Gå til innhold

Nå må de betale harddiskavgift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik avgift er ren idioti.

 

For det første betyr dette at piratkopiering herved i prinsippet er legalisert. Enten du er lovlydig eller kriminell fra før av, så er nå alle straffet for det. Dette sender et veldig dårlig signal ut til befolkningen, og folk vil få ennå mindre respekt for lov og rett.

 

For det andre betyr det at platebransjen kan kreve så mye penger de selv mener de fortjener. Platebransjen er utdøende, og dens tid er over. Det moderne markedet trenger ikke dette mellomleddet, og de store plateselskapene har panikk, for de vet at det er uunngåelig at folk slutter med å kjøpe plater fra de. De skylder selvsagt på piratkopiering, selv om dette har ingen verdens ting med saken. Sviktende salg skyldes at de tilbyr dårlige tjenester, og når artistene kan kutte ut hele mellomleddet og selge produktene billigere og fremdeles ha bedre fortjeneste selv så er det selvsagt mange som svetter. Vi må huske at majoriteten av piratkopiert materiale ville aldri blitt kjøpt av brukerne uansett, så dette kan ikke regnes som tap. Platebransjen har ikke følgt med i timen, det trengs effektive systemer som gjør det billig og enkelt å distribuere musikk og film, andre aktører har hoppet inn og gjort dette.

 

For det tredje vil faktisk artistene bli en lidende part her, for som følge av dette vil faktisk ennå færre lovlige eksemplar kjøpes, og artistene får som regel kun en liten andel av dette, latterlig liten i mange tilfeller.

 

For det fjerde er dette et angrep på friheten.

 

Og sist men ikke minst, det som gjør meg illsint er hva dette gjør for hele markedet med ulike tilbydere av tjenester, programmer, musikk, film osv. Disse dustene ødelegger markedet for alle sammen, spesielt de små aktørene. Jeg er programvareutvikler selv og blir så forarget over en slik arroganse. Jeg vet ikke hvor mye lobbyisme som har vært i sving for å få dette gjennom, men det må åpenbart ikke være stort mer enn en tråd mellom ørene på disse menneskene som har vedtatt dette. Og det triste er at slikt kan skje i Norge også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe annet jeg aldri helt har fått med meg: Hvordan i svarte h.. foregår disse såkalte "forhandlingene"?? Er det slik at dersom plateselskapene ikke får en grov andel av solgt hardware så truer de med å......Ja hva i all verden truer de med? Om de ikke får pengene sine så truer det med å fortsette med å spy ut drittmusikk??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe annet jeg aldri helt har fått med meg: Hvordan i svarte h.. foregår disse såkalte "forhandlingene"?? Er det slik at dersom plateselskapene ikke får en grov andel av solgt hardware så truer de med å......Ja hva i all verden truer de med? Om de ikke får pengene sine så truer det med å fortsette med å spy ut drittmusikk??

Nei, de sier "Press gjennom denne skatteloven eller så får du ingen penger av meg neste gang du skal kjøpe båt."

Lenke til kommentar

Jeg må le litt også. 1000-og ørten ganger på dette forumet har jeg sett idealismen i innlegg som gjelder bruk av hardware og internett. Man tror at "folket" skal vinne slike kamper. Det er så utopi å tro slikt.

Det vil aldri bli snakk om noe fritt bruk av ulike assosierte ting over nett, enten det gjelder DLD eller ulike avgifter på diverse ting.

Jeg er ikke noe mer for slike ting jeg enn de aller fleste, men folket er dømt til å tape denne idealisme- kampen.

Nå har disse organisasjonene vunnet kampen både i Finland og Sverige (og sikkert flere land innen EU også kanskje). Dette vil spre seg utover EU - og så vil det komme i en eller annen "EØS- avtale", og plutselig så er det her også.

Det må folk bare forberede seg på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må le litt også. 1000-og ørten ganger på dette forumet har jeg sett idealismen i innlegg som gjelder bruk av hardware og internett. Man tror at "folket" skal vinne slike kamper. Det er så utopi å tro slikt.

Det vil aldri bli snakk om noe fritt bruk av ulike assosierte ting over nett, enten det gjelder DLD eller ulike avgifter på diverse ting.

Jeg er ikke noe mer for slike ting jeg enn de aller fleste, men folket er dømt til å tape denne idealisme- kampen.

Nå har disse organisasjonene vunnet kampen både i Finland og Sverige (og sikkert flere land innen EU også kanskje). Dette vil spre seg utover EU - og så vil det komme i en eller annen "EØS- avtale", og plutselig så er det her også.

Det må folk bare forberede seg på.

 

 

Det kan så hende, men dette her blir jo likevel feil blir det ikke?

Uansett så synes jeg ihvertfall man skal kjempe for det man mener er riktig og ikke bare sitte å godta alle mulige direktiver som blir tredd nedover hodene våres.

Lenke til kommentar

Jeg ble helt paff da jeg leste artikkelen til HW, lurte på hvordan i alle dager man kan få gjennom en avgift som det er snakk om. Og så leste jeg..

 

Slik jeg tolker det mener vel forfatter at det bare er på den siden av grensen?

Svenskene innfører vel akkurat samme som norge allerede har, men istedenfor at det går på statsbudsjettet som det gjør i norge så skal det betales av forbrukerne med hvert kjøp.

 

Så istedenfor at dere snakker drit om svenske politikere som "har lagt seg paddeflat" så burde vi vel heller klage på de norske som har vært paddeflate siden 2005 :)

 

..og nå har jeg nesten falt i koma. Hvordan.. Hva.. uh, jeg har ikke ord.

Lenke til kommentar

..og nå har jeg nesten falt i koma. Hvordan.. Hva.. uh, jeg har ikke ord.

Står mye hos norwaco Her om hvor mye staten hoster opp samt hvordan de fordeler pengene etc.

De millionene dekker at vi her til lands lovlig kan kopiere filmer/serier/musikk fra venner/familie, som forsåvidt er greit.

 

Jeg har ca 3tb flac lovlig rippet fra platesamlinger i familien :D

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Den summen som betales her til lands virker som øker med ca 2mill pr år, så er vel norwaco som forhandler frem/krever mer for hvert år da.

Men hadde vært litt morro se regnestykket som begrunner stigningen.

 

De mener gjerne at siden utvalget som kan kopieres øker årlig så burde summen også

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Hvordan kan man vite at det de krever i kompensasjon er reelle tap ?

 

hvis jeg lager en fil og den selger godt .

så lager jeg en til som ikke selger dårlig .

hvor mye har jeg da tapt på den siste filmen ?

Ja problemet er nettopp at de kan definere hva de "skulle tjent" som et tap, og skylder på piratkopiering fremfor endringer i markedet. Her kan de til og med ende opp med å tjene mer enn de noen gang ville tjent ellers. Uansett burde platebransjen i det minste kunne bevise over all tvil at det er en direkte sammenheng mellom antall GB solgt lagringskapasitet og kroner tapt for plateselskapet, noe som ikke er faktum og dermed umulig å bevise. De prøver enkelt og greit å sikre seg fremtidig inntekt selv om de vet at markedet er dødt.

 

Og for å fortsette på det du sa, hvor går jeg som programvareutvikler og krever erstatning? Skal jeg gå inn på torrentsider og se på antall nedlastninger? Faktum er at jeg om uavhengig aktør vil få ingenting uansett, det er kun de store som vil nyte godt av dette, og totalt uavhengig av hvor mange som bruker produktene de lager. De kan med andre ord slutte med å lage kvalitetsprodukter så lenge behovet for lagringsplass opprettholdes.

Endret av efikkan
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...