Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

10 000 km på 2 måneder, MULIG?


Nohcho

Anbefalte innlegg

PLEEEASE LES HELE INNLEGGET!))))))))

 

Hei. Jeg er en gutt på 18, som for 2 måneder siden kjøpte en Honda Accord fra 2006, for 135 000.

Dette er en bil med automat girkasse, og selv om den bruker utrolig mye bensin(8,9/100km), er jeg stort sett fornøyd med den. Den hadde kjørt en del (239 000km) da jeg kjøpte, og det var vel derfor den var så billig. Har vært en firmabil, brukt på lange distanser, så jeg så ikke noe stor problem i det.

 

Problemet oppsto da jeg begynte å merke at km-måleren forandrer seg utrolig fort. Nå er det 2 måneder siden jeg kjøpte den, og den står på 250 000 km. Jeg har selvfølgelig kjørt en del, men jeg er 99% sikker på at jeg ikke har kjørt 10 000km. Jeg skal ta en NAF test i morgen. Men dem sier vel ikke noe særlig mye om km-målingen. Derfor tenkte jeg å spørre litt dere)

 

Kan det hende at det er noe feil med måleren, så den går for fort? Eller kan forrige eier/butikk ha gjort noe som gjorde at den plutselig etter at jeg begynte å kjøre skikkelig, har gått opp der den egentlig skulle være fra før? Dumt spørsmål kanskje:))) Er det noen som vet noe om dette her?=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å finna ut av om km-teljaren måler rett er nok ikkje ein del av NAF-testen nei, men er lettaste sak av verda å finna utav sjølv. Du finn ein lengre vegstrekning, kor Vegvesenet har sett opp skilt, til dømes "42 km til A-by". Så noterer du deg km-standen og set kursen mot nett "A-by", på DENNE vegen". Seinare finn du kan hende eit skilt som seier "18 km til A-by" Sidan (42-18=24) skulle du då ha ein km-teljar som står nett 24 km høgare. Står han 23, evt 25 høgare skal du akseptera det, det er avrundingssak om du ikkje og kan sjå hundremeterar på km-teljaren. Står det derimot noko anna, så har du ein feilvisande, og kan og finna ut nokolunde KOR feilvisande.

 

Køyringa di tilseier ellers 16 mil pr dag. Du har vore rimeleg aktiv bak rattet om du har greidd DET i ein månad. Truleg på høg tid å auka talet på km tillete køyrt hjå trygingsselskapet og då? Hugs at du har knapt eit uavgrensa tal km til rådvelde her...

 

Ein større feil med km-teljaren er ein mangel som seljar opplagt BURDE kjenna til, og difor reklamasjonsgrunn, og på ein bil med køyrelengd som bilen du har kjøpt.

Lenke til kommentar

5000 km pr mnd er mer enn jeg kjører. 5000 km x 8,9 l / 100 km = 445 l / mnd

 

Du fyller ca 45 l hver gang du fyller:

 

445 / 45 = ca 10 fyllinger pr mnd

 

Så dersom du har fyldt bensin minst 2 ganger i uken, så har du kjørt 10000 km på 2 mnd,

 

Du kan også sjekke tripteller mot GPS, forutsatt at du ikke kjører i tunneller, mange skarpe svinger og har god dekning. Og at GPS måler virkelig distanse og ikke distanse på kart.

Lenke til kommentar

Det tilsvarer 1,6 mil til dagen, eller 161 Km.

 

Det er ikke urimelig, men om du pendler et stykke til jobb eller lignende så vil jeg ikke si at det er feil.

 

Ok?, så du mener 161km er det samme som 1,6mil? Da tror jeg du skal revurdere litt ;)

 

1 mil = 10 km 1,6 mil = 16 km

 

Ja, jeg vet det, men det ser ikke ut til at han jeg siterte vet det ;)

Lenke til kommentar

Du har en 2006-modell. Den vil etter all sansynlighet måle lengden basert på omdreiningsdata fra ABSen, som er til å stole på, ellers ville ABSen klikket for å si det sånn.

 

Dersom kilometertelleren går for fort vil du også få et drivstofforbruktall som er under det som det skal være.

 

Det som kan påvirke kilometerstanden er dekkdimmensjon. Dersom du har dekk som er mindre enn originalt vil kilometertelleren går fortere.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Gjetter litt nå: Telleren din viser bare 5 siffer for km på telleverket, slik at den starter på 0 hver gang den tipper 99.999 km. Det 6. tallet er 100-meterteller. Da du fikk bilen, viste den 23.900 km, nå viser den 25.000 km, og du har kjørt 1.100 km. Det er selvsagt mulig å kjøre 11.000 km på et par måneder, men da sitter du i bilen mange timer hver dag.

Lenke til kommentar

Da du fikk bilen, viste den 23.900 km, nå viser den 25.000 km, og du har kjørt 1.100 km.

Det er vel ikke utenkelig det, nei. For å samsvare med det TS uttaler om bilens kjørelengde og pris når han kjøpte den, så må jo det si at den evt. hadde gått 223.900 (og "rundt" to ganger) på kjøpstidspunktet.

 

Om det siste tallet viser 100 meter-intervall, så er det forøvrig gjerne annen farge (analogt instrument) eller et punktum foran (digitalt).

 

Uansett så er drivstoff-forbruket en av flere nøkler til å finne ut av det, i tillegg til den elementært enkle kontrollen (mot veiskilt) Atlanterhavet har nevnt. Bruker bilen ca. 0,9 på mila, så må han ha fylt tilsammen 900 liter (til en sum i underkant av 12.000kr, forutsatt literpris på 13kr) for å komme 10.000km på de to månedene.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...