Gå til innhold

Carl I. Hagen vil ansette spanjoler for å bygge Norske veier


Anbefalte innlegg

Carl I. Hagen uttalte i dag at han ønsket å fly inn spanjoler til å jobbe tolvtimersskift med Spanske tariffavtaler for å bygge veier i Norge.

 

Hva tenker folk om det?

 

Personlig mener jeg at når man ser tilbake på de siste uttalelser fra selveste Hagen, så burde han trekke seg tilbake til solkysten i Spania og slappe av litt, for nå går det over stokk og stein. Jeg har egentlig alltid sett på Hagen som en dyktig politiker, men jeg begynner å lure på om hans filosofi bare er å si det drøyeste han kommer på akkurat der og da.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4204515.ece

http://www.dagbladet.no/2011/08/21/nyheter/arbeidsliv/politikk/frp/sosial_dumping/17765950/

Endret av OlafG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er ren utnytting av utenlandsk arbeidskraft, og av de utlendingene som i dag jobber i Norge, skal de selvsagt ha norsk lønn. Jeg kan ikke forestille meg at noen nordmenn hadde likt å være i den situasjonen at man hadde måttet reise til rikere land for å jobbe. de fleste ville nok gjort det fordi de ikke hadde hatt noen bedre valg, men dere ville følt dere utnyttet. Hvilket liv er det å være store deler av tiden borte fra familie og venner fordi man må dra til rikere land for å jobbe for dem? Og de skal heller ikke tjene noe ekstra? Det er lett for rike nordmenn å tro at man gjør dem en tjeneste.

 

Norge har også arbeidsledige selv som ikke gjør noe. Så lenge Norge har egne borgere som ikke har jobb og som kan jobbe, burde da ikke utlendinger være nevnt engang, men man tar jo inn enorme mengder utenlandsk arbeidskraft slik dagens situasjon er.

Arbeidsledighetsargumentet ditt er bare tull. Norge har lav arbeidsledighet, og dette vil selvfølgelig bli kompansert med økt bruk av oljepenger. Dette vil trolig redusere norsk arbeidsledighet.

 

Jeg ville ikke følt meg utnyttet. Jeg ville ha blitt svært glad. Ikke bare får man en ok betalt jobb (langt bedre enn forholdene de lever på), men man får relevant arbeidserfaring og man får noe å gjøre. Det er heller ikke grusomt å tilbringe tid vekk fra familie, jeg møter familien min hvert halvår. Det finnes skype vet du, og om familien er så viktig for dem så kan de forsette å leve på 240 kroner per dag. Det er et valg de tar.

Er arbeidsledighetsargumentet mitt tull fordi det reduserer norsk arbeidsledighet, eller misforstod jeg? Jeg står for det jeg skrev. Å utdanne asfaltarbeidere(eller andre praktiske yrkesgrupper) er ikke noen stor sak.

 

Det er selvsagt enkelt å bruke argumenter som "jeg ville ikke følt meg utnyttet" og jeg ville vært glad for det", når man umulig kan sette seg inn i deres situasjon.

 

Vet du hvorfor du ikke synes det er fælt å være store deler av året borte? Fordi du har valgt det selv. Det er noe du selv har ønsket. Jeg vet ikke hvilke grunner du har hatt for å emigrere fra Norge, men økonomiske grunner er det hvertfall ikke. Blir man delvis(eller helt) tvunget til å dra til en plass man ikke ønsker å være på, er det ikke lett. Tro ikke noe annet!

 

Gir man spanjoler valget mellom å gå på en liten trygd som så vidt holder til basisbehov, eller å tjene vanlig spansk lønn i utlandet som vil garantere familien det de trenger, er det vel selvsagt ikke noen tvil om at de vil føle at de er nødt til å dra bort for å jobbe og sørge for familien. Er ikke dette da utnytting av et folk som har store problemer? Man bruker deres problemer til å skaffe oss enkle fordeler.

Endret av A H P
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med han, utenom det med 12-timers skift. Vi gjør faktisk spanjolene en tjeneste om vi lar dem jobbe i Norge. Spansk tarifflønn er langt bedre enn hva de får i arbeidsledighetspenger. I tilegg blir det lettere for Spania å håndtere krisen, siden de ikke må betale arbeidsledighetspenger.

 

Jeg mener det er direkte usolidarisk å ikke la spansjolene jobbe i Norge.

Enig med Hagen her jeg også, bortsett fra det du nevner, selv om jeg er Venstremann. =) Faktisk en meget god idé.

Lenke til kommentar

Enig med karen over her, selvfølgelig skal de ligge på den norske tariffen. Vi må ikke bli et rikt land som utnytter billig arbeidskraft bare fordi vi kan. Det å utnytte at spanjolene er i en dårlig situasjon er helt forkastelig.

Også enig i. Eller mer enig i dette, enn hva jeg sa først. Når de kommer hit skal de få norsk lønn. =) Eller høyere lønn enn hva de ville fått for å gjøre samme jobben der nede. =)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ren utnytting av utenlandsk arbeidskraft, og av de utlendingene som i dag jobber i Norge, skal de selvsagt ha norsk lønn. Jeg kan ikke forestille meg at noen nordmenn hadde likt å være i den situasjonen at man hadde måttet reise til rikere land for å jobbe. de fleste ville nok gjort det fordi de ikke hadde hatt noen bedre valg, men dere ville følt dere utnyttet. Hvilket liv er det å være store deler av tiden borte fra familie og venner fordi man må dra til rikere land for å jobbe for dem? Og de skal heller ikke tjene noe ekstra? Det er lett for rike nordmenn å tro at man gjør dem en tjeneste.

 

Norge har også arbeidsledige selv som ikke gjør noe. Så lenge Norge har egne borgere som ikke har jobb og som kan jobbe, burde da ikke utlendinger være nevnt engang, men man tar jo inn enorme mengder utenlandsk arbeidskraft slik dagens situasjon er.

Arbeidsledighetsargumentet ditt er bare tull. Norge har lav arbeidsledighet, og dette vil selvfølgelig bli kompansert med økt bruk av oljepenger. Dette vil trolig redusere norsk arbeidsledighet.

 

Jeg ville ikke følt meg utnyttet. Jeg ville ha blitt svært glad. Ikke bare får man en ok betalt jobb (langt bedre enn forholdene de lever på), men man får relevant arbeidserfaring og man får noe å gjøre. Det er heller ikke grusomt å tilbringe tid vekk fra familie, jeg møter familien min hvert halvår. Det finnes skype vet du, og om familien er så viktig for dem så kan de forsette å leve på 240 kroner per dag. Det er et valg de tar.

Er arbeidsledighetsargumentet mitt tull fordi det reduserer norsk arbeidsledighet, eller misforstod jeg? Jeg står for det jeg skrev. Å utdanne asfaltarbeidere(eller andre praktiske yrkesgrupper) er ikke noen stor sak.

 

Det er selvsagt enkelt å bruke argumenter som "jeg ville ikke følt meg utnyttet" og jeg ville vært glad for det", når man umulig kan sette seg inn i deres situasjon.

 

Vet du hvorfor du ikke synes det er fælt å være store deler av året borte? Fordi du har valgt det selv. Det er noe du selv har ønsket. Jeg vet ikke hvilke grunner du har hatt for å emigrere fra Norge, men økonomiske grunner er det hvertfall ikke. Blir man delvis(eller helt) tvunget til å dra til en plass man ikke ønsker å være på, er det ikke lett. Tro ikke noe annet!

 

Gir man spanjoler valget mellom å gå på en liten trygd som så vidt holder til basisbehov, eller å tjene vanlig spansk lønn i utlandet som vil garantere familien det de trenger, er det vel selvsagt ikke noen tvil om at de vil føle at de er nødt til å dra bort for å jobbe og sørge for familien. Er ikke dette da utnytting av et folk som har store problemer? Man bruker deres problemer til å skaffe oss enkle fordeler.

Det er ikke det moralsk beste man kan gjøre, men heller ikke det verste. Syntes det uansett er er en god idé jeg. Både om de får norsk lønn eller om de får spansk. Samme for meg bare jobben blir gjort, og de som har jobbet, blir fornøyd med lønna de får.

Lenke til kommentar

Er arbeidsledighetsargumentet mitt tull fordi det reduserer norsk arbeidsledighet, eller misforstod jeg? Jeg står for det jeg skrev. Å utdanne asfaltarbeidere(eller andre praktiske yrkesgrupper) er ikke noen stor sak.

Arbeidsledighetsargumentet ditt er tull, fordi norsk arbeidsledighet er ikke høy, og å importere arbeidskraft vil trolig senke arbeidsledigheten. Det vil skje, fordi arbeidskraften vil bare treffe en sektor, men skape masse jobber i andre sektorer.

 

Det er selvsagt enkelt å bruke argumenter som "jeg ville ikke følt meg utnyttet" og jeg ville vært glad for det", når man umulig kan sette seg inn i deres situasjon.

Hvordan vet du at jeg ikke kan sett meg inn i deres situasjon? Her er minimumslønnen 60 kroner. Om jeg er arbeidsledig må jeg leve på 25 kroner timen. Jeg vil bli overlykkelig om jeg får meg relevant jobb i Australia for 70 kroner. Selv om faktisk minimumslønn er 90 kroner.

 

Vet du hvorfor du ikke synes det er fælt å være store deler av året borte? Fordi du har valgt det selv. Det er noe du selv har ønsket. Jeg vet ikke hvilke grunner du har hatt for å emigrere fra Norge, men økonomiske grunner er det hvertfall ikke. Blir man delvis(eller helt) tvunget til å dra til en plass man ikke ønsker å være på, er det ikke lett. Tro ikke noe annet!

 

Gir man spanjoler valget mellom å gå på en liten trygd som så vidt holder til basisbehov, eller å tjene vanlig spansk lønn i utlandet som vil garantere familien det de trenger, er det vel selvsagt ikke noen tvil om at de vil føle at de er nødt til å dra bort for å jobbe og sørge for familien. Er ikke dette da utnytting av et folk som har store problemer? Man bruker deres problemer til å skaffe oss enkle fordeler.

Jeg dro ikke fordi jeg hadde spesielt lyst til å bo i New Zealand og være evigheter fra familien min. Om spanjolene blir delevis tvunget til å dra til Norge, så ble jeg delevis tvunget til å dra til New Zealand

 

Det kommer forsatt til å være kamp om jobbene. De som drar hit har lyst til å dra hit. Det er spennede å dra til et annet land. Jeg har dratt til Kina og jobbet der for nesten ingenting. Jeg vet om folk som jobbet gratis i New Zealand for å kunne få relevant arbeidserfaring.

 

Det er tydlig at du derimot, har null ide hvordan forholdene er i Spania. Du sier at vi utnytter dem, faktisk ikke. Vi inngår en avtale der begge parter tjener på det. Du sier at de må dra for å forsørge familien. Faktisk er det familien som forsørger dem. Du snakker om de stakkars spanjolene som ikke får se familien sin, men jeg skal love deg at det er langt verre og flaut å måtte flytte inn hos familien din når du er 30 år gammel. Du sier at de ikke har lyst til å dra hit. Jo, det har de, de har bare ikke råd. Dine meninger er forkastelige, men du klarer ikke å se det fordi du er født med en sølvskje i munnen.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Arbeidsledighetsargumentet ditt er tull, fordi norsk arbeidsledighet er ikke høy, og å importere arbeidskraft vil trolig senke arbeidsledigheten. Det vil skje, fordi arbeidskraften vil bare treffe en sektor, men skape masse jobber i andre sektorer.

 

Så siden den ikke er høy sammenlignet med andre stater, er det altså greit å ha mange på trygd og ikke gjøre noe for å få de ut i arbeid.

 

Hvordan vet du at jeg ikke kan sett meg inn i deres situasjon? Her er minimumslønnen 60 kroner. Om jeg er arbeidsledig må jeg leve på 25 kroner dagen. Jeg vil bli overlykkelig om jeg får meg relevant jobb i Australia for 70 kroner. Selv om faktisk minimumslønn er 90 kroner.

Fordi du(https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1354576&st=20) kan dra tilbake til Norge om noe virkelig går galt. At du liker å gamble og trives under dårlige forhold skal du få lov til, men ikke forvent at andre - som allerede har det vanskelig - skal ville det samme.

 

For noe tull. Det kommer forsatt til å være kamp om jobbene. De som drar hit har lyst til å dra hit. Det er spennede å dra til et annet land. Jeg har dratt til kina og jobbet der for nesten ingenting. Jeg vet om folk som jobbet gratis i New Zealand for å kunne få relevant arbeidserfaring.

 

Det er tydlig at du derimot, har null ide hvordan forholdene er i Spania. Du sier at de må dra for å forsørge familien. Faktisk er det familien som forsørger dem. Du snakker om de stakkars spanjolene som ikke får se familien sin, men jeg skal love deg at det er langt verre og flaut å måtte flytte inn hos familien din når du er 30 år gammel. Du sier at de ikke har lyst til å dra hit. Jo, det har de, de har bare ikke råd. Dine meninger er forkastelige, men du klarer ikke å se det fordi du er født med en sølvskje i munnen.

 

Om de virkelig ville dratt hit hadde de migrert hit. Det er da ikke vanskelig å bli norsk statsborger i dag. Når somaliere og afghanere klarer det, klarer også spanjoler det.

 

At det er spennende å dra til andre land er din mening, og ikke et faktum. Om du har vært i andre land har du også fått deres lønninger som er mer tilpasset deres generelle prisnivå. Drar spanjoler hit og jobber etter deres tariffer, får de ikke lønn etter prisnivået i det landet de jobber i. De aller fleste nordmenn som jobber i utlandet er også ansatt gjennom norske firmaer, og får da også norsk lønn. Jeg har selv jobbet gratis i Norge for å få erfaring, men det er jo kun midlertidig. Man kan ikke leve alene på arbeidserfaring.

 

At forholdene også er slik du beskriver, skal jeg ikke se bort ifra, da mange unge er arbeidsledige. Å fly dem hit for å jobbe for spansk lønn er likevel utnytting da det aldri er noe de ville gjort om de hadde jobb i Spania. Er deres tjenester mindre verdt enn nordmenns tjenester? Er mine meninger forkastlige fordi jeg ikke ønsker å utnytte arbeidsledige og betale dem mindre enn andre som arbeider i Norge?

 

Kjekt å få høre hvordan min oppvekst har vært. Takk! Det bidrar alltid positivt til diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så siden den ikke er høy sammenlignet med andre stater, er det altså greit å ha mange på trygd og ikke gjøre noe for å få de ut i arbeid.

Vi skal absolutt gjore noe for å få folk ut i arbeid, men det er en annen diskusjon. Å ikke slippe inn bygningsarbeidere vil ikke få dem i arbeid.

 

 

Fordi du(https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1354576&st=20) kan dra tilbake til Norge om noe virkelig går galt. At du liker å gamble og trives under dårlige forhold skal du få lov til, men ikke forvent at andre - som allerede har det vanskelig - skal ville det samme.

Jeg hadde det ikke bedre i Norge.

 

Det du skriver her er ikke relevant. Du skrev at jeg ikke hadde erfaring med hvordan spanjolene hadde det og dermed ikke kan si at de ikke vil klare å være borte fra foreldrene sine i en kort periode eller at de vil bli lykkelige for å få seg en jobb i Norge.

 

Jeg ville gjerne tatt imot en relevant jobb i Australia for New Zealands lønn. Jeg trenger arbeidserfaringen og jeg har ikke en gang arbeidsledighetsproblemer. Hadde jeg vært på arbeidsledighettrygd og måtte bo hjemme hos foreldrene mine som 30-åring hadde det ikke vært tvil.

 

 

 

Om de virkelig ville dratt hit hadde de migrert hit. Det er da ikke vanskelig å bli norsk statsborger i dag. Når somaliere og afghanere klarer det, klarer også spanjoler det.

Det er lett å bli norsk statsborger om du er fra Somalia eller Afganistan. Det er ikke lett å bli norsk statsborger om du er spansk. For å få en norsk jobb må du kunne norsk og helst være norsk. Dermed klarer de ikke å få seg en jobb og det blir umulig å flytte til Norge.

 

 

At det er spennende å dra til andre land er din mening, og ikke et faktum. Om du har vært i andre land har du også fått deres lønninger som er mer tilpasset deres generelle prisnivå. Drar spanjoler hit og jobber etter deres tariffer, får de ikke lønn etter prisnivået i det landet de jobber i. De aller fleste nordmenn som jobber i utlandet er også ansatt gjennom norske firmaer, og får da også norsk lønn. Jeg har selv jobbet gratis i Norge for å få erfaring, men det er jo kun midlertidig. Man kan ikke leve alene på arbeidserfaring.

 

At forholdene også er slik du beskriver, skal jeg ikke se bort ifra, da mange unge er arbeidsledige. Å fly dem hit for å jobbe for spansk lønn er likevel utnytting da det aldri er noe de ville gjort om de hadde jobb i Spania. Er deres tjenester mindre verdt enn nordmenns tjenester? Er mine meninger forkastlige fordi jeg ikke ønsker å utnytte arbeidsledige og betale dem mindre enn andre som arbeider i Norge?

 

Kjekt å få høre hvordan min oppvekst har vært. Takk! Det bidrar alltid positivt til diskusjonen.

 

Ikke alle her i verden har rike foreldre som kan ta dem med på ferie hvert år. I New Zealand så har de færreste reist noe lenger enn Australia. De er så misunnelige på meg som har reist til masse forskjellige land. I Kina var de enda mer misunnelige. Spanjoler har lyst til å reise rundt i verden, fordi de har aldri gjort det.

 

Hvordan er det utnyttelse? Det er mer en vinn-vinn situasjon. Enten, så kan spanjolene holde seg hjemme og leve på 30 kroner timen, mens vi drar ingen fordeler. Eller så kan spanjolene tjene 80 kroner timen i Norge, vi får bedre infrastruktur og Spania får et lavere budsjettunderskudd. Grunnen til at dine meningene er forkastelige, er fordi du egentlig sier. "I Norge så skal alle tjene 125 kroner timen eller mer, og jeg driter i hva slags konsekvenser det blir av min politikk. Jeg vil heller at de skal leve på 30 kroner i sitt hjemland, enn 100 kroner i Norge."

 

Om deres tjenester er mindre verdt? Ja, det er de fordi de ikke kan norsk. Det er grunnen til at ingen spanjoler jobber i Norge, fordi deres tjenester er ikke verdt enn lønn på 125 kroner timen, og de klarer ikke å konkurere med arbeidskraft fra Norge.

Endret av Camlon
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi importere arbeidskraft når det er nok av folk og ta av her i landet? 50% av innvadrerene sitter arbeidsledig, mange der som gjerne ville jobbet litt. Skal spanjolene få norsk tariff kan vi like godt bruke egen arbeidskraft. Slipper vi folk som går hos NAV, vinn vinn.. Med mindre det er noe viktig jeg ikke forstår her :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter innlegget over, bruk folketrygdet utlendinger i landet, betalt de etter evne, engelsk språklig personer får mindre lønn, så slipper vi kiminalitet og de er med å fikser landet vårt.

 

Da slipper vi å betale utlendingene trygd for de sitter å rompa å venter på jobb.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med han, utenom det med 12-timers skift. Vi gjør faktisk spanjolene en tjeneste om vi lar dem jobbe i Norge. Spansk tarifflønn er langt bedre enn hva de får i arbeidsledighetspenger. I tilegg blir det lettere for Spania å håndtere krisen, siden de ikke må betale arbeidsledighetspenger.

 

Jeg mener det er direkte usolidarisk å ikke la spansjolene jobbe i Norge.

Enig med Hagen her jeg også, bortsett fra det du nevner, selv om jeg er Venstremann. =) Faktisk en meget god idé.

Jeg er også enig Hagen, men skjønner ikke helt hvorfor dere er imot 12-timers skift. Hvis man skal gå opp til 14 eller 16 timers arbeidsdag over lengre tid så går det som regel ut over både effektivitet og trivsel. 12 timer er vanligvis en passe middelvei mellom arbeidstid og inntjening. Blir det kortere så blir det også mindre lønn, husk at når du drar på reisejobb er du borte fra du drar til du kommer hjem, og da vil man stort sett ha godt betalt for hele tiden man er borte.

 

Hver dag går tusenvis av nordmenn på jobb ikke bare utenfor Norge men midt i Nordsjøen på en liten kontsruksjon på toppen av en potensiell gigantbombe. Her jobber de 12-timers skift i 14 dager, akkurat som Hagens forslag. De tjener også noe bedre enn de ville gjort på land med samme jobben. Blir disse menneskene utnyttet? (den siste delen var mer generelt ment og ikke direkte til deg turbonello)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi importere arbeidskraft når det er nok av folk og ta av her i landet? 50% av innvadrerene sitter arbeidsledig, mange der som gjerne ville jobbet litt. Skal spanjolene få norsk tariff kan vi like godt bruke egen arbeidskraft. Slipper vi folk som går hos NAV, vinn vinn.. Med mindre det er noe viktig jeg ikke forstår her :p

 

 

Støtter innlegget over, bruk folketrygdet utlendinger i landet, betalt de etter evne, engelsk språklig personer får mindre lønn, så slipper vi kiminalitet og de er med å fikser landet vårt.

 

Da slipper vi å betale utlendingene trygd for de sitter å rompa å venter på jobb.

 

 

Vennligst undersøk om tallene dine faktisk stemmer før du kommer med den typen uttalelser. I følge SSB var det en arbeidsledighet blant alle bosatte innvandrere i Norge på 7,7% pr. februar 2011. Dette inkluderer også innvandrere fra Norden og vest-Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også enig Hagen, men skjønner ikke helt hvorfor dere er imot 12-timers skift. Hvis man skal gå opp til 14 eller 16 timers arbeidsdag over lengre tid så går det som regel ut over både effektivitet og trivsel. 12 timer er vanligvis en passe middelvei mellom arbeidstid og inntjening. Blir det kortere så blir det også mindre lønn, husk at når du drar på reisejobb er du borte fra du drar til du kommer hjem, og da vil man stort sett ha godt betalt for hele tiden man er borte.

 

Hver dag går tusenvis av nordmenn på jobb ikke bare utenfor Norge men midt i Nordsjøen på en liten kontsruksjon på toppen av en potensiell gigantbombe. Her jobber de 12-timers skift i 14 dager, akkurat som Hagens forslag. De tjener også noe bedre enn de ville gjort på land med samme jobben. Blir disse menneskene utnyttet? (den siste delen var mer generelt ment og ikke direkte til deg turbonello)

Jeg er imot den generelle ideen til Hagen om hvordan det skal fungere. Hagens program vil fungere darlig. Folk vil føle at vi utnytter dem her hjemme, det vil være langt færre som er interesert i å bare jobbe i 2 uker, men vi vil trenge langt flere. Det vil koste langt mer fordi det er vi som betaler for flybilletten, og det er ineffektivt fordi de trenger noe erfaring for å gjøre en god jobb.

 

Jeg vil heller ha et etårsprogram. De jobber i Norge i et år, og de jobber 5 dager i uken, 7.5 timer hver dag. Mange av prosjektene vil være i nærheten av tettsteder, så det vil bli naturlig å bosette dem i brakker. Det skal naturligvis være gratis og de bør få gratis mat. På fritiden kan de sosialisere med andre arbeidere fra Spania, gjerne gå ut og drikke. De vil også få trening i å bruke forskjellige maskiner. Et slikt prosjekt vil være utrolig populært. Spanjolene vil elske det.

 

Det vil selvfølgelig være en eller annen ideolog som vil heller at de skal lide på arbeidsledighetstrygd i Spania, men når de ser hvor lykkelig arbeiderene er, så må de nok holde kjeft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...