Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen ødelegger heisen.


nortridge

Anbefalte innlegg

En utskiftning av heisen er uaktuelt. jeg tror heisen ble installert som en luksus sammen med gården i 1895.

En utskiftning vil være så dyrt at det ikke er forsvarlig. Disse gutta tar seg nemlig veldig godt betalt. Flerfoldige tusen for en jobb som tok 5 minutter.

 

Jeg mener bestemt at heiser skal sjekkes og kontrolleres for feil jevnlig. Uansett, styret eller borettslaget er stedet å henvende seg. Naboens feil er det hvertfall ikke.

Heisen skal sjekkes (minimum) annethvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisen er godkjent, så det er ikke et problem. Problemet er en beboer som er altfor tung for heisen.

Ikke la denne diskusjonen gå på kvaliteten på heisen!

 

Hvis heisen er godkjent for 300kg, men ikke takler mer enn 200kg, er heisen åpenbart ikke kontrollert og godkjent. Hvis den mot formodning skulle være det, vil dette være grunnlag for å klage på jobben kontrollørene har gjort, og feilene må utbedres. Fremdeles ikke naboens skyld.

 

For å si det på en annen måte, om en bro takler en last på 5 tonn og du ødelegger den ved å kjøre over den med en bil på 3 tonn, er det din (bilens) feil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har vært en lang dag ... Kan du tydelig forklare hvordan du kan hevde at en mann som veier mindre enn vektgrensen på heisen er for tung for heisen???

 

//Ole

 

Hadde du bodd her og testet heisen, og i tillegg sett naboen, så tror jeg du ikke hadde stilt meg dette spørsmålet.

 

Siden jeg ikke er en heismontør, så er det vanskelig for meg å si noe konkret. Men jeg er en oppegående person som har en relativt god forståelse for fysikk. Derfor legger jeg to og to sammen.

 

Eneste løsningen blir vel å skyte naboen, du slipper regningene og får i tillegg 21 år med gratis kost og losji.

 

Tviler på at jeg får 21 år.

 

Tro meg, tanken har slått meg.

 

Hei, psykopat.

 

Bare en spøk. En dårlig en, tydeligvis..

Lenke til kommentar

Det har vært en lang dag ... Kan du tydelig forklare hvordan du kan hevde at en mann som veier mindre enn vektgrensen på heisen er for tung for heisen???

 

//Ole

 

Hadde du bodd her og testet heisen, og i tillegg sett naboen, så tror jeg du ikke hadde stilt meg dette spørsmålet.

 

Siden jeg ikke er en heismontør, så er det vanskelig for meg å si noe konkret. Men jeg er en oppegående person som har en relativt god forståelse for fysikk. Derfor legger jeg to og to sammen.

 

 

Ikke så veldig god forståelse tydeligvis.

Så lenge han veier mindre enn hva heisen er godkjent for så er det ikke han som ødelegger den,

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge naboen ikke veier mer enn den vektgrensen heisen er godkjent for, er det ingenting som tilsier at dette er hans ansvar. Du kan ikke bare legge ansvaret over på vedkommende bare fordi han er tyngre enn folk flest.

 

Du er ikke heismontør og bør derfor ikke uttale deg som en heller...

En god heis skal fungere helt fint uavhengig av vekt så lenge den er under maksgrensen.

Spør noen som er vant med å bruke vareheis(300kg++) så vil du nok få et bedre svar.

 

En person på 300kg vil nok ha så store problemer med å gå at han neppe vil kunne bruke heisen så ofte uansett.

 

Bry deg heller med å få til brukbart vedlikehold på heisen. Det virker å være manglende.

Lenke til kommentar

Hey TS, før du går ut på denne heksejakten etter naboen din (jeg vil nå ta utgangspunkt i at du ikke har noe imot ham utover dette, ettersom du beskriver ham som velstående og ordentlig)

utansett: før du går ut på denne heksejakten får jeg inntrykk av at du vet svært lite om heiser og deres krav i Norge og deres funksjoner, foretrekker at du leser deg litt frem til dette på nettet, spesielt hvis dette er noe som bekymrer deg

Du har sagt at heisen skal tåle 300kg, når vi i Norge setter grensen "300kg" så er det ikke slik at de skal kunne slites ned til å tåle under, det er pålagt at det skal være heissjekk annen hvert år, og en UTSLITT heis skal fortsatt tåle 300kg, det kan godt tenkes at deres heis egentlig kunne tåle 400kg i starten, men nå kun tar 360kg før den begynner å bryne litt...

 

om du er ute etter å såre mannen (eller har noe annet imot personen som vi ikke har noe med) så kan du forsåvidt klage på dette intil borettslaget (tror jeg) selv om jeg tviler du får noe særlig ut av det

Lenke til kommentar

Det har vært en lang dag ... Kan du tydelig forklare hvordan du kan hevde at en mann som veier mindre enn vektgrensen på heisen er for tung for heisen???

 

//Ole

 

Hadde du bodd her og testet heisen, og i tillegg sett naboen, så tror jeg du ikke hadde stilt meg dette spørsmålet.

 

Siden jeg ikke er en heismontør, så er det vanskelig for meg å si noe konkret. Men jeg er en oppegående person som har en relativt god forståelse for fysikk. Derfor legger jeg to og to sammen.

 

 

Ikke så veldig god forståelse tydeligvis.

Så lenge han veier mindre enn hva heisen er godkjent for så er det ikke han som ødelegger den,

 

Hvorfor kommer det folk inn i tråden og tror denne heisen tåler 300kg bare fordi dere har sett det skrevet i en post her??

Er det slik at alt som står skrevet er absolutt?

 

Hva om denne grensen kanskje ikke er helt riktig?

 

Forøvrig vil jeg henvise til mitt innlegg der det er å lese at denne tråden ikke skal omhandle heisens kvalitet, men heller det juridiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott om noen kan svare på mitt spørsmål:

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen, med loven i behold?

 

Heisen er liten og av gammel type.

 

Så lenge naboens vekt ikke overstiger vektgrensen for heisen - nei. Hva nøyaktig mener du naboen har gjort for å ødelegge heisen? Mitt råd til deg; sjekk vektgrensen på heisen (jeg tipper minimum 300kg), sammenlikne bildet under (til venstre) med naboen din. Ser han slik ut? Bildet viser en person som veier 300kg, og hvis naboen din er merkbart mindre enn dette kan man altså ikke bruke vekten hans for å skylde på at heisen er ødelagt.

 

 

 

Nå har jeg ikke sett han uten klær(heldigvis), men jeg tror ikke et estimat på over 200kg er langt unna sannheten. 300kg er vektgrensa til heisen, men jeg tror den ikke greier 300kg.

 

Det han gjør ved å ødelegge er heisen er at han bruker den. Enkelt og greit. Heisen er som nevnt av gammel type og den er ganske skjør.

 

Derfor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det folk inn i tråden og tror denne heisen tåler 300kg bare fordi dere har sett det skrevet i en post her??

Er det slik at alt som står skrevet er absolutt?

 

Du sier den er godkjent for 300kg. Skal vi ikke stole på at det du forteller oss er riktig?

 

Hva om denne grensen kanskje ikke er helt riktig?

 

Da må den selvsagt justeres (noe kontrollørene bør ha bedre kjennskap til enn noen av oss i tråden), aller helst bør heisen utbedres slik at den takler de oppgitte kravene. Det er fremdeles ikke naboens skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel det man kan kalle hårreisende. Du trekker flere slutninger og spekulerer til og med på om grensen på heisen kan være riktig uten å ha noe spesiell kunnskap om heis.

 

Hva med alle som tar heisen sammen med noen? Sliter ikke de også ut heisen som du påstår at denne personen gjør? Bør man ikke da pålegge alle å ta heisen alene?

 

Til tross for at dine påstander har blitt tilbakevist av X antall personer så nekter du å gi deg. Jeg er enig med krizkriz, det virker ikke som at det er heisen som er kjernen i denne saken.

 

Hvis denne heisen er godt over hundre år gammel som du sier er det vel ikke spesielt rart at den trenger noe mer vedlikehold enn mer moderne heiser.

 

En person som er innenfor gitte grenser kan ikke nektes å bruke heisen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

He,he,he...nortridge, er du på farta nå igjen.

Er du sikker på at naboen din ikke er eldre og/eller ufør. At han ikke er neger eller hvitløksduftende svensk-koreansk og har fet smittsom hud og heter Jamal. Og nå veier han angivelig ørten hundre kilo og ødelegger heisen din. Gode og oppfinnsomme historier om ikke annet...

 

Heiser er til for dem som trenger dem. Sånn sett ser jeg for meg at den som har mest bruk for heisen får bruke den mest, og det er naboen din, så får dere andre bruke trappene. Det er jo deres unødige bruk som sliter på heisen og ikke Jamal sitt nødvendige bruk. Hadde alle dere andre latt den heisen være i fred så hadde den vart i enda hundre år.

 

G :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Flott om noen kan svare på mitt spørsmål:

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen, med loven i behold?

 

Heisen er liten og av gammel type.

 

Nei, for heisen er garantert laget for å tåle minst 10 personer. Så uansett hvor feit denne karen måtte være, skaper han ingen som helst slitasje. Du sier det selv, heisen er av "gammel type". Det er grunnen. Ikke at en tjukk fyr har brukt den opp og ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...