Gå til innhold

[Løst] Fikk D på eksamen, klagde, fikk F, mistet studieplassen.


RuneKO

Anbefalte innlegg

Dette er noe av det dummeste jeg har vært borti.

Min samboer fikk i sommer D på den ene eksamenen. (Hun har B i snitt)

I begrunnelsen som kom med eksamenen kom det fram av det var en sterk D, så med tanke på en klage regnet vi med at det bare kunne gått en vei.

 

Men neida. Det ble F. Svaret kom nå forrige uke, etter at hun hadde begynnt på 3. året som planlagt. Dermed så mistet hun studieplassen sin for dette året.

Siden hun hadde et friår for å jobbe mellon første og andre klasse er "tiden ute" iløpet av neste år, noe som gjør at hun mister studieretten til å fortsette på 3. året.

 

Noen som har hørt om lignende tilfeller, eller noen råd? Rådgiveren på HIO er totalt likegjyldig når vi prøver å snakke med henne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden klagde dere hvis det stod så mye på spill? Det sier seg selv at eksamenskarakteren er en delvis subjektiv vurdering. Når man klager er det en annen som vurderer eksamen, og da spiller det ingen rolle at den som opprinnelig vurderte eksamen mente at det var en "sterk D".

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden klagde dere hvis det stod så mye på spill? Det sier seg selv at eksamenskarakteren er en delvis subjektiv vurdering. Når man klager er det en annen som vurderer eksamen, og da spiller det ingen rolle at den som opprinnelig vurderte eksamen mente at det var en "sterk D".

 

Tidligere har det vært mulig å fortsette neste året som normalt, og da i tilegg ta opp eksamner man enten har strøket i eller vil forbedre.

 

Fikk litt sjokk når vi fikk brevet forrige uke med de nye reglene

Lenke til kommentar

[...] Dermed så mistet hun studieplassen sin for dette året.

 

Siden hun hadde et friår for å jobbe mellon første og andre klasse er "tiden ute" iløpet av neste år, noe som gjør at hun mister studieretten til å fortsette på 3. året. [...]

[...]

Tidligere har det vært mulig å fortsette neste året som normalt, og da i tilegg ta opp eksamner man enten har strøket i eller vil forbedre.

 

Fikk litt sjokk når vi fikk brevet forrige uke med de nye reglene

Jeg trodde jeg hadde en veldig keen forståelse av hvordan prosessen bak stipend-, og lån fra Lånekassen fungerte jeg, men nå skjønner jeg ingenting.., hvorfor mistet hun studieplassen? Hvilke "regler" er dette, hvilken linje-, og undervisningsinstitusjon er det snakk om?

 

Er det så og forstå at det er blitt et eget studiekrav - for å få fortsette, at hun får ståkarakter i det aktuelle emnet?

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

[...] Dermed så mistet hun studieplassen sin for dette året.

 

Siden hun hadde et friår for å jobbe mellon første og andre klasse er "tiden ute" iløpet av neste år, noe som gjør at hun mister studieretten til å fortsette på 3. året. [...]

[...]

Tidligere har det vært mulig å fortsette neste året som normalt, og da i tilegg ta opp eksamner man enten har strøket i eller vil forbedre.

 

Fikk litt sjokk når vi fikk brevet forrige uke med de nye reglene

Jeg trodde jeg hadde en veldig keen forståelse av hvordan prosessen bak stipend-, og lån fra Lånekassen fungerte jeg, men nå skjønner jeg ingenting.., hvorfor mistet hun studieplassen? Hvilke "regler" er dette, hvilken linje-, og undervisningsinstitusjon er det snakk om?

 

Er det så og forstå at det er blitt et eget studiekrav - for å få fortsette, at hun får ståkarakter i det aktuelle emnet?

 

Ja så vidt jeg har skjønt er det sånn det har blitt. Hun kan altså ikke gjøre annet det året her enn å ta opp eksamen i faget. Jeg trur man har 4 år på å fullføre en bachelorgrad? Med hennes friår er den tiden ute etter dette året.

Da må hun søke på nytt, å få fritak fra 1. og 2. året.

Det kjedelige her er å kaste bort dette ene året.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvilket fag det er snakk om? Hvis sensuren i stor grad må baseres på skjønn (som er tilfelle i visse fag), vil det alltid være risikosport å klage.

 

Leste forresten om ei som var i samme situasjon i avisen i sommer. Hun gikk fra C til F.

 

Samfunnsvitenskapelig metode. Ja det er nok stor variasjon på karakterer utifra hvem som retter på sånne fag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hun burde visst om og tenkt over hvilke konsekvenser klagingen kunne ta! Har aldri likt folk som klager over karakterene sine og dette gjorde meg varm i hjertet. En stor seier å lese for en som er prinsipielt i mot å klage på karakter, med mindre det er et ekstremt tilfelle.

Endret av medlem-211409
Lenke til kommentar

Den der var maks kjip. Men, en D ligger i 50-60% 'riktig' sjiktet og stryk er jo under 40% så er ikke utenkelig at en detter ned til en F med en først snill sensor og så en streng sensor som tar i mot klagen. Hun kan sikkert søke opptak til en annen skole eller søke seg opp på nytt og da få godkjent de fagene hun har? Men de vil sikkert være konsekvente på at hun 'kastes' ut for å si klart ifra at de reglene ikke er 'veiledene'. De vil sikkert at hun i såfall skal søke seg inn igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

@ditro: Kanskje du heller kan utdype hva du synes er galt med å påklage en karakter de mener er urettferdig, istede for å latterliggjøre deg selv og andre på den måten?

Jeg syntes bare det var en morsom historie. Du skal være veldig sikker i din sak før du klager på en karakter. Hun her kan ikke ha vært så sikker i sin sak og fikk smake. Kall meg ond og barnslig, men det å lese det der er fantastisk. Klarer ikke helt å forklare det, men jeg er lei av å høre på folk som tror de er smartere enn hva de er og klager på karakterene sine. Når de får som fortjent er det fantastisk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...