Gå til innhold

Høye priser på monteringsjobb


Anbefalte innlegg

Har hatt en montør fra Relacom til å legge nettverkskabel inne i huset. Både de jeg ringte til, og montør nevnte at det vil havne på et sted mellom 2-3000 kr.

 

Jeg fikk regningen i dag, og den lå på ca. 4000 kr.

 

De tok betalt for reisetid og km., men dette er kanskje vanlig?

 

Men det jeg reagerte mest på prismessig var modularkontaktene til 450 kr. pr. stk. Såvidt jeg vet er dette ufattelige priser? Ser man litt rundt på nettet koster ikke engang 2 kontakter 450 kr. totalt.

 

Kan/bør jeg på noen måte klage på noe av dette? Er det mulig for meg å skru av kontaktene, returnere de, og så kjøpe på selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har nok en dårlig sak. Anslagvise beløp på 2-3000 blir fort rundt 4000 kr inkludert MVA.

Reisetid og km-godtgjørelse er vanlig.

 

Høres egentlig ikke så urimelig ut. Du har hatt en håndverker på besøk som har utført et visst arbeid.

 

Klart du kunne kjøpt og montert utstyret selv (nettverkskabler har du jo også lov til å trekke selv, det er svakstrøm), men det burde du egentlig ha tenkt på forhånd.

Lenke til kommentar
Men det jeg reagerte mest på prismessig var modularkontaktene til 450 kr. pr. stk. Såvidt jeg vet er dette ufattelige priser? Ser man litt rundt på nettet koster ikke engang 2 kontakter 450 kr. totalt.

Er det veggkontakten du tenker på eller pluggen som skal på kabelen? Eg regner med et er førstnevnte.

 

Pris hos MPX.no for en slik ligger for eks på kr 295,-.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=100342

 

Men uten å vite merke, funksjon eller standard på kontakten er det vanskelig å sammenligne priser. Merkeprodusenter er dyrere enn billige fra Kina, som et eksempel.

Lenke til kommentar

De har ikke lov å kreve deg for mer enn 15% mer enn opprinnelig prisoverslag, med mindre de gir deg en ny komplett pris før de gjør jobben.

 

Jeg ville snakket med Relacom og informert om at jeg ikke aksepterer prisen da det er mer enn 15% over opprinnelig prisoverslag.

kr 3000 * 1,15 *1,25 = kr 4312,50

Prisen er under opprinnelig prisoverslag + 15%.

 

Verdt å merke seg er at de aller, aller fleste håndverkere (og forsåvidt rådgivere, ingeniører, etc) opererer med priser uten MVA. Får du oppgitt en pris kan du være rimelig sikker på at den er uten moms, med mindre noe annet er spesifisert. For forbruksvarer til privatpersoner skal selger oppgi prisen med moms men dette gjelder så vidt jeg vet ikke for tjenester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har ikke lov å kreve deg for mer enn 15% mer enn opprinnelig prisoverslag, med mindre de gir deg en ny komplett pris før de gjør jobben.

 

Jeg ville snakket med Relacom og informert om at jeg ikke aksepterer prisen da det er mer enn 15% over opprinnelig prisoverslag.

kr 3000 * 1,15 *1,25 = kr 4312,50

Prisen er under opprinnelig prisoverslag + 15%.

 

Verdt å merke seg er at de aller, aller fleste håndverkere (og forsåvidt rådgivere, ingeniører, etc) opererer med priser uten MVA. Får du oppgitt en pris kan du være rimelig sikker på at den er uten moms, med mindre noe annet er spesifisert. For forbruksvarer til privatpersoner skal selger oppgi prisen med moms men dette gjelder så vidt jeg vet ikke for tjenester.

 

Det er da vel ingen grunn til at selger ikke skal oppgi pris med mva til forbruker uansett? Privatpersoner betaler jo moms både på varer og tjenester.

Om dette var opplyst uten moms er det svært villedende i mine øyne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stemmer det at man altid skal oppgi priser inklusive MVA til privatpersoner.

 

450 kroner for et nettverksutak høres ikke alt for ille ut. Ja det er dyrt i forhold til å kjøpe selv, men bedriften skal ha for hele jobben med å kjøpe inn, lagerføre og i tillegg ha fortjeneste på varen. På småvarer er det ikke uvanligt med et påslag oppe i både 2 og 3 ganger innkjøpsprisen.

 

Husker ikke helt ordene, men tror det var induktiv pris. Gir man en induktiv pris er man ikke bunnet av 15% regelen. Hærlige ord som fort kan gi mye advokatmat. :)

Lenke til kommentar

Det er da vel ingen grunn til at selger ikke skal oppgi pris med mva til forbruker uansett? Privatpersoner betaler jo moms både på varer og tjenester.

Om dette var opplyst uten moms er det svært villedende i mine øyne.

Derfor spør man alltid. ;)

Og er prisen veldig, veldig viktig så spør man etter et skriftlig tilbud. :)

 

 

Hele avsnittet i forskriften starter med "Så lenge det er praktisk mulig"... om den som utfører tjenesten normalt har bedriftskunder og det ringer en og annen privatperson vil det for han være mest praktisk å operere med priser uten MVA, det er antakeligvis det han/hun tenker.

 

Dessverre tror jeg uansett det er en vanskelig sak å vinne frem i. Men det er jo bare å prøve seg med Forbrukerrådet hvis man føler seg lurt. Det skal man jo ikke bli. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...