en klasse 4 laser for å lyse på himmelen, dette var en 950mW Argon ION laser. Men da krever det at jeg har alle sikkerhets forutseinger klare, ser etter fly og ikke lyser rett frem i horisonten. osv. det ble klassifisert som privat forskning på eget ansvar :p

 

Så... sikkert en kul laser... men ekstrem? neh... burde den selges fritt? nei :)

det er så mange brøhuer som ikke vet sitt og andres beste til at sånt burde selges fritt i landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...