Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen ødelegger heisen.


nortridge

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bor i 3. etasje i en gård der det er mange velstående mennesker. Min nabo er ikke et unntak. Han er så velstående at det går utover hans vekt og helse. Ikke bare det, det går også utover heisen. "Heisen er nå ute av drift grunnet ekstrem slitasje" kunne heismontøren fortelle meg i dag.

 

Dette er veldig irriterende for oss som trenger å bruke heisen.

Alle beboerne i gården vet grunnen til at heisen streiker, men ingen tør å si noe.

 

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen med loven i behold?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... Han er så velstående at det går utover hans vekt og helse. Ikke bare det, det går også utover heisen. "Heisen er nå ute av drift grunnet ekstrem slitasje" kunne heismontøren fortelle meg i dag.

I beregning over hvor mange personer det går i en heis benyttes en faktor på 75Kg pro pers. I tilleggs kal en heis tåle mer enn det skilt i den sier, samt at på moderne heiser er en overvektsbeskyttelse som hindrer heisen i å bevege seg ved for yung belastning.

 

Hvis denne naboen på grunn av sin vekt skulle være årsak til heisslitasjen måtte han ha en vekt på lagt over 300Kg. Med en slik vekt ville han hatt problemer med å komme seg ut og inn av heisdøren.

 

Forøvrig er det vanskelig å forby en enkeltperson å benytte heisen (ut fra lovverket). Hvis dere klarer å påvise at hans vekt er årsaken (nor jeg betviler) ville han kunne kreve heisen byttet da den tydligvis ikke tilfredstille de krav som stilles til heiser.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen, med loven i behold?

Kort sagt: Nei.

Det kalles diskriminering.

 

Det er jeg klar over.

Men denne karen er så tung at jeg ikke synes det er diskriminering. Han velger jo tross alt hva han selv spiser. Jeg synes det er urettferdig hvis vi alle andre skal ta regningen for hans håpløse diet.

Lenke til kommentar

Flott om noen kan svare på mitt spørsmål:

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen, med loven i behold?

 

Heisen er liten og av gammel type.

 

Så lenge naboens vekt ikke overstiger vektgrensen for heisen - nei. Hva nøyaktig mener du naboen har gjort for å ødelegge heisen? Mitt råd til deg; sjekk vektgrensen på heisen (jeg tipper minimum 300kg), sammenlikne bildet under (til venstre) med naboen din. Ser han slik ut? Bildet viser en person som veier 300kg, og hvis naboen din er merkbart mindre enn dette kan man altså ikke bruke vekten hans for å skylde på at heisen er ødelagt.

 

20101220.123859_khaosodnews.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen, med loven i behold?

Kort sagt: Nei.

Det kalles diskriminering.

 

Det er jeg klar over.

Men denne karen er så tung at jeg ikke synes det er diskriminering. Han velger jo tross alt hva han selv spiser. Jeg synes det er urettferdig hvis vi alle andre skal ta regningen for hans håpløse diet.

Da kan jeg synes at du er veldig dum så tror at vekt er en direkte årsak av matinntak. Mat inntaket er bare en del av likningen for hvor tung man blir.

Enkleste løsning på problemet blir at du flytter derfra. Livet er for kort til å gå rundt å bekymre seg over andre mennesker..

Lenke til kommentar

Flott om noen kan svare på mitt spørsmål:

Er det noen mulighet for å forby denne mannen fra å bruke heisen, med loven i behold?

 

Heisen er liten og av gammel type.

 

Så lenge naboens vekt ikke overstiger vektgrensen for heisen - nei. Hva nøyaktig mener du naboen har gjort for å ødelegge heisen? Mitt råd til deg; sjekk vektgrensen på heisen (jeg tipper minimum 300kg), sammenlikne bildet under (til venstre) med naboen din. Ser han slik ut? Bildet viser en person som veier 300kg, og hvis naboen din er merkbart mindre enn dette kan man altså ikke bruke vekten hans for å skylde på at heisen er ødelagt.

 

 

 

Nå har jeg ikke sett han uten klær(heldigvis), men jeg tror ikke et estimat på over 200kg er langt unna sannheten. 300kg er vektgrensa til heisen, men jeg tror den ikke greier 300kg.

 

Det han gjør ved å ødelegge er heisen er at han bruker den. Enkelt og greit. Heisen er som nevnt av gammel type og den er ganske skjør.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett han uten klær(heldigvis), men jeg tror ikke et estimat på over 200kg er langt unna sannheten. 300kg er vektgrensa til heisen, men jeg tror den ikke greier 300kg.

 

Det han gjør ved å ødelegge er heisen er at han bruker den. Enkelt og greit. Heisen er som nevnt av gammel type og den er ganske skjør.

 

Hvis heisen er estimert for 300kg, men ikke takler mer enn 200kg er ikke dette naboens feil. Da må du ta dette opp med borettslaget eller styret, og kreve heisen utbedret (med utgangspunkt i at den ikke oppfyller de tekniske kravene). Alle personheiser i Norge skal klare en person på 200kg. (Det er forresten også veldig mye, er du sikker på at naboen virkelig veier så mye?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En utskiftning av heisen er uaktuelt. jeg tror heisen ble installert som en luksus sammen med gården i 1895.

En utskiftning vil være så dyrt at det ikke er forsvarlig. Disse gutta tar seg nemlig veldig godt betalt. Flerfoldige tusen for en jobb som tok 5 minutter.

 

Jeg mener bestemt at heiser skal sjekkes og kontrolleres for feil jevnlig. Uansett, styret eller borettslaget er stedet å henvende seg. Naboens feil er det hvertfall ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...