Gå til innhold

clas ohlson 100m cat5e utp, god for gigabit?


spett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en Cat5E kabel så er den godkjent for gigabit opp til 100MB. Så om du legger kabelen korrekt i et standard miljø for den type kabel og terminerer den korrekt så ville eg ikke vært bekymret. Og skulle den da ikke fungere reklamerer du(men det er naturligvis litt tungvindt om du har strekt 100m).

Lenke til kommentar

er egentlig det som er meg bekjent også att cat5e er god for 1000mbit over 100m. men etter å ha kjøpt kabel på ebay kappet ned til 15m for å ikke få høyere hastighet enn 100mbit er jeg litt skeptisk.

derfor jeg lurte på om noen hadde brukt kabelen clas ohlson selger ?

Lenke til kommentar

Ikke over 100m, men opp til. Standarden sier at man kan oppnå 1Gb(eller 100Mb) på opp til 100m kabelstrekk, pluss 5 meter droppkabel(patchekabel) på hver side. Dvs totalt 110m.

 

For at dette skal fungere så må også kabelen installeres korrekt. En feil mange(ufaglærte) gjør er å påføre for mye mekanisk og fysisk bevegelse under installasjonen, noe som kan føre til at tvinningene inne i kabelen blir feil eller at kabelen legges i en for skarp kant(type 90 grader med en knekk). For å ikke snakke om alle tilfellene eg har sett av at stifter og spikre er spikret gjennom kabelen, og påfølgende ødelagt en eller flere ledere. Dette er naturligvis for å følge standarden, og da vil man være sikret maks hastighet i henhold til standarden. Mange vil kunne koble opp helt ræva kabling/kabler, og få det til å fungere. Men da på lavere hastighet(halv duplex i stede for full duplex), kortere strekk eller med ikke-merkbart pakketap.

 

I tillegg er det viktig at fargekodene følges i henhold til standarder. Man kan avvike, men da må pluggene settes på med rett rekkefølge på parene: 1 og 2, 3 og 6, 4 og 5, 7 og 8.

Men eg vil råde alle til å følge samme fargestandard også: hvit/oransj, oransj, hvit/grønn, blå, hvit/blå, grønn, hvit/brun, brun.

 

Når kabelen er lagt korrekt og pluggene er rette så skal du få alle Cat5e kabler til å fungere opp mot 1Gb. Om ikke kan du reklamere på kabelen.

 

Eg har ikke brukt Clas Ohlson kabelen på 100m strekk, men eg har brukt kabelen de selger og lagd mindre lengder uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...